Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Dezvoltarea abilitatilor practice
Scris de administrator   
Sâmbătă, 08 Decembrie 2018 00:00

DEZVOLTAREA ABILITĂȚILOR PRACTICE

Prof. Cosma Camelia Veronica,

Liceul de Artă Ioan Sima, jud. Sălaj

Abstract: Developing students practical skills is an important aspect that gives them the opportunity to develop their originality. In this way, pupils produce products manually, contributing to the interaction of different disciplines.

Key words: practical skills, originality, handmade products, interdisciplinarity

Prezentare generală

Abilităție practice încep să se dezvolte încă din familie când părinții îi pun pe copii să desfășoare anumite activități casnice cum ar fi: fetițele o ajută pe mama la prepararea prăjiturilor, iar băieții meșteresc împreună cu tații lor la realizarea unor obiecte folositoare sau chiar la repararea acestora. Apoi copiii încep să se familiarizeze cu anumite forme de activitate atât la grădiniță cât și la școală, astfel că are loc formarea unor deprinderi elementare de muncă. Aceste deprinderi stimulează dezvoltarea gândirii, a atenției dar și curiozitatea de a realiza un obiect. Jocurile și activitățile practice contribuie la dezvoltarea creativității, a imaginației, a spiritului de observație dar mai ales a gustului estetic. În acest context un rol important îl au materialele folosite pentru realizarea unr obiecte, cum ar fi: hârtia, sfoara, cartonul, materialul lemnos, dopurile de plută, ață de diferite culori, plasticul, metalul, sticla, sârma de grosimi diferite, materiale textile, argila. Cu cât elevii folosesc materiale cât mai diverse iar posibilitățile de îmbinare și de combinare sunt multiple cu atât mai mult se stimulează gândirea creativă dar și dorința de a se implica în muncă. Astfel, ei își însușesc unele noțiuni elementare despre diferite materiale de lucru, despre instrumentele și uneltele de lucru dar mai ales despre modul de lucru și întrebuințarea lor. De asemenea, în asemenea activități elevii trebuie să respecte anumite reguli de muncă, de protecție dar și de securitate pentru a-și proteja sănătatea. Ca urmare, abilitățile practice se dezvoltă pe tot parcursul anilor de studiu, contribuind la consolidarea priceperilor și deprinderilor de muncă. Astfel, practica a demonstrat că o acțiune care nu-l interesează pe elev nu poate fi însușită și ca atare scade și interesul acestuia pentru o astfel de activitate. Este necesară cunoașterea teoretică a modului de realizare a unui obiect dar și respectarea etapelor de lucru, care duc la dezvoltarea următoarelor categorii de abilități, și anume:

-priceperi și deprinderi practice legate de organizarea muncii: asigurarea ordinii la locul de muncă, aranjarea în ordine a materialelor, a uneltelor necesare, respectarea timpului.

-priceperi și deprinderi practice legate de prelucrarea diferitelor materiale de lucru: îndoirea, împăturirea, tăierea, decuparea, lipirea, la lucrările de hârtie, modelarea argilei, executarea punctului traditional românesc –cruciulița, răsucirea sârmei.

-priceperi și deprinderi practice legate de mânuirea corectă a diferitelor instrumente și unelte de lucru: mânuirea acului și folosirea corectă a degetarului, mânuirea foarfecelui și a pensulei la lucrările din hârtie.

Abilitățile practice pot fi utilizate și în cadrul altor ore cum sunt cele de: biologie, educație plastică, chimie, geografie realizându-se astfel, o interdisciplinaritate care contribuie la consolidarea cunoștințelor teoretice.

Concluzie

Ca urmare, abilitățile practice sunt cele care-l inițiază pe elev în a-și descoperi dorința de a lucra cu un anumit tip de material, de a combina creativ diverse materiale pentru realizarea unui produs original și de ce nu, de a-l face să-și dorească să practice o anumită meserie, deoarece așa cum afirma actorul Mircea Albulescu :”Arta nu se poate învață, meseria da ! ”

Bibliografie

1.Diaconu Mihai, ”Îndrumător pentru lecțiile de abilități practice, editura Petrion.

2.Stan Lucian, Stan Ileana, Dorobanțu Gabriela, Ghiță Ecaterina ”Abilități practice-Ghid metodologic pentru proiectarea și desfășurarea activităților”, editura Aramis, 2007.

3.Stan Lucian, Stan Ileana, Dumitru Isabela ”Abilități practice și educație tehnologică”, editura Aramis, 2007.

4.Programa școlară pentru educație tehnologică și abilități practice, București, 2017.


Articole asemanatoare relatate:

 

Revista cu ISSN

Prearea limbii si literaturii romane abo…

PREDAREA LIMBII ŞI LITERATURII ROMÂNE – ABORDARE INTEGRATĂ Prof. Bejan Oana Școala Gimnazială nr. 1 Santa Mare     În cadrul orelor de limba și literatura română, integrarea se realizează între cele trei compartimente...

Read more

HORA - EXPRESIE A VITALITATII POPORULUI …

HORA – EXPRESIE A VITALITÃŢII POPORULUI ROMÂN Prof. Laura Mihaela Herman Şcoala cu clasele I-VIII „Nicolae Iorga” Baia Mare   Hora, joc popular românesc, a devenit de-a lungul...

Read more

Admiterea in ciclul inferior al liceului

Admiterea in ciclul inferior al liceului      ORDIN nr. 4.802/31.08.2010 privind organizarea şi desfăşurarea admiterii în învăţământul liceal de stat, pentru anul şcolar 2011-2012 Metodologie de organizare şi desfăşurare a admiterii în...

Read more

Proba metodico practica la concursul pen…

ANEXA Nr. 8   la metodologie   PROBA METODICO-PRACTICA din cadrul concursului pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate din unitatile cu invatamant sportiv integrat si suplimentar (licee si clase cu program sportiv/cluburi sportive...

Read more

Abordarea didactica a textului nonlitera…

ABORDAREA DIDACTICĂ A TEXTULUI NONLITERAR   Profesor Muşat Liliana Liceul Teoretic Nicolae Cartojan Giurgiu   În articolul propus am enumerate tipurile de texte nonliterare utilitare şi distractive şi am exeplificat pentru fiecrea tip de text....

Read more

Tehnici si practici pozitive pentru dezv…

TEHNICI ŞI PRACTICI POZITIVE PENTRU DEZVOLTAREA UNUI CLIMAT EDUCAŢIONAL AGREABIL Prof. înv. primar DOBREA MONICA ŞCOALA GIMNAZIALĂ „EMIL RACOVIŢĂ” ONEŞTI, JUD. BACĂU ,, Natura şi educaţia sunt asemănătoare....

Read more

Literary devices_the vane sisters_Vladim…

LITERARY DEVICES IN “THE VANE SISTERS”, BY VLADIMIR NABOKOV Huniadi Lorina Manuela Colegiul Economic “Emanuil Gojdu” Hunedoara Nabokov’s short story ‘The Vane Sisters’ (March 1951)...

Read more

Studiu privind importanta aplicarii meto…

Studiu privind importanta aplicarii metodelor active in orele de istorie la clasa a IV a

STUDIU PRIVIND IMPORTANŢA APLICĂRII METODELOR ACTIVE ÎN ORELE DE ISTORIE, LA CLASA A IV-A Liliana Damian, institutor Şcoala cu clasele I-VIII Vădeni, jud. Brăila La începutul clasei a IV-a s-a...

Read more