Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768

Exemplul efectul sugestiv al comportamentului nostru asupra copilului
Scris de mihaiela lazar   
Vineri, 08 Aprilie 2016 16:50

EXEMPLUL - EFECTUL SUGESTIV AL COMPORTAMENTULUI NOSTRU ASUPRA COPILULUI

prof. înv. Primar Vaida Ioana

Liceul Tehnologic nr 1 Gâlgău

Baza psihologică a exemplului este dată, pe de o parte, de efectul sugestiv al comportării altora, iar pe de altă parte, de tendința spre imitație proprie omului în general și copilului în special.

Exemplul se bazează pe intuirea sau imaginarea unor „modele” ce întruchipează fapte și acțiuni morale.

Se imită de obicei ceea ce corespunde la un moment dat,preocupărilor, dorințelor și aspiratiilior elevului.

Efectul acestei metode depinde nu numai de calitatea modelului, ci și de modul în care el este perceput și reflectat. În perioada heteronomiei morale, modelul este imitat și preluat și în detalii, fără niciun fel de selectare internă.

Copiii se străduiesc să se comporte identic, modelul constituind pentru ei un impuls spre acțiune. Ulterior, intervin mecanismele de mijlocire, când copilul începe să analizeze și să treacă prin filtrul propriei personalități tot ceea ce îi oferă modelul, selecționând și reținând doar acele aspecte ce se află în concordanță și cu cerințele externe și cele interne.

Datorită prezenței unei ființe umane, reale sau imaginare, această metodă a fost numită „modelarea umana”.

În cadrul acestei metode, putem distinge diverse procedee, în funcție de originea sau sursă modelelor la care apelăm. Ele ar putea fi clasificate în două grupe: exemple directe (personale) și exemple indirecte (imaginare).

Exemple directe (reale)

Este vorba de cele pe care le oferă persoanele din anturajul copilului: părinți, profesori, colegi, adulți, etc.

Un loc aparte printre acestea îl ocupă exemplul părinților și al profesorilor. Spre deosebire de alte persoane cu care intră în contact, acestea au și obligația de a se ocupa de educația sa. Exemplul lor devine un instrument ce acționează permanent asupra personalittii copilului.

De aceea, preocuparea părinților și a profesorilor ar trebui să se îndrepte în primul rând asupra propriilor atitudini și comportamente.

Exemple indirecte (imaginate)

Constă în relatarea și descrierea cu ajutorul cuvântului a unor fapte și acțiuni morale exercitate de o persoană într-o situație concretă.

Acest lucru poate fi realizat în mai multe feluri: cu ajutorul povestirii, al textelor literare, al filmelor, al emisiunilor de radio și televiziune, al reportajelor din ziare și reviste, etc.

În relațiile sale cu colectivul clasei de elevi, învățătorul trebuie să evite decretarea vreunui membru al acestuia că fiind un exemplu integral pentru colegii săi.

Este cunoscut faptul că omul nu este o ființă perfectă, cu atât mai mult copilul care se află într-o perioadă de intense transformări și modificări în evoluția ce duce spre conturarea unei personalități morale.

Bibliografie:

  • Cucoș. C, Pedagogie, Editură Polirom, Iași, 2002

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Raportul dintre evaluare predare si inva…

RAPORTUL DINTRE EVALUARE, PREDARE ȘI ÎNVĂȚARE Profesor: Vasilache Paraschiva Școala Gimnazială „ Șt. O. Iosif ” Tecuci Rezumat: Evalurea școlară reprezintă o componentă foarte importantă a activității didactice. Profesorul, elevul sau...

Read more

Jocul didactic matematic la ciclul prima…

 JOCULUI DIDACTIC MATEMATIC LA CICLUL PRIMAR   Prof. Marşeu Rodica Lavinia Şcoala cu clasele I – VIII Dudeştii Noi, jud Timiş       Adaptarea copilului la munca şcolară se realizează dând caracter de joc multor...

Read more

Planificare model pentru geografie gimna…

Planificare model pentru geografie gimnaziu   Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata model de...

Read more

Tema pentru acasa

TEMA PENTRU ACASĂ  Profesor Ene Steluţa Şcoala ,,Miron Costin” Galaţi   Tema pentru acasă reprezintă o modalitate de exersare prin activitate individuală a deprinderilor dobândite în timpul lecţiei. Deoarece tema trebuie  să fie percepută...

Read more

Elemente de noutate in aplicarea curricu…

ELEMENTE DE NOUTATE ÎN APLICAREA CURRICULUM-ULUI ÎN PROCESUL INSTRUCTIV-EDUCATIV DIN GRĂDINIŢĂ                                                                                Ed. Purcel Cecilia, Grădiniţa cu P.P. “Clopoţel”, Bârlad   Necesitatea elaborării unui nou curriculum pentru învăţământul preşcolar reiese din multitudinea...

Read more

Vivant profesores!

    VIVANT PROFESORES!   - Referat -     CUPRINS:    1-Argument  2-Obiective  3-Diseminarea proiectului  4-Model de orientare profesionala  5-Colaboratori    1. Argument     Referatul VIVANT PROFESORES propune revigorarea functiilor si valorilor atribuite foii matricole, la absolvirea liceului.  Noua versiune a foii matricole, se vrea un mini-ghid de orientare...

Read more

Metoda inductiei complete

METODA INDUCŢIEI COMPLETE   Profesor Ene Steluţa  Şcoala Miron Costin, Galaţi   În geometrie, ca şi în domeniul multor altor ştiinţe, primele adevă­ruri matematice au fost obţinute pe calea observaţiei şi experienţei, deci pe calea...

Read more

Autenticitatea in literatura romana inte…

 AUTENTICITATEA ÎN LITERATURA ROMÂNĂ INTERBELICĂ     Prof. Iorga Violeta – Teodora  Şcoala nr.16 ,,N. Bălcescu”        Perioada interbelică a însemnat pentru romanul românesc un amplu proces de modernizare la temelia căruia s-au aşezat studii...

Read more