Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Dezvoltarea capacitatilor intelectuale prin intermediul activitatilor matematice in gradinita
Scris de mihaiela lazar   
Miercuri, 08 Aprilie 2015 07:56

DEZVOLTAREA CAPACITĂȚILOR INTELECTUALE

PRIN INTERMEDIUL ACTIVTĂȚILOR MATEMATICE ÎN GRĂDINIȚĂ

Ed. Portik Laura

Grădiniţa P. P. Nr. 1 Reghin

Rezumat

Matematica este o disciplină mai greu înţeleasă de către copii. Primele noţiuni de matematică se transmit încă din ciclul preşcolar când copilul intră pentru prima dată în contact cu lumea fascinantă a numerelor. Totul depinde de capacitatea cadrului didactic de a jongla cu cunoştinţele de care acesta dispune, de tactul lui pedagogic pentru a transforma această ştiinţă abstractă şi greoaie şi de a o face mai atractivă şi plăcută de copii.

Pregătirea copilului pentru şcoală începe la vârsta preşcolară când copilul îşi însuşeşte şi formează în grădiniţă primele abilităţi, cunoştinţe, priceperi şi deprinderi motrice de bază. Acestea se urmăresc a fi formate şi transmise preşcolarilor în sensul dezvoltării dirijate a acestor deprinderi şi capacităţi, care vor permite o uşoară şi rapidă adaptare la cerinţele ciclului primar ( clasei pregătitoare) şi nu ca o instruire timpurie prin prelucrarea mecanică a sarcinilor didactice ale şcolii de către grădiniţă.

De aceea şi în pregătirea pentru matematică, în formarea, transmiterea şi însuşirea noţiunilor elementare de matematică în grădiniţă trebuie să se aibă în vedere perfecţionarea relaţiei de continuitate între grădiniţă şi şcoală.

Iniţierea preşcolarilor în tainele matematicii nu are ca scop învăţarea sistematică a anumitor noţiuni ci de a-i dezvolta procesele de cunoaştere, iar prin intermediul jocurilor desfăşurate şi iniţiate, ei să fie apţi să descopere relaţii abstracte ( să realizeze operaţii concrete, ca mai apoi să realizeze abstractizări şi generalizări).

In cadrul operaţilor matematice copilul vine în contact direct şi nemijlocit cu obiecte, realizează o serie de operaţii cu grupe de obiecte: le sortează, grupează, ordonă, le descoperă proprietăţile, stabileşte relaţiile dintre ele.

Predarea noţiunilor elementare de matematică presupune respectarea unor etape, se începe de la simplu la complex, de la concret la abstract. In formarea conceptului de număr natural se are în vedere necesitatea manipulării directe a obiectelor, a formării de mulţimi, prin exerciţii de grupare, clasificare şi ordonare a grupelor de obiecte.

Jocurile matematice, jocurile exerciţiu cu material individual sunt principalele metode de transmitere şi dezvoltare a operaţiilor prematematice.

Jocuri precum: „Alege şi grupează ”, „Aşează-mă la culoarea potrivită”, „Unde sunt jucăriile”, „Spune câte sunt”, etc. pot fi organizate şi desfăşurate împreună cu grupa de preşcolari pentru a-i ajuta pe aceştia să sesizeze diferenţele de formă, culoare, mărime ale obiectelor.

Noua formă de organizare a activităţilor în ciclul preşcolar, prin intermediul activităţilor integrate permite cadrului didactic să verifice, transmită, utilizeze cunoştinţele matematice în contexte variate, inedite care îl pun pe preşcolar în situaţia de a aplica toate cunoştinţele legate de numeraţie, formare de mulţimi în cât mai multe situaţii. De exemplu în cadrul unei activităţi practice : „Buburuza ” (lipire), noi putem să realizăm exerciţii de compunere a unui număr natural aplicând puncte negre pe aripile acesteia., prin intermediul poveştii „Albă ca Zăpada” noi putem verifica şi consolida numărul şi cifra 7 ( exerciţii de numărare a farfuriilor, căniţelor, lingurilor etc.), prin intermediul exerciţiilor de educaţie fizică putem exersa număratul până la opt prin numărarea timpilor de execuţie a exerciţiilor ( sărim de 8 ori într-un picior, ne aplecăm de 8 batem din picioare de 8 ori etc.). Astfel reprezentările care joacă un rol important în învăţarea numărului şi a număratului vor fi mai uşor de format, copiii vor învăţa aceste noţiuni într-un mod mai atractiv, antrenant şi uşor.

Un alt mod de formare a unor structuri cognitive la nivelul gândirii copilului se face prin trecerea de la reprezentări fragmentare la cele integrale, bază a proceselor ulterioare de învăţare. In aceste sens utile sunt fişele de muncă independente, care îi pune pe preşcolari în situaţia de a discerne în mod individual la rezolvarea unei probleme, îi oferă fiecăruia posibilitatea de a căpăta experienţă, de a căuta singuri soluţii.

Bibliografie:

„Revista învăţământului preşcolar „Nr1/2007 - Ministerul Ed şi Cercetării, Institutul de Stiinţe ale Educaţiei.

 

Revista cu ISSN

Implementarea unui program personalizat …

IMPLEMENTAREA UNUI PROGRAM PERSONALIZAT DE RECUPERARE A RĂMÂNERII ÎN URMĂ LA ÎNVĂȚĂTURĂ   Prof. înv. preșcolar Ciolan Laura Elena G. P. P.  “Sfântul Nicolae” Câmpulung, Argeș   Rezumat Acest articol conține un studiu de caz al...

Read more

Studiu privind nevoile de educatie ale e…

            STUDIU – PRIVIND NEVOILE DE EDUCAŢIE ALE ELEVILOR PENTRU A PREVENI SITUAŢIILE DE EŞEC ŞCOLAR   Blejan Maria Liliana, Profesor Psiholog Liceul de Arte Plastice “Hans Mattis Teutsch” Braşov   Studiul urmăreşte investigarea şi...

Read more

Calitate si eficienta didactica prin uti…

CALITATE ŞI EFICIENŢĂ DIDACTICĂ PRIN UTILIZAREA METODELOR MODERNE     Prof. Adriana-Cristina Rădoi Grădiniţa cu Program Prelungit Nr.1, Tg-Jiu       Implementarea educaţiei centrată pe copil prin utilizarea metodelor şi tehnicilor active de învăţare este din...

Read more

Valente educative ale metodelor interact…

VALENŢE EDUCATIVE ALE METODELOR INTERACTIVE                                                                                              Prof. Dobrea Monica                                                         Şcoala Gimnazială „Înv. N. Pâslaru” Caşin, jud. Bacău               „Învăţarea autentică se petrece în măsura în care învăţătorul acceptă copilul aşa cum este...

Read more

Dezvoltarea culturii emotionale a cadrel…

DEZVOLTAREA CULTURII EMOȚIONALE A CADRELOR DIDACTICE Prof. înv.preșc. Stîna Paula Lucia, Grădinița Căsuţa fermecată, Luduş, Mureş Dezvoltarea culturii emoţionale a cadrului didactic  trebuie să prezinte o prioritate în formarea...

Read more

Aplicatii ale teoriei inteligentelor mul…

  APLICAȚII ALE TEORIEI INTELIGENȚELOR MULTIPLE ÎN ÎNVĂȚĂMÂNTUL PRIMAR Profesor învățământ primar Popa Constantina Școala Gimnazială Luncoiu de Jos, jud. Hunedoara Teoria inteligenţelor multiple reprezintă o altenativă a muncii diferenţiate, o...

Read more

Calendar corpul national de experti in m…

Calendar desfasurare concurs corpul national de experti in management educational seria 5   Vezi calendarul desfăşurării concursului de selecţie a cadrelor didactice pentru constituirea corpului naţional de experţi în management educaţional, seria...

Read more

LicArt 2013 regulament

Clubul Nouă ne pasă! şi Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului  organizează a 12-a ediţie a Festivalului Naţional de Arte pentru Liceeni LicArt 2013 -secţiunile poezie, fotografie şi teatru-   Regulament LicArt   Poezie   La concurs pot participa...

Read more