|
|
Competenta si eficienta profesionala si pedagogica a profesorului de matematica |
Scris de mihaiela lazar
|
Miercuri, 08 Ianuarie 2014 22:13 |
COMPETENŢA ŞI EFICIENŢA
PROFESIONALĂ ŞI PEDAGOGICĂ A PROFESORULUI DE MATEMATICĂ
Profesor Păduraru Constantin Eugen
Şcoala gimnazială nr. 1 Slănic Moldova, judeţul Bacău
Rezumat
Articolul de specialitate propus urmăreşte să enumere principalele competenţe ale cadrului profesoral la disciplina matematică şi noutăţile privind modalitatea de interpretare a rezultatelor la examenele naţionale. Din perspectiva noului curriculum naţional se desprinde ideea conform căreia rezultatele şcolare sunt percepute ca performanţe, iar performanţele şcolare sunt interpretate în funcţie de competenţe şi capacităţi.
În actualul context social - educaţional se promovează conceptul de profesor flexibil la disciplina matematică. În cadrul acestui concept este înglobată ideea conform căreia gândirea profesionala în cadrul unei situaţii problematice este percepută ca o gândire bazată pe acţiune.
Formarea competenţelor cheie care pot fi folosite în soluţionarea unor situaţii problematice cognitive este un obiectiv important în cadrul formării pentru cariera didactică.
În structura de personalitate a cadrului didactic la disciplina matematică există o serie de competenţe - care prin operaţionalizarea şi adaptarea lor la situaţii didactice din zona matematicii concrete - evidenţiază eficienţa pedagogică.
În structura competenţelor pedagogice sunt integrate:
- competenţe de specialitate - presupune cunoaşterea conţinutului teoretic aferent domeniului matematic şi tehnic;
- competenţe psiho-pedagogice - este capacitatea de a cunoaşte elevii şi de a lua în considerare particularităţiile de vârstă şi individuale ale elevilor;
- competenţe managerială - presupune capacitatea de a organiza elevii în raport cu sarcinile instruirii la disciplina matematică şi de a stabili responsabilităţile în cadrul grupului; stabilirea relaţiilor de cooperare într-un climat adecvat şi de a soluţiona conflicte;
Din perspectiva noului curriculum naţional apar o serie de noutăţi. Printre acestea este şi modalitatea de interpretare a rezultatelor.
Rezultatele şcolare sunt percepute ca performanţe, iar performanţele şcolare sunt interpretate în funcţie de competenţe şi capacităţi.
Performanţa este percepută ca fiind nivelul de realizare a unei sarcini de învăţare; competenţa reprezintă posibilitatea de a rezolva, în cadrul unor contexte diferite, probleme caracteristice unui anumit domeniu; capacitatea constituie aspectul vizibil al unei competenţe.
Din experienţele anterioare ale evaluatorilor la disciplina matematică se desprind o serie de întrebări cu caracter practic:
a) Sunt pregătite în mod corespunzător cadrele didactice pentru realizarea unor roluri tot mai complexe?
b) Care sunt competenţele generale şi specifice care trebuie formate pe parcursul formării iniţiale?
c) Ce trebuie preluat din experienţa altor curriculumuri europene?
Printre soluţiile propuse şi acceptate amintesc următoarele:
a) articularea formării iniţiale cu formarea continuă;
b) echilibrarea formării ştiinţifice cu formarea psihopedagogică;
c) lărgirea ariei de formare profesionala;
Actualele programe de formare iniţială a profesorilor îşi focalizează atenţia pe identificarea competenţelor profesionale, pe formarea şi dezvoltarea acestor competenţe cu ajutorul profesorilor cu experienţă la catedră.
Un rol important îl joacă instituţii noi formate de talia Serviciului Naţional de Evaluare şi Examinare - care are ca principal rol conceperea şi implementarea programului de reforma a evaluării rezultatelor şcolare şi realizarea de conexiuni profesionale şi ştiinţifice cu universităţile, casele de corp didactic etc.
Bibliografie
1. Nicola Ioan - Tratat de pedagogie şcolară, Editura Aramis, 2003;
2. Cucoş Constantin - Teoria şi metodologia evaluării, Editura Polirom, 2010;
3. Ionescu Miron, Ioan Radu - Didactica modernă, Editura Dacia, 2001;
Articole asemanatoare mai vechi:
|
Ultima actualizare în Vineri, 10 Ianuarie 2014 22:40 |
|
SĂRBĂTOARE A IUBIRII LA ROMÂNI, DRAGOBETELE
dr. Ştefan Lucian MUREŞANU
Motto: Dragobete blând şi darnic, / Se-nfăşoară ca năvalnic, / Patimi vechi le reaprinde, / Dragostea în plasă prinde. (Viorica Pop)
Cuvinte... Read more
Ordin privind aprobarea Regulamentului-cadru de organizare si functionare a inspectoratelor scolare
Read more
PREOCUPÃRI LITERARE
PREMERGÃTOARE CERCULUI LITERAR DE LA SIBIU
Nevodenszki Sorina, institutor
Şcoala cu clasele I – VIII Sânandrei, jud. Timis
Victor Iancu, renumit estetician al perioadei interbelice, se aflã printre cei mai... Read more
Cum descopera parintii talentul copilului?
Sa cresti un copil e o provocare dura dar incitanta. Din nefericire acesti omuleti nu ajung la noi cu manuale de instructiuni.
Noile definitii ale talentului... Read more
EVALUAREA ELEVILOR DIN CICLUL PRIMAR
PRIN INTERMEDIUL PROIECTELOR
Prof. înv. primar Bukszar Daniela
Școala Gimnazială Lunca Bradului - Județul Mureș
Rezumat:
Evaluarea elevilor în cadrul unei discipline, în viziune tradițională, cuantifică doar cunoștințele, priceperile... Read more
STUDIU ASUPRA PROBLEMEI LIBERTĂȚII LA DOSTOIEVSKI
Andone Crenguța - profesor
Colegiul Tehnic de Transporturi Brașov
Problema libertății apare în opera lui Dostoievski în “Frații Karamazov” și presupune posibilitatea personajului de a... Read more
 RELAȚIA POFESOR – ELEV ÎN CONTEXT MODERN
Rotariu Corina - Daniela
Liceul Tehnologic „Alexandru VlahuȚă” Șendriceni
Rezumat
Relaţia profesor - elev a constituit un obiect de reflecţie pentru teoreticienii tuturor timpurilor. Ea... Read more
ASPECTE METODICE ȘI PEDAGOGICE ÎN PARCURGEREA LA CLASĂ A STUDIILOR PENTRU PIAN
Prof. Atudoroae Alexandra
Liceul de Artă ”Ștefan Luchian” Botoșani
Abordarea studiilor... Read more
TRATAREA DIFERENŢIATĂ A ELEVILOR ÎN CADRUL LECȚIILOR LA CICLUL PRIMAR
Prof. înv. primar Olariu Marineta
Școala Gimnazială "Prof. Gheorghe Dumitreasa", Girov
Rezumat: Învăţământul diferenţiat vizează adaptarea activităţii de învăţare îndeosebi sub raportul conţinutului,…
EXPERIMENTUL DIDACTIC - METODĂ FUNDAMENTALĂ ÎN STUDIUL BIOLOGIEI
Profesor: Cocoş Alina Magdalena,
Şcoala Gimnazială "ŞT.O.IOSIF", Tecuci
Rezumat: Pornind de la definiţia experimentului ca metodă fundamentală în învăţarea biologiei, articolul aduce în… HORTENSIA PAPADAT-BENGESCU
CICLUL HALLIPILOR
Prof. APOSTOL IULIANA – ANDREEA
Şcoala cu clasele I-VIII „Dimitrie Pompeiu” Broscăuţi
Tudor Vianu [1] o consideră pe Hortensia Papadat-Bengescu, alături de Liviu Rebreanu „scriitorul care a exercitat o înrâurire… SCHIMBĂRI ÎN PROGRAMA DE ÎNVĂțĂMÂNT DIN TOAMNĂ
MEN aduce schimbări privind programa de învățământ pentru anul școlar 2014-2015. Se pare că cei mai afectați vor fi elevii din clasele I-IV.
Astfel, Ministerul…
TEMELE DE ACASĂ – PIEDICĂ SAU SPRIJIN ÎN ACTIVITATEA DIDACTICĂ
Prof. ȋnv. primar Andrei Alexandra,
Şcoala Gimnazială Nr. 1 Corbeni
Rezumat: Pornind de la…
ASIGURAREA ŞI MANAGEMENTUL CALITĂŢII
ÎN SISTEMUL EDUCAŢIONAL ROMÂNESC
Mihai Ștefania – Monica
Școala cu clasele I – VIII Vitănești, Județul Teleorman
Calitatea în educaţie înseamnă asigurarea pentru fiecare educabil a condiţiilor pentru cea…
ANALIZA APEI – MATERIE PRIMĂ PENTRU INDUSTRIA BERII
Prof.ing. Simion Dobrica
Liceul Tehnologic ,,Costin Nenițescu” Buzău
… IMPLEMENTAREA UNUI PROGRAM PERSONALIZAT
DE RECUPERARE A RĂMÂNERII ÎN URMĂ LA ÎNVĂȚĂTURĂ
Prof. înv. preșcolar Ciolan Laura Elena
G. P. P. “Sfântul Nicolae” Câmpulung, Argeș
Rezumat
Acest articol conține un studiu de caz al… POSTMODERNISMUL
Georgeta-Irina Rusu,
Şcoala Gimnazială ,,Ion Creangă"Bacău
Un curent controversat apărut ca o reacţie la modernism, postmodernismul s-a manifestat cu precădere după cel De-al Doilea Război Mondial, în toate domeniile: filosofie,…
|
|