Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Comunicare eficienta in situatii conflictuale
Scris de mihaiela lazar   
Luni, 08 Iunie 2015 09:15

COMUNICARE EFICIENTĂ ÎN SITUAŢII CONFLICTUALE

Rapciuc Andreea, profesor psihopedagog

Liceul cu Program Sportiv “Iolanda Balaş Soter” din Buzău

Conflictul reprezintă o stare de tensiune creată între cel puţin două persoane cu opinii sau interese diferite într-o anumită situaţie. Privit prin prisma modalităţii de abordare, el poate avea un carater pozitiv sau negativ. Modalităţi incorecte de abordare includ evitarea, impunerea propriului punct de vedere, ascultarea pasivă, atacul la persoană, mesaje non-verbale sau/şi paraverbale agresive. Strategii de abordare pozitivă a conflictului includ formula Aserţiunii EU, ascultarea activă, recunoaşterea sentimentelor celuilalt, compromisul etc.

Conflictul reprezintă o stare de tensiune creată între cel puţin două persoane cu opinii, interese diferite sau chiar contradictorii într-o anumită situaţie. Acesta poate avea atât urmări pozitive, cât şi negative pentru relaţia dintre persoanele aflate în conflict, în funcţie de modalitatea de abordare a acestuia.

Abordările incorecte includ cel mai adesea:

-Evitarea, pe principiul “Totul se va rezolva de la sine”

-Impunerea propriului punct de vedere

-Ascultarea pasivă (lipsa efortului voluntar de procesare a informaţiei transmise)

-Atacul la persoană (critica, judecarea, jignirea, blamarea persoanei, ameninţarea)

-Mesaje non-verbale (mimică, gestică) şi paraverbale (inflexiunile vocii) de sfidare, ironizare, nepăsare etc.

Aceste modalităţi de abordare a conflictului conduc cel mai adesea la agravarea conflictului şi deteriorarea legăturii cu persoana cu care am intrat in conflict.

Strategii de abordare constructivă a conflictului:

Aserţiunea EUexprimă ceea ce simte cel care transmite mesajul față de comportamentul celeilalte persoane, după formula:

1.Acţiunea 1.Când..../ Faptul că...

2.Efectul asupra mea 2.(Mă face să mă) Simt /Sunt...

3.Cauza, motivul 3. Deoarece...

Exemplu: “Când vii acasă târziu, eu mă simt îngrijorată pentru că nu știu ce ți s-a întâmplat. “

Ascultarea activăimplică efortul de a procesa informația transmisă, contact vizual, empatie, referiri verbale la informațiile transmise, reformulări, solicitarea de lămuriri, etc

Reflectarea/ Recunoaşterea sentimentelor celeilalte persoane.

De exemplu: “Păreți foarte supărat pentru eșecul meu de la olimpiadă.”.

Comportamentul, nu persoana. Presupune exprimarea nemulţumirii faţă de comportamentul persoanei, şi nu etichetarea persoanei.

Exemplu: “Comportamentul tău a fost unul necivilizat”, în loc de “Eşti o persoană necivilizată.”

Compromisul– implică abilităţi de negociere şi presupune renunţarea de ambele părţi ceva pentru a se ajunge la un consens.

Exemplu: “Dacă amândurora ne este poftă de portocală şi nu avem decât una, eu aş zice să o împărţim egal.”

Pentru reuşita acestor tipuri de abordare a conflictului, este necesar ca mesajele nonverbale şi paraverbale transmise să fie în acord cu mesajele verbale.

Bibliografie:

Lemeni Gabriela, Miclea Mircea (coord.), Consiliere şi orientare. Ghid de educaţie pentru carieră, Editura ASCR, Cluj-Napoca, 2010.

Neculau Adrian, Stoica-Constantin Ana, Psihosociologia rezolvării conflictului, Editura Polirom, Iaşi, 1998.

Ultima actualizare în Duminică, 14 Iunie 2015 09:22
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Cititi ascultand

CITIŢI ASCULTÂND   Şandor Călin Ionel, prof. limba engleză Lic. Teologic Penticostal + Col. Tehnic „Aurel Vlaicu” Baia Mare   Cărţile în general sunt prezente în viaţa fiecăruia la un moment sau altul. Cărţile audio...

Read more

Manastirea Recea intre istorie si legend…

MÂNĂSTIREA RECEA – ÎNTRE ISTORIE ŞI LEGENDĂ   Prof. Ciobotaru Ana-Maria Şcoala Gimnazială Măicăneşti   Rezumat: Judeţul Vrancea are o mulţime de locuri bisericeşti care nu sunt cunoscute tuturor turiştilor. Unele dintre ele au parte...

Read more

Inspectia de specialitate scop obiective…

CAPITOLUL II  Inspectia unitatilor de invatamant preuniversitar      SECTIUNEA a 5-a Inspectia de specialitate. Scop, obiective, tipuri, etape   Art. 37. -     Inspectia de specialitate reprezinta o activitate complexa de evaluare a competentelor profesionale/activitatii...

Read more

Catalogul manualelor scolare valabile in…

Catalogul manualelor şcolare valabile în învăţământul preuniversitar Disciplina matematica 2010-2011    CLASA a V-a         Titlul manualului Clasa Autorii Editura Mod de achiziţie     Matematică a V-a Petre Chirtop, Valentin Radu, Mariana Roşu, Gabriela Ross EDP MECTS   Matematică a V-a Alina Birta, Mitea Mariana EDP MECTS   Matematică a V-a George Turcitu, C-tin Basarab, T....

Read more

Cunoasterea copilului - tratare individu…

 CUNOAŞTEREA COPILULUI, PREMISA PENTRU O CORECTĂ TRATARE INDIVIDUALĂ DIFERENŢIATĂ     Institutor Mihaela CUCU Şcoala cu clasele I-VIII, Peretu, jud. Teleorman       A cunoaşte un elev înseamnă a descifra notele dominante ale personalităţii sale, a înţelege...

Read more

Onomastica auxiliar pretios pentru recon…

ONOMASTICA – AUXILIAR PREŢIOS PENTRU RECONSTITUIREA TRECUTULUI   Ileana Faur, profesor Limba şi Literatura română Liceul Tehnologic Transporturi Auto, Timişoara   Studiul îşi propune să descifreze mesajul istoriei ţinutului „zona Făgetului”, zonă păstrătoare a unor...

Read more

Proiectele eTwinning

PROIECTELE ETWINNING   Prof. Chenaru Elena-Cristina Şcoala cu clasele I-VIII P. H. Zangopol, Buzãu     Proiectele etwinning au o mare importantã în viata scolii, pentru cã stabilesc relatii si legãturi de prietenie între...

Read more

Poluarea mediului

POLUAREA MEDIULUI PROBLEMA NOASTRÃ A TUTUROR Învãtãtor: Ciorbã Ramona Nicoleta Şcoala cu clasele I-IV Popeni,  Com. Cãiuti, jud. Bacãu   Mediul de pe Pãmânt - care ni...

Read more