Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Expresia plastica si terapia ocupationala
Scris de mihaiela lazar   
Miercuri, 08 Aprilie 2015 07:52

EXPRESIA PLASTICĂ ŞI TERAPIA OCUPAŢIONALĂ

Mureşan-Chira Gabriel

Prof. Educator CRDEII, Cluj-Napoca

Educaţia plastică reprezintă o componentă a cărui deziderat este atins atunci când este vorba şi de educaţia persoanelor cu cerinţe educative speciale ca mijloc de realizare a unui echilibru între pregătirea ştiinţifică, literară, cultură generală, o completare a unui conţinut curricular, o formă esenţială de terapeutică cu implicaţii fundamentale în coordonatele implicate în terapia educaţională complexă şi integrată.

Cuvinte cheie: psihoterapia de expresie plastică, reprogramarea solicitărilor terapeutice, arhitectură cognitivă.

“Educând omul, mâna îl multiplică în spaţiu şi timp”

Henri Focillon

Principala interacţiune care se realizează în cadrul terapiei educaţionale complexe şi integrate, este una de o importanţă majoră care încurajează creşterea nivelului de adaptabilitate a individului la mediu, prin acordarea unei atenţii deosebite relaţiilor interpersonale dar şi autocunoaşterii prin raportarea ambelor relaţii la mediu. Educaţia şi arta încă din cele mai vechi timpuri au realizat o sinergie anume, o relaţie sesizată de pedagogie încă din Antichitate şi, aplicată complex la acea vreme de marile şcoli a gândirii în special greceşti. Cultivarea esteticului, a frumosului, a adevăratelor valori, a construit imaginea unui om creator de frumos, un faur al mijloacelor oferite vizual sau auditiv şi care îşi aduc aportul la dezvoltarea armonioasă a personalităţii umane în formare. Aşadar, fiecare epocă a dorit să aşeze în acord cât mai armonios omul faţă de sine şi faţă de lumea ce-l înconjoară, ca fapt profund de civilizaţie, fapt de cultură, informare- orientare în găsirea potenţialului personal al individului. O evoluţie a acestor lucruri a caracterizat umanitatea, fapt ce nu de puţine ori a fost surprins de pedagogie ca o firavă încercare de a educa prin artă, frumos şi valoare, de a imprima de timpuriu valoare în contrast cu nonvaloarea adică, de a dirija inteligent utilul, frumosul, esteticul, cultivarea unui” simt” al frumosului perceput la nivel individual. Educaţia plastică reprezintă o componentă a cărui deziderat este atins atunci când este vorba şi de educaţia persoanelor cu cerinţe educative speciale ca mijloc de realizare a unui echilibru între pregătirea ştiinţifică, literară, cultură generală, o completare a unui conţinut curricular, o formă esenţială de terapeutică cu implicaţii fundamentale în coordonatele implicate în terapia educaţională complexă şi integrată.

Pentru elevii cu cerinţe educative speciale, emoţia artistică, tensiunea creatoare dinaintea debutului activităţii grafice stimulează ingeniozitatea şi ordonează structurile şi substructurile personalităţii, imprimând arhitecturii cognitive un imbold spre inventivitate. Fie direct sau mai puţin direct, terapia ocupaţională şi psihoterapia de expresie plastică ca formă superioară activităţilor terapeutice, se regăsesc în artterapie, lutterapie sau terapie prin dans, fapt ce indică reprogramarea solicitărilor terapeutice bazate pe stimulare, asociată ocupaţiei şi a motivaţiei pentru desfăşurarea unor astfel de activităţi. Puterea catarhică devine esenţială expresivităţii relaţionale a artei plastice, emoţiile estetice alături de cele cognitive şi morale contribuind la restaurarea, ameliorarea echilibrului psihic a persoanei. Planul artistic exersat de elevii cu cerinţe educative speciale nu caută în mod expres să atingă apogeul esteticului ci, mai degrabă încurajează exprimările libere ale realizatorului prin proiecţia desenului, a stărilor sufleteşti, sau a redării unei secţiuni, imagini, simbol, stimul sau reprezentare. Terapia ocupaţională prin activităţile specifice propuse educaţiei speciale încurajează adaptarea şi integrarea elevilor cu cerinţe educative speciale, procesele de exprimare grafică a acestora la un nivel corespunzător capacităţilor şi potenţialităţilor fiecăruia dintre ei.

Activitatea educativă cu puternic accent plastic, desenul la liberă alegere sau după o temă dată, reprezintă o formă de comunicare non- verbală, o comunicare a stărilor intime sufleteşti dincolo de verbalul care uneori nu poate fi dat în vileag. Asociarea unor elemente de postură corporală, atitudine faţă de o activitate sau alta, faţă de un tip de terapie, sau faţă de culoare, stimul oferit pentru reprezentare, sunt alte aspecte particulare sesizate pe parcursul desfăşurării terapiilor ocupaţionale prin expresie grafică. Planificarea potenţială în vederea realizării unui astfel de proces stimulează arhitectura cognitivă a elevilor cu cerinţe educative speciale, fiind vorba de un tandem al înţelegerii vizual- mentalului prin prelungirea actului gândirii şi activarea mecanismului de redare grafică prin coordonare oculo- motorie şi motricitate fină, prin intermediul mâinilor, individul intrând în contact cu rigorismul gândirii. Are loc o altfel de cunoaştere a lumii, una plastică şi cognitiv- afectivă, o reprezentare elegantă a existenţei omului. În acest sens, propunerile viitoarei cercetări se concentrează pe analiza produselor activităţii elevului cu cerinţe educative speciale prin limbajul grafic relevat prin lucrările realizate.

Bibliografie:

1. Birţ, M.A., Psihiatrie. Prolegomene clinice, Editura Dacia, Cluj- Napoca, 2001

2. Doru,V. P., Raluca, M., Terapie ocupaţională pentru persoanele cu deficienţe, Editura Muntenia, Constanţa, 2005

3. Nicolae, Jurcău, ( coord)., Pedagogie, Editura U.T. Press, Cluj- Napoca, 2001

Webografie:

1. http://www.unideusto.org/tuningeu


Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:

 

Revista cu ISSN

Tehnici de predarea comunicarii orale in…

TEHNICI DE PREDAREA COMUNICĂRII ORALE ÎN LIMBA ENGLEZĂ Prof. Manda Simona-Cristina Liceul Constantin Brancoveanu, Horezu Articolul este adresat cadrelor didactice care predau limbi moderne, mai exact limba engleză și are...

Read more

Evaluarea formala si evaluarea informala

EVALUAREA FORMALĂ ȘI EVALUAREA INFORMALĂ   Prof. Nuți Gălețeanu Școala Gimnazială specială pentru Deficienți de auz „Sfânta Maria”- București   Evaluarea școlară este un act de valorizare ce intervine în viața elevilor. Dar așa cum...

Read more

Predarea fizicii cu instrumente didactic…

PREDAREA FIZICII CU INSTRUMENTE DIDACTICE IT Prof. Mihaela Butoi Colegiul Tehnic “Petru Poni” Onești Experienţa implemetării în ultimele decenii a diverselor forme...

Read more

Old Dog New Tricks Proiect Comenius

Proiect Comenius multilateral: “You can’t teach an old dog new tricks, or can you …?”   Ţări partenere: Polonia, Portugalia, Turcia, România  

Read more

Portofoliul responsabilului cu formarea …

Portofoliul responsabilului cu formarea continuă (RFC) din unităţile şcolare     Legea nr. 128/1997 privind Statutul personalului didactic  cu modificările şi completările ulterioare, Legea învăţământului nr. 84/1995, O.M. nr. 5720/2009 privind Metodologia formării continue...

Read more

Determinarea sensibilitatii bacteriilor …

DETERMINAREA SENSIBILITĂŢII BACTERIILOR LA ANTIBIOTICE Prof. Chiroşcă Gabriela Şcoala Gimnazială Horleşti Rezistenţa la antibiotice este o calitate funcţională şi inevitabilă a bacteriilor antibacteriene. Pentru a...

Read more

Proiect educational Vreau sa fiu student

PROIECT EDUCAŢIONAL ,,VREAU SĂ FIU STUDENT”   Prof. drd. Simion Rozaura Liceul Pedagogic Regele Ferdinand   Rezumatul lucrării Odată ajuns la vârsta majoratului, fiecare elev se gândeşte la viitorul său, încercând să facă alegerea optimă....

Read more

Metode de eficientizare a lectiilor de l…

METODE DE EFICIENTIZARE A LECŢIILOR  DE LIMBA ŞI LITERATURA ROMÂNĂ   Institutor Romanescu Camelia Şcoala cu clasele I-VIII Bereşti-Tazlău, jud. Bacău     Limba este însuşită de către copii încă din primii ani de viaţă. Învăţătorului...

Read more