Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Dezvoltarea creativitatii in exprimarea orala a elevilor din ciclul primar
Scris de mihaiela lazar   
Vineri, 08 Mai 2015 09:47

DEZVOLTAREA CREATIVITĂȚII

ÎN EXPRIMAREA ORALĂ A ELEVILOR DIN CICLUL PRIMAR

Înv. Gligor Dana

Școala Gimnazială Vidra

Limbajul elevilor din clasele primare se îmbogățește, se diversifică și se nuanțează prin toate activitățile școlare: limba română, geografie, istorie, științe, educație plastică ș.a., aici elevul întâlnește permanent o terminologie specifică fiecărui domeniu. Astfel va fi influențată nu numai conduita verbală a școlarilor, ci și dezvoltarea intelectuală, ajutându-i pe aceștia să rețină, să argumenteze și să demonstreze diverse situații.

Un rol important în dezvoltarea limbajului și a vocabularului elevilor îl au jocurile didactice orale în care copii vorbesc mult, jucând diverse roluri inspirate din viață, fiindu-le sugerate anumite cuvinte ce trebuie folosite. Și compunerea cu o temă dată, pentru care se recunoaște folosirea unor cuvinte date în îmbinări personale, sunt utile și au mare eficiență în dezvoltarea capacității de creație lingvistică. Folosirea mai întâi a sensului propriu al cuvintelor și apoi a celor figurate, folosirea cuvintelor cu sens asemănător, cu sens opus, formarea familiei de cuvinte sau crearea unor scurte povestiri pe anumite teme date, dau roade bune în comunicarea elevilor.

Limbajul reprezintă mijlocul de comunicare al unei colectivități. Limba nu poate fi creată de către copil sau adult, ci ea se învață de la colectivitatea în care acesta s-a dezvoltat. El poate folosi limba, cu anumite limite, într-o întrebuințare care-i aparține, deoarece își exprimă cunoștințele, gândurile și simțămintele proprii.

Limbajul elevilor din clasele primare se îmbogățește, se diversifică și se nuanțează prin toate activitățile școlare: limba română, geografie, istorie, științe, educație plastică ș.a., aici elevul întâlnește permanent o terminologie specifică fiecărui domeniu. Astfel va fi influențată nu numai conduita verbală a școlarilor, ci și dezvoltarea intelectuală, ajutându-i pe aceștia să rețină, să argumenteze și să demonstreze diverse situații.

Limba cuprinde un număr mare de cuvinte, ele putând fi îmbinate în diverse forme după preferința celui ce comunică. Capacitatea de a comunica nu depinde doar de numărul cuvintelor, expresiilor și a structurilor gramaticale însușite, ci și de creativitatea celui implicat în a face cele mai interesante combinații personale. Aceasta poate fi stimulată de către cadrul didactic prin crearea situaților ce implică comunicarea, a unui climat afectiv care să stimuleze intercomunicarea și folosind exerciții ce implică dezvoltarea și perfecționarea limbajului cum ar fi:

- receptarea și înțelegerea mesajelor formulate de persoane diferite;

- formarea cuvintelor noi din silabe date sau prin omiterea, adăugarea și înlocuirea unei silabe;

- exerciții care să stimuleze curiozitatea si spiritul de observație;

- însușirea unor modele ale comunicării verbale prin imitație;

- să formuleze întrebări pentru ceilalți, pe marginea unui text citit, cu scopul realizării unor descoperiri;

- pornind de la un anumit număr de cuvinte date să se realizeze îmbinări cât mai variate, sesizând modificarea mesajului și obținerea unor contexte noi;

- trezirea dorinței individului pentru o comunicare corectă, expresivă, cât și pentru sesizarea deficiențelor în exprimarea celorlalți.

Un rol important în dezvoltarea limbajului și a vocabularului elevilor îl au jocurile didactice orale în care copii vorbesc mult, jucând diverse roluri inspirate din viață, fiindu-le sugerate anumite cuvinte ce trebuie folosite. Și compunerea cu o temă dată, pentru care se recunoaște folosirea unor cuvinte date în îmbinări personale, sunt utile și au mare eficiență în dezvoltarea capacității de creație lingvistică. Folosirea mai întâi a sensului propriu al cuvintelor și apoi a celor figurate, folosirea cuvintelor cu sens asemănător, cu sens opus, formarea familiei de cuvinte sau crearea unor scurte povestiri pe anumite teme date, dau roade bune în comunicarea elevilor.

Urmărirea permanentă a conduitei verbale a școlarului mic și a modului în care se manifestă, permite înțelegerea conturării personalității acestuia, în plină formare și dezvoltare. Heidegger spunea că
“limba este lăcașul de adăpost al Ființei”, deci nouă, educatorilor, ne revine nobila misiune de a construi cu grijă și responsabilitate cel mai îngrijit locaș de adăpost pentru ființa de mâine și astfel o vom ajuta să se construiască pe sine.

Bibliografie:

Cosmovici, A. și Iacob, L., Psihologia școlară, Ed. Polirom, Iași 1999

Șerdean, I, Metodica predării limbii române la clasele I-IV, E.D.P., București 1993

Revista “Învățământul primar”, nr 2-4/2002, Ed. Discipol, București

Revista de pedagogie, nr 9/1985, Ministerul Educației și Învățământului


Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Educatia ecologica o sansa pentru viitor

EDUCAŢIA ECOLOGICĂ – O ŞANSĂ PENTRU VIITOR!                                                   Profesor: Miron Steluţa Otilia Şcoala cu clasele I-VIII Movila Miresii, judeţul Brăila   Rezumat: Educaţia ecologică este o componentă a educaţiei aflată la confluenţa dintre ştiinţele...

Read more

Fisa de observare a lectiei model

   ANEXA Nr. 5   la regulament   Fisa de observare a lectiei   - model -   Unitatea de invatamant: ....................................................................................................................................................... Data: .......................... Numele si functia cadrului didactic inspectat/asistat: ........................................................................................................... Specialitatea: ........................................................................................................................................................................ Clasa: ..............................................

Read more

Subiecte definitivat 2013

Subiecte definitivat 2013   Afla care au fost subiectele de la examenul national de definitivare in invatamant 2013.  

Read more

Modificare metodologie cadru mobilitate …

Modificare Metodologie-cadru privind mobilitatea personalului didactic în anul şcolar 2012-2013 OMECTS 4071/15.05.2012   ORDIN nr. 4071/15.05.2012 pentru modificarea Metodologiei-cadru privind mobilitatea personalului didactic din învăţământul preuniversitar în anul şcolar 2012-2013, aprobată prin OMECTS...

Read more

LicArt 2011

Clubul Nouă ne pasă! şi Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului şi Sportului    organizează a 10-a ediţie a Festivalului Naţional de Arte pentru Liceeni LicArt 2011 -secţiunile poezie, fotografie şi teatru-   Regulament LicArt   La concurs pot participa...

Read more

Contractul colectiv de munca unic la niv…

CONTRACT COLECTIV DE MUNCA UNIC LA NIVEL DE SECTOR DE ACTIVITATE INVATAMANT PREUNIVERSITAR   A fost semnat Contractul Colectiv de Munca unic la nivel de sector de activitate invatamant preuniversitar, negociat si semnat...

Read more

Fisa de evaluare proiecte educative extr…

FIŞĂ DE EVALUARE A PROIECTELOR EDUCATIVE  EXTRAŞCOLARE CAE 2013 - Concursuri naţionale -   Proiectul:____________________________________________________________________________   Instituţia:____________________________________________________________________________ Buget (total şi solicitat): total:__________________       solicitat MECTS:____________________ Nr. participanţi:__________________ Perioada de desfăşurare a etapei finale:_____________________________________________________

Read more

Plan cadru pentru invatamantul profesion…

Plan cadru pentru invatamantul profesional 2014   Vezi OMEN 3152, cu privire la planurile cadru pentru invatamantul profesional de stat cu durata de 3 ani pentru anul scolar 2014-2015.

Read more