|
|
Scris de mihaiela lazar
|
Duminică, 08 Februarie 2015 12:24 |
A ÎNVĂŢA ŞI A ÎNŢELEGE
Mureşan-Chira Gabriel
Prof. Educator CRDEII, Cluj-Napoca
Procesul de învăţare doreşte modificarea unor structuri psihice şi comportamentale, dezvoltând gradual structuri cognitive, afective sau motorii, trecând de la stocarea pur şi simplu, la înţelegerea noţiunilor esenţialului, încurajând transferul de cunoştinţe dintr-o arie curriculară în alta, de la o disciplină de studiu la alta. Se accentuează conturarea unui unui stil de muncă intelectual pornind de la aceea că, experienţa de învăţare şcolară nu poate fi separată de viaţa de zi cu zi.
Cuvinte cheie: proces de învăţământ, dimensiune operaţională, curriculum, învăţare eficientă
"Învăţătura prin constrângere nu e făcută să rămână, dar ceea ce pătrunde în suflet prin dragoste şi bunăvoinţă rămâne acolo pentru totdeauna. "
Sf. Ioan Gură de Aur
Ca entitate cu structură dinamică, unitară, ca subsistem al sistemului de învăţământ, procesul de învăţământ subscrie elemente interactive ale unei activităţi deosebite, organizate sistematic, dinamice, în cadrul căreia elevii sau alţi beneficiari, sunt îndrumaţi de profesori cum să înveţe. Procesul de învăţământ deţine o dimensiune operaţională dependentă de decizia profesorului care, deţine libertatea de a realiza într-o anumită măsură, proiectarea, dezvoltarea curriculară, instruind, dinamizând permanent învăţarea, dobândirea de cunoştinţe, competenţe şi abilităţi. Predarea, învăţarea şi evaluarea deţin frecvenţa cea mai mare fiind însăşi esenţa procesului de învăţământ, acestea deţinând calitatea de a fi interactive în cadrul unor activităţi mai mult sau mai puţin complexe funcţie de particularităţile bio-psiho-socio-culturale ale elevilor. Procesul de învăţământ prin dimensiunea funcţională a acestuia se angajează în anumite relaţii cu sistemul de învăţământ, în raporturi de o finalitate pedagogică prestabilită, în sensul în care instruirea nu se realizează haotic ci ordonat, ierarhizat, din aproape în aproape pe concentricitate şi aprofundarea unor nuanţe curriculare în vederea obţinerii unor abilităţi sau competenţe. Sistemul şcolar nu funcţionează izolat de mediul socio-economic ci, este găsit mereu sub incidenţa dinamicii sociale. Tocmai de aceea experienţele de învăţare trebuie să fie diversificate, ancorate puternic în concretul de zi cu zi.
Deşi învăţarea ca formă superioară şi complexă de activitate este generată de reguli, principii, legi sau cutume, prin învăţare nu se urmăreşte numai însuşirea unor anumite cunoştinţe, date şi informaţii ştiinţifice sau noţiuni de cultură generală ci, se urmăreşte inclusiv dezvoltarea cognitivă a individului pe abilităţi, deprinderi mintale respectiv inteligenţe. Aşadar, învăţarea de tip şcolar desemnează schimbare relativ permanentă a cunoştinţelor în urma experienţei.
Având în atenţie faptul că cererile societăţii contemporane se bazează din ce în ce mai mult pe solicitări intelectuale de scurtă sau de lungă durată funcţie de domeniul de activitate, învăţarea nu-şi poate permite să menţină sau să încurajeze o învăţare mecanicistă sau de suprafaţă ci, una de tip profunzime, de abilă analiză, bazată pe ordonări didactico-logice de descompunere a conţinuturilor curriculare pentru o mai bună prelucrare, analiză şi utilitare în anumite conjuncturi. Cu alte cuvinte învăţarea şi implicit materialul de învăţare nu trebuie să încurajeze memorarea şi redarea mecanică a acestuia ci mai degrabă să producă schimbări atitudinal-comportamentale profunde şi benefice însoţite de transferul acestor cunoştinţe din teorie în practică. Urmărind construcţia mintală a unor raţionamente logice asimilate prin metode teoretico-aplicative, experimentale, formarea unui stil de muncă intelectual este de dorit din mai multe motive, unul fiind şi acesta că experienţa de învăţare şcolară nu poate fi separată de viaţa de zi cu zi. Procesul de învăţare defineşte modificarea unor structuri psihice care se exprimă în comportamente, dezvoltând permenent structuri cognitive, afective sau motorii trecând de la stocarea pur şi simplu, la înţelegerea noţiunilor, esenţialului, încurajând transferul de cunoştinţe dintr-o arie curriculară în alta, de la o disciplină de studiu la alta. În acest sens se realizează trecerea de la o învăţare mecanică bazată pe stocare masivă şi redare în general limitată şi secvenţială, la una cu profunde conotaţii logice, durabile în timp, operaţională în obiective şi conţinut având girul transferului din secţiunea teoretică în cea practică.
Fluxul de învăţare reprezintă în aceste condiţii un pachet atractiv generator de dinamică cognitivă, libertate de iniţiativă, motivaţie şi potenţial ridicat de învăţare.
Referinţe bibliografice:
1. Elena, Bonchiş. Învăţarea şcolară: Teorii. Modele. Condiţii. Factori, Editura Universităţii Emanuel, Oradea, 2002.
2. Pavel, Mureşan. Învăţarea eficientă şi rapidă, Editura Ceres, Bucureşti, 1990.
3. Vasile, Chiş. Pedagogie contemporană. Pedagogia pentru competenţe. Colecţia Ştiinţele Educaţiei, Casa Cărţii de Ştiinţă, Cluj-Napoca, 2005.
Articole asemanatoare relatate:
|
Ultima actualizare în Duminică, 08 Februarie 2015 12:28 |
|
PROMOVAREA EDUCAŢIEI DE CALITATE PENTRU ELEVII APARŢINÂND GRUPURILOR DIN MEDII DEZAVANTAJATE/SUPUSE EXCLUZIUNII
Prof. Chiru Adelina
Şcoala Gimnazială ,,Înv. Clemenţa Beşchea” Căpăţîneşti, judeţul Buzău
Dificultăţile de învăţare apar frecvent în... Read more
Actele necesare pentru înscrierea la examen
DEFINITIVAT - sesiunea august 2011
1. Cerere de înscriere, adresata conducerii I.S.J (se vor preciza: unitatea şcolară, vechimea la catedră, disciplina înscrisă pe diplomă la care... Read more
Evaluarea Nationala 2014
la clasele a II-a, a IV-a si a VI-a - modele de test
Au aparut postate pe site-ul Ministerului Educatiei Nationale modelele de test pentru Evaluarea Nationala... Read more
Bacalaureat 2011: Metodologia examenului de bacalaureat 2011
ORDONANTA DE URGENTA nr. 73 din 30 iunie 2010 pentru modificarea Legii invatamantului nr. 84/1995
EMITENT: GUVERNUL
PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL nr. 448 din 1 iulie... Read more
IMPORTANŢA ACTIVITĂŢILOR TRANSDISCIPLINARE
Profesor învăţământ primar Marşeu Rodica Lavinia
Şcoala cu clasele I – VIII Dudeştii Noi, Judeţul Timiş
Activităţile transdisciplinare sunt activităţi care abordează o tema generală din perspectiva mai multor arii... Read more
Ordin privind organizarea si desfasurarea
examenului de bacalaureat 2013
Vezi ordinul privind organizarea si desfasurarea examenului de bacalaureat national 2013.
Read more
CAPITOLUL II
Inspectia unitatilor de invatamant preuniversitar
SECTIUNEA a 6-a
Inspectia tematica. Scop, obiective, tipuri, etape
Art. 46. -
Obiectul principal al inspectiei tematice il reprezinta o secventa particulara/un aspect a/al activitatii... Read more
Documentele dirigintelui
Afla care sunt documentele necesare pentru diriginte.
Documente necesare pentru mapa dirigintelui:
* Decizie de numire - cadru didactic titular, raspunde de domeniul educativ scolar si extracurricular pe toate componentele si... Read more
CALCULATORUL ŞI INTERNETUL – DEPENDENŢA ÎN FOLOSUL EDUCAŢIEI
Orice pãrinte este îngrijorat de dezvoltarea si educarea copiilor lui. Dacã în urmã cu câtiva ani, televizorul era o grijã a pãrintelui din… STUDIU DESPRE GENEZA METAFOREI ŞI
SENSUL CULTURII DE LUCIAN BLAGA
Prof. Dr. Elena Nadia Vesa
Şcoala cu Clasele I-VIII, Vidra, Judeţul Alba
Motto: Destinul omului este creaţia.
Pornind de la scurta prezentare a…
COMUNICARE ŞI RELAŢIONARE INTERPERSONALĂ
LA VÂRSTA PREȘCOLARĂ
Prof. Elena Oana NECHITA
Grădinița cu Program Prelungit ”Micul Prinț” Baia Mare
Relaţiile interpersonale reprezintă cadrul, contextul… Corpul national de experti
in management educational
sesiunea 2014 seria 7
Se organizeaza si cea de-a saptea serie din sesiunea 2014 pentru concursul de selectie a cadrelor didactice pentru constituirea Corpului National de… STUDIU PRIVIND EVALUAREA PERCEPŢIEI ELEVILOR REFERITOR
LA RELAŢIA LOR CU PROFESORUL
Blejan Maria Liliana, Profesor Psiholog
Liceul de Arte Plastice “Hans Mattis Teutsch” Braşov
Studiul urmăreşte cinci dimensiuni psihopedagogice: limbajul folosit de către… STAFIIZAREA EGOULUI ŞI DEMITIZAREA NEFIINDULUI
de Ştefan Lucian MUREŞANU
Moto: Povara acestei lumi este prea grea pentru ca vreun om să o poată purta, iar suferinţa Universului prea crudă pentru o… STATUTUL EPISTEMOLOGIC AL PEDAGOGIEI
Orice stiinta se constituie relativ lent, parcurcand 3-4 faze.
Faza prestiintifica se caracterizeaza prin faptul ca fenomenelor care impresioneaza sau uimesc li se dau explicatii mitico-religioase, fiind insotite… RELAŢIA DE COMUNICARE EDUCATOR-EDUCAT
Prof înv. primar Sorina Nevodenszki
,,Şcoala cu clasele I-VIII Sînandrei”, Jud. Timiş
,,Când ai stat în bancă ani de zile sub ochii serioşi ai cuiva care te învaţă carte,…
ANEXA Nr. 6
la regulament
INSPECTORATUL SCOLAR AL JUDETULUI ................./INSPECTORATUL SCOLAR AL MUNICIPIULUI BUCURESTI
Nr. de inregistrare: ............................................
RAPORT INCHEIAT IN URMA INSPECTIEI TEMATICE
- model -
Unitatea de invatamant/institutia…
|
|