Elemente ale organizării instruirii în gimnaziu
Modificarea principală propusă de forma actuală a curriculum-ului o reprezintă:
- trecerea de la centrarea învăţării pe obiective la centrarea învăţării pe dobândirea de competenţe;
- trecerea de la geografia de tip descriptiv spre un demers de învăţare care încurajează înţelegerea relevanţei geografiei pentru viaţa cotidiană;
- stimularea interesului elevilor de a cunoaşte direct, de a investiga şi de a înţelege faptul geografic imediat;
- înţelegerea importanţei protecţiei mediului ambiant pentru o viaţă sănătoasă şi echilibrată.
- depăşirea – ori de câte ori este nevoie – a spaţiul sălii de clasă, realitatea înconjurătoare fiind orizontul cel mai potrivit de înţelegere a faptului geografic.
Structura programei cuprinde: competenţele generale urmărite pe tot parcursul gimnaziului, sistemul de competenţe specifice, conţinuturi, precum şi sugestii metodologice generale pentru fiecare clasă.
Competenţele urmărite în predarea geografiei în gimnaziu:
a) fac parte dintr-un sistem mai larg şi mai cuprinzător de competenţe (generale şi specifice) asumate pentru disciplina noastră în învăţământul preuniversitar în întregul său;
b) sunt în acord cu sistemul de competenţe cheie al Comisiei Europene, asumat explicit de ţara noastră.
În cazul geografiei din ciclul secundar inferior (gimnaziu), a fost construit un sistem de competenţe generale care acoperă, prin dimensiunea educaţională specifică a geografiei, principalele domenii ale competenţelor cheie europene.
După cum este cunoscut, sarcina principală a profesorului de geografie o reprezintă aplicarea curriculum-ului şcolar în ansamblul său, având în vedere toate elementele programei, redate mai sus.
Pe clase, disciplinele şcolare sunt:
- clasa a V-a: Geografia generală – elemente introductive.
- clasa a VI-a: Geografia Europei.
- clasa a VII-a: Geografia continentelor extraeuropene.
- clasa a VIII-a: Geografia României.
Dozarea pe clase a elementelor programei (atât a competenţelor solicitate, cât şi a conţinuturilor) ţine seama de evoluţia posibilităţilor de învăţare ale elevilor.
- La clasa a V-a continuă introducerea şi familiarizarea elevilor în domeniul geografiei (începute în clasa a IV-a);
- În clasele a VI-a şi a VII-a se realizează o aprofundare a achiziţiilor dobândite prin diversificarea exemplelor;
- În clasa a VIII-a concretizează aceste achiziţii la nivelul unor conţinuturi axate pe geografia României şi aprofundează conceptele dobândite anterior.
Conform programelor şcolare de geografie pentru învăţământul gimnazial, „sarcina principală a profesorului de geografie o constituie aplicarea curriculum-ului şcolar în ansamblul său”.
Articole asemanatoare mai vechi:
|