Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Comunicare eficienta in situatii conflictuale
Scris de mihaiela lazar   
Luni, 08 Iunie 2015 09:15

COMUNICARE EFICIENTĂ ÎN SITUAŢII CONFLICTUALE

Rapciuc Andreea, profesor psihopedagog

Liceul cu Program Sportiv “Iolanda Balaş Soter” din Buzău

Conflictul reprezintă o stare de tensiune creată între cel puţin două persoane cu opinii sau interese diferite într-o anumită situaţie. Privit prin prisma modalităţii de abordare, el poate avea un carater pozitiv sau negativ. Modalităţi incorecte de abordare includ evitarea, impunerea propriului punct de vedere, ascultarea pasivă, atacul la persoană, mesaje non-verbale sau/şi paraverbale agresive. Strategii de abordare pozitivă a conflictului includ formula Aserţiunii EU, ascultarea activă, recunoaşterea sentimentelor celuilalt, compromisul etc.

Conflictul reprezintă o stare de tensiune creată între cel puţin două persoane cu opinii, interese diferite sau chiar contradictorii într-o anumită situaţie. Acesta poate avea atât urmări pozitive, cât şi negative pentru relaţia dintre persoanele aflate în conflict, în funcţie de modalitatea de abordare a acestuia.

Abordările incorecte includ cel mai adesea:

-Evitarea, pe principiul “Totul se va rezolva de la sine”

-Impunerea propriului punct de vedere

-Ascultarea pasivă (lipsa efortului voluntar de procesare a informaţiei transmise)

-Atacul la persoană (critica, judecarea, jignirea, blamarea persoanei, ameninţarea)

-Mesaje non-verbale (mimică, gestică) şi paraverbale (inflexiunile vocii) de sfidare, ironizare, nepăsare etc.

Aceste modalităţi de abordare a conflictului conduc cel mai adesea la agravarea conflictului şi deteriorarea legăturii cu persoana cu care am intrat in conflict.

Strategii de abordare constructivă a conflictului:

Aserţiunea EUexprimă ceea ce simte cel care transmite mesajul față de comportamentul celeilalte persoane, după formula:

1.Acţiunea 1.Când..../ Faptul că...

2.Efectul asupra mea 2.(Mă face să mă) Simt /Sunt...

3.Cauza, motivul 3. Deoarece...

Exemplu: “Când vii acasă târziu, eu mă simt îngrijorată pentru că nu știu ce ți s-a întâmplat. “

Ascultarea activăimplică efortul de a procesa informația transmisă, contact vizual, empatie, referiri verbale la informațiile transmise, reformulări, solicitarea de lămuriri, etc

Reflectarea/ Recunoaşterea sentimentelor celeilalte persoane.

De exemplu: “Păreți foarte supărat pentru eșecul meu de la olimpiadă.”.

Comportamentul, nu persoana. Presupune exprimarea nemulţumirii faţă de comportamentul persoanei, şi nu etichetarea persoanei.

Exemplu: “Comportamentul tău a fost unul necivilizat”, în loc de “Eşti o persoană necivilizată.”

Compromisul– implică abilităţi de negociere şi presupune renunţarea de ambele părţi ceva pentru a se ajunge la un consens.

Exemplu: “Dacă amândurora ne este poftă de portocală şi nu avem decât una, eu aş zice să o împărţim egal.”

Pentru reuşita acestor tipuri de abordare a conflictului, este necesar ca mesajele nonverbale şi paraverbale transmise să fie în acord cu mesajele verbale.

Bibliografie:

Lemeni Gabriela, Miclea Mircea (coord.), Consiliere şi orientare. Ghid de educaţie pentru carieră, Editura ASCR, Cluj-Napoca, 2010.

Neculau Adrian, Stoica-Constantin Ana, Psihosociologia rezolvării conflictului, Editura Polirom, Iaşi, 1998.

Ultima actualizare în Duminică, 14 Iunie 2015 09:22
 

Revista cu ISSN

Regulamentul de inspectie a unitatilor d…

Regulamentul de inspectie a unitatilor de invatamant preuniversitar   Prezentul Regulament de inspectie a unitatilor de invatamant preuniversitar a fost publicat in Monitorul Oficial 746 din 24 octombrie 2011 (M. Of. 746/2011) si...

Read more

Saptamana Educatiei Globale Hrana pentru…

Saptamana Educatiei Globale Hrana pentru toti

Saptamana Educatiei Globale "Hrana pentru toti" Coordonator consilier educativ, profesor Lazar Mihaiela  

Read more

Tipare cosmogonice romanesti

TIPARE COSMOGONICE ROMÂNEŞTI   Prof. Iorga Violeta Teodora Şcoala 16 ,,Nicolae Bãlcescu”, Galati     Cosmogonia reprezintã un punct de referintã pentru mitologia tuturor popoarelor. ªi pentru români, aceasta presupune trei etape de...

Read more

Stilurile de invatare

STILURILE DE ÎNVĂȚARE   Profesor Nae Mihaela Liceul Tehnologic Constantin Brâncuși, Pitești               Rezumat: Articolul îşi propune identificarea avantajelor cunoașterii stilurilor de învǎțare proprii fiecǎrui elev.       Cuvinte cheie: abilitǎți, elevi, stil de învǎțare.   Conform ultimelor descoperiri ale...

Read more

Proba practica concurs ocuparea posturil…

   ANEXA Nr. 4   la metodologie   PROBA PRACTICA din cadrul concursului pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate   EDUCATIE ARTISTICA SPECIALIZATA Specializarile: Muzica, Corepetitie, Coregrafie si Arta actorului (posturi didactice/catedre din scolile si...

Read more

Metodologia si criteriile privind acorda…

Metodologia si criteriile privind acordarea gradatiei de merit 2013   Vezi Metodologia si criteriile privind acordarea gradatiei de merit in invatamantul preuniversitar, publicate in Monitorul Oficial 17 din 9 ianuarie 2013 (M....

Read more

Cum redactezi raspunsurile cerintelor in…

CUM REDACTEZI RĂSPUNSURILE CERINŢELOR ÎNTR-O SITUAŢIE DE EXAMEN Profir Ana-Maria Profesor de Limba şi Literatura română Şcoala Gimnazială Jitia, Com. Jitia. Jud. Vrancea   În condiţiile Evaluării Naţionale, obţinerea performanţei şcolare depinde, în mare...

Read more

Dezvoltarea limbajului la copilul presco…

DEZVOLTAREA LIMBAJULUI LA COPILUL PREŞCOLAR   Prof. psihopedagog Martinconi Noemi, Centrul de Resurse şi Asistenţă Educaţională "Speranţa" Timişoara   Lucrarea de faţă îsi propune sã prezinte importanta limbajului, atenţionându-ne asupra rolului limbajului asupra personalităţii copilului, limbajul...

Read more