Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768

Calitatea in educatie
Duminică, 20 Martie 2011 00:00

CALITATEA IN EDUCATIE

 

Conform Cadrului National de Calificari Profesionale, calitatea reprezinta nivelul de satisfactie pe care il ofera eficacitatea ofertei educationale din domeniul invatamantului si formarii profesionale, stabilit prin atingerea unor standarde cerute si a unor rezultate excelente care sunt solicitate si la care contribuie participantii la procesul de invatare si ceilalti factori interesati.

Controlul calitatii include activitatile operationale desfasurate pentru indeplinirea cerintelor de calitate prin reglementarea performantelor. Este un proces de mentinere a standardelor si nu de creare a acestora.

Asigurarea calitatii include procesele planificate si sistematice necesare asigurarii unui grad adecvat de incredere ca oferta de invatamant profesional va satisface cerintele de calitate specificate. Activitatile de asigurare a calitatii nu controleaza in mod direct calitatea. Acestea implica de obicei autoevaluarea organizatiei pe baza unor standarde prestabilite. Prin urmare, aceste activitati stabilesc capacitatea organizatiei de a furniza calificari profesionale la un anumit standard.

Pentru a fi capabili sa ne adaptam la o piata a muncii specifica unei societati bazate pe cunoastere, precum este cea europeana, este necesara implementarea unei politici a asigurarii calitatii la nivelul EFP. Aceasta implementare se va face treptat si va putea fi in timp generalizata la intreg sistemul de invatamant si formare profesionala, inclusiv educatia adultilor.

 

 

Calitatea este legata de valorile si asteptarile a trei grupuri principale de utilizatori: participantii la procesul de invatare, angajatorii si societatea in general. Accentul cade pe imbunatatirea calitatii procesului de EFP, cu accent pe rezultatele invatarii, orientare profesionala, sprijin si evaluare. Se promoveaza invatarea pe parcursul intregii vieti, prin stimularea in randul tinerilor a unei culturi de stimulare a angajamentelor de invatare pe parcursul intregii vieti. Astfel, participantii la procesul de invatare si experienta de invatare a acestora reprezinta centrul de interes al sectorului EFP. De maxima importanta sunt nevoile participantilor angajate in procesul de invatare, precum si cerintele comunitatii si ale angajatorilor, exprimate intr-un mediu mai bine planificat, bazat pe coordonare si cooperare.

Initiativele europene privind asigurarea calitatii in EFP privesc imbunatatirea capacitatii de ocupare a unui loc de munca, o mai buna corespondenta intre cererea si oferta de formare si o imbunatatire a accesului la EFP. Mai mult, in procesul de elaborare si implementare a cadrului de asigurare a calitatii din Romania trebuie sa existe o reprezentare adecvata a factorilor interesati, in special a partenerilor sociali.

Asigurarea calitatii educatiei este realizata printr-un ansamblu de actiuni de dezvoltare a capacitatii institutionale de elaborare, planificare si implementare de programe de studiu, prin care se formeaza increderea beneficiarilor ca organizatia furnizoare de educatie satisface standardele de calitate. Asigurarea calitatii exprima capacitatea unei organizatii furnizoare de a oferi programe de educatie, in conformitate cu standardele anuntate. Ea este astfel promovata incat sa conduca la imbunatatirea continua a calitatii educatiei.

Metodologia asigurarii calitatii in educatie se bazeaza pe relatiile ce se stabilesc intre urmatoarele componente:

a) criterii,

b) standarde si standarde de referinta,

c) indicatori de performanta,

d) calificari.

Calitatea in educatie este asigurata prin urmatoarele procese:

a) planificarea si realizarea efectiva a rezultatelor asteptate ale invatarii,

b) monitorizarea rezultatelor,

c) evaluarea interna a rezultatelor,

d) evaluarea externa a rezultatelor,

e) imbunatatirea continua a rezultatelor in educatie.

Componentele si procesele de asigurare a calitatii si relatiile dintre ele se diferentiaza in functie de:

a) nivelul de invatamant si, dupa caz, al calificarii,

b) tipul organizatiei furnizoare de educatie,

c) tipul de program de studii.

Managementul calitatii – asigura calitatea programelor de invatare si promoveaza imbunatatirea continua, cele doua coordonate ale unei culturi a excelentei. Conducerea elaboreaza misiunea, viziunea, valorile, politicile si strategiile institutiei si este responsabila de monitorizarea permanenta a sistemelor si a proceselor.

Responsabilitatile managementului – acesta este caracterizat prin eficacitate in ceea ce priveste calitatea si dezvoltarea curriculumului/ invatarii. Sprijina activ si se implica direct in dezvoltarea si asigurarea calitatii programelor de invatare. Dezvolta si mentine parteneriate eficiente cu factorii externi interesati. Cunoaste nevoile si asteptarile factorilor interesati interni si externi.

Managementul resurselor (fizice si umane) – organizatia ofera elevilor un mediu sigur si armonios, care le ofera sprijin. Spatiile de invatare sunt echipate adecvat, raspund nevoilor colective si individuale ale elevilor. Resursele, metodele de predare si spatiile aferente permit accesul si participarea activa a tuturor elevilor. Angajarea personalului se face dupa criterii clare (standarde minime privind calificarile si experienta) de recrutare si selectie, organizatia defineste o fisa a postului, pune la dispozitia personalului programe de initiere si de formare continua.

Proiectare si dezvoltare – organizatia este receptiva la nevoile indivizilor, agentilor economici si comunitatii (factori interesati externi), dar si la diferitele nevoi ale elevilor (factori interesati interni). Organizatia este preocupata permanent de proiectarea si dezvoltarea unor programe de studiu care sa raspunda nevoilor factorilor interesati, programe ce plaseaza elevul in centrul lor de interes. Acestea au un caracter de includere sociala, asigurand accesul si egalitatea sanselor pentru elevi.

 

Ultima actualizare în Luni, 20 Iunie 2011 13:44
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Mitologie slava si greco romana studiu c…

MITOLOGIE SLAVĂ șI GRECO-ROMANĂ. STUDIU COMPARATIV.   Autor: Dragnea Mihai               Mitologia, ca domeniu de cercetare științifică, reprezintă un ansamblu de povești[1]; mythos în greacă înseamnă ”poveste” sau ”legendă”. De-a lungul istoriei, aceste...

Read more

Capitol III

Capitolul III. Structura APR A.     Structura organelor de conducere Adunarea Generalã a APR - denumitã în continuare AG Comitetul Director al APR  - denumit în continuare CD Presedintele si vicepresedintii APR Secretarul General B.     Structura...

Read more

Cercetare stiintifica cu privire la rolu…

CERCETARE ŞTIINŢIFICĂ CU PRIVIRE LA ROLUL COMUNICĂRII ÎN ACTIVITATEA DIDACTICĂ prof. Chiru Adelina Şcoala Gimnazială ,,Înv. Clemenţa Beşchea” Căpăţîneşti, judeţul Buzău De-a lungul vieţii, chiar din momentul...

Read more

Sistemul de invatamant si structura

SISTEMUL DE INVĂŢAMÂNT DIN ROMÂNIA     Sistemul de învăţământ reprezintă principalul subsistem al sistemului de educaţie, care se referă la organizarea instituţională a învăţământului. În cadrul sistemului de învăţământ sunt reunite instituţiile specializate...

Read more

Mobilitatea personalului didactic in anu…

Mobilitatea personalului didactic in anul scolar 2013-2014   Vezi Metodologia - cadru privind mobilitatea personalului didactic din invatamantul preuniversitar in anul scolar 2013-2014, anexa la OMECTS 6239/14.11.2012.  

Read more

Revista cercului literar

CERCHIŞTII ŞI ,,REVISTA CERCULUI LITERAR” DE LA SIBIU   Nevodenszki Sorina, profesor I Şcoala cu clasele I-VIII Sânandrei, Jud. Timis     Sibiul a oferit climatul în care s-a constituit una din cele mai cunoscute grupãri din...

Read more

Portofoliul profesorului

Portofoliul profesorului     I. DATE PERSONALE 1. Structura anului şcolar 2. Încadrarea (clase, număr de ore) 3. Orarul 4. Fişa postului 5. Calendarul activităţilor pe anul în curs 6. Curriculum Vitae 7. Raport de autoevaluare   II. ACTIVITATEA DE LA...

Read more

Conceptul de prostie in viziunea filosof…

CONCEPTUL DE PROSTIE ÎN VIZIUNEA FILOSOFULUI ERASMUS   de Marian DRAGOMIR   Nu ştim dacă Erasmus din Rotterdam a fost primul european conştient aşa cum îl numeşte Stefan Zweig, dar cu siguranţă a fost...

Read more