Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Dimensiunea psihopedagogica a terapiei ocupationale
Scris de mihaiela lazar   
Duminică, 08 Martie 2015 18:28

DIMENSIUNEA PSIHOPEDAGOGICĂ A TERAPIEI OCUPAŢIONALE

 

                                                                                                                                               Mureşan Chira Gabriel

Prof. Educator CRDEII, Cluj-Napoca

 

            Terapia ocupaţională se constituie intr-o disciplină complexă, o activitate vitală ce valorifică informaţii interdisciplinare cu scopul de a- i restabili, susţine şi spori performanţa, de a uşura învăţarea acelor abilităţi şi funcţii esenţiale pentru adaptare şi productivitate, de a diminua sau corecta aspecte patologice şi de a promova starea de sănătate mintală. Persoana beneficiază de servicii care urmăresc creşterea sentimentului propriei valori, dezvoltarea personalităţii şi o conducere la o sumă a calităţilor de adaptare la mediu. Terapia ocupaţională propune activităţi specifice atât pentru copiii cu cerinţe educative speciale cât şi pentru adulţii aflaţi implicaţi în forme diferite a activităţilor terapeutice.     

Cuvinte cheie: terapie educaţională complexă şi integrată, promovarea sănătăţii mintale, deprinderi adaptative

 

             Dovada faptului că anumite conţinuturi ştiinţifice sunt transferate dintr-o ştiinţă în alta, dintr-un conţinut în altul, ne este indicat de psihopedagogia specială, aceasta fiind o ştiinţă de sinteză ce transferă şi receptează informaţii ştiinţifice, pe fondul unui statut care, parcurge traseul de la general la particular, inclusiv în cazul terapiilor. Delimitată pe domenii de referinţă, terapiile fie că sunt vizual- plastice, fie prin mediere artistică, cognitiv- comportamentale sau ocupaţionale şi promovare a sănătăţii mintale, terapia sau actul terapeutic deţine calitatea de a se adapta nevoilor beneficiarilor, ca spre exemplu, transferul unor principii ale terapiei ocupaţionale- specifice instituţiilor cu profil medical- recuperator, spre sistemul de educaţie în completarea programului centrat pe predare- învăţare- evaluare, desfăşurat de profesorul psihopedagog şi având un caracter profund terapeutic, corectiv- compensator.

          Psihopedagogia specială a atras conţinuturi ştiinţifice valoroase pe care le- a adaptat trecându- le prin filtrul principiilor psihopedagogice de normalizare, educaţie pentru toţi, integrare, adaptare şi stimulare, implicând aplicaţii practice decupate din fonduri teoretice valoroase răspunzând solicitărilor societăţii moderne contemporane. Asistenţa psihopedagogică şi socială a persoanelor cu cerinţe educative speciale se constituie într-un ansamblu de măsuri inter şi transdisciplinare în vederea realizării şi îndeplinirii unor obiective în cadrul terapiei educaţionale complexe şi integrate, obiective transpuse ierarhic şi structural în arii, printre care şi terapia ocupaţională.

         Terapia ocupaţională se constituie atât intr-o disciplină ce valorifică informaţii complexe, interdisciplinare, cât şi într-o artă aşa cum este definită de Council of Standards, Adjot( 1972, apud Gherghuţ, 2001) „ Terapia ocupaţională este arta şi ştiinţa de a dirija participarea omului spre îndeplinirea anumitor sarcini, cu scopul de a- i restabili, susţine şi spori performanţa, de a uşura învăţarea acelor abilităţi şi funcţii esenţiale pentru adaptare şi productivitate, de a diminua sau corecta aspecte patologice şi de a promova starea de sănătate mintală”.

         În cazul elevilor cu cerinţe educative speciale, terapia ocupaţională deţine o bază ştiinţifică centrată pe anumite dimensiuni nefăcând rabat de la principiile sănătăţii mintale aplicate în mediul psihopedagogic şcolar cuprinzând note definitorii ale activităţilor desfăşurate. Terapia ocupaţională dirijează modul de răspuns al individului cuprins în actul terapeutic înspre sănătate, stare de bine, încercând să împiedice anumite evoluţii spre dezechilibre psihosomatice, dezvoltând anumite potenţialităţi, capacităţi ale indivizilor de a face faţă solicitărilor zilnice, activităţi în vederea integrării profesionale ulterioare. Nu în ultimul rând, prin activităţi specifice, terapia ocupaţională pe de o parte realizează conexiuni puternice între educaţie şi expresie artistică, artă plastică, nu sub forma căutării performanţei ci, sub forma ameliorării unor stări emoţionale, educării capacităţii de reprezentare grafică, cultivarea autocontrolului, a deprinderilor de muncă, a capacităţilor cognitive şi de reacţie în anumite conjuncturi de viaţă, implicând caracterul socio- moral al educării şi terapiei ocupaţionale în general, iar,  pe de altă parte, dirijează un tip de curriculum pentru elevii cu cerinţe educative speciale

            În încheiere am putea spune că extinderea unei analize în domeniul terapiei ocupaţionale a trecut dincolo de practicile clasice, nuanţând activităţi caracterizate puternic de metode şi tehnici specifice acestui tip de terapie, bazate pe organizarea serviciilor atât pentru copii cu cerinţe educative speciale cât şi pentru adulţii aflaţi în diferite stadii a activităţilor terapeutice.     

 

Bibliografie:

1. Alois, Gherghuţ., Psihopedagogia persoanelor cu cerinţe speciale. Strategii de educaţie integrată, Editura Polirom, Iaşi, 2001.

2. Ordinul Ministerului Educaţiei, Cercetării şi Tineretului nr. 5234/01.09.2008, Anexa 2.

3. Popovici, V.D.,  Introducere în terapia ocupaţională, Editura Pro- Humanitate, Bucureşti, 2000.


Articole asemanatoare relatate:

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Plural of nouns controversial aspects

PLURAL OF NOUNS – CONTROVERSIAL ASPECTS   Prof. Dumitru Maria Magdalena Liceul Tehnologic Constantin Brâncuși- Pitești               Collective nouns when used in singular can take either a singular form to refer to the whole...

Read more

De la literatura la stiinta

 DE LA LITERATURĂ LA ŞTIINŢĂ   Profesor Szekely Daniela Liceul Tehnologic Lupeni   Omul deplin al culturii româneşti, Mihai Eminescu, a fost o apariţie deosebită în literatura secolului al XIX-lea integrându-se în marele curent romantic...

Read more

Metode active si interactive pentru eval…

METODE ACTIVE ŞI INTERACTIVE PENTRU evaluarea  continuă sau sumativă LA PREŞCOLARI               Profesor Pătrașcu Elena Crenguța             Liceul Tehnologic I. C. Petrescu Stîlpeni –   GPP Stîlpeni, jud. Argeș               Evaluarea este o componentă...

Read more

Cum sa motivezi elevii sa fie activi in …

CUM SĂ MOTIVEZI ELEVII SĂ FIE ACTIVI ÎN TIMPUL ORELOR DE CURS                                                                                                     Prof. înv. primar Vaida Ioana-Alina                                                                                                 Şcoala Gimnazială Fodora, com. Gâlgău   O bună comunicare între elevi şi profesor...

Read more

Noile educatii

NOILE EDUCATII   Dupa cum apreciaza specialistii, noile tipuri de continuturi sau „noile educatii” reprezinta cel mai pertinent si mai util raspuns al sistemelor educative la imperativele generate de problematica lumii contemporane....

Read more

Caracteristici intelectuale ale prescola…

CARACTERISTICILE INTELECTUALE ALE PREŞCOLARILOR   Educator Stan Luminiţa-Simona Grădiniţa cu program normal Bălăbăneşti, Galaţi   Intelectul, formaţiune psihică deosebit de complexă, cuprinde procese şi activităţi psihice variate şi dificile precum: gândire, memorie, limbaj, imaginaţie, atenţie...

Read more

Concept tipuri si niveluri ale inspectie…

CAPITOLUL I  Concept, tipuri si niveluri ale inspectiei unitatilor de invatamant preuniversitar      SECTIUNEA 1 Conceptul de institutii de educatie. Conceptul de sistem national de invatamant preuniversitar   Art. 1. -     Prezentul regulament reglementeaza...

Read more

Studiu evaluarea initiala necesitatea si…

STUDIU - EVALUAREA INIȚIALĂ-NECESITATEA ȘI IMPORTANȚA EI ÎN ACTIVITATEA DIDACTICĂ Înv. Marc Aurica Școala Gimnazială Cîmpeni Evaluarea inițială oferă elevului și profesorului o reprezentare a potențialului de învățare, dar și a...

Read more