Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Dezvoltarea creativitatii
Luni, 08 Februarie 2010 03:00

STUDIU PRIVIND DEZVOLTAREA CREATIVITÃŢII

DE LA NECESITATE SOCIALÃ LA REALITÃŢILE EDUCAŢIONALE

 

Prof. grad 1 Bechir Ghiulnar

Liceul Teoretic “Callatis”, Mangalia

 

 

Creativitatea este o trãsãturã complexã a personalitãtii umane, constând în capacitatea de a realiza ceva nou, original. Creativitatea este o necesitate, o trebuinta, o nevoie socialã, deoarece altfel ne-am plafona pe aceleasi idei si conceptii. Creativitate înseamnã talent. Cu talent te nasti sau ti-l dezvolti singur sau împreunã cu cei din jurul tãu: pãrinti, prieteni, profesori si altii. Existã o necesitate categoricã care presupune contradictoriul ca imposibil si de neconceput în sine, o necesitate determinatã a priori prin analiza notiunilor sau prin deductie si existã o necesitate ipoteticã (fizicã) care nu presupune contradictoriul ca imposibil si neconceput în sine, ci ca o consecinta a ipotezei formulate sau a conditiilor de fapt.

Creativitatea existã de când lumea si s-a dezvoltat încontinuu; nu existã oameni mari sau oameni mici, ci exista oameni cu un simt al creativitãtii foarte mult sau foarte bine dezvoltat.

Realitãtile educationale de astãzi ne duc cu gandul la o creativitate foarte dezvoltatã la elevi având în vedere multitudinea de idei si interpretari originale pe care poate sã le aibã un elev. Românii îsi aratã inteligenta si creativitatea în competitii internationale: astfel NASA a acordat unei echipe de liceeni de clasa a zecea, de la liceul Tudor Vianu din Bucuresti , premiul pentru cel mai bun design si pentru rezolvarea problemelor de inginerie privind deplasarea pe lunã. Românii au mai luat un premiu, cel de camaraderie, deoarece in timpul cursei, o parte a vehicului s-a dezasamblat, iar elevii sau ajutat între ei ca sã continue cursa, astfel încât juriul american i-a mai rãsplãtit cu un premiu. De altfel, NASA organizeazã astfel de concursuri pentru îmbunãtãtirea cercetãrilor pe care le fac pe Lunã.

Fiind elevã mi-a plãcut foarte mult noul în matematicã, sigur, existau elevi din generatia mea care nu înelegeau mare lucru din matematicã. Asa cum spunea într-o emisiune pe programul TVR 2 si marea noastrã actrita Maia Morgenstern: “Matematica nu am înteles-o din clasa a doua atunci când doamna mea învatatoare mi-a spus si a încercat sã îmi explice cã 2-1=1. Cum? Mã gândeam eu, dacã am un bloc cu mai multe etaje, din douã etaje scad un etaj si obtin un etaj, atunci când toatã lumea stie cã între etajul 1 si etajul 2 nu mai existã nici un alt etaj? A încercat zadarnic doamna învãtãtoare sã îmi explice, dar degeaba.”

ªi uitati cã, dintr-o elevã care nu era bunã la matematicã (care de fapt nu întelegea matematica) a ajuns o actrita renumitã, deci cineva i-a descoperit acest talent si a încurajat-o în acest sens.

Consider cã este un alt mod de a vedea lucrurile. Asa cred cã au fost descoperiti marii nostri sportivi: Hagi – regele fotbalului românesc, Nadia – marea noastrã gimnastã, Nãstase si tiriac – care au atins culmile tenisului românesc si câti nu mai sunt în alte si alte domenii.

În matematicã sunt foarte multe personalitãti, voi numi doar câtiva dintre ei si anume:titeica – un foarte bun geometru, Moisil ­ a fost un matematician român, considerat pãrintele informaticii românesti, Lalescu – cunoscut prin ecuatiile integrale, si altii. Unul dintre cei mai buni profesori de matematicã ai orasului meu, Mangalia, a fost Ignatie Henny. Pentru noi el a fost un model, un geniu si în cinstea lui o stradã îi poartã numele, amfiteatrul Liceului Teoretic „Callatis” la fel îi poartã numele, existã un concurs de matematicã cu numele lui si înca multe

altele.

 

Bibliografie

1. Vasile Breban - Dictionar general al limbii române vol. III, Editura enciclopedicã, 1993

2. Marcel D. Popa - coordonare generalã: Dictionar enciclopedic, vol. I-VII, Editura Enciclopedicã, Bucuresti, 1996-2009

3. Radu Mihãileanu- Interviul ca ambasador al Anului European al Creativitãtii si inovãrii 2009

4. http://www.realitatea.net:IT@ªtiinta

 

Ultima actualizare în Vineri, 26 Martie 2010 19:22
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Metodologia de organizare a evaluarii el…

Metodologia de organizare a evaluarii elevilor - clasa a II-a   Vezi metodologia de organizare a evaluarii competentelor fundamentale la finalul clasei a II-a, publicata in Monitorul Oficial 44 din 21 ianuarie...

Read more

Influenta statului socio economic si ati…

INFLUENŢA STATUTULUI SOCIO-ECONOMIC ŞI ATITUDINII FAŢĂ DE EDUCAŢIE A FAMILIEI ÎN REUŞITA ŞCOLARĂ   Şeptelean Florina Elvira, doctorand Universitatea Babeş-Bolyai, Cluj-Napoca     Reuşita şcolară este influenţată de o multitudine de factori, cei mai importanţi...

Read more

Director manager lider

DIRECTOR, MANAGER, LIDER… Profesor Elena Marica Şcoala Gimnazială Pietrari-Dâmboviţa Articolul evidenţiază modul cum managerii pot influenţa performanţele unităţilor pe care le conduc, prin implicarea responsabilă a tuturor angajaţilor şi transformarea...

Read more

Evolutia starilor sufletesti in poezia l…

EVOLUŢIA STĂRILOR SUFLETEŞTI ÎN POEZIA “LACUL” DE MIHAI EMINESCU   Prof. Andreea Burlacu, Liceul Teoretic “Aurel Vlaicu” Breaza   Titlul poeziei prezintă lacul ca pe un martor, dar şi participant activ la idila ce urmează...

Read more

Les methodes expositives dans la langue …

LES METHODES EXPOSITIVES DANS LA LANGUE ET LA LITTERATURE FRANCAISE   Andone Crenguța - profesor Colegiul Tehnic de Transporturi Brașov   Les méthodes expositives dans la langue et la littérature francaise sont: la description,...

Read more

Ordin masuri tranzitorii in sistemul nat…

Ordin privind modificarea anexei nr.1 la Ordinul ministrului educatiei, cercetarii, tineretului si sportului nr. 3.753/2011 privind aprobarea unor masuri tranzitorii in sistemul national de invatamant

Read more

Literatura si corespondenta in opera lui…

LITERATURĂ ŞI CORESPONDENŢĂ ÎN OPERA LUI MAX BLECHER Profesor Andra Elena Diaconu Școala Gimnazială Fitionești, județul Vrancea Max Blecher a reuşit să facă din propria boală o experienţă cu adevărat tulburătoare,...

Read more

Educabilitatea

EDUCABILITATEA   CONCEPT Prin expresia „educabilitate”, psihopedagogii desemneaza potentialul de formare umana sub influenta factorilor de mediu sau educationali. Polisemantismul termenilor care compun aceasta definitie o fac foarte neclara. De exemplu, expresia „potential de...

Read more