Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Debutul reusit al fiecarei zile de scoala intalnirea de dimineata
Scris de administrator   
Miercuri, 08 Iunie 2016 14:35

DEBUTUL REUȘIT AL FIECĂREI ZILE DE ȘCOALĂ – ÎNTÂLNIREA DE DIMINEAȚĂ

Prof. Marc Aurica

Școala Gimnazială Câmpeni

Această modalitate de debut a fiecărei zile de școală pornește de la ideea de realizare a unui climat afectiv deschis, ce încorporează valori utile ce pun baza creării unei comunități de elevi responsabili și protectori, cărora să le pese și care să-și dezvolte atitudini, competențe sociale și emoționale. De fapt, întâlnirea de dimineață contribuie la închegarea colectivului în întregul său, elevi și cadre didactice, are menirea de a deschide sufletul copiilor, de ai apropia. Crearea unei atmosfere destinse la începutul zilei îi determină pe elevi să fie mai activi, le stimulează curiozitatea, îi încurajează să-și exprime propriile gânduri, să ia atitudine, să-și ajute aproapele, să fie mai toleranți, să-i asculte și să-i respecte pe ceilalți.

Rolul pe care fiecare școlar îl are în această activitate de debut a zilei îi determină să resimtă valoarea personal și să fie predispuși la toleranță, acceptare, simpatie, înțelegere. Toate acestea însă depind în mare măsură și de entuziasmul și atitudinea pozitivă, cooperantă a dascălului pe parcursul activității, așa cum spunea G. C. Longinescu “Toată taina unei lecții bune, stă în căldura sufletului. Trebuie să zbârnâie sufletul dascălului ca să răsune strunele din sufletul școlarului”.

Fiecare zi de școală își are importanța ei pentru un copil. Orice zi începe cu o dimineață, orice întâlnire cu un salut, iar orice salut poate fi un mesaj pentru întreaga zi. Toate acestea vin să evidențieze rolul stimulativ al întâlnirii de dimineață. Din ceea ce copilul de azi învață, poate adultul de mâine nu-și va aminti totul, ci printre cele rememorate cu plăcere se va afla modul în care dascălul i-a răspuns la salut, felul în care i-a zâmbit sau cum și-a împărtășit sentimentele cu colegii de clasă.

Această modalitate de debut a fiecărei zile de școală pornește de la ideea de realizare a unui climat afectiv deschis, ce încorporează valori utile ce pun baza creării unei comunități de elevi responsabili și protectori, cărora să le pese și care să-și dezvolte atitudini, competențe sociale și emoționale. De fapt, întâlnirea de dimineață contribuie la închegarea colectivului în întregul său, elevi și cadre didactice, are menirea de a deschide sufletul copiilor, de ai apropia. Crearea unei atmosfere destinse la începutul zilei îi determină pe elevi să fie mai activi, le stimulează curiozitatea, îi încurajează să-și exprime propriile gânduri, să ia atitudine, să-și ajute aproapele, să fie mai toleranți, să-i asculte și să-i respecte pe ceilalți.

Pentru ca această activitate să-și atingă scopul propus, este recomandat să fie respectate următoarele:

- elevii să se așeze în cerc, ceea ce le permite să se vadă unii cu alții, nefiind nimeni în față sau în spate. Cadrul didactic va fi și el parte a cercului

- activitatea să aibă o durată de 20-30 de minute, în funcție de vârsta copiilor

- să aibă structura: salutul, împărtășirea cu ceilalți, activitatea de grup și mesajul zilei (noutățile zilei).

- să fie stabilite și respectate anumite reguli, împreună cu copii, în funcție de vârstă și nevoile grupului.

Fiecare etapă a întâlnirii de dimineață are un rol important în derularea întregii activități și contribuie la reușita acesteia. Salutul poate fi un simplu “Bună dimineața” din partea dascălului și propagat apoi în cerc. Dar pe parcurs pot fi folosite saluturi distractive, atrăgătoare, respectuoase și mobilizatoare. Se poate completa cu o urare prilejuită de un eveniment din viața unui elev a școlii.

Împărtășirea cu ceilalți e bine să fie realizată astfel încât copiii să fie pe rând, în centrul atenției. Poate fi desemnat “omul zilei”, care, stand în fața celorlalți să-și împărtășească gândurile și sentimentele, abordând subiecte importante pentru ei.

Activitatea de grup poate cuprinde activități tematice cu toată clasa în grupuri mai mici, jocuri de cuvinte, exerciții de matematică distractivă, jocuri în perechi, cântece. Toate acestea vor fi scurte, energice, plăcute și distractive.

La “noutățile zilei, știrea zilei sau mesajul zilei” se va comunica ce este mai interesant și mai important pentru aceea zi, stabilindu-se un mesaj care să-i coordoneze spre îndeplinirea obiectivelor propuse.

Rolul pe care fiecare școlar îl are în această activitate de debut a zilei îi determină să resimtă valoarea personal și să fie predispuși la toleranță, acceptare, simpatie, înțelegere. Toate acestea însă depind în mare măsură și de entuziasmul și atitudinea pozitivă, cooperantă a dascălului pe parcursul activității, așa cum spunea G. C. Longinescu “Toată taina unei lecții bune, stă în căldura sufletului. Trebuie să zbârnâie sufletul dascălului ca să răsune strunele din sufletul școlarului”.

Bibliografie:

  1. Revista “Învățământul primar” nr 1-3/2006, Editura Miniped, București

  2. Revista “Învățământul primar” nr 1-2/2005, Editura Miniped, București

  3. Revista “Didactica”, nr 8 – septembrie, octombrie / 2009, Editura Didactica Publishing House, București

  4. Ionescu, Mihaela, Managementul clasei, Ed. Humanitas, București, (2003)

  5. Bane, Colleen, Bună dimineața!Mă bucur că ești aici, Manualul cadrului didactic pentru Întâlnirea de dimineață, Centrul pentru Educație și Dezvoltare Profesională, București, (2004)

 

Revista cu ISSN

Cum prevenim bullying-ul in mediul scola…

CUM PREVENIM BULLYING-UL ÎN MEDIUL ȘCOLAR Prof. înv. primar Almaș Andreea-Ioana Liceul de Artă „Ioan Sima” Zalău Ca verb „to bully” înseamnă: a intimida, a speria, a domina. Bully...

Read more

Influenta emotiilor in comunicarea inter…

INFLUENȚA EMOȚIILOR ÎN COMUNICAREA INTERPERSONALĂ A PĂRINȚILOR COPIILOR CU CES profesor Cristian Chelaru, Școala Gimnazială Specială Pașcani Rezumat Studiul prezentat își propune să...

Read more

amintiri despre arghezi

AMINTIRI DESPRE ARGHEZI     Prof. Mihalcea Carla Şcoala nr.1 Pantelimon-Ilfov     Întreaga creaţie a acestui mare scriitor, Tudor Arghezi, relevă complicatele probleme ale omului modern, spirit complex, confruntat cu realităţi diverse şi dinamice. Cuvinte cheie: poet,...

Read more

Tema iubirii si motivul cuplului in roma…

Tema iubirii si motivul cuplului in romanul Maitreyi

TEMA IUBIRII ȘI MOTIVUL CUPLULUI ÎN ROMANUL MAITREYI (Exemplu de proiectare a activității didactice) Marincaș Marinela Adriana, profesor Liceul de Arte ,,Regina Maria”...

Read more

Proiect - Gandeste-te la viitorul tau! C…

Proiect - Gandeste-te la viitorul tau! Citeste

UN PROIECT CARE II APROPIE PE ELEVI DE CARTE:   GÂNDEŞTE-TE LA VIITORUL TAU! CITEŞTE!   prof. Ciucă Cristina Şcoala cu clasele I – VIII Bâsca – Chiojdului, Com. Chiojdu, Jud. Buzău       Motto: «Cartea...

Read more

Importanta creativitatii in dezvoltarea …

IMPORTANŢA STIMULĂRII CREATIVITĂŢII ÎN DEZVOLTAREA COPILULUI   Marinescu Larisa Eromanga, Profesor Psihopedagog, Centrul de Pedagogie Curativă HD - locaţia Lupeni, Judeţul Hunedoara     Creativitatea poate fi definită ca trăsătură complexă a personalităţii umane, constând...

Read more

Rolul factorilor educativi in prevenirea…

ROLUL FACTORILOR EDUCATIVI IN PREVENIREA ŞI COMBATEREA VIOLENŢEI ÎN ŞCOALĂ ŞI FAMILIE Profesor învățămînt primar PRISECARU VIOLETA Şcoala Gimnazială “Ion Ghica” Tortoman, jud. Constanţa...

Read more

Studiu privind evaluarea perceptiei elev…

STUDIU PRIVIND EVALUAREA PERCEPŢIEI ELEVILOR REFERITOR LA RELAŢIA LOR CU PROFESORUL   Blejan Maria Liliana, Profesor Psiholog Liceul de Arte Plastice “Hans Mattis Teutsch” Braşov     Studiul urmăreşte cinci dimensiuni psihopedagogice: limbajul folosit de către...

Read more