Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Educatia fizica si sportul
Marţi, 30 August 2011 00:00

EDUCATIA FIZICA SI SPORTUL

 

Sensul pedagogic al notiunii de educatie fizica

Educatia fizica este o componenta indispensabila a educatiei, care urmareste dezvoltarea armonioasa si normala a organismului, intarirea sanatatii si cultivarea unor calitati fizice necesare muncii, activitatii sportive. Este primul gen de educare care isi exercita influenta asupra organismului. Educatia fizica vizeaza latura biologica a fiintei umane. Ei ii revine sarcina de a asigura conditiile necesare care sa permita maturizarea la timp a functiilor naturale si de dezvoltare in conditii optime a personalitatii umane. Pe langa intarirea sanatatii si calirea organismului, ea urmareste formarea si dezvoltarea deprinderilor igienico-sanitare, priceperilor si deprinderilor motrice, cultivarea unor calitati fizice precum: forta, rezistenta, viteza, precizia, coordonarea, o tinuta frumoasa .

Educatia fizica este strans legata de educatia morala, urmarind formarea la elevi a unor trasaturi si sentimente morale ca: simtul dreptatii, curajul, stapanirea de sine, cinstea.

Scopul educatiei fizice scolare urmareste consolidarea sanatatii, a capacitatilor de munca, perfectionarea calitatilor motrice, dezvoltarea armonioasa a organismului, formarea calitatilor morale, refacerea fortelor fizice si psihice.

 

 

Obiectivele educatiei fizice sunt:

               1. Intarirea sanatatii si calirea organismului elevilor

Indeplinirea acestui obiectiv trebuie sa asigure cresterea normala a copilului, dezvoltarea armonioasa si stimularea marilor functiuni vitale in scopul intaririi rezistentei organismului si al sporirii capacitatii de munca a elevilor. Ea implica grija pentru  apararea si intarirea sanatatii elevilor, crearea conditiilor necesare pentru viata si dezvoltarea lor fizica normala, dezvoltarea capacitatii organismului de a se adapta la conditiile concrete ale vietii.

2. Formarea si dezvoltarea deprinderilor motrice de baza si a calitatilor fizice ale miscarilor (forta, rezistenta, viteza, indemanarea) necesare in viata si in practicarea sporturilor

Acest obiectiv are in vedere inarmarea elevilor cu un ansamblu de miscari si indemanari necesare in viata, precum si pentru dezvoltarea unui corp sanatos, cultivarea deprinderii si a dragostei pentru gimnastica, sport si alte activitati fizice. Prin practicarea educatiei fizice organismul elevilor trebuie sa dobandeasca o serie de calitati fizice cum sunt: forta, rezistenta, indemanarea, viteza.

3. Formarea si dezvoltarea principalelor calitati morale de vointa si de caracter

Prin practicarea educatiei fizice trebuie avute in vedere o serie de calitati moral-volitive cum sunt: stapanirea de sine, punctualitatea, perseverenta, curajul, precum si o serie de trasaturi de caracter, precum: cinstea, corectitudinea, modestia.

4. Instructia igienico-sanitara si formarea, si dezvoltarea unei conceptii igienice, si a unui comportament igienic

Realizarea acestui obiectiv va permite elevului sa devina el insusi un factor activ al  pastrarii si intaririi propriei sale sanatati. Acest obiectiv presupune:

- transmiterea unor cunostinte noi privind igiena individuala si calirea organismului prin factori naturali de mediu: apa, aer, soare,

-  folosirea rationala a acestora,

- formarea deprinderilor si obisnuintelor igienice necesare efectuarii exercitiilor fizice si a sporturilor,

- dezvoltarea cunostintelor privind alimentatia stiintifica, obisnuirea cu respectarea  regulilor de igiena a alimentatiei.

 

Modalitati de realizare a educatiei fizice

Dimensiunea corporala a educatiei este realizata prin:

- educatia fizica din scoala (educatie a miscarii),

- educatia psihomotorie realizata prin programul scolar (educatie prin miscare),

- activitati educative care implica coordonatele motorii si psihomotorii(cercuri de gimnastica, inot, sculptura, pictura, drumetii, excursii ),

- sportul practicat atat in cadrul scolar, cat si in cel al educatiei nonformale  sau chiar informale.

Forma principala prin care se infaptuiesc obiectivele educatiei fizice o reprezinta ora de educatie fizica.

Organizarea lectiei de educatie fizica implica anumite verigi (etape) care constau in: organizarea colectivului, pregatirea organismului pentru efort, influentarea dezvoltarii armonioase, insusirea, fixarea, perfectionarea priceperilor sau dezvoltarea calitatilor motrice, verificarea si aprecierea gradului de pregatire executantilor, scaderea intensitatii efortului, concluzii, indicatii pentru munca independenta a acelora cu care se lucreaza.

Pe baza acestei structuri generale, lectia de educatie fizica dispune si ea  de anumite tipuri:

- lectia pentru insusirea materialului nou (lectia de invatare),

- lectia de repetare, perfectionare si consolidare a materialului insusit,

- lectia de verificare a cunostintelor, abilitatilor si deprinderilor motrica dobandite, precum si a gradului pregatirii fizice (lectia de control),

- lectia de tip mixt (lectia de invatare-antrenament).

In desfasurarea lectiilor trebuie sa se tina seama de clasa, numarul de elevi, eleve, de starea sanatatii, gradul de dezvoltare fizica, de deosebirile psiho individuale (fricosi,  timizi, curajosi, activi, linistiti, turbulenti), de locul pe care il ocupa educatia fizica in orarul clasei, de conditiile materiale in care se lucreaza (in sala, pe teren, in aer liber), de materialele didactice folosite. In lectie sa se respecte  principiile didactice, sa se foloseasca metodele de invatamant adecvate obiectivelor didactice.

Dintre formele de activitate din afara clasei amintim: exercitiile fizice, gimnastica, jocurile si concursurile sportive, concursurile de orientare turistica, drumetiile.

 

Cerinte ale educatiei fizice

In practica educatiei fizice si sportului trebuie respectate anumite cerinte:

- antrenarea elevilor laun numar rational de activitati de educatiei fizica,

- masuri de protectie,

- asigurarea conditiilor de timp, materiale si didactice,

- intelegerea de catre factorii de decizie si de catre elevi a importantei educatiei fizice si sportului,

-  imbinarea rationala a educatiei fizice si sportului cu invatatura si respective cu munca, evitand neglijarea invataturii pentru tineretul studios,

- luarea in considerare a posibilitatilor si preferintelor reale ale tinerilor si imbinarea rationala a efortului fizic cu odihna, evitandu-se suprasolicitarea.

UNESCO acorda o importanta deosebita educatiei fizice si sportului, subliniind printre altele: efectul benefic asupra solutionarii unor probleme sociale, politice, economice, fiind si mijloc de diminuare a delincventei, violentei, criminalitatii si toxicomaniei,  contributia la integrarea sociala, contributia la sporirea productivitatii muncii, prin imbunatatirea fizice si a sanatatii, contributia la prelungirea varstei active de munca, a pensionarii ca si ameliorarea situatiei persoanelor in varsta si a handicapatilor.

 

 

Comentarii 

 
+3 # Alexandra 01-12-2012 17:16
:-)
Răspunde | Răspunde cu citat | Citat
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Graficul desfasurarii concursului pentru…

Graficul desfasurarii concursului pentru acordarea gradatiilor de merit 2014   Vezi graficul desfasurarii concursului pentru acordarea gradatiilor de merit - sesiunea 2014, anexa nr. 1 la metodologie.

Read more

Le projet en classe de fle

LE PROJET EN CLASSE DE FLE Bondoc Mihaela, profesor de limba franceză Colegiul Național I.L.Caragiale Ploiești Motto: “ J’entends et j’oublie, Je vois...

Read more

portofoliul didactic o metoda alternativ…

PORTOFOLIUL DIDACTIC, o metodă alternativă viabilă de evaluare   Prof. Stan Cristina Şcoala Gimnaziala Bâsca-Chiojdului, jud. Buzău   „Într-o şcoală niciodată nu se ştie cine dă şi cine primeşte.” (Constantin Noica)   Şcoala are “obligaţia“ să creeze condiţii...

Read more

Seminar limba engleza

Seminar limba engleza Profesorii de limba engleza din Romania pot fi instruiti gratuit de catre profesori britanici, in cadrul unui seminar organizat de Mirunette International Education. Mirunette International Education organizeaza seminarul "Fresh...

Read more

Dezvoltarea capacitatilor intelectuale p…

DEZVOLTAREA CAPACITĂȚILOR INTELECTUALE PRIN INTERMEDIUL ACTIVTĂȚILOR MATEMATICE ÎN GRĂDINIȚĂ Ed. Portik Laura Grădiniţa P. P. Nr. 1 Reghin Rezumat ...

Read more

J S Bach un performer al muzicii divine…

UN PERFORMER AL MUZICII DIVINE – J. S. BACH   Prof. Gloria Ghidiceanu Şcoala Gimnazială “Mihai Viteazul” Craiova     Traducerea substantivului performance din limba engleză ne oferă o paletă mai largă de sensuri, printre care şi...

Read more

Sarbatoarea de Ignat in satul romanesc

SĂRBĂTOAREA DE IGNAT ÎN SATUL ROMÂNESC dr. Ştefan Lucian MUREŞANU   Motto: Colo jos, colo mai jos / Oi linoi, linoi, lar Doamne / Ce turme de oi s-o scos / Pa Rătutu...

Read more

Experiente de lucru europene pentru o bu…

Experiente de lucru europene pentru o buna integrare pe piata muncii Life Long Learning Program Educatie pe tot parcursul vietii

“EXPERIENṬE DE LUCRU EUROPENE PENTRU O BUNĂ INTEGRARE PE PIAṬA MUNCII” “Life Long Learning Program”/“Educaţie pe tot parcursul vieţii”     Drd. prof. ing.  LILIANA CÎMPAN Colegiul Tehnic “Iuliu Maniu” Şimleu Silvaniei, Sălaj   Rezumat Un cadru propice...

Read more