Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Dezvoltarea creativitatii in exprimarea orala a elevilor din ciclul primar
Scris de mihaiela lazar   
Vineri, 08 Mai 2015 09:47

DEZVOLTAREA CREATIVITĂȚII

ÎN EXPRIMAREA ORALĂ A ELEVILOR DIN CICLUL PRIMAR

Înv. Gligor Dana

Școala Gimnazială Vidra

Limbajul elevilor din clasele primare se îmbogățește, se diversifică și se nuanțează prin toate activitățile școlare: limba română, geografie, istorie, științe, educație plastică ș.a., aici elevul întâlnește permanent o terminologie specifică fiecărui domeniu. Astfel va fi influențată nu numai conduita verbală a școlarilor, ci și dezvoltarea intelectuală, ajutându-i pe aceștia să rețină, să argumenteze și să demonstreze diverse situații.

Un rol important în dezvoltarea limbajului și a vocabularului elevilor îl au jocurile didactice orale în care copii vorbesc mult, jucând diverse roluri inspirate din viață, fiindu-le sugerate anumite cuvinte ce trebuie folosite. Și compunerea cu o temă dată, pentru care se recunoaște folosirea unor cuvinte date în îmbinări personale, sunt utile și au mare eficiență în dezvoltarea capacității de creație lingvistică. Folosirea mai întâi a sensului propriu al cuvintelor și apoi a celor figurate, folosirea cuvintelor cu sens asemănător, cu sens opus, formarea familiei de cuvinte sau crearea unor scurte povestiri pe anumite teme date, dau roade bune în comunicarea elevilor.

Limbajul reprezintă mijlocul de comunicare al unei colectivități. Limba nu poate fi creată de către copil sau adult, ci ea se învață de la colectivitatea în care acesta s-a dezvoltat. El poate folosi limba, cu anumite limite, într-o întrebuințare care-i aparține, deoarece își exprimă cunoștințele, gândurile și simțămintele proprii.

Limbajul elevilor din clasele primare se îmbogățește, se diversifică și se nuanțează prin toate activitățile școlare: limba română, geografie, istorie, științe, educație plastică ș.a., aici elevul întâlnește permanent o terminologie specifică fiecărui domeniu. Astfel va fi influențată nu numai conduita verbală a școlarilor, ci și dezvoltarea intelectuală, ajutându-i pe aceștia să rețină, să argumenteze și să demonstreze diverse situații.

Limba cuprinde un număr mare de cuvinte, ele putând fi îmbinate în diverse forme după preferința celui ce comunică. Capacitatea de a comunica nu depinde doar de numărul cuvintelor, expresiilor și a structurilor gramaticale însușite, ci și de creativitatea celui implicat în a face cele mai interesante combinații personale. Aceasta poate fi stimulată de către cadrul didactic prin crearea situaților ce implică comunicarea, a unui climat afectiv care să stimuleze intercomunicarea și folosind exerciții ce implică dezvoltarea și perfecționarea limbajului cum ar fi:

- receptarea și înțelegerea mesajelor formulate de persoane diferite;

- formarea cuvintelor noi din silabe date sau prin omiterea, adăugarea și înlocuirea unei silabe;

- exerciții care să stimuleze curiozitatea si spiritul de observație;

- însușirea unor modele ale comunicării verbale prin imitație;

- să formuleze întrebări pentru ceilalți, pe marginea unui text citit, cu scopul realizării unor descoperiri;

- pornind de la un anumit număr de cuvinte date să se realizeze îmbinări cât mai variate, sesizând modificarea mesajului și obținerea unor contexte noi;

- trezirea dorinței individului pentru o comunicare corectă, expresivă, cât și pentru sesizarea deficiențelor în exprimarea celorlalți.

Un rol important în dezvoltarea limbajului și a vocabularului elevilor îl au jocurile didactice orale în care copii vorbesc mult, jucând diverse roluri inspirate din viață, fiindu-le sugerate anumite cuvinte ce trebuie folosite. Și compunerea cu o temă dată, pentru care se recunoaște folosirea unor cuvinte date în îmbinări personale, sunt utile și au mare eficiență în dezvoltarea capacității de creație lingvistică. Folosirea mai întâi a sensului propriu al cuvintelor și apoi a celor figurate, folosirea cuvintelor cu sens asemănător, cu sens opus, formarea familiei de cuvinte sau crearea unor scurte povestiri pe anumite teme date, dau roade bune în comunicarea elevilor.

Urmărirea permanentă a conduitei verbale a școlarului mic și a modului în care se manifestă, permite înțelegerea conturării personalității acestuia, în plină formare și dezvoltare. Heidegger spunea că
“limba este lăcașul de adăpost al Ființei”, deci nouă, educatorilor, ne revine nobila misiune de a construi cu grijă și responsabilitate cel mai îngrijit locaș de adăpost pentru ființa de mâine și astfel o vom ajuta să se construiască pe sine.

Bibliografie:

Cosmovici, A. și Iacob, L., Psihologia școlară, Ed. Polirom, Iași 1999

Șerdean, I, Metodica predării limbii române la clasele I-IV, E.D.P., București 1993

Revista “Învățământul primar”, nr 2-4/2002, Ed. Discipol, București

Revista de pedagogie, nr 9/1985, Ministerul Educației și Învățământului


Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Metode si procedee interactive utilizate…

METODE ŞI PROCEDEE INTERACTIVE UTILIZATE ÎN PROCESUL INSTRUCTIV-EDUCATIV LA CICLUL PRIMAR   Pricope Delia Loredana, profesor învăţământul primar, Şcoala Gimnazială “Vasile Conta”, Iaşi     Metodele de învăţământ reprezintă căile de transformare în practică a...

Read more

Studiul somnului si importanta in sanata…

STUDIUL SOMNULUI ȘI IMPORTANȚA ÎN SĂNĂTATE prof. Arjoca Mihaela Colegiul Tehnic ‘’Ion Mincu’’, Timișoara Rezumat: Somnul este indispensabil vieții și sănătății oamenilor.Este o enigmă încă, procesele reparatorii care...

Read more

Importanta cunoasterii modelelor explica…

IMPORTANŢA CUNOAŞTERII MODELELOR EXPLICATIV-INTERPRETATIVE ALE CULTURII PENTRU PREVENIREA ŞOCULUI CULTURAL Prof. înv. primar Anca Pasca Şcoala Gimnazială Ghimbav În general dezvoltarea...

Read more

Comunicarea didactica si manageriala in …

Comunicarea didactica si manageriala in scoala Studiu de caz

COMUNICAREA DIDACTICĂ ŞI MANAGERIALĂ ÎN ŞCOALĂ. STUDIU DE CAZ ÎN UNITATEA ŞCOLARĂ ALEXANDRU MACEDONSKI, MELINEŞTI, DOLJ       Prof. Drd. Miron Costina Violeta Absolventă a Masteratului Management Educaţional Preuniversitar Facultatea de Ştiinţe ale Educaţiei, Universitatea...

Read more

Creativitatea la elevi

CREATIVITATEA LA ELEVI   Prof. Bota Maria Gabriela Liceul Teoretic “Ioan Buteanu” Șomcuta Mare   Prin creativitate se înțelege capacitatea sau aptitudinea de a realiza ceva nou, original. Actul creator este însă un proces de...

Read more

Categorii

CATEGORII Prof. Badea Brigitte, Colegiul Tehnic Ion Mincu, Timişoara Rezumat Structurile algebrice constituie o ramură fascinantă a algebrei, cu aplicaţii extrem de interesante. Elevilor din clasele a XII-a le sunt...

Read more

Dezvoltarea creativitatii elevilor din c…

DEZVOLTAREA CREATIVITĂŢII ELEVILOR DIN CICLUL PRIMAR PRIN COMPUNEREA ŞCOLARĂ   Înv. Marc Aurica Școala Gimnazială Câmpeni   Exprimarea corectă, orală şi scrisă, reprezintă un obiectiv important al procesului de învăţământ în ciclul primar, constituind...

Read more

Rolul speciilor galigene in economia nat…

ROLUL SPECIILOR GALIGENE ÎN ECONOMIA NATURII   Profesor - Mocanu Cristina Maria Şcoala Gimnazială Nr. 2, Tg. Ocna, Jud. Bacău   Rezumat - După Malpighi (1968) gala ia naștere prin fermentul din lichidul pe care...

Read more