Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Cercul de biologie sursa de stimulare a capacitatii creatoare si mijloc de initiere in cercetare
Scris de mihaiela lazar   
Miercuri, 08 Februarie 2017 19:06

CERCUL DE BIOLOGIE-SURSĂ DE STIMULARE A CAPACITĂŢII CREATOARE ŞI MIJLOC DE INIŢIERE A ELEVILOR

ÎN ACTIVITATEA DE CERCETARE

Cosma Camelia Veronica

Liceul de Artă ”Ioan Sima” Zalău

Sub impulsul necesităţilor economice, biologia s-a diversificat ca ştiinţă, au apărut noi discipline, unele fiind de graniţă, determinând totodată o explozie informaţională fără precedent. În zilele noastre, unele domenii din cadrul ştiinţelor biologice cum ar fi: ecologia generală, ecologia marină, hidrobiologia, genetica populaţiilor, biochimia, biofizica, citologia, histologia, biologia celulară, biologia moleculară, ingineria genetică, neurocibernetica, genetica moleculară, nanotehnologia dobândesc o importanţă din ce în ce mai mare.

În asemenea condiţii, căile urmate de şcoală pot fi multiple. Una dintre aceste căi presupune folosirea adecvată a formelor de activitate educativă extraşcolară, activitate care în ultimii ani şi-a conturat o structură psihologică proprie, având un rol deosebit în dezvoltarea anumitor aspecte ale personalităţii elevilor, care în procesul instructiv-educativ sunt mai puţin solicitante.

Cercul de biologie corect integrat în activitatea instructiv-educativă a elevilor reprezintă una dintre cele mai importante forme de activitate extraşcolară, deoarece conţinutul ştiinţific, caracterul atractiv şi varietatea activităţilor desfăşurate oferă largi posibilităţi de dezvoltare a iniţiativei creatoare, a spiritului de observaţie, trezeşte în rândul elevilor dragostea pentru natură, dorinţa de a studia, de a cerceta, de a descifra „misterele” viului. Cercurile didactice îmbină în mod armonios activitatea individuală cu cea colectivă, iar prin conţinutul organizatoric şi modul de desfăşurare a activităţilor asigură un cadru ce stimulează manifestarea liberă, nestânjenită a înclinaţiilor şi capacităţilor de de investigare şi de creaţie ale elevilor.

Constituit pe baza liberei alegeri, cercul îşi afirmă influenţa asupra capacităţii de gândire, precum şi asupra formării, consolidării şi perfecţionării deprinderilor, lărgind totodată şi aria de cunoştinţe a elevilor.

Un cerc prezintă o serie de avantaje faţă de activităţile de la clasă întrucât:

· permite gruparea unui număr relativ redus de elevi (20-30) după interese, înclinaţii, aptitudini;

· asigură respectarea preferinţelor individuale;

· înlesneşte împletirea pregătirii teoretice cu aplicaţiile practice;

· favorizează acordarea unei mai mari atenţii particularităţilor legate de vârstă şi de personalitatea elevului;

· introduce o mare varietate de procedee didactice;

· reprezintă o formă importantă de legătură a şcolii cu viaţa reală, cu multiplele faţete ale acesteia.

Influenţa pe care cercurile didactice o exercită nu este doar una cu caracter intelectual, nu se reduce doar la lărgirea sferei cognitive, la îmbogăţirea volumului de noţiuni, cunoştinţe şi reprezentări, deşi acest aspect nu este nici pe departe de neglijat, ba dimpotrivă. Însă, la fel de importante sunt şi latura afectivă şi cea voliţională, care, în general, sunt mai puţin exploatate şi motivate în cadrul activităţilor didactice. Munca în colectiv îi conferă elevului posibilităţi numeroase a se cunoaşte mai bine pe el însuşi, de a-şi verifica anumite opinii, aptitudini, înclinaţii, de a le confrunta cu cele ale celorlalţi elevi, de a se afirma şi de a-şi promova iniţiativa. Relaţiile în cadrul cercului au o însemnătate specială ajutând la restructurarea unor interese, la potenţarea şi afirmarea altora şi la proliferarea anumitor trăsături de caracter. O situaţie similară se înregistrează şi în ceea ce priveşte latura voliţională. Spiritul de competiţie, tendinţa de afirmare caracteristice vârstei şcolare determină o atitudine pozitivă faţă de sarcinile primite.

Organizarea activităţilor în cadrul cercului de biologie

Organizarea activităţii cercului de biologie se face cu scopul de a dezvolta la elevi încrederea în forţele proprii, perseverenţa în soluţionarea şi afirmarea răspunsului la unele probleme care îi frământă, spiritul creator, deprinderea de a munci independent, şi nu în ultimul rând dragostea pentru natură.

Fiecare activitate desfășurată în cadrul cercului se consemnează într-un caiet, menţionându-se totodată şi modul în care sunt îndeplinite sarcinile incluse în planul de activitate propus. Evidenţa trebuie să fie operativă şi să contribuie la o cât mai corectă şi completă urmărire a modului de desfăşurare a cercului.

Responsabilul cercului trebuie să urmărească permanent şi îndeaproape activitatea elevilor implicaţi, să cunoască stadiul performanţelor obţinute şi evoluţia lor în timp.

Evidenţa activităţilor din cadrul cercului şi a gradului de participare a elevilor se poate realiza şi prin completarea unor tabele de tipul celui redat mai jos:

 

Nr. crt.

Numele şi prenumele elevului

Clasa

Grad de participare

Test

Observaţii

 

Completarea la fiecare şedinţă de cerc a unui astfel de tabel are un rol edificator în acţiunea de mobilizare şi antrenare a elevilor, în popularizarea actiităţii lor, în aprecierea şi urmărirea dinamicii activtăţii fiecărui elev.

Colectivul de conducere a cercului este format din: responsabilul de cerc şi responsabilul de laborator – ambii alegându-se din rândul elevilor participanţi la cerc.

Tematica cercul

Planul de activitate în cadrul cercului se întocmeşte în ansamblu şi cu defalcări pe grupe de elevi. Elaborarea lui reprezintă o activitate la care elevii participă în mod nemijlocit, ei fiind antrenaţi şi consultaţi în ceea ce priveşte alegerea subiectelor. Activităţile din planul de muncă la care sunt solicitaţi elevii trebuie corect gradate atât ca efect cât şi ca succesiune astfel încât să se poată ajunge în mod treptat la finalizarea temei-cadru alese. Stabilirea tematicii presupune, respectarea unor cerinţe cum ar fi: cunoaşterea nivelului de cunoştinţe a elevilor mergându-se până la amănunte legate de predilecţia sau pasiunile unora dintre elevi încă de la începutul activităţii în cadrul cercului. Mai exact se va urmări ca tematica cercului:

· să corespundă intereselor membrilor cercului;

· să abordeze o problemă din sfera şcolii;

· să ţină seama de baza didactică a şcolii şi de perspective;

· să îmbunătăţească activitatea teoretică şi practică a şcolii;

· să facă posibilă colaborarea cu unităţile corespunzătoare din localitatea respectivă sau din localităţile învecinate (unde se pot organiza vizite de studiu şi documentare, excursii).

Planificarea calendaristică a activităţilor din cadrul cercului asigură caracterul sistematic al informaţiei ştiinţifice ce se intenţionează a fi transmisă elevilor.

Surse de documentare pentru activitatea unui cerc

Membrii cercului sunt îndrumaţi în mod competent în ceea ce priveşte modul de obţinere şi selectare a materialului documentar din cadrul bibliotecii şcolare, municipale, chiar şi personale, de la muzeele din localitate, de la centrele de cercetare de profil şi nu în ultimul rând de pe internet. Din aceste multiple surse de documentare, elevii sunt instruiţi asupra modului de selectare şi notare în fişa bibliografică a acelor informaţii referitoare la subiectul sau tema de cercetare abordate în cadrul cercului, după modelul de mai jos.

Fişă bibliografică

Autorul:

Titlul lucrării:

Anul şi locul apariţiei publicaţiei:

Date importante din capitolul ..................................... pag ........ referitoare la .....................................................cu următoarele indicaţii, însemnări sau sarcini de lucru etc.

Desfăşurarea şi formele de activitate din cadrul cercului de biologie

În cadrul cercului se remarcă două tipuri de activităţi:

- periodice – şedinţe de lucru, sesiuni de comunicări, vizite de documentare, întâlniri cu oamenii de ştiinţă;

- permanente – care se desfăşoară în laborator şi în perimetrul biobazei şcolare.

Ca forme de activitate, ele pot fi teoretice şi practice, care includ:

- activităţile în teren, la muzee, la expoziţii, excursiile;

- activităţile de confecţionare a materialului didactic în cadrul laboratorului şcolii;

- lucrările de laborator cu caracter experimental executate cu grupe de elevi.

Pentru a facilita activitatea de generalizare prin operaţiile mentale ale elevilor şi pentru a le uşura execuţia experimentelor pe grupe sau individual, li se vor distribui elevilor fişe de lucru elaborate în mod riguros de către profesorul care coordonează activitatea în cadrul cercului. Totodată, trebuie ca pe masa de lucru să fie deja pregătite toate substanţele, materialele şi aparatura necesară bunei desfăşurări a experimentului.

Fişa trebuie să descrie experimentul şi furnizează o serie de indicaţii indispensabile. Astfel, fişa trebuie:

-să conţină o serie de probleme noi care se cer a fi soluţionate pas cu pas pe parcursul şedinţelor de cerc;

-să cuprindă tabele individuale în care elevii să îşi noteze observaţiile necesare asupra fenomenelor studiate şi interpretarea acestora, concluziile şi aplicabilitatea practică a informaţiilor obţinute.

Datele consemnate în tabele trebuie să fie discutate şi corectate la nevoie de către profesor pentru a se ajunge la un adevăr comun, făcându-se la nevoie corecturile şi precizările de rigoare. Este absolut necesar ca profesorul să stăpânească foarte bine teoria şi mecanismul experimental, să urmărească sistematic activităţile experimentale şi la nevoie să intervină cu promptitudine şi profesionalism. El trebuie să fie capabil să sugereze adecvat ceea ce elevii nu pot descoperi singuri, având grijă să nu se substituie efortului personal de descoperire al acestora.

Metodologia şi eficienţa instructiv-educativă a cercului de biologie

Prin intermediul lucrărilor de laborator cu caracter de cercetare şi descoperire, elevii, pe lângă dobândirea de noi cunoştinţe prin efort propriu, sunt iniţiaţi şi în însuşirea tehnicii caracteristice investigaţiei ştiinţifice indispensabilă activităţii în cadrul laboratorului de biologie. Astfel, vor fi solicitate şi perfecţionate atât capacităţile intelectuale cât şi abilităţile practice ale alevilor.

Specificul cercului de biologie de la Liceul de Artă „Ioan Sima”

Cercul de biologie din cadrul școlii noastre se numește ”Bios”, cuprinzând elevi din ciclul gimnazial. Planul de lucru caracteristic cercului cuprinde o tematică bogată, având ca bază tema-cadru activitatea de informar , documentare şi cercetare.

Anul acesta tematica cercului este în strânsă cu tema unui proiect numit ”Școli prietenoase cu natura” în cadrul căruia abordăm următoarele teme:

1.Hrănirea păsărilor în timpul iernii

2. Participare la programul Spring Alive

3.Amplsarea de siluete de păsări pe geamuri

4.Amplasare de cuib artificial pentru următoarele specii de păsări: pițigoi, vrăbii, muscar,

țiclean, graur, codobatură, pupăză, ciuș, măcăleandru, codroș de pădure, vânturel roșu,

huhurez mic, mierlă, guguștiuc.

5.Colectarea selectivă a deșeurilor: deşeuri de hârtie/carton, plastic, metal, sticlă şi

deşeuri organice.

Bibliografie:

1. Barna, A., Pop, I., 2001, Biologie, Gradul II în învăţământ, Ed. Casa Cărţii

de Ştiinţă, Cluj-Napoca.

2. Ciolac-Russu, A., Mărăscu, F., Marin, A., (Coordonatori), 1990, Probleme metodico-

ştiinţifice ale predării biologiei şi agriculturii, Ed.Universităţii, Bucureşti.

3. Cucoş, C (coord.) şi colab., 1998, Psihopedagogie pentru examenele de definitivare şi grade didactice, Ed.Polirom, Iaşi.

4. Iordache, I., Ulpia, M.L., 2004, Metodica predării-învăţării biologiei.

.

 


Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:

Ultima actualizare în Marţi, 14 Februarie 2017 19:10
 

Revista cu ISSN

Planificare model pentru educatie muzica…

Planificare model pentru educatie muzicala invatamant primar   Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata...

Read more

Solutii de umbrire exterioara pentru sco…

Solutii de umbrire exterioara pentru scoli licee si universitati

Solutii de umbrire exterioara pentru scoli, licee si universitati Protectia solara nu ar trebui sa lipseasca in mediile academice, cu atat mai mult cu cat spatiul pentru studiu trebuie sa ofere...

Read more

Proba practica la concursul pentru ocupa…

   ANEXA Nr. 7   la metodologie   PROBA PRACTICA din cadrul concursului pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate in unitatile de invatamant particular din invatamantul preuniversitar Disciplinele Instruire practica, Activitati de preprofesionalizare -...

Read more

Selectia cadrelor didactice pentru Corpu…

Selecţia cadrelor didactice în vederea constituirii Corpului Naţional de Experţi în Management Educaţional   Etape:27 februarie - 12 martie 2012 Completarea formularului de selecţie online. Raport număr candidaţi înscrişi în etapa de...

Read more

Repere in socializarea elevilor cu ADHD …

REPERE ÎN SOCIALIZAREA ELEVILOR CU ADHD INCLUŞI ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL SPECIAL                                                                                                                                     Mureşan-Chira Gabriel          Prof. Educator CRDEII, Cluj-Napoca   Aria curriculară, terapie educaţională complexă şi integrată, completează programul centrat pe predare-învăţare-evaluare, desfăşurat de...

Read more

Tipuri de mediu si reflectarea lor in ar…

TIPURI DE MEDIU ŞI REFLECTAREA LOR ÎN ARIILE PROTEJATE DIN JUDEŢUL BRĂILA   Profesor Miron Steluţa Otilia Şcoala cu clasele I-VIII Movila Miresii, judeţul Brăila     Rezumat: Studiul prezintă caracteristicile mediului din judeţul Brăila şi modul...

Read more

Les etapes de la comprehension orale

LES ETAPES DE LA COMPRÉHENSION ORALE   Ilie MINESCU Universitatea de Vest TIMIŞOARA     La pré-écoute Lors d’une activité de compréhension orale, les élèves comprennent en général: les mots qu'ils connaissent déjà; les mots transparents ; les mots dont...

Read more

Scoala din Sanandrei partenera de proiec…

 ŞCOALA DIN SÂNANDREI PARTENERĂ DE PROIECT MULTILATERAL COMENIUS      O echipă de proiect din Şcoala cu clasele I-VIII din Sînandrei a participat în perioada 14-19 martie 2012 la o nouă reuniune de...

Read more