Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Competentele cheie europene
Miercuri, 15 Septembrie 2010 15:14

      Competenţele cheie europene relevante pentru disciplină  

      Curriculum-ul românesc nu se poate situa în afara tendinţelor mari ale educaţiei europene. Din acest punct de vedere, programele de limba şi literatura română pentru învăţământul obligatoriu au în vedere şi documentele europene privind educaţia, documente la care România a aderat.

 

      Comisia Europeană pentru educaţie a realizat un document în care este descris un „profil de formare european“, care propune cu titlu de recomandare noile competenţe de bază necesare tuturor persoanelor pentru a face faţă cerinţelor societăţii şi economiei bazate pe cunoaştere şi pentru a le facilita accesul post-şcolar la învăţarea pe toată durata vieţii. Aceste competenţe de bază (key-competences), care vizează şcolaritatea obligatorie, sunt:

§         Comunicare în limba maternă

§         Comunicare în limbi moderne

§         Competenţe în domeniul tehnologiei informaţiei şi al comunicării

§         Competenţe în domeniile matematică, ştiinţe şi tehnologii

§         Educaţie antreprenorială

§         Competenţe civice şi de relaţionare interpersonală

§         A învăţa să înveţi / Educaţia pe parcursul întregii vieţi

§         Deschidere culturală / Sensibilizare la cultură (Cultural awareness)

 

 

1.                  Competenţe care au contribuţie directă

 

Principalul domeniu de interes pentru disciplina limba şi literatura română este comunicarea în limba maternă, aşa cum este definită în documentul european Competenţe cheie pentru învăţământul pe tot parcursul vieţii – Cadrul european de referinţă, Anexa la recomandarea Parlamentului şi a Consiliului European, 2006:Comunicarea în limba maternă este abilitatea de a exprima şi de a interpreta concepte, gânduri, sentimente, fapte şi opinii, atât în formă scrisă, cât şi orală (ascultare, vorbire, citire şi scriere), şi de a interacţiona lingvistic adecvat şi creativ, în diverse  contexte sociale şi culturale: în educaţie şi formare, la muncă, acasă şi în timpul liber”. 

 Această competenţă-cheie se transpune într-un set de cunoştinţe, deprinderi, atitudini specifice, sistematizate în tabelul de mai jos şi care se regăsesc, explicit sau implicit, în programele de limba şi literatura română:

 

Cunoştinţe

DEPRINDERI

ATITUDINI

vocabular, gramatică funcţională, funcţii ale limbii (acte de vorbire); conştientizarea principalelor tipuri de interacţiune verbală; un registru larg de texte literare şi non-literare; principalele caracteristici ale diferitelor stiluri şi registre de limbă; variabilitatea limbii şi a comunicării în diferite contexte

comunicare orală şi în scris într-o varietate de situaţii, monitorizarea şi adaptarea propriei comunicări la cerinţele situaţiei; sunt incluse şi: a distinge şi a folosi diferite tipuri de texte; a căuta, a colecta şi a procesa informaţia, a folosi resurse, a formula şi a exprima argumente orale şi scrise în mod convingător, adecvat contextului.

deschiderea (dispoziţia) pentru  dialog constructiv, aprecierea calităţilor estetice şi dorinţa de a le promova şi interesul pentru interacţiunea cu alţii; conştientizarea impactului limbajului  asupra celorlalţi şi nevoia de a înţelege şi a folosi limbajul într-o manieră pozitivă, responsabilă din punct de vedere social.

 

2.                  Competenţe care au contribuţie indirectă

Comunicare în limbi străine: aprecierea diversităţii culturale; interesul şi curiozitatea pentru limbi şi comunicare interculturală

Competenţe matematice de bază în ştiinţe şi tehnologii: abilitatea de a comunica concluzii şi raţionamente care au condus la acestea, apreciere critică şi curiozitate

 

 

3.                  Competenţe transversale

 

În studiul limbii şi al literaturii române nu se poate face abstracţie de anumite domenii care vizează competenţe, cunoştinţe şi atitudini de tip transversal, pe care disciplina noastră le are în vedere în mod implicit:

Competenţa digitală (TSI): înţelegerea şi cunoaşterea specificului, a rolului şi a oportunităţilor tsi în contexte cotidiene; abilitatea de a căuta, colecta şi procesa informaţia şi de a o folosi într-o manieră critică şi sistematică; abilitatea de a folosi instrumente digitale pentru a produce, prezenta şi înţelege informaţii complexe; abilitatea de a accesa, căuta şi folosi servicii bazate pe internet; folosirea tsi pentru sprijinirea gândirii critice, a creativităţii; atitudine critică şi reflexivă faţă de informaţia disponibilă

A învăţa să înveţi: cunoaşterea şi înţelegerea strategiilor de învăţare preferate, a punctelor tari şi slabe (autoevaluare, portofoliu); dobândirea alfabetizărilor de bază: scris, citit, TIC – care sunt necesare pentru învăţare; accesarea, procesarea şi asimilarea de noi cunoştinţe şi deprinderi; managementul propriei învăţări; abilitatea de a persevera în învăţare; reflectarea critică asupra scopurilor şi ţintelor învăţării; abilităţi de învăţare autonomă pe baza autodisciplinei, colaborare în procesul învăţării, împărtăşirea achiziţiilor învăţării; organizarea propriei învăţări, evaluarea propriei munci, solicitarea de informaţii şi sprijin când este cazul; motivaţia şi încrederea pentru a continua învăţarea pe parcursul întregii vieţi; dorinţa de a aplica achiziţiile de învăţare şi experienţele de viaţă; curiozitatea de a căuta oportunităţi pentru a învăţa şi a aplica ceea ce a fost învăţat într-o varietate de contexte de viaţă

Competenţe sociale şi civice: înţelegerea codurilor de comportament şi de bune maniere general acceptate în diferite societăţi şi medii; interacţiunea dintre identitatea culturală naţională şi cea europeană;

abilitatea de a comunica constructiv în diferite medii pentru a manifesta toleranţă; exprimarea şi înţelegerea diferitelor puncte de vedere; colaborarea, asertivitate; interes pentru comunicarea interculturală; valorizarea diversităţii şi a respectului faţă de celălalt, a toleranţei pentru opiniile partenerului de comunicare; deschiderea pentru depăşirea prejudecăţilor;

Iniţiativă şi antreprenoriat: abilitatea de a identifica oportunităţi pentru activităţi personale; abilitatea de a lucra individual şi în echipe; abilitatea de a aprecia şi identifica punctele tari şi punctele slabe; iniţiativă, independenţă; motivaţie şi hotărâre de a realiza obiectivele propuse

Sensibilizare şi exprimare culturală: conştientizarea moştenirii culturale, locale, naţionale; cunoştinţe de bază referitoare la produse culturale majore; aprecierea critică şi estetică a operelor de artă şi a spectacolului, precum şi a propriei exprimări printr-o varietate de mijloace; dezvoltarea abilităţilor creative atitudine deschisă faţă de diversitatea exprimării culturale; creativitate şi dorinţă pentru cultivarea capacităţii estetice prin expresie artistică şi prin participare la viaţa culturală.

 

Ultima actualizare în Miercuri, 26 Ianuarie 2011 17:05
 

Comentarii 

 
0 # Stan Claudiu Daniel 13-06-2014 08:39
:D :
Răspunde | Răspunde cu citat | Citat
 
 
0 # Stan Claudiu Daniel 13-06-2014 08:40
Răspunde | Răspunde cu citat | Citat
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Metodologia de organizare si desfasurare…

Functiile de indrumare si control din inspectoratele scolare se ocupa prin concurs organizat in conformitate cu prevederile prezentei metodologii.  

Read more

Nebunia dansului in romanul Ciuleandra

NEBUNIA DANSULUI ÎN ROMANUL „CIULEANDRA”   Prof. Didin Florentina Gabriela Şcoala gimnazială Nr. 1 Vulpeşti, Argeş   Liviu Rebreanu, prin geniul său artistic, va traduce viaţa pintr-o luptă aprigă şi indisolubilă a măcinărilor de forţe. Pornind...

Read more

Admiterea in invatamantul profesional de…

Admiterea in invatamantul profesional de stat 2014   Vezi Ordinul 3136/20.02.2014 cu privire la organizarea, functionarea, admiterea si calendarul admiterii in invatamantul profesional de stat cu durata de 3 ani – pentru...

Read more

Spiritul continua existenta nefiinda a u…

SPIRITUL CONTINUĂ EXISTENŢA NEFIINDĂ A UMBREI OMULUI VIU                                                      Ştefan Lucian MUREŞANU   Motto: Cu cât oamenii îmbătrânesc cu atât spiritual lor devine mai suplu, mai cald, dobândind o înfăţişare mai organic. S-ar...

Read more

mobilitati individuale de formare contin…

MOBILITĂŢI INDIVIDUALE DE FORMARE CONTINUĂ CURSUL DE FORMARE EJOURNALISM 2.0. - EDUCATIONAL COLLABORATION ACROSS BORDERS USING WEB BASED TOOLS, THE „MIDNIGHT SUN” COURSE IN LAPLAND, FINLANDA (relatarea unei participante)   Prof. limba şi...

Read more

Echivalare studii universitare de scurta…

Echivalare studii universitare de scurta durata   Printr-o nota a MEN nr. 5211 din 08.10.2013 suntem informati privind organizarea unei noi sesiuni de echivalare (sesiunea 2013-2014) pe baza ECTS/SECT a invatamantului universitar...

Read more

Audio and visual aids in teaching englis…

AUDIO AND VISUAL AIDS IN TEACHING ENGLISH AS A FOREIGN LANGUAGE   Coman Valentina Liceul Tehnologic Constantin Brâncuşi, Piteşti   Rezumat: Articolul îşi propune evidenţierea avantajelor folosirii mijloacelor audio şi video în învăţarea limbii...

Read more

De la metode traditionala la metode mode…

DE LA METODE TRADIŢIONALE LA METODE MODERNE ÎN PREDAREA ŞI ÎNVĂŢAREA LIMBII ŞI LITERATURII ROMÂNE ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PRIMAR Profesor învăţământ primar Buda Lenuţa Şcoala Gimnazială ,,Ion Ghica”...

Read more