Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Educatia pentru sanatate
Scris de administrator   
Joi, 08 Iunie 2017 16:03

EDUCAȚIA PENTRU SĂNĂTATE

Macarie Cristina, prof. pedagogie

Liceul Vocațional Pedagogic ,,Mihai Eminescu” Tîrgu Mureș

Educaţia pentru sănătate este indicat să fie începută cât mai precoce. Prin obiceiurile sănătoase se asigură o dezvoltare fizică şi mentală optimă şi implicit se previn tulburările de sănătate şi de comportament atât la copii, cât şi la adolescenţi.

Cadrele didactice trebuie să găsească metode didactice eficiente pentru predarea temelor despre sănătate, care să fie adecvate vârstei copiilor.

Școlaritatea mijlocie este considerată perioada cu un risc crescut pentru dezvoltarea unor obiceiuri negative, deci este etapa cheie asupra căreia trebuie acţionat. Copiii vor fi învăţaţi să gândească pozitiv şi responsabil despre sănătatea şi siguranţa lor.

Educația pentru sănătate este un drum sigur prin care noțiunile ajung la elevi ca reguli sau norme ce vor pătrunde adânc în modalitatea de viață cotidiană.

Rolul educaţiei pentru sănătate constă în asigurarea igienei sanitare, corporale şi mentale, având un caracter de medicină preventivă la toate nivelurile de învățământ.

Şcoala şi părinţii au o contribuţie importantă în implementarea unui mod de viaţă sănătos. Educaţia pentru sănătate este indicat să fie începută cât mai precoce. Prin obiceiurile sănătoase se asigură o dezvoltare fizică şi mentală optimă şi implicit se previn tulburările de sănătate şi de comportament atât la copii, cât şi la adolescenţi.

Cadrele didactice trebuie să găsească metode didactice eficiente pentru predarea temelor despre sănătate, care să fie adecvate vârstei copiilor.

Se consideră că şcolaritatea mijlocie este perioada cu un risc crescut pentru dezvoltarea unor obiceiuri negative, deci este etapa cheie asupra căreia trebuie acţionat. Copiii vor fi învăţaţi să gândească pozitiv şi responsabil despre sănătatea şi siguranţa lor.

Prin intermediul educaţiei pentru sănătate pot fi îndeplinite următoarele obiective: însuşirea şi respectarea normelor de igienă personală şi de grup; identificarea factorilor de risc; prevenirea influenţei factorilor de risc asupra stării de sănătate; dezvoltarea responsabilităţii pentru menţinerea sănătăţii proprii şi a membrilor comunităţii; prevenirea consumului de alcool şi tutun; formarea unui stil de viaţă echilibrat etc.

În cadrul Cercului de pedagogie ,,Comenius”, am propus diferite activități de educație pentru sănătate, pentru elevii claselor de liceu, deoarece am considerat că acestea vor contribui la dezvoltarea unui comportament de viață sănătos.

Utilizând exerciţii de observare și de comunicare, jocuri de rol şi de simulare, jocuri didactice, teme de reflecţie şi de imaginaţie, precum şi sarcini aplicative, am urmărit formarea şi consolidarea unor deprinderi şi obişnuinţe de activitate organizată, de odihnă armonioasă, de alimentaţie corectă şi de igienă personală.

Informațiile referitoare la modul de viață sănătos s-au asimilat pe baza convorbirilor, discuțiilor libere, prezentărilor power-point, workshop-urilor etc.

Educația pentru sănătate este un drum sigur prin care noțiunile ajung la elevi ca reguli sau norme ce vor pătrunde adânc în modalitatea de viață cotidiană. Astfel format şi educat, individul poate deveni un factor educativ atât pentru el, cât şi pentru grupul din care face parte: familie, colegi, cercul de prieteni.

Activitățile de educație pentru sănătate au fost desfășurate cu scopul de a le inspira elevilor ideea unui stil de viaţă sănătos: workshop-uri pe teme sportive, de nutriție; activități în aer liber, jocuri la Platoul Cornești și la Complexul Week-end; înnot și polo pe apă la Complexul Week-end; concursul „Găteşte şi mănâncă sănătos”; concurs de creaţie – piesă de teatru având ca temă educația pentru sănătate; vizite la biblioteci, muzee, Teatrul Național, Palatul Culturii; plimbări la Platoul Cornești, Complexul Week-end, Cetatea Medievală, prin Centrul orașului Tîrgu Mureș etc.

Bibliografie:

Antal A., Igiena școlară, Editura Medicală, București, 1978;

Cerghit I., Neacşu I., Negreț-Dobridor I., Pânișoară, I.O., Prelegeri pedagogice, Editura Polirom, Bucureşti, 2001.

Rezumat în limba engleză:

The role of education for health is to assure sanitary hygiene, for body, and mentality with a preventive medicines character at all education levels. School and parents have a great contribucion for creating of an healthy way of life.

To make sure we have a successful rate we shold start the education for health at earlier ages, beacause by our habitation we can implement a good way of life from early ages, and also to our teenagers that should develope in a good way.

This program of education for health is now implemened in pedagogical schools for having a bigger succes, and is presented by education for health games that they can teach the students to do when they teach the children, and also power point presentation etc. The role of education for health activities is also to develope a healthy way of life to our students, as sport's activities, or nutritional advices.

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Pelerinajul o alternativa pentru saptama…

PELERINAJUL - O ALTERNATIVĂ PENTRU SĂPTĂMÂNA “SĂ ŞTIU MAI MULT, SĂ FIU MAI BUN!”   Crafcenco Carmen, profesor matematică Liceul Teoretic “Mircea Eliade”, Galaţi   Fie „Şcoala altfel” sau săptămâna din anul acesta „ Şă ştiu...

Read more

Standarde profesionale in predarea limbi…

STANDARDE PROFESIONALE ÎN PREDAREA LIMBII ŞI LITERATURII ROMÂNE ÎN GIMNAZIU   Prof. Panait Alina, Şcoala „George Emil Palade” – Buzău               Standardele profesionale reprezintă un ansamblu de aştepări şi cerinţe, explicit formulate, referitoare...

Read more

Traditii si obiceiuri specifice sarbator…

TRADIŢII ŞI OBICEIURI SPECIFICE SĂRBĂTORILOR DE IARNĂ COLINDELE   Profesor Lazar Mihaiela Liceul de Artă “Ioan Sima” Zalău     “Fără obiceiurile şi tradiţiile noastre, fără portul şi limba noastră, nu am putea să ne numim...

Read more

Cerinte deontologice privind activitatea…

    CERINŢE DEONTOLOGICE PRIVIND ACTIVITATEA PERSONALULUI DIDACTIC DE PREDARE   Art.33. Personalul didactic de predare trebuie să cunoască drepturile şi obligaţiile legale în vigoare ce îi revin în unitatea de învăţământ în care funcţionează.    Art.34....

Read more

Bauturi racoritoare consumate

  CE BĂUTURI RĂCORITOARE CONSUMĂM?     Autor: Mihail Robert - Theodoru Profesor coordonator: Mînză Lidia Instituţia: Colegiul Naţional „Vasile Alecsandri”   Termenul de băutură răcoritoare (popular „suc”) se referă în special la băuturile carbogazoase sau necarbogazoase obţinute...

Read more

Concursul National Viva la Musica Zalau …

Concursul National Viva la Musica Zalau 2016 castigatorii pentru editia a XVIII-a

CONCURSUL NAŢIONAL „VIVA LA MUSICA” CÂȘTIGĂTORII PENTRU EDIŢIA A XVIII-A, ZALĂU, MAI 2016 Concursul Național “VIVA LA MUSICA” 2016, aflat la cea de a XVIII-a ediție, a...

Read more

Calendarul pentru Evaluarea Nationala si…

Calendarul pentru Evaluarea Nationala si admiterea in invatamantul liceal de stat pentru anul scolar 2012-2013     Calendarul de desfasurare a Evaluarii Nationale pentru elevii clasei a VIII-a in anul scolar 2011-2012 ---- Anexa la...

Read more

Fisa psihopedagogica a elevului acte de …

Fişă psihopedagogică   Vă prezentăm un model de fişă psiho-pedagogică, însă acest model va fi completat doar pentru elevii care au fost implicaţi in acte de violenţă si are valoare numai în...

Read more