|
|
Vineri, 08 Ianuarie 2010 20:44 |
ACTIVITÃŢI COMPLEMENTARE PENTRU VALORIFICAREA POTENŢIALULUI ELEVILOR
ŞI A FORMÃRII LOR
CA CETÃŢENI EUROPENI
prof. Ciucã Cristina
Şcoala cu clasele I – VIII Bâsca – Chiojdului, Com. Chiojdu, Jud. Buzãu
Activitatea educativã scolarã si extrascolarã reprezintã un echivalent al educatiei formale în perspectiva dezvoltãrii personalitãtii elevului si a integrãrii lui în societate. Experientele înregistrate în domeniul activitãtii educative scolare si extrascolare, la nivelul claselor de gimnaziu, justificã contributia activitãtilor complementare în dezvoltarea personalitãtii tinerilor. Implicarea elevilor si a cadrelor didactice în activitatea educativã, programe si proiecte educationale, alãturi de partenerii educationali, de pãrinti, de societatea civilã, media si comunitate, reprezintã posibilitãti reale de stimulare a implicãrii în promovarea valorilor si principiilor etice: respectarea drepturilor omului, toleranta, pacea, cetãtenia activã. Proiectarea activitãtilor extrascolare pentru un an de studiu are un caracter de provizorat deoarece ideile imprevizibile ale elevilor pot extinde domeniile de participare activã ale acestora.
Câteva activitãti scolare si extrascolare din perioada 2007-2009 desfãsurate de un grup de elevi si profesori ai scolii noastre s-au dovedit adaptate la caracterul dinamic al societãtii prezente. Programul Noi în Europa este un program educaional al Junior Achievement România care exploreazã mediul de afaceri european felul în care diversitatea resurselor si locatiilor afecteazã indivizii si firmele, generând interdependenta tãrilor. Elevii deprind abilitãti si concepte specifice mediului de afaceri si economiei si înteleg nevoia de a coopera pentru a folosi resursele cât mai eficient. Programul contribuie si la o mai bunã cunoastere a economiei europene si la o întelegere a cum se iau deciziile într-o afacere.
Activitãtile realizate în cadrul acestui program au permis elevilor sã se organizeze în vederea creãrii unui mediu de afaceri, în distribuirea sarcinilor si în asumarea responsabilitãtilor impuse de administrarea unei companii. Au ales ca obiect de activitate al companiei publicitatea pentru turismul local. În acest sens au realizat un CD, un set de ilustratii si un ghid ce cuprind institutii, obiective culturale, lãcase de cult din zona natala si din judetul Buzãu. Prezentarea obiectivelor mentionate s-a realizat într-o manierã juvenilã, însã implicarea în acest program le-a oferit posibilitatea dezvoltãrii spiritului organizatoric, a asumãrii de responsabilitãti si a lucrului în echipã. Faptul ca nu au fost premiati la sfârsitul programului nu i-a transformat în pesimisti. Au înteles cã afacerea necesitã o altã organizare si o altã orientare. Acesta a fost motivul pentru care elevii au solicitat implicarea într-un alt program care sã dezvolte abilitãtile lor personale.
Programul Prevenirea abandonului scolar a fost conceput pentru a ajuta elevii sã îsi dezvolte o atitudine pozitivã fatã de necesitatea educatiei si fatã de viitorul lor. Modulul le explicã elevilor beneficiile si avantajele economice ale educatiei pe care o primesc în scoalã. Pe parcursul derulãrii programului, elevii au participat la diverse activitãti, pentru a întelege care este “pretul pe care îl vor plãti” daca vor renunta prea devreme la educatie ss care sunt beneficiile de care se vor bucura prin obtinerea unui nivel cât mai înalt de pregatire. Prin activitãti ca: Joaca de-a “SUCCESUL”, Învãtând din experientã, Costul vietii, Cunoasterea de sine, Stabilirea obiectivelor personale, elevii si-au descoperit abilitãtile si aptitudinile prin realizarea unei riguroase autoevaluãri, au pus rezultatele acestei autoevaluãri în relatie cu profesiile si carierele pentru care au optat în prima lectie, au descoperit importanta stabilirii de obiective punctuale în calea lor cãtre obtinerea succesului.
Feedback-ul acestor activitãti a constat în realizarea unui spectacol în care scenaristul, regizorul si actorii au fost elevii implicati în program. Spectatorii invitati au fost prietenii tinerilor, familiile, colegii, cadrele didactice si conducerea scolii. Prin scenetele prezentate, tinerii au încercat sã transmitã celor prezenti frãmîntãrile si problemele specifice vârstei lor. S-a realizat astfel întãrirea respectului de sine, întelegerea prieteniei, a iubirii si a solidaritãtii umane.
Concluzii. Programele educationale si activitãtile scolare reprezintã spatiul aplicativ în care elevii realizeazã transferul cunostintelor, abilitãtilor si a competentelor dobândite în scoalã. Prin activitãtile realizate se stimuleazã implicarea tinerilor în asumarea responsabilitãtilor sociale. Initierea, realizarea si participarea elevilor la programele educationale îi ajuta în pregãtirea pentru a deveni cetãteni activi ai spatiului european.
Referinte bibliografice:
1. MECI, Strategia dezvoltãrii activitãtii educative scolare si extrascolare, Bucuresti, 2007
2. http://www.jaromania.org/
3. http://www.tpv.ro/
Articole asemanatoare mai vechi:
|
Ultima actualizare în Vineri, 26 Martie 2010 19:24 |
|
Membrii APR
· membri activi
· membri sustinãtori
· membri de onoare
· membri fondatori
La nivelul APR functioneazã mai multe organe al cãror obiectiv principal este de a analiza si propune solutii pentru rezolvarea... Read more
FACTORII CARE INFLUENŢEAZĂ DEZVOLTAREA COPILULUI
Prof. înv. preşc. Tăut Andreea Maria
Grădiniţa cu P.P Nr. 13
Rezumat
Factorii instituţionali ai educaţiei sunt şcoala, familia, biserica, armata, ş.a.
Familia exercită o influenţă... Read more
REGRESIVITATEA TERMENULUI LITERAR SUPERREALIST
Ştefan Lucian MUREŞANU
Cuvinte cheie: regresivitate, superrealism, incandescent, senzaţii, rostire, lumină, divin, originalitate, urâţeşte.
M-am străduit întotdeauna ca prin cuvântul meu scris să nu lezez existenţa niciunui... Read more
OPŢIONAL ISTORIE LOCALĂ
ÎNTRE ACTUALITATE ŞI NECESITATE
Prof. Delescu Claudia
Şcoala Gimnazială Adam, Galaţi
Istoria locală este o realitate a şcolii româneşti din zilele noastre, este de actualitate, dar este şi... Read more
Elemente ale organizării instruirii în gimnaziu
Modificarea principală propusă de forma actuală a curriculum-ului o reprezintă:
- trecerea de la centrarea învăţării pe obiective la centrarea învăţării pe dobândirea de competenţe;
- ... Read more
JOHN MAXWELL-O AUTORITATE ÎN DOMENIUL MANAGEMENTULUI ȘCOLAR PERFORMANT
Numele: FILDAN MIHAELA
Calitatea: PROFESOR LIMBA ROMÂNĂ
Instituția: LICEUL TEOLOGIC BAPTIST EMANUEL ORADEA
“Pentru a câştiga încrederea oamenilor, un lider trebuie sa aibă următoarele... Read more
AUTENTICITATEA ÎN LITERATURA ROMÂNĂ INTERBELICĂ
Prof. Iorga Violeta – Teodora
Şcoala nr.16 ,,N. Bălcescu”
Perioada interbelică a însemnat pentru romanul românesc un amplu proces de modernizare la temelia căruia s-au aşezat studii... Read more
CERINŢE DEONTOLOGICE PRIVIND ACTIVITATEA
PERSONALULUI DIDACTIC DE PREDARE
Art.33. Personalul didactic de predare trebuie să cunoască drepturile şi obligaţiile legale în vigoare ce îi revin în unitatea de învăţământ în care funcţionează.
Art.34.... Read more
OPINIILE MARILOR OAMENI DE CULTURĂ DESPRE TRADUCERE
Octavian Horia MINDA
Şcoala cu clasele I-VIII, Sanandrei, Timis
Traducerile au jucat şi continuă să joace un mare rol, fiind un important mijloc de comunicare în… “BOUL ÎMPĂNAT”
OBICEI TRADIŢIONAL ÎN SATUL PĂDURENI (ŢOP),
COMUNA MINTIU GHERLII, JUDEŢUL CLUJ
-Studiu de cercetare-
Prof. Mureṣan Mihaela
Liceul Teoretic Ana Ipǎtescu, Gherla
“Pentru a cunoaşte obiceiurile sub toate aspectele se cere să…
Planificare model pentru abilitati practice invatamant primar
Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata… STUDIU PRIVIND LICHIDAREA SOCIETĂŢII COMERCIALE
Prof. economist Cîrcotă Roxana
Grup Şcolar Industrial de Marină Galaţi
Rezumat
Lichidarea reprezintă ansamblul de operaţii economice şi financiare determinate de dizolvarea sau falimentul judiciar al unei societăţi…
VIOLENŢA ÎN ŞCOALĂ - MODALITĂŢI DE PREVENIRE
Profesor Aurelia Nae
Şcoala „George Poboran”, Slatina, Olt
Violenţa în şcoală este o realitate pe care n-o putem nega şi nici neglija. Lucrul cel… ELEMENTE DE DEONTOLOGIE A EVALUARII IN CONTEXTUL
CREȘTERII CALITĂŢII ACTULUI EDUCAȚIONAL
LA DISCIPLINA MATEMATICĂ
Prof. Petruţ Steliana
Grup Şcolar „Mihai Eminescu„ Jimbolia-Timiş
„Exemplul este cel mai de seamă mijloc educativ, în tot cursul vieţii,… Idei din Țara lui Andrei 2014
A început Idei din Țara lui Andrei 2014, competiția ideilor cu ceva în plus. Idei din Țara lui Andrei este o competiție de proiecte sustenabile… FORMAREA NOŢIUNILOR ELEMENTARE
NECESARE STUDIERII GEOGRAFIEI ÎN CICLUL GIMNAZIAL
Profesor Miron Steluţa Otilia
Şcoala Gimnazială Movila Miresii, judeţul Brăila
Rezumat: Achiziţionarea noţiunilor elementare de geografie se face pe tot parcursul ciclului primar, mai accentuat… TRADIŢII ŞI OBIŞNUINŢE NUTRIŢIONALE
Maistru instructor Zuleam Eugenuia
C.N.E. “Gh. Chiţu” Craiova, judeţul Dolj
Bucătăria românească este apreciată astăzi ca una din cele mai bogate bucătării, atât pentru varietatea preparatelor cât mai ales…
|
|