Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Cuvinte dominante in limbajul poetic al lui Vasile Voiculescu
Scris de mihaiela lazar   
Sâmbătă, 08 Februarie 2014 19:42

CUVINTE DOMINANTE

ÎN LIMBAJUL POETIC AL LUI VASILE VOICULESCU

 

Prof. Simona Crainic,

Liceul De Arte Plastice, Timişoara

 

Lucrarea de faţă îşi propune un studiu statistic al vocabularului poetic al lui V.Voiculescu. Am avut în vedere doar Ultimele sonete închipuite ale lui W.Shakespeare în traducere imaginară de Vasile Voiculescu.

Între dezvoltarea polisemiei, pe de o parte şi predominarea sensurilor metaforice, pe de altă parte, există o legătură puternică ce se constituie într-un factor esenţial al organizării vocabularului.

            Această relaţie, dezvoltată în interiorul corelaţiei dintre planul expresiei şi cel semantic, impune elementelor lexical e o anumită frecvenţă, iar vocabularului o stratificare specific, printr-o ierarhizare a termenilor şi câmpurilor semantic.Poziţia pe care un element lexical o ocupă în această organizare reflect atât gradul de extindere a sferei semantic, cât şi intensitatea participării la procesul semnificării.

            Studiul statistic al vocabularului unui poet poate să-şi propună stabilirea cuvintelor cele mai des întrebuinţate de el, aşa-zisele cuvinte-temă, adică cele care “arată direcţia oarecum constantă a gândirii şi a sensibilităţii lui” (T.Vianu). Dar statistica vocabularelor poetice poate să urmărească şi stabilirea aşa-numitelor cuvinte-cheie, adică acelea care reprezintă pentru fiecare scriitor, o abatere de la rangul frecvenţei lor în limba epocii respective.

            Termenii constituind câmpul semantic circumscris divinităţii sunt foarte numeroşi, dar nu au o frecvenţă ridicată: mântuitor (1), paradis (2), canon (1), înger (7), sacru (5), ceresc (3), sfânt (3), credincios (2), demiurge (2), duh (15), eden (1), rai (1), liturghie (1), slavă (6), icoană (3), psalmi (1), nimb (3), rugă (2), nemurire (11), cer (22), divin (1), pururi (6), eternitate (26), veşnicie (13), a nemuri (1), dumnezeire (1), arhanghel (1), credinţă (2), Dumnezeu (3), mah (1), ascet (1).

            Termenii exprimând forme ale iadului sunt mai puţini: demon (2), demonic (3), iad (11), Infern (3), neant (2), chin (6), cazne (1), osândă (1), cruzime (2), Gheena (2), Iuda (1).

            La constituirea câmpului semantic al scrierii contribuie termenii: epitalam (1), pană (2), a inspira (1), catren (1), silabă (2), muză (1), poem (2), poezie (12), sonet (9), slavă (2), poet (7), condei (1), strofă (1), rimă (2), cuvânt (8), a scrie (5), verb (1 9, coarde (2).

            Câmpul semantic al naturii se formează mai ales cu termini acvatici: mare (6), corabie (6), apă (4), înecat (3), atlantici (1), furtună (1), peşte (1), scafandru (2), val (7), ţărm (6), ocean (6), mal (1), oceanic (1), năvod (1), flux (1), reflux (1), ciclon (1), cârmă (1), ancoră (1), talaz (3), scoică 82), sirenă (1), perlă (2), undă (2), unduire (1).La aceştia se adaugă cuvinte care denumesc plante: floare (10), etale (1), roze (4), ramuri (1), măceaşă (1), crin (1), trandafir (1), sămânţă (1), mac (1), mladiţă (1), măr (1).

            Câmpul semantic al arderii este foarte bogat: flacără (7), a stinge (2), a aprinde (7), ardere (3), a mistui (1), văpăi (4), cenuşă (2), urnă (1), lumânare (1), sfeşnic (1), opaiţ (1), caniculă (1), jar (19, foc (5), a sânteia (1), rug (1), fum (1), a încălzi (1).

            Termenii care constituie câmpul semantic al universului cosmic sunt mai puţini, dar apar cu frecvenţă mai mare: astru (5), stele (7), luceferi (2), cer (15), lună (3), cosmos (1), nori (3), satelit (1).


Articole asemanatoare mai vechi:

Ultima actualizare în Duminică, 09 Februarie 2014 20:32
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Metoda flippe classroom si instrumentele…

Metoda flippe classroom si instrumentele tic

METODA FLIPPED CLASSROOM ŞI INSTRUMENTELE TIC Prof. Cecilia Nicolae, Colegiul Tehnic, Buzău „Flipped Classroom” este o metodă nouă de predare centrată pe elev şi care foloseşte instrumentele TIC. Sistemul actual...

Read more

La Fontaine

LA FONTAINE                                                                                    Prof. Mira Magdalena                                                            Liceul Tehnic “Constantin Brâncuşi” Piteşti   La Fontaine est un poète dans le sens restraint du mot, puisque sa gloire repose sur des oeuvres qui ne passent...

Read more

Scopul si eficienta activitatilor de edu…

SCOPUL ŞI EFICIENŢA ACTIVITĂŢILOR DE EDUCAŢIE RUTIERĂ   Educaţia rutieră are ca scop prevenirea vătămării copiilor şi adolescenţilor prin accident rutier, prin formarea abilităţilor, competenţelor şi comportamentului rutier responsabil, în calitate de...

Read more

Regulament de organizare si functionare …

Casa Corpului Didactic este unitate conexa a Ministerului Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului, care functioneaza in fiecare judet, respectiv in municipiul Bucuresti, in baza prevederilor art. 99 alin. (1) din...

Read more

Programa scolara la limba si literatura …

ANEXA NR. 2   PROGRAMA SCOLARA Limba si literatura italiana materna Clasa a X-a      NOTA DE PREZENTARE Curriculumul de Limba si literatura italiana materna destinat studierii acestei discipline de catre elevii apartinand etniei...

Read more

Planificare model pentru fizica invatama…

Planificare model pentru fizica invatamant gimnazial   Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata model...

Read more

Implementarea unui program personalizat …

IMPLEMENTAREA UNUI PROGRAM PERSONALIZAT DE RECUPERARE A RĂMÂNERII ÎN URMĂ LA ÎNVĂȚĂTURĂ   Prof.înv. preșcolar Ciolan Laura Elena G.P.P. ”Sfântul Nicolae” Câmpulung, Argeș   Rezumat Acest articol conține un studiu de caz al unui copil de...

Read more

Fisa de evaluare a activitatii didactice…

Fişă de evaluare a activităţii didactice în inspecţia curentă/specială pentru acordarea gradului didactic II   Vezi noua fişă de evaluare a activităţii didactice în cadrul inspecţiei curente/speciale pentru acordarea gradului didactic II. Această...

Read more