EDUCAŢIA ŞI SOFTUL EDUCAŢIONAL
Profesor Păduraru Constantin Eugen
Şcoala gimnazială nr. 1 Slănic Moldova, judeţul Bacău
Rezumat:
Articolul de specialitate propus prezintă impactul deosebit pe care îl are softul educaţional asupra calităţii procesului de predare - învăţare. In ultimul deceniu s-a constatat faptul că nu există disciplină de studiu, unde calculatorul personal să nu fie introdus cu real succes. Calculatorul este un important mijloc de învăţământ, care împreună cu un soft corespunzător şi un set de obiective / competenţe asociate, se transformă într-o veritabilă strategie didactică.
Se observă că în cadrul educaţiei contemporane calculatorul poate fi implicat în următoarele sarcini didactice:
a) promovarea creativităţii elevului;
b) activităţi de recapitulare şi sistematizare a unor teme;
c) evaluarea performanţelor şcolare;
d) oferirea de informaţii necesare cunoaşterii etc.
Pentru o bună înţelegere a conceptului de soft, voi realiza o delimitare conceptuală între software suport şi software educaţional:
1) software educaţional - vizează procesul de învăţare;
2) software suport - utilizată ca resursă în cadrul unor activităţi de predare - învăţare;
În continuare voi analiza principalele avantaje ale utilizării binomului calculator - soft educaţional:
a) accesul simultan al unui număr mare de utilizatori la softul educaţional propus;
b) stimularea atenţiei, ceea ce conduce la o participare activă a elevului;
c) promovarea învăţării prin descoperire;
d) oferirea utilizatorilor unui volum mare de informaţii;
e) poate fi adaptat la particularităţile grupului de elevi;
Totuşi calculatorul poate să fie utilizat şi pentru alte activităţi din afara sferei educaţionalului şi astfel pot apărea o serie de limite ale folosirii neraţionale a tehnicii moderne. Dintre aceste limite / dezavantaje amintim:
1) izolarea relativă a elevului, care este capturat de universul virtual;
2) modelul educativ oferit de către profesor dispare prin folosirea excesivă a calculatorului;
3) activitatea profesorului devine una de îndrumare a binomului elev - calculator etc.
In literatura psiho-pedagogică există mai multe clasificări ale softurilor educaţionale, dar cea mai importantă clasificare o constituie clasificarea softurilor după rezultatul aşteptat:
a) softuri - care dezvoltă comportamentul de cunoaştere în cazul unei discipline de studiu;
b) softuri - care vizează capacităţile de analiză, sinteză şi evaluare;
c) softuri - care dezvoltă capacitatea de aplicare a unor algoritmi de calcul;
Prin intermediul softului educaţional, se pot accentua următoarele aspecte:
- cercetarea experimentală / de documentare;
- demonstraţia;
- dezbaterile;
- aplicaţii practice;
- soluţionarea de probleme;
- jocurile didactice etc.
În actualul context educaţional, şcoala trebuie să se preocupe de:
a) creşterea gradului de realiza şi utilizare a softurilor educaţionale de către profesori şi elevi;
b) creşterea calităţii educaţionale în ceea ce priveşte un soft educaţional;
c) integrarea armonioasă şi eficientă a binomului calculator - soft educaţional în procesul instructiv - educativ;
d) modernizarea setului actual de mjiloace didactice existente.
Bibliografie
1. Ionescu Miron, Ioan Radu - Didactica modernă, Editura Dacia, 2001;
2. Nicola Ioan - Tratat de pedagogie şcolară, Editura Aramis, 2003;
3. Noveanu E. - Impactul formativ al utilizării AeL în educaţie, Centrul pentru Inovare în Educaţie, 2004;
4. Jinga I. - Manual de pedagogie, Editura ALL Educaţional, 2001.
Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:
|