Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


CULTIVAREA SPIRITULUI COMPETITIV LA ELEVI
Luni, 08 Iunie 2009 23:09

CULTIVAREA SPIRITULUI COMPETITIV LA ELEVI

PRIN PROIECTE EDUCAŢIONALE EXTRACURRICULARE

PE TEME MATEMATICE ÎN ÎNVǍŢǍMÂNTUL EUROPEAN

 

Profesor Drãgan Cãtãlina

Şcoala Nr. 22 „Dimitrie Cantemir”, Galati

 

 

Pentru a obtine efecte benefice ale dezvoltãrii elevilor mi-am propus o educatie cu viziune si transferul celor mai bune practici la nivel mondial în educatia româneascã, prin cultivarea competitivitãtii si a competitiei, prin schimbul de experientã, spiritul de echipã si prin sprijinirea eforturilor de dezvoltare a elevilor dar si prin potentarea traditiilor valoroase ale educatiei românesti, ulterior menite sã asigure calitatea la nivel institutional, prin activitãtile extrascolare pe teme matematice.

 

 

Asa cum se aratã în majoritatea documentelor europene, mutatiile din educatie din tãrile UE sunt determinate de comutarea profundã a societãtilor europene cãtre globalizare si cãtre societatea bazatã pe cunoastere (“knowledge society”). Un posibil rãspuns la o asemenea provocare poate fi gãsit prin recursul la filozofia si la practicile implicite ale educatiei permanente. Un obiectiv strategic stabilit la reuniunea Consiliului Europei de la Lisabona la 23-24 martie 2000 în cadrul formei preliminare a concluziilor prevede: „Europa sã devinã cea mai dinamicã si mai competitivã economie, bazatã pe cunoastere din lume, capabilã sã sustinã cresterea economicã cu locuri de muncã mai multe si mai bune si cu o mai mare coeziune socialã”.

Tot atunci, în domeniul educatiei au fost enuntate si obiectivele concrete pentru viitor: dezvoltarea calitãtii si a eficientei, facilitarea accesului tuturor la educatie si pregãtire si o deschidere educationalã mai largã. În 2002, aceste obiective s-au rotunjit cu un alt obiectiv enuntat de Programul „Educatie si Formare 2010” si anume, dezvoltarea sistemelor de educatie si formare pentru a face Europa sã devinã pânã în 2010 o referinta mondialã a calitãtii educatiei.

Pentru a pune accent pe calitate, acces si deschidere cãtre întreaga lume, a elevilor, cultivându-le încã de mici calitãtile, atitudinile, competentele si aptitudinile necesare dezvoltãrii personale, de transmitere a cunostintelor si de formare a priceperilor si deprinderilor necesare accederii cãtre o treaptã superioarã de scolaritate si calificare, spiritul de echipã având în vedere actiuni la nivel national în domeniile cheie ale educatiei, am completat aceste actiuni, în mod particular, cu un proiect educational „Mateplus”, prin schimbul de experientã si prin sprijinirea eforturilor de dezvoltare a elevilor dar si prin potentarea traditiilor valoroase ale educatiei românesti, ulterior menite sã asigure calitatea la nivel institutional.

Scopul principal al proiectului este initierea si dezvoltarea unei cooperãri între elevii scolilor participante, încurajarea elevilor în studiul matematicii, dialog si contacte între elevii scolilor implicate, stârnirea interesului elevilor pentru gândirea logicã si problematizare, favorizarea contractelor de parteneriat între scoli, încurajarea schimbului de idei, informatii si experiente în ceea ce priveste abordarea si promovarea elementelor de culturã matematicã din învãtãmântul gimnazial, crearea unui cadru european de definire a competentelor cheie pentru învãtarea continuã, pentru a deveni cetãteni europeni ai viitorului, competitivi, adaptati sistemului educational european si de formare pe tot parcursul vietii la provocãrile nemaiîntâlnite ale societãtii cunoasterii, precum si la cerintele mult mai înalte ale pietei educationale din tãrile UE. În proiect au fost implicate urmãtoarele scoli din judetul Galati si judetul Brãila: ªcoala Nr. 22 „Dimitrie Cantemir” Galati, scoala care a initiat proiectul, ªcoala Nr. 19 „Ludovic Cosma” Galati, ªcoala „Unirea” Branistea Galati, ªcoala Nr. 20 „Traian” Galati, Grup ªcolar „Gheorghe Asachi”, Galati, ªcoala Gimnazialã Fîntînele, ªcoala Nr. 2 „Grigore Hagiu” Tg. Bujor, judetul Galati, ªcoala Nr. 32 „Dimitrie Cantemir” Brãila, LICEUL DE ARTAHariclea Darclée” Brãila. Proiectul a fost coordonat de sase cadre didactice, profesori de matematicã de la scolile mai sus amintite, de asemenea la proiect au participat în jur de 200 elevi din cele nouã scoli în prima etapã a concursului iar în a doua etapã 61 de elevi din clasa a V-a si 44 de elevi din clasa a VI-a, precum si un numãr de 16 profesori colaboratori. Concursul a avut în calendar douã activitãti: 27 martie 2009 Concurs „Mateplus ” la ªcoala Nr.22 „Dimitrie Cantemir” Galati, elevii fiind alesi în urma etapei pe scoalã a concursului în perioada 11-28 februarie, apoi o sesiune de comunicãri stiintifice pe 10 aprilie 2009, sesiune care a avut loc la ªcoala „Unirea” Branistea din localitatea Branistea, judetul Galati. La fiecare din cele douã etape a concursului, faza pe scoalã si apoi înfruntarea între scoli, profesorii colaboratori au propus variante de subiecte, la prima etapã subiectele au fost structurate tip tezã unicã, iar la a doua etapã testul a fost grilã cu 30 de itemi cu alegere multiplã. Prin sesiunea de comunicãri stiintifice s-a urmãrit evaluarea produselor elevilor din punct de vedere al originalitãtii, creativitãtii membrilor echipelor componente (echipele participante, formate din 4-5 elevi din aceeasi clasã sau din clase diferite, de la aceeasi scoalã), modul de expunere al continutului stiintific al lucrãrilor. S-a prezentat de cãtre fiecare echipã un eseu, o prezentare a unei probleme matematice celebre, un rebus, un referat, o compozitie plasticã, probleme distractive, pe teme matematice, la alegere.

 

Bibliografie:

1. Curriculum national. Planuri-cadru de învãtãmânt pentru învãtãmântul preuniversitar, MEN, CNC, Editura Corint, Bucuresti, 1999.

2. Rodica Baconsky, François Benoit (coordonatori) si col. , Un ghid pentru tinerii români - Ce este Uniunea Europeanã? , Editura EST Bucuresti, 2001.

3. http://ec.europa.eu/index_ro.htm.

 

Ultima actualizare în Vineri, 26 Martie 2010 19:28
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Studiu privind efectele negative ale cal…

STUDIU PRIVIND EFECTELE NEGATIVE ALE CALCULATORULUI ASUPRA COPIILOR   Prof. Copaciu Georgeta Cătălina Şcoala Generală Moeciu de Jos, Jud. Braşov   În lumea occidentală, cercetătorii din domeniul educaţiei au constatat că acei copii...

Read more

Des cours a brest en France

DES COURS À BREST, EN FRANCE   Negraia Marta Cristiana, profesor de limba franceză, Şcoala Nr. 12 Miron Costin, Galaţi   Les cours de perfectionnement en France dues grace au programme Comenius, mobilités individuelles,...

Read more

Comunicare eficienta in situatii conflic…

COMUNICARE EFICIENTĂ ÎN SITUAŢII CONFLICTUALE Rapciuc Andreea, profesor psihopedagog Liceul cu Program Sportiv “Iolanda Balaş Soter” din Buzău Conflictul reprezintă o stare de tensiune creată...

Read more

Conceptul de management educational

CONCEPTUL DE MANAGEMENT EDUCAȚIONAL Prof. înv. primar Iliescu George-Lucian Şcoala Gimnazială Nr. 1 Corbeni-Structura Oeştii-Pământeni „Managementul educațional este știința și arta de a pregăti resursele...

Read more

John maxwell-o autoritate in domeniul ma…

JOHN MAXWELL-O AUTORITATE ÎN DOMENIUL MANAGEMENTULUI ȘCOLAR PERFORMANT Numele: FILDAN MIHAELA Calitatea: PROFESOR LIMBA ROMÂNĂ Instituția: LICEUL TEOLOGIC BAPTIST EMANUEL ORADEA “Pentru a câştiga încrederea oamenilor, un lider trebuie sa aibă următoarele...

Read more

Evaluarea cadrelor didactice

EVALUAREA CADRELOR DIDACTICE   Mirela Frunzeanu, profesor pentru învăţământul primar, Mark Twain International School, loc. Voluntari, jud. Ilfov   Rezumat Orice școală de calitate are, în primul rând, cadre didactice de calitate ce prestează o...

Read more

Cunoasterea copilului - tratare individu…

 CUNOAŞTEREA COPILULUI, PREMISA PENTRU O CORECTĂ TRATARE INDIVIDUALĂ DIFERENŢIATĂ     Institutor Mihaela CUCU Şcoala cu clasele I-VIII, Peretu, jud. Teleorman       A cunoaşte un elev înseamnă a descifra notele dominante ale personalităţii sale, a înţelege...

Read more

Comment faire la francais plus attrayant…

COMMENT FAIRE  LE  FRANÇAIS  PLUS ATTRAYANT? ETUDE SUR LE JEU EN CLASSE DE FLE   Prof. Alexie Cristina «C.T. Ion Mincu», Slatina               Sans diminuer le rôle et l importance de l’écrit dans l’apprentissage...

Read more