Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Dezvoltarea abilitatilor practice
Scris de administrator   
Sâmbătă, 08 Decembrie 2018 00:00

DEZVOLTAREA ABILITĂȚILOR PRACTICE

Prof. Cosma Camelia Veronica,

Liceul de Artă Ioan Sima, jud. Sălaj

Abstract: Developing students practical skills is an important aspect that gives them the opportunity to develop their originality. In this way, pupils produce products manually, contributing to the interaction of different disciplines.

Key words: practical skills, originality, handmade products, interdisciplinarity

Prezentare generală

Abilităție practice încep să se dezvolte încă din familie când părinții îi pun pe copii să desfășoare anumite activități casnice cum ar fi: fetițele o ajută pe mama la prepararea prăjiturilor, iar băieții meșteresc împreună cu tații lor la realizarea unor obiecte folositoare sau chiar la repararea acestora. Apoi copiii încep să se familiarizeze cu anumite forme de activitate atât la grădiniță cât și la școală, astfel că are loc formarea unor deprinderi elementare de muncă. Aceste deprinderi stimulează dezvoltarea gândirii, a atenției dar și curiozitatea de a realiza un obiect. Jocurile și activitățile practice contribuie la dezvoltarea creativității, a imaginației, a spiritului de observație dar mai ales a gustului estetic. În acest context un rol important îl au materialele folosite pentru realizarea unr obiecte, cum ar fi: hârtia, sfoara, cartonul, materialul lemnos, dopurile de plută, ață de diferite culori, plasticul, metalul, sticla, sârma de grosimi diferite, materiale textile, argila. Cu cât elevii folosesc materiale cât mai diverse iar posibilitățile de îmbinare și de combinare sunt multiple cu atât mai mult se stimulează gândirea creativă dar și dorința de a se implica în muncă. Astfel, ei își însușesc unele noțiuni elementare despre diferite materiale de lucru, despre instrumentele și uneltele de lucru dar mai ales despre modul de lucru și întrebuințarea lor. De asemenea, în asemenea activități elevii trebuie să respecte anumite reguli de muncă, de protecție dar și de securitate pentru a-și proteja sănătatea. Ca urmare, abilitățile practice se dezvoltă pe tot parcursul anilor de studiu, contribuind la consolidarea priceperilor și deprinderilor de muncă. Astfel, practica a demonstrat că o acțiune care nu-l interesează pe elev nu poate fi însușită și ca atare scade și interesul acestuia pentru o astfel de activitate. Este necesară cunoașterea teoretică a modului de realizare a unui obiect dar și respectarea etapelor de lucru, care duc la dezvoltarea următoarelor categorii de abilități, și anume:

-priceperi și deprinderi practice legate de organizarea muncii: asigurarea ordinii la locul de muncă, aranjarea în ordine a materialelor, a uneltelor necesare, respectarea timpului.

-priceperi și deprinderi practice legate de prelucrarea diferitelor materiale de lucru: îndoirea, împăturirea, tăierea, decuparea, lipirea, la lucrările de hârtie, modelarea argilei, executarea punctului traditional românesc –cruciulița, răsucirea sârmei.

-priceperi și deprinderi practice legate de mânuirea corectă a diferitelor instrumente și unelte de lucru: mânuirea acului și folosirea corectă a degetarului, mânuirea foarfecelui și a pensulei la lucrările din hârtie.

Abilitățile practice pot fi utilizate și în cadrul altor ore cum sunt cele de: biologie, educație plastică, chimie, geografie realizându-se astfel, o interdisciplinaritate care contribuie la consolidarea cunoștințelor teoretice.

Concluzie

Ca urmare, abilitățile practice sunt cele care-l inițiază pe elev în a-și descoperi dorința de a lucra cu un anumit tip de material, de a combina creativ diverse materiale pentru realizarea unui produs original și de ce nu, de a-l face să-și dorească să practice o anumită meserie, deoarece așa cum afirma actorul Mircea Albulescu :”Arta nu se poate învață, meseria da ! ”

Bibliografie

1.Diaconu Mihai, ”Îndrumător pentru lecțiile de abilități practice, editura Petrion.

2.Stan Lucian, Stan Ileana, Dorobanțu Gabriela, Ghiță Ecaterina ”Abilități practice-Ghid metodologic pentru proiectarea și desfășurarea activităților”, editura Aramis, 2007.

3.Stan Lucian, Stan Ileana, Dumitru Isabela ”Abilități practice și educație tehnologică”, editura Aramis, 2007.

4.Programa școlară pentru educație tehnologică și abilități practice, București, 2017.


Articole asemanatoare relatate:

 

Revista cu ISSN

Despre terapia prin joc si eficienta ace…

DESPRE TERAPIA PRIN JOC ŞI EFICIENŢA ACESTEIA ÎN OBŢINEREA UNOR COMPORTAMENTE DEZIRABILE LA COPII   Profesor psihopedagog Ştefănescu Adreana Centrul de Resurse şi Asistenţă Educaţională ”Speranţa” Timişoara, judeţul Timiş   Acest articol evidenţiază tehnici eficiente...

Read more

FRUMOSUL

FRUMOSUL – FENOMEN ESTETIC DE BAZÃ ŞI CATEGORIE CENTRALÃ A ESTETICII   prof. Lazar Mihaiela Liceul de Artã „Ioan Sima” Zalãu     Frumosul reprezintã un fenomen complex deosebit de fluid si prin urmare greu...

Read more

Inspectia scolara generala a unitatilor …

CAPITOLUL II  Inspectia unitatilor de invatamant preuniversitar    SECTIUNEA a 4-a Inspectia scolara generala a unitatilor de invatamant preuniversitar: activitatea de postinspectie   Art. 33. -     In urma derularii activitatilor de inspectie, vor fi...

Read more

Lecturi limba si literatura romana pentr…

LECTURI LIMBA ȘI LITERATURA ROMÂNĂ PENTRU CLASA A XII-A Lecturi obligatorii - Literatura română pentru clasa a XII-a:Ion Băieşu - TeatruLucian Blaga - TeatruNicolae Breban - Animale bolnaveTraian T. Coşovei -...

Read more

Sarbatoare a iubirii la romani dragobete…

SĂRBĂTOARE A IUBIRII LA ROMÂNI, DRAGOBETELE   dr. Ştefan Lucian MUREŞANU             Motto: Dragobete blând şi darnic, / Se-nfăşoară ca năvalnic, / Patimi vechi le reaprinde, / Dragostea în plasă prinde. (Viorica Pop)   Cuvinte...

Read more

Continutul continuturile invatamantului

CONŢINUTUL/ CONŢINUTURILE ÎNVĂŢĂMÂNTULUI Prof. drd. Corlade Ecaterina Iulia Colegiul Tehnic „Dumitru Mangeron”, Bacău, România Conceptul de conţinut (sau conţinuturi) desemnează substanţa cea mai palpabilă, mai concretă, a procesului de învăţământ,...

Read more

Metode si tehnici de cunoastere si carac…

METODE ŞI TEHNICI DE CUNOAŞTERE ŞI CARACTERIZARE PSIHOPEDAGOGICĂ A ELEVILOR     Cunoaşterea psihologică de către profesor a elevilor este complexă şi dificilă, dar, este şi extrem de profitabilă pentru elevul în cauză,...

Read more

Acte necesare pentru inscrierea la gradu…

Actele necesare pentru înscrierea la examen GRADUL DIDACTIC II – sesiunea august 2012     1.      Cerere de înscriere, adresată conducerii I.S.J. (se vor preciza: unitatea şcolară, vechimea la catedră, disciplina înscrisă pe diplomă...

Read more