Cum sa motivezi elevii sa fie activi in timpul orelor de curs |
Sâmbătă, 08 Iunie 2013 08:26 |
CUM SĂ MOTIVEZI ELEVII SĂ FIE ACTIVI
ÎN TIMPUL ORELOR DE CURS
Prof. înv. primar Vaida Ioana-Alina
Şcoala Gimnazială Fodora, com. Gâlgău
O bună comunicare între elevi şi profesor depinde în mare parte de abilităţile şi vocaţia celui din urmă. Este de datoria profesorului să le stimuleze interesul elevilor prin diferite tehnici şi metode, să îi ajute să gândească liber, pentru că ei să aibă curajul să-şi expună propriile idei în faţa clasei, să îi provoace la concurenţă şi să îi încurajeze pe cei timizi.
Profesorul este cel care întroduce elevii într-o lume nouă: cea a cunoaşterii. A fi profesor nu înseamnă doar a avea o meserie, nu reprezintă doar un statut în societate, nu înseamnă doar a prezenta informaţiile în faţa elevilor şi a le evalua cunoştinţele. Dacă nu ai vocaţie pentru această meserie, nu vei fi niciodată un profesor bun.
Un profesor bun nu se rezumă la a-şi preda strict materia în faţa elevilor, ci el urmăreşte modul şi nivelul de înţelegere al informaţiilor de către aceştia şi dacă e nevoie de explicaţii suplimentare, le va oferi ori de câte ori va fi cazul.
Şi totuşi, meseria de profesor nu se rezumă nici la acest nivel.
Profesorul adevărat nu-şi poate permite să spună că este obosit, că a avut o zi proastă, că are probleme familiale sau personale, că şi-a pierdut răbdarea, etc. Înainte de a intra pe uşa clasei, el trebuie să-şi lase toate problemele, neplăcerile, neimplinirile, neputinţele,.. la uşa! Şi când va apărea în faţa elevilor, el trebuie să prezinte o ţinuta demnă şi o faţa senină, bazandu-se pe autocontrolul dat de funcţia sa de profesor, dar şi de statutul de om. O lecţie prezentată la nervi, cu stres sau slăbiciune fizica evidentă, nu va fi una plăcută nici pentru profesor, dar nici pentru elevi. Starea profesorului va fi resimţită şi de către auditoriul sau, iar urmările unei asemenea atitudini nu sunt dintre cele plăcute.
Pentru a fi un profesor bun şi pentru a avea elevi buni care să facă faţa cu succes cerinţelor actuale şi de viitor, trebuie că mai întâi să stăpâneşti foarte bine materia sau materiile pe care le predai. Nu poţi să pretinzi elevilor să ştie ceea ce nici tu nu ştii. Nu poţi să-ţi permiţi să fii pus în faţa unei probleme sau a unei întrebări adresate de către un elev inteligent, iar tu să te eschivezi, ocolind răspunsul sau dând un răspuns eronat. Poate elevii de vârsta mică te cred, dar în faţa celor mai mari ţi-ai pierdut credibilitatea şi acea aură pe care ar trebui să o aibă orice profesor, aceea de „atoatecunoscator”.
Pentru a fi un bun profesor şi pentru a înregistra în în jurnalul tău doar lecţii de succes şi elevi bine pregătiţi, trebuie să ştii şi cum să prezinţi lecţia, aşa încât dintr-o lecţie de altfel plictisitoare (cum sunt unele), să faci una atractivă. Acest lucru îl putem obţine folosind numeroasele metode interesante şi utile de predare, învăţate de-a lungul anilor de şcolarizare sau la unele cursuri de perfecţionare, dar şi folosindu-ne de imaginaţia proprie, de experienţa dobândită în anii anteriori, de nivelul de inteligentă al elevilor sau de mediul în care au fost crescuţi şi educaţi, de exemple personale de viaţa ale noastre sau ale elevilor, etc.
Să ştii cum să prezinţi ceva în faţa mai multor oameni, astfel încât să pari credibil şi să fii ascultat, nu este o calitate pe care o stăpâneşti peste noapte, ci este un talent înnăscut sau dobândit după ani mulţi de experienţa, autostapanire, exerciţiu, renunţare la sine în folosul altora, echilibru în toate, autosugestie, empatie şi nu în ultimul rând: munca! Învăţare continuă! Nu-ţi poţi permite niciodată să spui că ai ajuns la un nivel în care ştii totul şi nu mai ai ce învăţa. Totdeauna va există ceva de învăţat, de perfecţionat, de urmat, pentru că trăim într-o lume care evoluează, iar noi trebuie să ţinem pasul cu ea.
Şi pentru că am învăţat deja că a fi profesor nu este doar o meserie ci este o vocaţie, pe lângă toate cerinţele prezentate mai sus, dacă vrem să avem lecţii de succes şi elevi activi la orele pe care le predăm, nu ascultători pasivi şi uituci, sau mai rău, elevi plictisiţi, nemulţumiţi sau agresivi şi pe deasupra şi nepregătiţi să facă faţa evaluărilor, trebuie să ne învăţăm să tratăm diferenţiat fiecare elev în parte. Nicidecum nu mă refer la a împărţi clasa în bogaţi şi săraci, deştepţi şi mai puţin deştepţi, simpatici sau enervanţi, etc.
Ştim că nu există doi oameni la fel. Deci nici copiii nu sunt la fel. Atunci cum putem pretinde să aibă toţi acelaşi nivel de inteligentă, aceeaşi ureche muzicală, aceeaşi dexteritate a corpului, aceeaşi imaginaţie bogată sau săracă, acelaşi nivel de cultura generală sau aceeaşi sclipire a minţii?
La unii e nevoie doar de o explicaţie, alţii au nevoie de două sau mai multe. Unii vin totdeauna cu temele de casa făcute, alţii de cele mai multe ori nu, pentru că nimeni nu îi ajuta sau nu le pretinde acasă. Unii vin la şcoală odihniţi, după o noapte petrecută într-un pat bun şi căldura în casa. Alţii vin dimineaţă la şcoală, după o noapte întreaga de frig, de ceartă între părinţi, de munca asiduă sau chiar bătaie.
Ca şi dascăli, trebuie să ne punem la nivelul lor, să studiem viaţa pe care aceştia o duc în familiile lor, educaţia pe care au primit-o, nivelul de inteligentă al fiecărui elev, etc.
Aceeaşi metodă aplicată în faţa unor elevi da randament, dar poate să nu dea randament în faţa altora. Noi trebuie să ştim să alegem metodă corectă şi utilă, care să aducă rezultate pe măsură. Trebuia să îi încurajăm pe elevii timizi, cărora le e greu să vorbească în faţa clasei şi care preferă să ţină mâinile la spate, chiar dacă ştiu răspunsul la întrebarea pusă de profesor. Trebuie să îi lăudam pe aceia care mereu sunt atenţi şi activi la ore şi să îi încurajăm pe cei mai leneşi, folosind vorba bună, lăuda, şi chiar recompensă.
Noi trebuie să fim răbdători cu cei care deşi sunt mereu cu mâna pe sus, dau aproape întotdeauna răspunsuri greşite. Nu trebuie să le curmăm entuziasmul. Trebuie doar să-i corectăm cu blândeţe şi să preţuim faptul că au avut intenţie bună.
Elevii trebuie să se simtă iubiţi, apreciaţi. Afecţiunea şi prietenia arătată faţa de ei în cadrul orelor, vor da roadele aşteptate. Nu e suficient că ei să înveţe sau să răspundă la ore de frică unei pedepse sau a unei note rele, ci din dorinţa de a fi pe placul profesorului, de a primi laudele şi aprecierile lui.
Un profesor adevărat va îmbina totdeauna exigenta cu dragostea şi respectul faţa de elevi, iar orele lui vor deveni o plăcere, nu un chin pentru elevi. El va trata pe toţi elevii la fel, fără să supraevalueze pe unii sau să subevalueze pe alţii. El îi va trata pe elevi diferit doar atunci când va preda lecţia, folosind acele metode prin care toţi elevii să ajungă să înţeleagă materia predată, metode care pot diferi de la elev la elev.
Elevii nu trebuie să se teamă când îl văd intrând pe profesor în clasa. Dimpotrivă, ei trebuie să-l aştepte cu nerăbdare, să-şi dorească să-l vadă şi să-l asculte. Să-şi dorească să înveţe ceva nou. Dar asta atârna numai de profesor.
Şi nu în ultimul rând, un profesor care doreşte să fie iubit, apreciat şi ascultat de către elevi, trebuie să-şi amintească de vremea când şi el era doar un copil speriat, aşezat într-o bancă la perete.
Samuel Smiles spunea: „O bună educaţie cere că educatorul să inspire elevului stimă şi respect şi nu se poate ajunge la această prin nimicirea individualităţii elevilor şi prin asuprirea stimei de sine.”
Bibliografie:
Comenius, J.A., Didactica Magna, EDP, Bucureşti, 1970
Dragan I., Psihologia pentru toţi, Editura Ştiinţifică, Bucureşti, 1991
Piaget J., Judecata morală la copil, EDP, Bucureşti, 1982
Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:
|
Adaugă comentariu
|
ÎNTRE POPULAR ŞI MODERN
- FĂT-FRUMOS DIN LACRIMĂ -
Ileana Faur, profesor, Limba şi Literatura română
Liceul Tehnologic Transporturi Auto, Timişoara
Suntem fascinaţi încă din copilărie de lumea basmelor, a legendelor, a imaginaţiei,... Read more
ŞCOALA INCLUZIVĂ
Institutor Herczeg Monica,
Şcoala cu Clasele I-VIII Dudeştii Noi
Dreptul de incluziune şcolară se poate defini prin acceptarea de către instituţiile de învăţământ a tuturor copiilor, indiferent de sex,... Read more
METODE ACTIV-PARTICIPATIVE
FOLOSITE ÎN PREDAREA MATEMATICII
Ievuţa Mirela Nicoleta - profesor
Şcoala Gimnazială ,,Ion Buteanu” Buceş
,,Un elev nu este un vas pe care trebuie să-l umpli, ci o flacară pe... Read more
Planificare model pentru limba spaniola invatamant gimnazial
Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata... Read more
EDUCAȚIA INTERCULTURALĂ- PREMISĂ A FORMĂRII CETĂȚEANULUI EUROPEAN
PROF. LAZĂR ADRIANA DORINA
Școala Gimnazială „Învățător Radu Ion” Sat Vadu Părului, Prahova
Abordarea educației interculturale în școală are un rol esențial în înțelegerea și... Read more
PLÂNSUL BACOVIAN ŞI REVELAREA MOTIVATĂ
A UNEI DESCĂRCĂRI INTERIOARE
Ştefan Lucian Mureşanu, PhD
Motto: În haine negre, întunecate, / Eu plâng în parcul de mult părăsit... / Şi-a mea serenadă s-a rătăcit,... Read more
DEZVOLTAREA CREATIVITĂŢII PRIN ACTIVITĂŢILE INTEGRATE
Înv. Marc Aurica
Școala Gimnazială Cîmpeni
Predarea integrată a cunoştinţelor este considerată o metoda, o strategie modernă,... Read more
PROIECTUL
METODĂ DE ÎNVĂŢARE ŞI EVALUARE
Ciobănescu Petruţa, profesor
Gr. Şc. Industrial Construcţii de Maşini Nr. 2, Craiova
Rezumat:
În acest articol voi prezenta câteva repere teoretice despre o metodă alternativă de invăţare/ evaluare-... Read more
STILURILE LIMBII ÎN OPERA LUI MAX BLECHER
Profesor Andra Elena Diaconu
Profesor de limba și literatura română,
Școala Gimnazială Fitionești, județul Vrancea
Literatura de specialitate împarte sistemul stilistic al limbii în…
STUDIU-MODALITĂŢI EFICIENTE DE INTEGRARE ÎN COLECTIVUL CLASEI
A ELEVILOR CU C.E.S.
înv. Gligor Dana
Şcoala Gimnazială Cîmpeni
Dezideratul actual al societăţii în care trăim este acela de a oferi posibilitatea… Calendarul concursurilor nationale scolare 2015 cu finantare
Vezi Calendarul concursurilor nationale scolare finantate de catre MECS organizate in anul 2014-2015, respectiv:
· concursuri scolare pe domenii/discipline de studiu (limba materna, limba engleza,…
Saptamana educatiei globale 2012
Mobilitate pentru sustenabilitate
A 14-a editie a Saptamanii Educatiei Globale, program facilitat de Centrul Nord-Sud al Consiliului Europei, se va desfasura in perioada 10-18 noiembrie 2012. Tema de acest an pentru Saptamana Educatiei Globale este “Mobilitate pentru…
ÎNVĂȚAREA LA DISTANȚĂ
prof. Mihaela Butoi
Liceul Tehnologic “Petru Poni”, Onești
Evoluţia exponenţială a domeniilor de utilizare a informaticii din ultima perioada, precum și necesitatea implementării ei în cele… Membrii APR
· membri activi
· membri sustinãtori
· membri de onoare
· membri fondatori
La nivelul APR functioneazã mai multe organe al cãror obiectiv principal este de a analiza si propune solutii pentru rezolvarea…
STEREOTIPIA CA APĂ DE PORTOCALE
Prof. Bentz Teodora
Col. Nat. “Al. I. Cuza “ Focșani
Motto: Nu căuta să fii admirat, ci înţeles. (T. Vianu – Jurnal)
Lăsând în urmă noţiunile teoretice despre…
CULTURA FRANCOFONĂ
prof. Drăgian Ana-Elena
Colegiul Tehnic ,,Constantin Brâncuşi’’ Oradea
Producţia culturală francofonă este extrem de bogată şi diversă. Desfăşurarea sa în ansamblul spaţiului francofon, dar şi în… Consiliul Elevilor
Termenul limita pentru depunerea candidaturilor a fost modificat.
Avand in vedere interesul elevilor manifestat fata de alegerea reprezentantilor in Scoala/ judet/ regiune, va aducem la cunostinta ca termenul limita in…
|