Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Competentele unui profesor
Scris de mihaiela lazar   
Marţi, 08 Martie 2016 20:20

COMPETENŢELE UNUI PROFESOR

Prof. Nadia Breazu,

Colegiul Tehnic Motru, Jud. Gorj

Cuvinte cheie: psihopedagogic, psihosocial, autoinstruire

Rolul de profesor este, poate, în societatea actuală, unul dintre cele mai solicitante, provocatoare locuri de muncă. Încă nu există şcoli superioare care să pregătescă sub toate aspectele profesori care să faţă tuturor provocărilor apărute ivite încă din prima zi la catedră. Conştientizând faptul că toţi copiii sunt indivizi cu temperamente, nevoi şi personalităţi unice, putem înţelege de ce este nevoie de mult timp petrecut la catedră pentru a deveni un bun profesor: „ Când ajungi să crezi că nu mai ai nimic de învăţat şi că poţi astfel să-i educi pe alţii, eşti terminat ca dascăl şi ca om.”, spunea Victor Eftimiu.

O bună pregătire de specialitate nu este suficientă. Un profesor care îşi iubeşte prea mult doar materia predată şi ironizează neştiinţa elevilor săi, dispreţuind ignoranţa acestora, neglijând latura afectivă ce nu ar trebui să lipsească niciunui dascăl, sădeşte în sufletul acestora sentimente de neîncredere şi aversiune faţă de acel obiect de studiu . Aşadar, componenta psihopedagogică este uneori mai importantă, aceasta vizând: capacitatea de a cunoaşte elevii şi de a lua în considerare particularităţile lor de vârstă şi individuale, capacitatea de a-i pregăti pe elevi pentru autoinstruire şi autoeducare. Latura psihosocială şi managerială a profesorului se relevă în următoarele aptitudini: capacitatea de a organiza elevii în raport cu sarcinile instruirii, de a stabili responsabilităţile în cadrul unui grup,de a stabili relaţii de cooperare, un climat adecvat în cadrul grupului, capacitatea de a orienta, organiza, îndruma, motiva şi de a lua decizii în funcţie de situaţie .

După opinia altor autori (H Morine şi G. Morine ) rolurile didactice principale ale profesorului sunt, în prezent, următoarele: furnizor de informaţie, model de comportament, creator de situaţii de învăţare, consilier şi orientator, evaluator şi terapeut, organizator şi conducător.

Conform unor studii, elevii apreciază la profesori îndeosebi următoarele caracteristici: cunoaşterea materiei predate, disponibilitatea de a ajuta elevii, corectitudinea evaluării, capacitatea de a îmbina teoria cu practica, respectul faţă de elevi, claritatea exprimării, prezentarea interesantă a materiei.

Societatea în care trăim se află în continuă şi rapidă schimbare ceea ce a determinat înlociurea vastei culturi generale cu noţiuni mai puţine, dar cu valoare practică, flexibilitate în gîndire, formarea abilităţilor de adaptare permanenta la situaţii noi, adaptarea la munca în echipă.

,,Meseria de profesor este o mare şi frumoasă profesiune, care nu seamană cu nicio alta, o meserie care nu se părăseşte seara, odată cu hainele de lucru. O meserie aspră şi plăcută, umilă şi mîndră, exigentă şi liberă, o meserie în care mediocritatea nu e permisă, unde pregătirea excepţională este abia satisfăcătoare, o meserie care epuizează şi înviorează, ingrată şi plină de farmec.» (Victor Hugo)

Bibliografie:

1. Sanda Fătu- Metodica predării chimiei-1998

2. Gabriela Lemeni- Consiliere şi orientare-Ed. ASCR, Cluj- Napoca, 2004

3. D.Stoica- Psihopedagogie şcolară-Ed. Scrisul românesc, 1982


Articole asemanatoare mai vechi:

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Instruirea programata

INSTRUIREA PROGRAMATÃ   Profesor Lazar Mihaiela Liceul de Artã „Ioan Sima” Zalãu     Predarea-învãtarea constituie un flux continuu de informatii dirijat si controlat în permanentã prin intermediul unei conexiuni inverse. Datoritã acestui mecanism devine posibilã...

Read more

Biologie si matemetica notiuni de interd…

BIOLOGIE ȘI MATEMETICĂ - NOȚIUNI DE INTERDISCIPLINARITATE prof.Arjoca Mihaela Maria Colegiul Tehnic “Ion Mincu” Timișoara Rezumat: Viitorul va aduce tehnologii și inovații performante, inspirate din natură. Cuvinte cheie: biologie, tehnică,...

Read more

Metodologie de organizare si desfasurare…

Metodologie de organizare si desfasurare a probelor specifice sustinute de elevii sectiilor bilingve francofone in vederea obtinerii mentiunii speciale "sectie bilingva francofona" pe diploma de bacalaureat   Afla Metodologia din 10 septembrie...

Read more

Educatia ecologica – premisa vietii pe p…

EDUCAŢIA ECOLOGICĂ – PREMISA VIEŢII PE PAMÂNT   Prof. Magaz Georgeta Liceul Teoretic “Callatis”, Mangalia, jud. Constanţa     Motto: ,,Natura poate să-ţi slujească de carte, de profesor, de povăţuitor. Ea te cheamă, ea îţi procură,...

Read more

Drogurile - informatii generale

Informaţii generale   Din punct de vedere etimologic, drog, este un cuvânt de origine olandeză – droog. În accepţia clasică, drogul este substanţa care, fiind absorbită de un organism viu, îi modifică...

Read more

Martie martisor

Martie martisor

Martie - Martisor Coordonator consilier educativ, profesor Mihaiela Lazar

Read more

Opiniile marilor oameni de cultura despr…

OPINIILE MARILOR OAMENI DE CULTURĂ DESPRE TRADUCERE   Octavian Horia MINDA Şcoala cu clasele I-VIII, Sanandrei, Timis     Traducerile au jucat şi continuă să joace un mare rol, fiind un important mijloc de comunicare în...

Read more

Cat de greu e sa inveti o limba straina

Cat de greu e sa inveti o limba straina

Cat de greu e sa inveti o limba straina?   Datorita situatiei destul de nasoale din Romania m-am tot gandit in ultima vreme ca ar fi o idee buna sa plec 1-2...

Read more