Scris de mihaiela lazar
|
Joi, 08 Ianuarie 2015 15:33 |
ATITUDINI ŞI BULLYING
Mureşan - Chira Gabriel
Prof. educator CRDEII, Cluj-Napoca
Problematica bullying-ului se concentrează în speţă pe problematica din mediile şcolare neexcluzând şi alte medii cum sunt cele execuţional - penale. Deşi pare o comparaţie extremă, bullying- ul deţine capacitatea deosebită de a se amplifica rapid prin contagiune sau vizionarea unor conduite. Este semnificativă relaţia care se face remarcată şi anume aceea dintre dominator şi dominat, relaţie predominant de ofensă, jignire, ameninţare, incitare la violenţă, conduită şantaj.
„Sentimentele sunt traducerea conştientă a tendinţelor de reacţie provocată de impresiile noastre”
Emilio Mira Y Lopez
Abordarea problematicii bullying-ului într-o manieră cât mai eficientă a sugerat comunităţii ştiinţifice un mod diferenţiat de tratare a acestei fenomenologii. În condiţiile în care psihologia a fost deseori implicată în explicarea anumitor comportamente, fenomene, reacţii, şi în acest caz atenţia acordată bullying-ului este una cu totul deosebită.
Bullying-ul în ansamblu desemnează o manifestare de plasare pe poziţii diferite a doi indivizi, deseori în posturi de agresor- victimă, dominator- dominat dar şi interpretarea unor conjuncturi, răspunsuri aberante la provocări, condiţii de mediu, în care este plasat individul. Poate desemna şi o activitate repetitivă bazată pe reacţii de putere asimetrice, dominante, incluzând intenţionalitatea comportamentului ca răspuns la solicitările mediului, frică, anxietăţi, jignire, ofensă, hărţuire, ameninţări- în general un ansamblu de atitudini verbale, non-verbale şi paraverbale, în jurul căruia gravitează comportamentul agresiv. Deşi la prima vedere comportamentul agresiv se suprapune peste cel de agresivitate, rămân totuşi unele diferenţieri care plasează profilul psiho-comportamental pe cursorul unor condiţii generale şi individuale. Aşadar se conturează un subset particular de condiţii fizice şi psihice de victimizare, ofensă dominator - dominat cazuri care în context psihosocial pot contura un preambul al comportamentului antisocial. Cu alte cuvinte bullying-ul este alimentat de indicatori diferiţi funcţie de mediul în care apar. Deşi a fost surprins în studiile de psihologie judiciară, acest comportament de bullying transcede prin vizionarea unor conduite, prin contagiune şi imitaţie în planul instituţional şcolar unde, îşi asumă particularităţi specific - organizaţionale, de tip, gen, durată, timp de desfăşurare, loc. Deşi terminologia de bullying este relativ nouă, acest fenomen este prezent şi în mediile execuţional - penale, sub alte forme, la indivizi de vârste diverse, motivaţia suferind anumite reorganizări funcţie de mediu. Cu alte cuvinte bullying-ul deţine capacitatea de a lua forme diferite de manifestare cauzată de factori complecşi. Psihologia comportamentală susţine ideea unui comportament ca expresie a unor relaţii a organismului cu mediul înconjurător dar, etapizarea trecerii de la gând la acţiune implică o anumită “judecată” ce declanşează conduita. Bullying-ul şcolar a atras atenţia opiniei publice odată cu creşterea actelor de violenţă în mediul şcolar admiţând un ansamblu de elemente complexe - psihosociale, endogene şi exogene dar şi polimorfe, determinate de factori ce formează o reţea de atitudini de persiflare, ridiculizare a normelor socio- morale şi etice, indecenţă, injurii, dominare fizică şi psihică, incitare la violenţă, în condiţiile unor conjuncturi date, interpretate în mod eronat prin prisma istoricului personal al individului şi a inteligenţei.
Bullying-ul şcolar se interpune altor medii instituţionalizate mai mult sau mai puţin considerate restrictive din punct de vedere al mişcării sau a aplicării regulilor de convieţuire socială, printr-o formă sau alta de manifestare a comportamentului - acţiune reuşind parţial corelarea anumitor forme de agresivitate cu spectrul neanticipării consecinţelor abordării unui astfel de comportament. Nu în ultimul rând, una dintre cauzele extinderii bullying- ului în mediul şcolar sunt vizionarea şi imitarea acestor conduite mai mult sau mai puţin conştiente deci, capacitatea ridicată de contagiune şi receptarea informaţiei negative într-o anumită perioadă de timp de regulă scurtă.
Referinţe bibliografice:
1. Nicolae, Jurcău., (coord). Penitenciarul. Mediu psihosocial distinct, Editura Casa Cărţii de Ştiinţă, Cluj-Napoca, 2008
2. Emilio Mira Y Lopez., Manual de psihologie juridică, Editura Oscar Print, Bucureşti, 2008
Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:
|
Ultima actualizare în Sâmbătă, 17 Ianuarie 2015 17:54 |
|
DES COURS À BREST, EN FRANCE
Negraia Marta Cristiana, profesor de limba franceză,
Şcoala Nr. 12 Miron Costin, Galaţi
Les cours de perfectionnement en France dues grace au programme Comenius, mobilités individuelles,... Read more
COMUNICAREA, OBSTACOLE ŞI SOLUŢII
Învăţătoare Răşinariu Ionela
Şcoala cu cls. I-VIII Petreşti
Educaţia se bazează pe comunicare. În fiecare oră transmitem elevilor cunoştinţe noi, le descoperim şi mai apoi le cizelăm diferite aptitudini.... Read more
Ordin 4799/2010: Metodologia bacalaureat 2011
Ordin 4799/2010 privind organizarea si desfasurarea examenului de bacalaureat 2011In baza prevederilor Legii învatamantului nr. 84/1995, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare,
In temeiul Hotararii Guvernului nr.... Read more
UN POET UNIVERSAL – MIHAI EMINESCU
Învăţătoare: Nevodenszki Sorina,
,,Şcoala cu clasele I-VIII Sânandrei”, Jud. Timiş
,,Geniul lui Eminescu a intrat definitiv în Panteonul culturii naţionale, şi figura lui este privită asemenea unui ... Read more
Planificare model pentru limba italiana invatamant gimnazial
Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata... Read more
EVALUAREA CARACTERISTICILOR GEOSISTEMICE DIN
AREALUL BLAHNIŢA-MEHEDINŢI
Prof. Jiglaru Carmen Violeta
Şcoala Gimnazială Carpen
Arealul Blahniţa situat în judeţul Mehedinţi reprezintă o zonă naturală protejată din punct de vedere fizico-geografic dar... Read more
EVOLUŢIA FAMILIEI ÎN ROMÂNIA
Prof. Neacşu Ionica-Ramona,
Liceul „Nicolae Bălcescu”, Voluntari, jud. Ilfov
Articolul urmărește evoluția instituției familiei, cu precădere după anii 1990. Ca orice instituție a avut și... Read more
ANEXA Nr. 13
la metodologie
NORME
privind plata comisiilor de examen pentru concursurile pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate in unitatile de invatamant particular din invatamantul preuniversitar
1. Comisia de organizare... Read more
METHODE D’EVALUATION MODERNE: LE PROJET
Burghiu Anca-Lavinia, profesor de limba francezã
Şcoala gimnazialã Costache Negri, localitatea Costache Negri, judetul Galati
Le processus d’enseignement est un processus très complexe qui suppose… STRATEGII DE INTEGRARE A ELEVILOR CU C.E.S.
ÎN ORA DE LIMBA ROMÂNĂ
Prof. Magdalena Cotlerenco-Medeleanu
Şcoala cu clasele I-VIII „Mihail Sadoveanu”, Brăila
Integrarea şcolară este un proces de includere în şcolile de masă…
IMPORTANŢA ORELOR DE EDUCAŢIE FIZICĂ
ÎN ŞCOALĂ
Prof. Ed. fizică Lazăr Răzvan
Şcoala Gimnazială “Anghel Saligny” Focşani, Vrancea
Educaţia fizică din…
CUM SĂ MOTIVEZI ELEVII SĂ FIE ACTIVI
ÎN TIMPUL ORELOR DE CURS
Prof. înv. primar Vaida Ioana-Alina
Şcoala Gimnazială Fodora, com. Gâlgău
O bună comunicare între elevi şi profesor…
ITUL PROPRIU-ZIS ŞI MODELUL MITIC ÎN ,,LES TROIS GRACES” DE MIRCEA ELIADE
Elena HENDRE - prof.
Colegiul Tehnic ,,Aurel Vlaicu”, Baia Mare, Maramureş
Rezumat: În opera ,,Les Trois Graces” Mircea… DEZVOLTAREA DE COMPETENȚE PENTRU ELEVI PRIN PARTENERIATELE ȘCOLARE
Prof. Mihaela Corina Nicolae
Liceul de Arte Bălașa Doamna, Târgoviște
Proiectul internaţional Comunicare interşcolară, derulat în parteneriat cu școli europene și școli din… Materiale educationale gratuite disponibile prin
programele internationale Junior Achievement 2011-2012
Junior Achievement Romania va invita sa beneficiati de oportunitatile participarii in programele JA 2011 - 2012, care ofera profesorilor participanti noi…
THE CRITICAL PERIOD IN LANGUAGE LEARNING
Prof. Chirilă Ana-Maria
Şcoala Gimnazială ,,Iustin Pîrvu’’ Poiana Teiului
The critical period hypothesis states that there is a period of life (between birth and puberty)…
AUTOBSERVAREA ŞI AUTONOTAREA ZILNICĂ LA PURTARE A ELEVILOR,
O CALE PENTRU A ELIMINA INDISCIPLINA ÎN ŞCOALĂ
Virgil Beceru, profesor pensionar, Iaşi,
Şcoala şi familia se află într-un…
|