Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Educatia si softul educational
Scris de administrator   
Vineri, 08 August 2014 21:39

EDUCAŢIA ŞI SOFTUL EDUCAŢIONAL

 

          Profesor Păduraru Constantin Eugen

Şcoala gimnazială nr. 1 Slănic Moldova, judeţul Bacău

 

         Rezumat:

         Articolul de specialitate propus prezintă impactul deosebit pe care îl are softul educaţional asupra calităţii procesului de predare - învăţare. In ultimul deceniu s-a constatat faptul că nu există disciplină de studiu, unde calculatorul personal să nu fie introdus cu real succes. Calculatorul este un important mijloc de învăţământ, care împreună cu un soft corespunzător şi un set de obiective / competenţe asociate, se transformă într-o veritabilă strategie didactică.

 

         Se observă că în cadrul educaţiei contemporane calculatorul poate fi implicat în următoarele sarcini didactice:

a) promovarea creativităţii elevului;

b) activităţi de recapitulare şi sistematizare a unor teme;

c) evaluarea performanţelor şcolare;

d) oferirea de informaţii necesare cunoaşterii etc.

         Pentru o bună înţelegere a conceptului de soft, voi realiza o delimitare conceptuală între software suport şi software educaţional:

1) software educaţional - vizează procesul de învăţare;

2) software suport - utilizată ca resursă în cadrul unor activităţi de predare - învăţare;

 

         În continuare voi analiza principalele avantaje ale utilizării binomului calculator - soft educaţional:

a) accesul simultan al unui număr mare de utilizatori la softul educaţional propus;

b) stimularea atenţiei, ceea ce conduce la o participare activă a elevului;

c) promovarea învăţării prin descoperire;

d) oferirea utilizatorilor unui volum mare de informaţii;

e) poate fi adaptat la particularităţile grupului de elevi;

 

         Totuşi calculatorul poate să fie utilizat şi pentru alte activităţi din afara sferei educaţionalului şi astfel pot apărea o serie de limite ale folosirii neraţionale a tehnicii moderne. Dintre aceste limite / dezavantaje amintim:

1) izolarea relativă a elevului, care este capturat de universul virtual;

2) modelul educativ oferit de către profesor dispare prin folosirea excesivă a calculatorului;

3) activitatea profesorului devine una de îndrumare a binomului elev - calculator etc.

         In literatura psiho-pedagogică există mai multe clasificări ale softurilor educaţionale, dar cea mai importantă clasificare o constituie clasificarea softurilor după rezultatul aşteptat:

a) softuri - care dezvoltă comportamentul de cunoaştere în cazul unei discipline de studiu;

b) softuri - care vizează capacităţile de analiză, sinteză şi evaluare;

c) softuri - care dezvoltă capacitatea de aplicare a unor algoritmi de calcul;

         Prin intermediul softului educaţional, se pot accentua următoarele aspecte:

- cercetarea experimentală / de documentare;

- demonstraţia;

- dezbaterile;

- aplicaţii practice;

- soluţionarea de probleme;

- jocurile didactice etc.

         În actualul context educaţional, şcoala trebuie să se preocupe de:

a) creşterea gradului de realiza şi utilizare a softurilor educaţionale de către profesori şi elevi;

b) creşterea calităţii educaţionale în ceea ce priveşte un soft educaţional;

c) integrarea armonioasă şi eficientă a binomului calculator - soft educaţional în procesul instructiv - educativ;

d) modernizarea setului actual de mjiloace didactice existente.

 

Bibliografie

1. Ionescu Miron, Ioan Radu - Didactica modernă, Editura Dacia, 2001;

2. Nicola Ioan - Tratat de pedagogie şcolară, Editura Aramis, 2003;

3. Noveanu E. - Impactul formativ al utilizării AeL în educaţie, Centrul pentru Inovare în Educaţie, 2004;

4. Jinga I. - Manual de pedagogie, Editura ALL Educaţional, 2001.


Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Proiect didactic O scrisoare pierduta e …

Proiect didactic O scrisoare pierduta e I L Caragiale

Îndărătul oricărei comedii se ascunde în fond, o tragedie... PROIECT DIDACTIC O SCRISOARE PIERDUTĂ DE I. L. CARAGIALE Profesor Marincaș Marinela Adriana, Colegiul Național „Horea, Cloșca și Crișan” ...

Read more

Calin file din poveste

CĂLIN (file din poveste)   Ileana Faur, proferor Limba şi Literatura română           Liceul Tehnologic Transporturi Auto, Timişoara   Poemul Călin( file din poveste) este unul dintre cele mai dragi copiilor.  Fiecare dintre noi ne...

Read more

Dimensiunile crizei educationale in Roma…

DIMENSIUNILE CRIZEI EDUCAȚIONALE ȊN ROMÂNIA Negoiţă Anca-Roxana Şcoala Gimnazială Călineşti, Floreşti-Prahova REZUMAT: Criza educaţiei pare a consta în lipsa de motivare a elevilor, conjugată în acelaşi timp, cu o demotivare la fel...

Read more

Dezvoltarea deprinderilor motrice prin i…

DEZVOLTAREA DEPRINDERILOR MOTRICE PRIN INTERMEDIUL PARCURSURILOR APLICATIVE   Profesor Hanciş Adrian Şcoala Gimnazială „Gheorghe Bulgăr” Sanislău, jud. Satu Mare   În activităţile profesionale, dar mai ales în cele sportive, nivelul de dezvoltare al deprinderilor motrice...

Read more

Discursul public ca modalitate de dezvol…

DISCURSUL PUBLIC CA MODALITATE DE DEZVOLTARE A PERSONALITĂŢII ŞI APTITUDINILOR ELEVULUI   Prundeanu Ciprian, Profesor Limba Engleză, Liceul Teoretic „Grigore Moisil” Timişoara   Rezumat: Dezbaterea şi discursul public sunt modalităţi extrem de utile în...

Read more

Contextul european in privinta practici…

CONTEXTUL EUROPEAN ÎN PRIVINȚA PRACTICILOR EDUCAȚIONALE INCLUZIVE Profesor de sprijin Moise Felicia, CSEI Roman, jud Neamț Logoped Moise Cătălin, CSEI Roman, jud Neamț Rezumat: Paradigma educaţiei incluzive a fost lansată în...

Read more

Comment faire la francais plus attrayant…

COMMENT FAIRE  LE  FRANÇAIS  PLUS ATTRAYANT? ETUDE SUR LE JEU EN CLASSE DE FLE   Prof. Alexie Cristina «C.T. Ion Mincu», Slatina               Sans diminuer le rôle et l importance de l’écrit dans l’apprentissage...

Read more

Test geografie clasa a XII-a

Test geografie – clasa a XII-a     I. Precizaţi trei deosebiri şi o asemănare între clima Europei Atlantice şi clima Europei Mediteraneene. Comparaţia se poate referi la factorii genetici ai climei, tipul de...

Read more