Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Cet de prezenta este limba romana in manualele de liceu
Scris de mihaiela lazar   
Joi, 08 August 2019 00:00

CÂT DE PREZENTĂ ESTE LIMBA ROMÂNĂ ÎN MANUALELE DE LICEU?

Prof Vlad Petronela, Liceul Tehnologic Anghel Saligny

Fetești, jud. Ialomița

În programele de limba şi literatura română pentru liceu, studiul limbii române se axează pe două coordonate principale: normativă şi funcţională, având ca obiectiv formarea la elevi a unor deprinderi de a folosi limba română corect, adecvat şi eficient în producerea şi receptarea textelor orale şi scrise.

Programa de limba română pentru clasa a IX-a recomandă actualizarea şi consolidarea noţiunilor de fonetică, vocabular, morfologie, sintaxă şi stilistică dobândite în gimnaziu. Mai mult, aspectele teoretice vor fi reduse la strictul necesar, în favoarea aplicaţiilor practice. Competenţele generale urmărite vizează atât producerea mesajelor orale şi scrise cât şi receptarea acestora. Producerea mesajelor scrise se realizează prin exprimarea orală (dialogul-tipuri, reguli, tehnici ale dialogului eficient, adecvarea la scopul comunicării, structura dialogului, argumentare şi contraargumentare, monologul-tipuri, reguli, tehnici ale monologului eficient, adecvarea la situaţia de comunicare, structura monologului), exprimarea scrisă (tipuri de texte, etapele redactării, etape şi reguli specifice de redactare în funcţie de tipul de text), nivelurile de constituire a mesajului (fonetic, ortografic şi de punctuaţie, morfosintactic, lexico-semantic, stilistico-lexical, nonverbal şi paraverbal). Receptarea mesajelor orale şi scrise vizează două aspecte importante: receptarea diverselor tipuri de mesaje şi nivelurile receptării.

Programa de limba română pentru clasa a X-a urmăreşte atingerea aceloraşi competenţe generale propuse şi de programa pentru clasa a IX-a, iar studiul limbii române se axează, cum este firesc, pe aceleaşi coordonate, normativă şi funcţională, având ca obiectiv formarea la elevi a deprinderilor de a folosi limba română corect, adecvat şi eficient în producerea şi în receptarea textelor orale şi scrise. Producerea mesajelor scrise se realizează prin exprimare scrisă (dialogul-actualizarea regulilor, dezbaterea, interviul, monologul-actualizarea regulilor, a tehnicilor de realizare a monologului eficient, monologul argumentativ), exprimarea scrisă (proiecte), nivelurile de constituire a mesajului (fonetic, ortografic şi de punctuaţie, morfosintactic, lexico-semantic, stilistico-lexical, nonverbal şi paraverbal). Receptarea diverselor tipuri de mesaje vizează nivelurile receptării (fonetic, ortografic şi de punctuaţie, morfosintactic, lexico-semantic, stilistico-semantic, stilistico-textual, nonverbal şi paraverbal.

Competenţele generale incluse în programa de clasa a XI-a urmăresc utilizarea corectă şi adecvată a limbii române în diferite situaţii de comunicare, comprehensiunea şi interpretarea textelor, situarea în context a textelor studiate prin raportare la epocă sau la curente culturale/literare, argumentarea orală sau în scris a unor opinii în diverse situaţii de comunicare. Se au în vedere aspectele normative, inclusiv cele recomandate în ediţia a II-a a DOOM: norma literară-aspectele evolutive, uzul diversificat al limbii literare, variante literare libere, registre stilistice, neologisme împrumutate sau formate în interiorul limbii, variante ortoepice, ortografice şi morfologice. Singurul element nou în domeniul comunicării orale şi scrise este cel privitor la tehnicile de documentare, celelalte conţinuturi urmând a fi exersate în contexte noi, fiind parcurse în anii anteriori.

Conţinuturile din domeniul limbă şi comunicare au în vedere aspectele normative şi funcţionale ale studiului limbii: norma literară, exprimarea corectă şi nuanţată (evitarea anacolutului, a confuziilor paronimice, a pleonasmului şi tautologiei, a cacofoniei, şi inadecvare stilistică), punctuaţia şi justificările ei sintactice şi stilistice. De asemenea, se recomandă actualizarea achiziţiilor anterioare ce pot sprijini demersul de înţelegere şi interpretare a textelor literare studiate. Ca elemente noi de conţinut, se vor aborda dezbaterea în spaţiul public şi în spaţiul privat, regulile unui dialog civilizat, tipuri de discurs.

ANALIZA PROBLEMELOR DE LIMBĂ ŞI DE CULTIVARE A LIMBII ROMÂNE ÎN MANUALELE ALTERNATIVE DE LICEU

Manualul editurii Teora sau cel propus de Humanitas? Este mai util „Corint” sau să folosesc „All”? Greu de spus, și mai greu de ales. Cu atât mai mult cu cât ele reprezintă instrumentele destinate elevilor de liceu care au nevoie de informaţie eficientă, mesaj uşor de urmărit şi posibilităţi variate de evaluare. Dar oare nu ar fi fost mai bun un manual unic care să transmită aceleaşi cunoştinţe tuturor ?

Prezenţa acestor manuale este un semn al normalizării şcolii în direcţia democratizării învăţării. Nimic mai adevărat deoarece nici profesorii nu sunt identici, nici elevii. Aceste manuale operează o selecţie permisivă din care rezultă un ansamblu diversificat de informaţii, în care profesorul şi elevul au alternative de creaţie şi constituie un mijloc pentru formarea unor competenţe, valori şi atitudini.

Manualul îi va asista pas cu pas pe profesori, prin aparatul bogat de intrebări, exerciţii şi teme, adaptabil la clase şi la elevii având niveluri de performanţă diferite.

Totuşi, problemele spinoase” de limbă şi de cultivare a limbii române nu au devenit încă la noi obiectul unor preocupări constante. Faptul se reflectă şi în lipsa diversităţii exerciţiilor care vizează frecventele greşeli de limbă în rândul elevilor: anacolutul, confuziile paronimice, pleonasmul, tautologia, necunoaşterea sensului corect al cuvintelor în context, anglicizarea brutală a limbii noastre etc.

Este îmbucurătoare iniţiativa diversităţii textelor literare şi a întrebărilor care le preced, însă problemele de limbă şi de cultivare a limbii nu ocupă niciun loc în structura manualului, fapt condamnabil, după părerea mea. Un bun profesor este obligat să conceapă exerciţii atractive din care elevii să înţeleagă importanţa cultivării limbii române, urmărind, în egală măsură, evitarea formelor greşite. Pentru aceste manuale, fişele de lucru realizate de profesor, alături de alte materiale auxiliare (dicţionare de paronime, culegeri de exerciţii) se impun cu necesitate.

Bibliografie

-Alexandru Crişan, Liviu Papadima, Ioana Pârvulescu, Florentina Sâmihăian, Rodica Zahiu, Limba şi literatura română, manual pentru clasa a IX-a, Editura Humanitas Educational, 2007

-Adrian Costache, Florin Ioniţă, M.N.Lascăr, Adrian Săvoiu, Limba şi literatura română, manual pentru clasa a IX-a, Editura Art, 2004

-Silviu Angelescu, Nicolae I.Nicolae, Emil Ionescu, Limba şi literatura română, manual pentru clasa a IX-a, Editura All, 2000.

-Eugen Simion coord, Florina Rogalski, Diana Hărtescu, Limba şi literatura română, manual pentru clasa a IX-a, Editura Corint, 2004.

-Marin Iancu, Ion Bălu, Rodica Lăzărescu, Limba şi literatura română, manual pentru clasa aXI-a, Editura Corint, 2006.

-Eugen Simion, Florina Rogalski, Daniel Cristea –Enache, Limba şi literatura română, manual pentru clasa aXI-a, Editura Corint, 2001.

-Eugen Simion, Florina Rogalski, Daniel Cristea –Enache, Limba şi literatura română, manual pentru clasa aXI-a, Editura Corint, 2003.

-Adrian Costache, Florin Ioniţă, M.N.Lascăr, Adrian Săvoiu, Limba şi literatura română, manual pentru clasa a XI-a, Editura Art, 2006.

-Sofia Dobra, Monica Halaszi, Dorina Kudor, Luminiţa Medeşan, Limba şi literatura română, manual pentru clasa a XI-a, Editura Corint, 2006.

-Alexandru Crişan, Liviu Papadima, Ioana Pârvulescu, Florentina Sâmihăian, Limba şi literatura română, manual pentru clasa aXII-a, Editura Humanitas Educational, 2006. [1] ---Alexandru Crişan, Liviu Papadima, Ioana Pârvulescu, Florentina Sâmihăian, Limba şi literatura română, manual pentru clasa aXII-a, Editura Humanitas Educational, 2002.

-Sofia Dobra, Monica Halaszi, Dorina Kudor, Luminiţa Medeşan, Limba şi literatura română, manual pentru clasa a XII-a, Editura Corint, 2006.

 

Revista cu ISSN

Scrierea in viata de zi cu zi

SCRIEREA ÎN VIAȚA DE ZI CU ZI Ielciu Lucica, profesoară de limba și literatura română Școala Gimnazială Nicolae Titulescu, Cluj-Napoca A scrie înseamnă înainte...

Read more

Eficienta fiselor cu continut geometric …

STUDIU PRIVIND EFICIENŢA FIŞELOR CU CONŢINUT GEOMETRIC PENTRU ÎNSUŞIREA DIFERITELOR NOŢIUNI MATEMATICE Prof. ȋnv. primar Andrei Alexandra, Şcoala Gimnazială Nr. 1...

Read more

Francofonia istoria unui cuvant

FRANCOFONIA: ISTORIA UNUI CUVÂNT prof. Drăgian Ana-Elena Colegiul Tehnic ,,Constantin Brâncuşi’’ Oradea „La francophonie c'est cet humanisme intégral, qui se tisse autour de la terre.” *( Léopold...

Read more

Fisa de evaluare proiecte educative extr…

FIŞĂ DE EVALUARE A PROIECTELOR EDUCATIVE  EXTRAŞCOLARE CAE 2013 - Concursuri naţionale -   Proiectul:____________________________________________________________________________   Instituţia:____________________________________________________________________________ Buget (total şi solicitat): total:__________________       solicitat MECTS:____________________ Nr. participanţi:__________________ Perioada de desfăşurare a etapei finale:_____________________________________________________

Read more

Festivalul National al Sanselor Tale

Festivalul National al Sanselor Tale   Conform adresei M.E.C.T.S. nr. 62458/10.10.2012, in perioada 19-25 noiembrie 2012 se va desfasura  sub genericul “Mediu social mai sigur pentru o educatie mai performanta”, a XIII-a editie a Festivalului National al Sanselor Tale. Organizarea...

Read more

Cum ne raportam la tentatiile culinare

CUM NE RAPORTĂM LA TENTAȚIILE CULINARE Prof. educator Mureșan- Chira Gabriel Școala Gimnazială Specială Centru de Resurse și Documentare privind Educația Incluzivă/ Integrată, Cluj-Napoca Prof. educator Ioviță Daniela Școala Gimnazială Specială Centru...

Read more

Ideea de critica literara in viziunea lu…

IDEEA DE CRITICĂ LITERARĂ ÎN VIZIUNEA LUI JEAN STAROBINSKI     Prof. Apostol Iuliana – Andreea Şcoala cu clasele I-VIII „Dimitrie Pompeiu”, Broscăuţi           În acest articol voi prezenta concepţia unuia dintre membrii Şcolii de la...

Read more

Infograficele in activitatea didactica

INFOGRAFICELE ÎN ACTIVITATEA DIDACTICĂ Profesor Bușcă Alexandru Liceul Tehnologic “Lazăr Edeleanu”, Năvodari Rezumat: Articolul de față prezintă noțiunea de infografic, necesitatea utilizării acestuia în cadrul...

Read more