Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Alba Iulia capitala educatiei interculturale
Duminică, 08 Iulie 2012 00:00

ALBA IULIA – CAPITALA EDUCAŢIEI INTERCULTURALE


 Prof. Dan Stroe


Între 13 şi 17 octombrie la Alba Iulia, județul Alba, sub egida Consiliului Europei, a Ministerului Educaţiei şi Cercetării din România, a Inspectoratului Şcolar Județean Alba, a avut loc ATELIERUL INTERNAŢIONAL “A preda pentru înţelegerea interculturală”, inclus în programul “Pestalozzi”.
Acest atelier a fost destinat cadrelor didactice ai căror elevi au vârste cuprinse între 8 şi 15 ani, directorilor de colegii şi de licee pedagogice, inspectorilor preocupa
ți de tema interculturalităţii şi a rolului acesteia în dezvoltarea armonioasă a tinerilor care trăiesc şi învaţã în diferite medii interculturale.

Atelierul a fost orientat pe practicile pedagogice care îi ajutã pe adolescenți să înţeleagă mai bine din toate perspectivele, componenta interculturală în procesul de învăţare, modul în care şcolile, în general, pot contribui la integrarea tinerilor şi, de asemenea, efectele pe care acest aspect îl are asupra politicii educaţionale şi a celei şcolare alãturi de demersurile profesionale întreprinse în acest sens. ..
Principalele obiective ale acestui workshop au fost:
- eviden
ț
ierea celor mai bune practici de acest tip pentru fiecare nivel: preşcolar, primar, secundar.
- schimburi de informaţii cu privire la metodele şi practicile validate în diferite ţări.
- formularea de idei despre stereotipurile şi prejudecăţile existente în domeniu,despre metodele de minimizare a efectelor acestora în mediile multiculturale şi crearea unei înţelegeri reciproce, a unei o atmosfere de încredere şi de empatie.
- identificarea cãilor de urmat de către profesori în vederea pregătirii adolescen
ț
ilor pentru a trăi împreună, chiar dacă aceştia provin din diferite medii culturale, sociale şi confesionale diferite.
La acest prestigios Atelier de lucru au participat profesori din mai multe ţări, cum ar fi Franţa, Italia, Andorra, Republica Moldova, Albania, Bulgaria, Malta, Cipru, Germania şi, bineînţeles, România.
Programul propus a fost complex şi foarte variat.

În prima zi, după o prezentare a Consiliului Europei şi a programului Pestalozzi, a avut loc un schimb de idei deosebit de interesant pe tema educaţiei interculturale.
S-au făcut apoi vizite la Colegiile “Liviu Rebreanu” din Aiud şi “Petru Aron” din Blaj.
La Aiud, am participat la Atelierele de lucru “Metode şi practici validate în domeniul educaţiei multiculturale” şi “Identificarea, localizarea procedurilor urmate de profesori pentru a pregăti elevii sã trăiascã împreună, cu toate cã aceştia provin din medii culturale, sociale şi confesionale diferite”.
Au fost date exemple de activităţi opţionale puse în practicã în această unitate şcolară.
La Blaj, a fost prezentat Atelierul “Instruirea profesorilor pentru a face faţă provocărilor legate de interculturalitate” care şi-a propus, printre altele, eviden
ț
ierea unor metode, competenţe utilizate în scopul pregãtirii tinerilor pentru a trăi în medii multiculturale diverse, implicarea comunităţilor locale,a părinţilor în educaţia pentru interculturalitate.
Tipurile de documente utilizate au fost: dosare tematice, pliante, postere, cărţi concluzii, foile de lucru, fişe de simulare, chestionare, etc.

Acest atelier a avut ca rezultate aşteptate:
- Găsirea unor răspunsuri şi metode specifice de a pune în aplicare educaţia interculturală la diferite niveluri.
- Dezvoltarea de noi cunoştinţe în domeniul educaţiei interculturale , integrarea acestora în activitatea de la clasă.
- Inocularea unui comportament de respect şi toleran
țã pentru diversitatea culturală, socialã, confesionalã a membrilor din cadrul aceleiaşi comunitãț
i.
- Elaborarea unui glosar de termeni necesari pentru transpunerea în practicã a educaţiei interculturale .
- Crearea unei reţele de participanţi pentru schimburi de bune practici.

La Alba Iulia, spiritul de echipã, de comuniune de implicare a tuturor participanților în desfãsurarea activitãților programate, s-a combinat armonios cu dorința vãditã a organizatorilor de a conferi acestui Atelier european caracteristicile unei manifestãri de anvergurã care s-a situat,de altfel, la înãlțimea cerințelor impuse de programul Pestalozzi.

 

 

Revista cu ISSN

Competentele si codul de conduita al in…

   CAPITOLUL III  Competentele si codul de conduita al inspectorilor   Art. 62. -     Competentele profesionale necesare unui bun inspector sunt:    a) sa fie capabil sa evalueze eficienta strategiilor didactice alese de cadrul...

Read more

Metode de gandire critica - aplicatii - …

Metode de gandire critica - aplicatii - Vestitorii primaverii

„VESTITORII PRIMĂVERII” de George Coşbuc    (Aplicaţii ale metodelor de gândire critică)       1. SPARGEREA GHEŢII   Scrie mai jos numele păsărilor pe care le cunoşti: ---------------------------------------------------------------------------------------------------------   · Descrie-o pe cea care pe care o ştii cel...

Read more

Relatia dintre cognitiile irationale ale…

RELAȚIA DINTRE COGNIȚIILE IRAȚIONALE ALE COPIILOR CU ADHD ȘI CELE ALE PĂRINȚILOR ACESTORA Prof. Obancea Maria, CJRAE-Școala ”Liviu Rebreanu”, Cluj-Napoca Abstract: Cel mai important lucru pentru o evoluție cât mai sănătoasă...

Read more

TARAMURI MIORITICE: SUNTEM ROMANI!

TÃRÂMURI MIORITICE: SUNTEM ROMÂNI!   Prof. Popescu Ileana - Alina Şcoala „Arhitect T. T. Socolescu”, com Pãulesti, jud. Prahova     Profesorul de limba si literatura românã se izbeste de cele mai multe...

Read more

Legea 258/2007 privind practica elevilor…

Legea 258/2007 privind practica elevilor si studentilor   Capitolul I - Dispozitii generale  Art. 1 Practica este activitatea desfasurata de elevi si studenti, in conformitate cu planul de invatamant, care are drept scop...

Read more

Competentele expresie a rezultatelor sco…

COMPETENȚELE – EXPRESIE A REZULTATELOR ȘCOLARE   Vultur Daniela Maria, profesor  învățământ primar Școala cu clasele I-VIII, Dudeștii Noi, Timiș                 În sistemul românesc de învățământ, conceptul de competență este relativ nou, preluarea și...

Read more

Schimbarea in activitatea didactica

SCHIMBAREA ÎN ACTIVITATEA DIDACTICĂ   Prof. Sandu Diana – Ileana Colegiul Tehnic „Regele Ferdinand I”, Timişoara   Motto: Într-o lume imperfectă pe care o putem influenţa în bine  sau rău, conştientizarea faptului că orice încercare contează...

Read more

Aplicatii ale nanotehnologiilor

Aplicatii ale nanotehnologiilor

III. APLICAŢII ALE NANOTEHNOLOGIILOR III.1. Materiale textile Nanotehnologia poate fi utilizată pentru a crea materiale textile cu performanţe superioare, fără a le compromite calităţile acestora referitoare la aspect, calitate...

Read more