Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Dezvoltarea capacitatii de autoevaluare in ciclul primar
Scris de mihaiela lazar   
Vineri, 08 Mai 2015 09:46

DEZVOLTAREA CAPACITĂȚII

DE AUTOEVALUARE ÎN CICLUL PRIMAR

Înv. Marc Aurica

Școala Gimnazială Câmpeni

Ocaziile care i-au adus pe elevi în situația de a se autoevalua, m-au determinat să-i analizez atent pentru a observa reacția fiecăruia față de greșelile lui, la învățătură sau comportare și astfel am dedus că elevii cu o autoapreciere corectă sunt într-adevăr cooperanți, dorind să știe unde au greșit. Ceilalți cu tendință de subapreciere, au impresia că sunt nedreptățiți încearcă să-și explice greșelile și să-și impună punctul de vedere. Există și elevi care se subapreciază și cărora li se pare că nu se pot autoaprecia singuri, refuzând chiar să facă acest lucru.

Drumul de la evaluare la autoevaluare este lung și necesită o strategie adecvată din partea cadrului didactic cât și perseverență, răbdare, deschidere la schimbare, capacitate empatică, recunoașterea propriilor greșeli, ameliorarea activității de predare învățare, cât și a se avea în vedere anumiți factori care pot influența pozitiv.

Autoevaluarea elevilor reprezintă o modalitate de evaluare cu multe valențe formative, capabilă să-i ajute la aprecierea propriilor performanțe în raport cu obiectivele educaționale propuse.

Încă din clasa I se poate observa o tendință de autoapreciere la elevi. Unii se cred perfecți, neputând să accepte observații critice din partea colegilor sau a dascălului. Față de ceilalți, ei devin indiferenți și în cele din urmă nu vor fi apreciați în colectiv. Sunt și elevi care se subapreciază, ei suferă, își pierd încrederea în forțele proprii, se izolează sau încearcă anumite posibilități necorespunzătoare prin care să iasă în evidență.

Întâlnind toate aceste situații de-a lungul anilor, am acordat multă atenție formării unei deprinderi corecte de evaluare și autoevaluare, creșterii încrederii în forțele proprii, crearea unei atitudini corecte față de învățătură, având la bază respectul față de sine și față de ceilalți.

Autoevaluarea presupune o serie de valențe formative, cum ar fi:

-implică elevul în procesul evaluării, făcându-l să înțeleagă efortul necesar pentru atingerea obiectivelor propuse, cât și ceea ce reprezintă calificativele acordate de dascăl;

- îl responsabilizează pe elev în privința propriei activități, pentru a se adapta învățării și activității școlare;

- poate fi considerată ca un proces de autoreglare care accelerează învățarea;

- îl ajută pe elev să-și dea seama de progresul său și să-și amelioreze performanțele proprii;

- îl determină pe elev să fie un critic al său, să-și cunoască limitele și nivelul de pregătire în comparație cu ceilalți;

- dezvoltă motivația intrinsecă și impulsurile cognitive;

Ocaziile care i-au adus pe elevi în situația de a se autoevalua, m-au determinat să-i analizez atent pentru a observa reacția fiecăruia față de greșelile lui, la învățătură sau comportare și astfel am dedus că elevii cu o autoapreciere corectă sunt într-adevăr cooperanți, dorind să știe unde au greșit. Ceilalți cu tendință de subapreciere, au impresia că sunt nedreptățiți încearcă să-și explice greșelile și să-și impună punctul de vedere. Există și elevi care se subapreciază și cărora li se pare că nu se pot autoaprecia singuri, refuzând chiar să facă acest lucru.

Drumul de la evaluare la autoevaluare este lung și necesită o strategie adecvată din partea cadrului didactic cât și perseverență, răbdare, deschidere la schimbare, capacitate empatică, recunoașterea propriilor greșeli, ameliorarea activității de predare învățare, cât și a se avea în vedere anumiți factori care pot influența pozitiv:

- stimularea în permanență a celor care-și îndeplinesc sarcinile, chiar dacă nu se remarcă prin ceva deosebit;

- evitarea remarcării continue a celor care se cred superiori prin ceea ce realizează, a celor cu tendință de supraevaluare, chiar dacă au doar rezultate bune;

- evidențierea și a celor mai timide realizări, din toate punctele de vedere;

- acordarea posibilității de a reface lucrarea deja apreciată, ținând seama de recomandările făcute;

Autoevaluarea elevilor reprezintă o modalitate de evaluare cu multe valențe formative, capabilă să-i ajute la aprecierea propriilor performanțe în raport cu obiectivele educaționale propuse. Ea îl sprijină pe fiecare elev să-și afle propria valoare, premisă necesară oricărei depășiri, cu accent pe autoperfecționare.

Cu multă grijă, fiecare cadru didactic poate crea în clasă un climat socio-afectiv benefic dezvoltării personalității elevilor, dezvoltând formarea unui spirit critic sănătos, a unei exigențe sporite față de sine, ceea ce reprezintă de fapt o nouă etapă în dezvoltarea autoaprecierii.

Bibliografie:

  1. Revista “ Învățământul primar ”, nr 4/2004, Ed. Miniped

  2. Revista “ Învățământul primar ”, nr 1-3/2006, Ed. Miniped

  3. “Tribuna învățământului” 1-7 decembrie/2003

  4. Cucoș, C., Pedagogie, Editura Polirom, Iași, 1996

 

Revista cu ISSN

Educatia integrata in scoala contemporan…

EDUCAŢIA INTEGRATĂ ÎN ŞCOALA CONTEMPORANĂ - STRATEGII DIDACTICE Institutor Anton Simona Marinela Şcoala cu clasele I-VIII, nr. 2, Vorniceni, Judeţul Botoşani Învăţământul este una din componentele vieţii sociale...

Read more

Intimitatea ca manifestare perfecta a eu…

INTIMITATEA CA MANIFESTARE PERFECTĂ A EULUI SUPERREALIST   de Ştefan Lucian MUREŞANU     Moto: Intimitate, o relaţie în care proştii sunt atraşi providenţial pentru distrugerea lor reciprocă. Ambrose Bierce   Cuvinte cheie: intimitate, stare, identitate, eu,...

Read more

creativitate in educatie_invatarea bazat…

creativitate in educatie_invatarea bazata pe proiect cu final deschis

FOLOSIREA METODEI ÎNVĂŢAREA BAZATĂ PE PROIECT CU FINAL DESCHIS   Profesor Adela Grozeanu Liceul Teoretic „Callatis” Motto:"Copilul trebuie învăţat să-şi folosească ochii, nu numai pentru a vedea, dar şi pentru a privi; urechile...

Read more

Invatarea prin proiecte

ÎNVĂȚAREA PRIN PROIECTE Iosifescu Cristina Corina – profesor informatică Liceul Tehnologic “Petre Ionescu Muscel” Domnești – Argeș Tehnologia modernă ocupă din ce în ce mai mult loc atât în viața noastră,...

Read more

Experienta interactiva elearning

EXPERIENŢA INTERACTIVĂ eLEARNING   Prof. Gabriela Gorgan Şcoala Gimnaziala Petriş, Bistriţa – Năsăud   Educaţia în secolul XXI presupune elaborarea unor evaluări bazate pe standarde şi obiective în corelaţie cu competenţele cheie ale secolului, cu...

Read more

Abordarea didactica a textului nonlitera…

ABORDAREA DIDACTICĂ A TEXTULUI NONLITERAR   Profesor Muşat Liliana Liceul Teoretic Nicolae Cartojan Giurgiu   În articolul propus am enumerate tipurile de texte nonliterare utilitare şi distractive şi am exeplificat pentru fiecrea tip de text....

Read more

Genuri literare si evolutia genurilor

GENURILE LITERARE. EVOLUȚIA GENURILOR. Ștefan Maximiliana, profesor Limba și literatura română, Școala Gimnazială „Ion Buteanu” Buceș, jud. Hunedoara Disciplina Limba ...

Read more

Programul Sa stii mai multe sa fii mai b…

Programul „Să ştii mai multe, să fii mai bun!" 2013   Programul „Să ştii mai multe, să fii mai bun!” apare ca şi ANEXA la ordinul MECTS nr. 5635/31.08.2012 privind structura anului...

Read more