Carmen Sylva aspecte din activitatea literara |
Scris de mihaiela lazar
|
Marţi, 08 Noiembrie 2016 12:15 |
CARMEN SYLVA - ASPECTE DIN ACTIVITATEA LITERARĂ
Prof. Mihaela Melinte,
Colegiul Tehnic „Traian Vuia” Galaţi
Regina Elisabeta a României este considerată drept una dintre cele mai importante mesagere ale literaturii şi culturii româneşti în spaţiul de limbă germană de la sfarşitul secolului al XIX-lea. Prin apariţia sa neconvenţională ca scriitoare, sub pseudonimul literar carmen Sylva, angajată în propăşirea dinastiei române, prima regină a României a demonstrat în faţa publicului semnificaţia modernă a „profesiei” de soţie de monarh.
Cuvinte cheie: roman epistolar, cultură, literatură, limbă germană, pseudonim
Regina Elisabeta a României începe să întrebuinţeze în lucrările sale pseudonimul de rezonanţă latină Carmen Sylva (Cântecul pădurii), care aminteşte de originea ei şi care, probabil, la sfatul regelui Carol, ar fi trebuit să facă o distincţie între persoana reginei şi cea a poetei. „Cântecul pădurii, Carmen Sylva, este numele meu, nume sub care m-am ascuns vreme îndelungată... şi pe care dacă îl scot astăzi la iveală este fiindcă mulţi copii iubiţi şi-au dorit acest lucru, şi fiindcă acum am păr alb şi aş fi putut fi bunică, dacă ar fi vrut bunul Dumnezeu. Cântul pădurii aparţine tuturor copiilor care doresc să-l asculte, şi vrea să-i bucure pe toţi în egală măsură, bogaţi sau săraci, înfometaţi sau sătui, desculţi sau cu cizmuliţele din piele. Cântecul pădurii nu ştie nimic din toate aceste lucruri, fiindcă îi iubeşte la fel de mult pe toţi cei care se apropie de el...”. Creaţiile lirice ale reginei sub pseudonim s-au desfăşurat pe durata a aproape trei decenii (1880-1916), iar primele scrieri literare stau sub semnul unei intense influenţe a tradiţiei germane, atât din punct de vedere al formei, cât şi al conţinutului. Astfel de compoziţii sunt poemele epice istorice, Sappho şi Hammerstein, care au fost incluse în volumul Furtuni din 1881, alături de alte două poeme dramatice Peste ape şi Naufragiu; poemele epice Vrăjitoarea şi Iehova se caracterizează prin motive fantastice, elemente specifice basmelor, istoriei religiei şi aspecte mitice. Au urmat apoi povestiri alegorice Pelerinajul suferinţei, în 1882 şi o lucrre deosebit de importantă - cartea Poveştile Peleşului tipărită în 1883 în Germania, cu scop publicitar pentru noul Regat al României. La sugestia ministrului român al cultelor, Carmen Sylva scrie această carte de poveşti pentru copii, Poveştile Peleşului, care a fost atribuită atunci ca premiu şcolarilor. Prin acestă lucrare regina a înlesnit şi cititorilor din străinătate prilejul de a cunoaşte exoticul şi misteriosul peisaj românesc de la poalele Carpaţilor. Lucrarea reprezintă din punct de vedere literar, o simbioză reuşită între motivele germane şi cele româneşti din basmele populare, cât şi un succes, sub aspectul medierii culturale. Începând din 1884 şi până în 1889 a publicat romane şi volume de nuvele în colaborare cu scriitoarea Mite Kremnitz, o scriitoare de origine germană în România. Romanele sunt concepute sub formă epistolară cu inserţii de jurnale, în care autoarele zugrăvesc diferite caractere ale personajelor care expediază scrisorile. Colaborarea reginei cu Mite a devenit cunoscută publicului sub pseudonimul „Dito şi Idem”, iar romanele epistolare Poşta militară, Din două lumi şi Astra rămân un succes literar al celor două scriitoare. Carmen Sylva avea o preferinţă pentru teme autobiografice, privind natura umană, femeia în familie şi societate, căsnicia, maternitatea, stările sufleteşti, anotimpurile, norocul sau suferinţa din iubire, discordanţe ale societăţii şi chestiuni privitoare la credinţă. Succesul primelor romane scrise în colaborare cu Mite au sporit respectul cu care era privită Carmen Sylva ca autoare şi mediatoare între culturi. De Vasile Alecsandri, Carmen Sylva este legată prin simpatia reciprocă şi prin entuziasmul literar. Lui îi datorează regina o mare parte a cunoaşterii legendelor şi cântecelor populare româneşti. Multe poezii şi lucrări ale scriitoarei-regine au apărut în reviste ilustrate din Europa de Vest şi din România, fiind foarte răspândite datorită nenumăratelor traduceri.
Nota caracteristică a scrierilor sale este dominată de combinaţia intenţionată a mijloacelor de stil naive şi intense, precum: realismul detaliilor, imaginile de o extremă autenticitate, fantezia, motivele folclorice şi populare, sentimentalismul şi tendinţa moralizatoare. În opera sa autoarea furnizează o serie de imagini- clişeu, pline de prejudecăţi, de exemplu: emaniciparea femeilor, evreilor, ţiganilor, clericilor etc. Găsim astfel de exemple şi în cugetările sale: Femeile care se amestecă în politică sunt precum găinile care se imaginează vulturi; Dacă două femei inteligente nu reuşesc să scoată ceva dintr-un bărbat, fiţi siguri că nu există de fapt nimic de scos;
Carmen Sylva s-a aflat permanent într-o strânsă legătură cu viaţa culturală românească şi aparţine culturii şi literaturii române prin traducerile făcute de către ea poeziilor româneşti în limba germană, prin traducerea operei sale în limba română de către scriitori renumiţi, prin nenumăratele recenzii şi articole critice despre lucrările ei apărute în presa românească, şi nu în cele din urmă prin relaţia cu reprezentanţii culturii şi literaturii române din timpul vieţii ei.
Bibliografie:
-
Silvia Irina Zimmermann, Carmen Sylva - Regina poetă: literatura în serviciul Coroanei, Editura ALL, Bucureşti, 2013;
-
Carmen Sylva, Mite Kremnitz, Astra, Editura Humanitas, Bucureşti, 2011;
-
Carmen Sylva, Cugetări şi impresii, Editura Saeculum, Bucureşti , 2015.
Articole asemanatoare relatate:
|
Ultima actualizare în Miercuri, 09 Noiembrie 2016 22:02 |
|
REPREZENTĂRI ALE ORIENTULUI ÎN LITERATURA ITALIANĂ DIN SECOLUL al XX-lea
prof. Ghiţă Valentin
Şcoala Gimnazială Nr. 200, Bucureşti
Prin prezenta lucrare încercăm să oferim o imagine a Orientului construită în Italia... Read more
IMPLICAŢII DEONTOLOGICE
PRIVIND LUCRUL CU COPIII SUPRADOTAŢI
Profesor Mihăeş Violeta
Şcoala cu clasele I-VIII Ploscuţeni, Vrancea
În declaraţia de la Salamanca, a conferinţei mondiale a educaţiei speciale, adoptată de reprezentanţii a 88 de guverne... Read more
FENOMENUL “BULLYING” ÎN MEDIUL ŞCOLAR - CAUZE, FORME, CONSECINŢE, MĂSURI ANTI-BULLYING
Prof. Florea Corina - Paula
Liceul Tehnologic „Nicolae Dumitrescu”, loc. Cumpăna, jud. Constanţa
Fenomenul “bullying” a depăşit, de... Read more
Platformă de prezentare
a ofertelor de educaţie non-formală
pentru săptămâna „Şcoala altfel”
Ministerul Educaţiei, Cercetrării, Tineretului şi Sportului a deschis o platfomă online de înregistrare a ofertelor organizaţiilor non-guvernamentale din domeniul educaţiei şi... Read more
Ministerul Educaţiei Naţionale nu va modifica
modalitatea de admitere în clasa a IX-a
Ministerul Educaţiei Naţionale nu va modifica modalitatea de admitere în clasa a IX-a, pentru anul şcolar în curs,... Read more
Mai mulţi candidaţi înscrişi în 2013
pentru examenul de definitivare în învăţământ
În perioada 4 - 25 ianuarie, s-au înscris pentru examenul naţional de definitivare în învăţământ 8.537 de candidaţi, dintre... Read more
TIPURI DE INTELIGENŢE
Prof. Popp Loredana
Colegiul Tehnic “AZUR” Timişoara
Individul “vinovat” pentru identificarea tipurilor de inteligenţe este Howard Gardner, în cartea "Frames of Mind: The Theory of Multiple... Read more
Competenţe generale ale disciplinei pe niveluri de învăţământ
Modelul comunicativ-funcţional şi competenţele-cheie specifice disciplinei limba şi literatura română impun anumite competenţe generale în cadrul programelor şcolare pe niveluri de... Read more
CUNOAŞTEREA PROFILULUI PSIHOPEDAGOGIC ŞI FIZIC
AL ŞCOLARULUI MIC
Prof. înv. primar: DOBREA MONICA,
Şcoala Gimnazială „Emil Racoviţă” Oneşti, jud. Bacău
Moto: „Omul îşi poate lua cunoştinţele numai de la om. Aşa, bazinul se…
TIPARE COSMOGONICE ROMÂNEŞTI
Prof. Iorga Violeta Teodora
Şcoala 16 ,,Nicolae Bãlcescu”, Galati
Cosmogonia reprezintã un punct de referintã pentru mitologia tuturor popoarelor. ªi pentru români, aceasta presupune trei etape de… METODE INTERACTIVE FOLOSITE
ÎN PREDAREA-ÎNVĂŢAREA UNITĂŢILOR DE MĂSURĂ
Ţermure Felicia, institutor
Liceul Teoretic „W. Shakespeare” Timişoara
„Împreună, indivizii generează şi discută idei, ajungând la o gândire care depăşeşte posibilităţile unui singur individ.” (C. Costa)
Transformările…
MÃRŢIŞORUL, TRADIŢIE ŞI LEGENDÃ
Prof. Laura Mihaela Herman
Şcoala cu clasele I-VIII „ Nicolae Iorga” Baia Mare
Mãrtisorul, un obicei pãgân de pe vremea dacilor si romanilor
Descoperirile arheologice aratã…
A STUDY ABOUT JANE EYRE
Prof. Adriana- Maria Ştefănescu
Liceul Tehnologic Energetic „Regele Ferdinand I”, Timişoara
Charlotte Brontë (1816-1855) was born in Thornton, Yorkshire, England, the third of six children.…
INTERVENȚIA PSIHOPEDAGOGICĂ
PE FOND INTELECTUAL PRECAR
Prof.educator Mureșan- Chira Gabriel
CRDEII Cluj- Napoca
Rezumat: Inteligența mediază organizarea formelor superioare de echilibru ale structurii…
ALEXANDRU MACEDONSKI,
PROMOTOR AL ÎNNOIRII POEZIEI ROMÂNEŞTI
Prof. Cojocaru Iuliana
Şcoala cu clasele I-VIII, Nr. 9 „Petreche Poenaru”, Craiova
Poet, prozator, dramaturg, publicist, Macedonski a fost un promotor al înnoirii poeziei: o literaturã…
Planificare model pentru limba rusa moderna invatamant gimnazial
Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice.… SINCRONIE ŞI DIACRONIE
Profesor Andra Elena Diaconu,
Școala Gimnazială Fitionești, județul Vrancea
Modul de cercetare sincronic nu se opune categoric cercetării istorice, evolutive, diacronice, ci apare ca o completare necesară,…
|