ANALIZA PROIECTELOR EDUCAȚIONALE
Proiectul educațional este un ansamblu de activităţi corelate, organizate, ancorate în scopuri şi obiective bine delimitate, cu strategii şi resurse specifice, ceea ce evidenţiază caracterul de instrument al schimbării, al dezvoltării instituţiei şcolare în plan structural şi funcţional.
Proiectul, supus analizei, poate fi un instrument de sprijinire a dezvoltării comportamentului elevilor de la experienţa instinctivă la cea reflexivă, care abordează educabilii ca participanţi activi la propria formare.
Prin această analiza se urmarește dacă programul educaţional servește scopului pentru care a fost iniţiat, pertinenţa ameliorării unor componente, modul de implicare a resurselor umane și de utilizare a resurselor financiare.
1. Descrierea proiectului educațional -,,Prietenul la nevoie se cunoaşte-Poliţistul de proximitate”
Clasa este agentul colectiv al procesului de pregătire a elevilor pentru participare la viaţa socială. Viaţa în cadrul clasei are un element constitutiv al său, cooperare în activitate. Cooperarea este o modalitate concretă de realizare a unor acţiuni comune, în a căror desfăşurare elevii sunt în relaţii unii cu alţii, astfel cooperarea implică o sarcină comună, stabilită de clasă. Pregătirea pentru lecţii, organizarea vieţii clasei, activităţile extraşcolare solicită cooperarea în activitate ca pe o condiţie a realizării obiectivului urmărit.
Activitatea desfăşurată în comun de către elevi, dezvoltă sentimente sociale necesare unui proces de muncă: responsabilitatea în muncă, dorinţa de reuşită, solidaritatea în activitatea desfăşurată, întrajutorare în rezolvarea sarcinilor. Funcţia formativă a acţiunilor pe care clasa le desfăşoară ca un ansamblu organizat constă în dezvoltarea spiritului de responsabilitate şi de solidaritate, precum şi a sentimentului de demnitate şi mândrie al grupului de elevi.
Dacă în cadrul clasei, apare şi se dezvoltă spiritul fracţionar întreţinut grupurile informale, atunci clasa îşi pierde din unitatea ei iar asemenea situaţii generează devieri comportamentale şi fenomene de inadaptare la viaţa clasei şi a şcolii în general.
Pentru a evita apariţia unor stări de tensiune între grupurile de elevi din clasă şi din şcoală; stări de competitivitate degenerate, scăpate de sub control sau conflicte de roluri în interiorul claselor am stabilit împreună cu diriginţii claselor a IX-a să realizăm un proiect educaţional de colaborare cu Poliţia municipiului Buzău.
Activităţile proiectului sunt stabilite astfel încât să diminueze contradicţiile dintre elevii proveniţi din medii diferite dar şi dintre elevii claselor a IX-a şi elevii din clasele mai mari; să mărească nivelul aspiraţiilor colective şi să încurajeze iniţiativele claselor de a desfăşura diverse activităţi extraşcolare; să prevină violenţă şi mergând mai departe chiar implicarea în traficul de persoane sau substanţe cu risc deosebit.
Proiectul se desfăşoară pe perioada de un an, cu activităţi lunare. Activităţile sunt:
- activităţi de cunoaştere şi socializare cu toţi membrii implicaţi în proiect;
- activităţi ce urmăresc dezvoltarea capacităţii de muncă în echipă în vederea realizării unor sarcini;
- dezbateri pe marginea temelor alese;
- prezentarea unor filme documentare privind traficul de persoane şi violenţa în şcoli sau în afara acestora.
Scopul proiectului:
- înlăturarea temerilor şi creșterea încrederii în sine pe care trebuie să o aibă fiecare adolescent;
- pregătirea antiinfracţională şi antivictimizare a tinerilor;
- combaterea violenţei în şcoală şi promovarea unui comportament civilizat;
- prevenirea manifestărilor infracţionale, a absenteismului şi a abandonului şcolar;
- sporirea gradului de siguranţă în spaţiul şcolii a elevilor şi cadrelor didactice.
Obiective pentru elevi:
- să desfăşoare o serie de acţiuni;
- să afişeze pliante cuprinzând recomandări preventive şi afişe cu Poliţia de Proximitate;
- să conştientizeze afectivitatea de grup ca suport al prieteniei şi siguranţei;
- să dovedească un comportament atent, tolerant, civilizat;
- să dobândească sentimente de înţelegere, respect faţă de toţi oamenii, indiferent de poziţia socială, limbă, orientare religioasă sau politică;
- să fie un apărător al vieţii.
Beneficiarii:
- elevii implicaţi în proiect;
- şcoala;
- comunităţile locale din Buzău şi localităţile de unde vin elevii;
- Poliţia Buzău.
2. Analiza SWOT
Mediul intern
Puncte tari
Resurse umane
- lucrul în echipă într-un context real.
- cadrele didactice sunt motivate să participe în proiect şi manifestă disponibilitate în folosirea metodelor eficiente în activităţi extraşcolare;
- relaţiile profesor - elev sunt în concordanţă cu standardele reformei “relaţii de parteneriat”, “colaborare în interesul ambelor părţi”;
- conceperea unităţii şcolare ca un “furnizor de servicii educaţionale”;
- stimularea competiţiei, prin îndeplinirea sarcinilor ce le revin în cadrul proiectului
- personalul didactic posedă cunoștințe de utilizare a calculatorului, pentru documentare în proiect. Resurse materiale
Şcoala dispune de sală destinată desfăşurării unor activităţi extracurriculare și aparatură modernă pentru prezentarea filmelor documentare.
Puncte slabe
Aspectul uman
a) Elevii
- preocupări extraşcolare ale unor elevi care-i îndepărtează de grupul clasei;
- dezinteresul elevilor pentru activităţi extracurriculare;
- stări de tensiune în relaţiile cu unii profesori;
- deteriorarea relaţiilor interpersonale dintre elevi.
b) Profesorii
- insuficienta cunoaştere a elevilor şi a relaţiilor dintre ei de către diriginţi;
- insuficienta explicare a scopurilor urmărite prin anumite acţiuni;
- un număr restrâns de cadre didactice nu renunţă la folosirea metodelor tradiţionale și nu doresc să se implice în activităţi specifice de proiect;
- neimplicarea tuturor diriginţilor în realizarea unui învăţământ diversificat în consolidarea colectivului clasei.
Aspectul material
- material didactic insuficient pentru mediatizarea modalităţilor de combatere a traficului de persoane şi a violenţei sociale pentru a asigura eficienţa implicării cadrelor didactice și a elevilor.
Mediul extern
Oportunităţi
- susținere din partea comunității locale – interes în rezolvarea unor probleme ale școlii;
- descentralizarea instituţiei de învăţământ şi întărirea autonomiei acesteia;
- existența unui cadru legislativ favorabil cu preocupare continuă de combatere a absenteismului şi a violenţei în şcoli;
- stabilirea de contacte și programe educaționale, culturale, lărgirea orizontului cultural al cadrelor;
- realizarea unei bune colaborări între şcoală şi poliţia de proximitate în vederea combaterii delicvenţei juvenile.
Amenințări
- interesul scăzut al unor parinți privind activitatea extrașcolară a propriilor copii;
- o colaborare nesatisfăcătoare a familiilor elevilor cu școala;
- influența nefastă asupra comportamentului elevilor din partea “găștilor de cartier”.
3. Analiza Isikawa
4. Activităţile proiectului
- Prezentarea proiectului; Stabilirea echipei de elevi
- Despre profesia de poliţist de proximitate
- Toleranţă faţă de sine şi faţă de ceilalţi
- De la agresivitatea între elevi la agresivitatea în societate
- Factorii de risc şi vulnerabilitatea faţă de traficul de persoane
- Mirajul unor ocupaţii
- Când trebuie să ne ajutăm prietenul?
5. Codificarea activităţilor
Cod activitate
|
Cod
|
Cod în
diag. Gantt
|
Activitatea
|
Precedenta
|
Timp
(Zile)
|
Luna
|
1.1
|
A
|
1
|
Stabilirea activităţilor
|
|
2
|
Septembrie
|
1.2
|
B
|
9
|
Elaborarea proiectului de sponsorizare
|
|
2
|
Octomb.
|
1.3
|
C
|
10
|
Căutare sponsor
|
B
|
3
|
Octomb.
|
1.4
|
D
|
2
|
Selecţia profesorilor
|
A
|
1
|
Octomb.
|
2.1
|
E
|
3
|
Desfăşurarea activităţilor de documentare
|
D
|
3
|
Noiemb.
Ian./Febr.
Martie
|
2.2
|
F
|
4
|
Desfăşurarea activităţilor practice
|
E
|
3
|
Decemb.
Aprilie
Mai
|
|
G
|
5
|
Conceperea materialelor şi a CD-urilor cu activităţile
|
C
|
2
|
Iunie.
|
3.1
|
H
|
6
|
Selectarea materialelor pentru publicarea lor în revista şcolii
|
G
|
1
|
Iunie
|
3.2
|
I
|
7
|
Activitate finală de prezentare a concluziilor
|
H
|
1
|
Iunie
|
6. Manager - echipă proiect
Manager proiect – C. M.
Echipă proiect: - N. F. – profesor
- G. C. – profesor
- T. I. – profesor
- I. S. – profesor
- R. A. – Agent de Poliţie (poliţist de proximitate)
7. Evaluarea riscurilor
Riscuri
|
Măsuri de evitare
|
Dificultăţi de colaborare la nivelul comunităţii locale
|
Programarea unor întâlniri cu reprezentanţii comunităţii locale
|
Imposibilitatea deplasării elevilor la Şcoala de subofiţeri Câmpina
|
Stabilirea din timp a mijloacelor de transport
|
Lipsa fondurilor financiare pentru procurarea materialelor
|
Căutarea sponsorilor chiar şi în perioada derulării proiectului.
|
8. Bugetul proiectului (estimat)
1. Costuri pentru asigurarea spaţiului de desfăşurare
- se utilizează spaţiul şcolii
2. Costuri materiale şi tehnologice
- investiţie - 200 lei
- aprovizionare continuă - 20 lei/lună Total = 9 x 20 = 180 lei
3. Costuri de personal: nu există
4. Costuri de transport
- combustibil – 500 lei
5. Taxe: nu există
6. Cheltuieli administrative
- consumabile 200 lei
- telefon 60 lei
7. Popularizare, publicitate, diseminarea informaţiei
- tipărire 60 lei
- editare 50 lei
Total buget =1 250 lei
9. Diagrama persoanelor şi grupurilor care au diferite interese în proiect
Manager proiect:
prof. C. M.
|
Poliţia Buzău:
- asigurarea liniştii publice
- prevenirea și reducerea agresivității în rândurile tinerilor
|
Comunităţi locale:
- combaterea infracţionalității
- reducerea faptelor antisociale
|
Elevii:
- formarea deprinderilor de lucru în echipă
- căpătarea încrederii în forţele proprii.
|
Profesorii:
- stabilirea de contacte educationale
- asigurarea unui climat optim în timpul orelor şi mai ales în timpul pauzelor
|
Şcoala
- realizarea unui climat favorabil desfăşurării activităţilor în şcoală;
- promovarea unui comportament civilizat
|
Mass-media:
- material pentru publicaţii
|
Inspectoratul de poliţie al jud. Buzău:
- combaterea delicvenţei şi a infracţionaliţaţii
|
10. Raport de finalizare
Elevii au fost antrenaţi în activităţi de informare privind consecinţele negative ale infracţionalităţii, comportamentului violent şi au fost capabili să surprindă legăturilor cauzale dintre fenomene; să descopere unele informaţii prin investigaţii proprii şi să-şi schimbe comportamentul în şcoală şi în afara şcolii.
Resursele bugetare au fost insuficiente fiind necesară o suplimentare a fondurilor de la sponsorii proiectului.
Scopul şi obiectivele corect definite au creat facilităţi pentru realizarea unor activităţi cu impact direct asupra elevilor dar şi asupra celorlalţi factori implicaţi în proiect.
Echipamentele software utilizate în managementul proiectului au fost de bună calitate, iar disfuncţionalităţile apărute în activităţile desfăşurate de echipă au fost minore şi rezolvate pe loc.
În concluzie managerul şi echipa de proiect şi-au îndeplinit cu succes îndatoririle.
Bibliografie:
1. Istrate Olimpius, Cercetarea evaluativă în educaţie, Cristea, Editura Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 2006.
2. Cucoş Constantin, Teoria şi metodologia evaluarii, Editura Polirom, Bucureşti, 2008.
3. http://www.editurauniversitara.ro/media/pdf/512c570035165Elaborarea_si_managementul_proiectelor_-_p._1-30.pdf
Articole asemanatoare relatate:
|