Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Asupra unor inconsecvente in notatiile din manualele de fizica actuale
Vineri, 08 Noiembrie 2013 15:58

ASUPRA UNOR INCONVENIENŢE

ÎN NOTAŢIILE DIN MANUALELE DE FIZICĂ ACTUALE

 

prof. Cristea Adrian

Colegiul Tehnic"Petru Poni" – Roman, jud. Neamț

 

Deoarece în standardul actual, ISO-31, nu am găsit descrierea explicită a modului de notare a unei propoziții de genul: "unitatea de masură a.... este....", ținând  seama de faptul că unui elev  îi este ceva mai greu decât unui profesor să deducă din context, pentru a evita confuziile generate de utilizarea unor moduri diferite de notație, mi-am permis să dezvolt un raționament de care cred că ar fi bine să se țină seama atât în redactarea urmatoarelor ediții de manuale, cât și în activitatea didactică zilnică.

1.     Privind modul de notare în analiza dimensională, toți autorii consultați sunt de acord:

[F] = [m]·[a] = M·L·T -2 ,

care se citește: "dimensiunea forței este produsul dintre dimensiunea masei și dimensiunea accelerației, care este MASA ori LUNGIME ori TIMP la (-2)".

2.     Pentru exemplul de mai sus, referitor la unitatea de măsură, ceea ce ar trebui să se citească: "unitatea de măsură a forței exprimată în Sistemul Internațional este un newton" , în diverse manuale apare:

a.    [F]SI =N

b.   <F>SI =1N

Cazul de la punctul a. este total neinspirat, deoarece:

        Parantezele drepte sunt utilizate în analiza dimensiunii. Adaugarea indexului "SI" nu îmbunătățește cu nimic problema, dat fiind faptul că există unități de măsură nestandardizate (deci fără index) acceptate de către ISO-31 (unitatea atomică de masă, electron-voltul, etc.). Despre acestea nu se poate spune că aparțin SI, întrucât sunt (sub)multipli ai unor unități standardizate.

[http: //www. bipm. org/utlIs/common/pdf / sl_brochure_8_en. pdf] pag.126.

        Cifra 1 din fața unității de măsură este obligatorie (unitatea...), deoarece "Atunci când o unitate de măsură nu este asociată cu o valoare numerică, trebuie utilizată totdeauna denumirea ei și nu simbolul."

(Aurel Mi1lea — În lumea măsurătorilor și a unităților de măsură Ed. AG I R / pag. 40).

Mai mult, se întâlnesc situații în care notația unei unități de măsură coincide cu notația unei mărimi fizice, lucru care poate pune în dificultate elevul ( "o cantitate de 3 L de apă....", "L=3J"), care nu întotdeauna poate deduce când este vorba de mărime fizică și când de unitate de măsură, valoarea numerică din față atenționându-l că urmează o unitate de măsură.

Observație: etalonul este corpul (conceptul) caracterizat printr-o mărime fizică egală cu unitatea de măsură.

Sper că cele expuse vor contribui la găsirea unui limbaj unitar între autorii de manuale, precum și între profesorii de fizică.

Alte materiale bibliografice:

http://www.phys.ubbcluj.ro/~daniel.andreica/pdf/Mec-CURS/CURS-01.pdf

TIMUR CHIȘ - Curs de Fizică generală - Universitatea "Andrei Șaguna", Constanța

http://www.et.upt.ro/admin/tmpfile/fileV1264752133file4b6296058e271.pdf

Ultima actualizare în Luni, 11 Noiembrie 2013 19:24
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

L etude de la litterature dans l enseign…

L’ÉTUDE DE LA LITTÉRATURE DANS L’ENSEIGNEMENT SECONDAIRE EN ROUMANIE SILVIA NICOLETA BALTĂ Şcoala Gimnazială „Maria Rosetti”, Bucureşti L’enseignement de la littérature dans le système d’enseignement secondaire roumain devrait être mis...

Read more

Organizarea interna a disciplinei pe niv…

Organizarea internă a disciplinei pe niveluri de învăţământ           1. Competenţe generale ale geografiei ca domeniu educaţional   Competenţele generale ale geografiei ca domeniu educaţional, redate mai jos, acoperă cele opt domenii de...

Read more

Modalitati de integrare a optionalului e…

MODALITĂȚI DE INTEGRARE A OPȚIONALULUI EDUCAȚIE PENTRU SĂNĂTATE ÎN CADRUL ORELOR DE BIOLOGIE Prof. Cosma Camelia Liceul de Artă “Ioan Sima” Zalău Educaţia şcolară urmăreşte prin întregul ei proces anumite finalităţi,...

Read more

Practici de educatie care iau in conside…

PRACTICI DE EDUCAŢIE CARE IAU ÎN CONSIDERARE COPILUL CA ÎNTREG ÎN ALTERNATIVA STEP BY STEP Daniela Bobocea, profesor înv. primar Şc. Gimn. Mihai Viteazul Brăila Rezumat: Încă de la începuturile educaţiei dascălul a...

Read more

Sisteme mecatronice

SISTEME MECATRONICE -articol de specialitate- Prof. JIANU CAMELIA COLEGIUL TEHNIC REȘIȚA, CARAȘ-SEVERIN Conceptul de mecatronică s-a născut în Japonia, la începutul deceniului al optulea al secolului trecut. ...

Read more

Planificare model pentru istorie gimnazi…

Planificare model pentru istorie gimnaziu   Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata model de...

Read more

Relatia de comunicare educator educat

 RELAŢIA DE COMUNICARE EDUCATOR-EDUCAT   Prof înv. primar Sorina Nevodenszki ,,Şcoala cu clasele I-VIII Sînandrei”, Jud. Timiş   ,,Când ai stat în bancă ani de zile sub ochii serioşi ai cuiva care te învaţă carte,...

Read more

Programa bacalaureat 2011

Programa bacalaureat 2011   Programa bacalaureat 2011 Programele pentru disciplinele examenului de bacalaureat 2011 (anexa 2 la Ordinul 4800/2010): romana, matematica, biologie, chimie, fizica, geografie, economie, filozofie, informatica, psihologie, logica si sociologie.   - Programa...

Read more