Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Asupra unor inconsecvente in notatiile din manualele de fizica actuale
Vineri, 08 Noiembrie 2013 15:58

ASUPRA UNOR INCONVENIENŢE

ÎN NOTAŢIILE DIN MANUALELE DE FIZICĂ ACTUALE

 

prof. Cristea Adrian

Colegiul Tehnic"Petru Poni" – Roman, jud. Neamț

 

Deoarece în standardul actual, ISO-31, nu am găsit descrierea explicită a modului de notare a unei propoziții de genul: "unitatea de masură a.... este....", ținând  seama de faptul că unui elev  îi este ceva mai greu decât unui profesor să deducă din context, pentru a evita confuziile generate de utilizarea unor moduri diferite de notație, mi-am permis să dezvolt un raționament de care cred că ar fi bine să se țină seama atât în redactarea urmatoarelor ediții de manuale, cât și în activitatea didactică zilnică.

1.     Privind modul de notare în analiza dimensională, toți autorii consultați sunt de acord:

[F] = [m]·[a] = M·L·T -2 ,

care se citește: "dimensiunea forței este produsul dintre dimensiunea masei și dimensiunea accelerației, care este MASA ori LUNGIME ori TIMP la (-2)".

2.     Pentru exemplul de mai sus, referitor la unitatea de măsură, ceea ce ar trebui să se citească: "unitatea de măsură a forței exprimată în Sistemul Internațional este un newton" , în diverse manuale apare:

a.    [F]SI =N

b.   <F>SI =1N

Cazul de la punctul a. este total neinspirat, deoarece:

        Parantezele drepte sunt utilizate în analiza dimensiunii. Adaugarea indexului "SI" nu îmbunătățește cu nimic problema, dat fiind faptul că există unități de măsură nestandardizate (deci fără index) acceptate de către ISO-31 (unitatea atomică de masă, electron-voltul, etc.). Despre acestea nu se poate spune că aparțin SI, întrucât sunt (sub)multipli ai unor unități standardizate.

[http: //www. bipm. org/utlIs/common/pdf / sl_brochure_8_en. pdf] pag.126.

        Cifra 1 din fața unității de măsură este obligatorie (unitatea...), deoarece "Atunci când o unitate de măsură nu este asociată cu o valoare numerică, trebuie utilizată totdeauna denumirea ei și nu simbolul."

(Aurel Mi1lea — În lumea măsurătorilor și a unităților de măsură Ed. AG I R / pag. 40).

Mai mult, se întâlnesc situații în care notația unei unități de măsură coincide cu notația unei mărimi fizice, lucru care poate pune în dificultate elevul ( "o cantitate de 3 L de apă....", "L=3J"), care nu întotdeauna poate deduce când este vorba de mărime fizică și când de unitate de măsură, valoarea numerică din față atenționându-l că urmează o unitate de măsură.

Observație: etalonul este corpul (conceptul) caracterizat printr-o mărime fizică egală cu unitatea de măsură.

Sper că cele expuse vor contribui la găsirea unui limbaj unitar între autorii de manuale, precum și între profesorii de fizică.

Alte materiale bibliografice:

http://www.phys.ubbcluj.ro/~daniel.andreica/pdf/Mec-CURS/CURS-01.pdf

TIMUR CHIȘ - Curs de Fizică generală - Universitatea "Andrei Șaguna", Constanța

http://www.et.upt.ro/admin/tmpfile/fileV1264752133file4b6296058e271.pdf

Ultima actualizare în Luni, 11 Noiembrie 2013 19:24
 

Revista cu ISSN

Determinarea sensibilitatii bacteriilor …

DETERMINAREA SENSIBILITĂŢII BACTERIILOR LA ANTIBIOTICE Prof. Chiroşcă Gabriela Şcoala Gimnazială Horleşti Rezistenţa la antibiotice este o calitate funcţională şi inevitabilă a bacteriilor antibacteriene. Pentru a...

Read more

CONFLICTUL SOCIOCOGNITIV

CONFLICTUL SOCIOCOGNITIV – FACTOR AL DEZVOLTÃRII INTELECTUALE A ELEVILOR   Prof. Bulzan Claudia Grup Şcolar Industrial Al. Popp Resita     Activitãtile interactive care presupun colaborarea dintre elevi pot contribui la dezvoltarea cognitivã a...

Read more

Programul Scoala Altfel 2014

Programul Şcoala Altfel 2014   Vezi Programul "Şcoala altfel: Să ştii mai multe, să fii mai bun!" 2014, anexă la Ordinul nr. 3.818 din 3 iunie 2013 privind structura anului şcolar 2013-2014,...

Read more

Studiu asupra compinirilor obligatorii a…

STUDIU ASUPRA COMPINIRILOR OBLIGATORII ALE VERBULUI   Raluca-Nicoleta Iancău, profesor limba română Şcoala Generală nr. 6 Iacob Mureşianu, Braşov        Studiul prezintă o paralelă între Gramatica limbii române din 1966 şi Gramatica...

Read more

Domenii ale competentelor cheie

DOMENII ALE COMPETENŢELOR CHEIE   Profesor Maria Ionaş Şcoala Gimnazială Poplaca, Sibiu   „A instrui pe tineri cum se cuvine nu constă în a le vârî în cap o mulţime de cuvinte, fraze, expresii şi...

Read more

Microsoft Edge browser-ul viitorului

MICROSOFT EDGE - BROWSER-UL VIITORULUI Popescu-Ieremie Lucreția Școala Gimnazială ,,Ion Creangă” Suceava Browser-ul este o aplicație software destinată vizualizării paginilor web și a tuturor...

Read more

Trupa de teatru ca metoda de intarire a …

Trupa de teatru ca metodă de întărire a relaţiei profesor-elev Profesor Sultan Cristina Colegiul „Anghel Saligny” Tulcea Rezumat: Articolul propune o modalitate sporire a încrederii elevilor şi a părinţilor în profesori...

Read more

Chestionar Education Technology for Worl…

Chestionar pentru cadrele didactice de la Mark Twain International School   Unitatea școlară în care funcționați derulează un nou proiect intitulat Education Technology for World Class Learning, care   pune la dispoziția fiecărui...

Read more