Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Educatia pentru sanatate
Scris de administrator   
Joi, 08 Iunie 2017 16:03

EDUCAȚIA PENTRU SĂNĂTATE

Macarie Cristina, prof. pedagogie

Liceul Vocațional Pedagogic ,,Mihai Eminescu” Tîrgu Mureș

Educaţia pentru sănătate este indicat să fie începută cât mai precoce. Prin obiceiurile sănătoase se asigură o dezvoltare fizică şi mentală optimă şi implicit se previn tulburările de sănătate şi de comportament atât la copii, cât şi la adolescenţi.

Cadrele didactice trebuie să găsească metode didactice eficiente pentru predarea temelor despre sănătate, care să fie adecvate vârstei copiilor.

Școlaritatea mijlocie este considerată perioada cu un risc crescut pentru dezvoltarea unor obiceiuri negative, deci este etapa cheie asupra căreia trebuie acţionat. Copiii vor fi învăţaţi să gândească pozitiv şi responsabil despre sănătatea şi siguranţa lor.

Educația pentru sănătate este un drum sigur prin care noțiunile ajung la elevi ca reguli sau norme ce vor pătrunde adânc în modalitatea de viață cotidiană.

Rolul educaţiei pentru sănătate constă în asigurarea igienei sanitare, corporale şi mentale, având un caracter de medicină preventivă la toate nivelurile de învățământ.

Şcoala şi părinţii au o contribuţie importantă în implementarea unui mod de viaţă sănătos. Educaţia pentru sănătate este indicat să fie începută cât mai precoce. Prin obiceiurile sănătoase se asigură o dezvoltare fizică şi mentală optimă şi implicit se previn tulburările de sănătate şi de comportament atât la copii, cât şi la adolescenţi.

Cadrele didactice trebuie să găsească metode didactice eficiente pentru predarea temelor despre sănătate, care să fie adecvate vârstei copiilor.

Se consideră că şcolaritatea mijlocie este perioada cu un risc crescut pentru dezvoltarea unor obiceiuri negative, deci este etapa cheie asupra căreia trebuie acţionat. Copiii vor fi învăţaţi să gândească pozitiv şi responsabil despre sănătatea şi siguranţa lor.

Prin intermediul educaţiei pentru sănătate pot fi îndeplinite următoarele obiective: însuşirea şi respectarea normelor de igienă personală şi de grup; identificarea factorilor de risc; prevenirea influenţei factorilor de risc asupra stării de sănătate; dezvoltarea responsabilităţii pentru menţinerea sănătăţii proprii şi a membrilor comunităţii; prevenirea consumului de alcool şi tutun; formarea unui stil de viaţă echilibrat etc.

În cadrul Cercului de pedagogie ,,Comenius”, am propus diferite activități de educație pentru sănătate, pentru elevii claselor de liceu, deoarece am considerat că acestea vor contribui la dezvoltarea unui comportament de viață sănătos.

Utilizând exerciţii de observare și de comunicare, jocuri de rol şi de simulare, jocuri didactice, teme de reflecţie şi de imaginaţie, precum şi sarcini aplicative, am urmărit formarea şi consolidarea unor deprinderi şi obişnuinţe de activitate organizată, de odihnă armonioasă, de alimentaţie corectă şi de igienă personală.

Informațiile referitoare la modul de viață sănătos s-au asimilat pe baza convorbirilor, discuțiilor libere, prezentărilor power-point, workshop-urilor etc.

Educația pentru sănătate este un drum sigur prin care noțiunile ajung la elevi ca reguli sau norme ce vor pătrunde adânc în modalitatea de viață cotidiană. Astfel format şi educat, individul poate deveni un factor educativ atât pentru el, cât şi pentru grupul din care face parte: familie, colegi, cercul de prieteni.

Activitățile de educație pentru sănătate au fost desfășurate cu scopul de a le inspira elevilor ideea unui stil de viaţă sănătos: workshop-uri pe teme sportive, de nutriție; activități în aer liber, jocuri la Platoul Cornești și la Complexul Week-end; înnot și polo pe apă la Complexul Week-end; concursul „Găteşte şi mănâncă sănătos”; concurs de creaţie – piesă de teatru având ca temă educația pentru sănătate; vizite la biblioteci, muzee, Teatrul Național, Palatul Culturii; plimbări la Platoul Cornești, Complexul Week-end, Cetatea Medievală, prin Centrul orașului Tîrgu Mureș etc.

Bibliografie:

Antal A., Igiena școlară, Editura Medicală, București, 1978;

Cerghit I., Neacşu I., Negreț-Dobridor I., Pânișoară, I.O., Prelegeri pedagogice, Editura Polirom, Bucureşti, 2001.

Rezumat în limba engleză:

The role of education for health is to assure sanitary hygiene, for body, and mentality with a preventive medicines character at all education levels. School and parents have a great contribucion for creating of an healthy way of life.

To make sure we have a successful rate we shold start the education for health at earlier ages, beacause by our habitation we can implement a good way of life from early ages, and also to our teenagers that should develope in a good way.

This program of education for health is now implemened in pedagogical schools for having a bigger succes, and is presented by education for health games that they can teach the students to do when they teach the children, and also power point presentation etc. The role of education for health activities is also to develope a healthy way of life to our students, as sport's activities, or nutritional advices.

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Modificari adoptate pentru Legea Educati…

Modificari adoptate pentru Legea Educatiei Nationale   In sedinta din 23 decembrie 2013, Guvernul a adoptat cateva modificari privind Legea Educatiei Nationale nr. 1/2011 si a urmarit luarea unor masuri noi in...

Read more

Folclorul si educatia

FOLCLORUL ŞI EDUCAŢIA   Autor: Cornea Claudia Funcţia: Educatoare               Folclorul reprezintă o lume fascinantă şi încă plină de surprize, cum fascinantă şi plină de surprize e lumea copiilor de vârstă preşcolară. Bucuria de...

Read more

Metode de predare interactive

METODE DE PREDARE INTERACTIVE     Prof. înv. preşcolar LUCACI IOANA Grădiniţa cu program prelungit nr. 24, Botoşani, jud. Botoşani   Metodele noi de predare – învătare prezintă un potenţial semnificativ pentru stimularea inovaţiei şi schimbării...

Read more

Planificare model pentru matematica inva…

Planificare model pentru matematica invatamant gimnazial   Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata model...

Read more

Les techniques alternatives d evaluation…

Les techniques alternatives d evaluation Le portfolio

LES TECHNIQUES ALTERNATIVES D’EVALUATION. LE PORTFOLIO ILIE MINESCU Universitatea de Vest Timişoara                 Le portfolio est une méthode alternative d’évaluation qui a attiré l’attention et l’intérêt des professeurs. Il était nécessaire de trouver...

Read more

Metodologia examenului de bacalaureat 20…

Bacalaureat 2011: Metodologia examenului de bacalaureat 2011     ORDONANTA DE URGENTA nr. 73 din 30 iunie 2010 pentru modificarea Legii invatamantului nr. 84/1995   EMITENT: GUVERNUL PUBLICAT IN: MONITORUL OFICIAL nr. 448 din 1 iulie...

Read more

Jocurile dinamice si jocurile pregatitoa…

JOCURILE DINAMICE ŞI JOCURILE PREGĂTITOARE-MIJLOACE DE BAZĂ ÎN PROCESUL DE INIŢIERE ÎN JOCUL DE VOLEI   Profesor Drăgoiu Toma Liceul Hercules Băile Herculane   Voleiul este un joc sportiv care se bucură de o largă apreciere...

Read more

Metode si tehnici de evaluare in invatam…

METODE ŞI TEHNICI DE EVALUARE ÎN ÎNVĂŢĂMÂNTUL PRIMAR   Prof. înv. primar Doamna Nicoleta-Ionela, Clasa pregătitoare C Step by step, Şcoala Gimnazială „Diaconu Coresi” Fieni  Prof. înv. Primar Istrate Elena, Clasa pregătitoare C...

Read more