Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Familia sursa de tensiuni si nelinisti pentru copii
Scris de mihaiela lazar   
Luni, 08 Septembrie 2014 05:33

FAMILIA-SURSĂ DE TENSIUNI ŞI NELINIŞTI PENTRU COPII?

 

                                         Prof. Terchilă Elena

                                             Liceul Teologic Tg-Jiu

 

           Familia reprezintă un partener important în educaţia copilului. Educaţia este o obligaţie a familiei, a statului, a fiecărui individ în parte. De toţi aceşti parteneri depinde formare personalităţii copilului şi devenirea lui ca om de mâine.

            Familia are pe drept cuvânt o treaptă superioară de legătură interpersonală intimă, realizată din dragoste. Orice familie trebuie să fie un garant de securitate, de protecţie fizică, afectivă, mentală, morală şi socială pentru toţi membrii ei, dar mai ales pentru copii.

Relaţiile din sfera familiei sunt de tip special, având la bază sentimente de dragoste şi respect reciproc. Dimensiunea afectivă este cea mai mare forţă, dar poate deveni şi cea mai vulnerabilă latură a convieţuirii familiale.

Iubirea nu e totdeauna dezinteresată, poate fi uneori prea posesivă, tiranică şi devoratoare. Tot ce la un moment dat părea de o solidă convergenţă, uşor poate cădea în divergenţă.

Cele mai acute probleme educative, culminând cu insuccesul şcolart, se nasc din absenţa sau ignoranţa atenţiei părinteşti sau coroziunii afective din familiile dezorganizate, cu un nivel economic precar, cu tulburări psihice, consum de alcool, violenţă fizică şi verbală. S-a constatat astfel că divorţul părinţilor şi recăsătorirea părintelui căruia îi era încredinţat copilul generează cele mai multe cazuri de tulburări psihice care se impun atenţiei serviciilor de psihiatrie infantilă sau altor servicii medicale pentru copii.

Separarea părinţilor poate deveni, la un moment dat  soluţia optimă pentru părinţi, dar cea mai neînţeleasă pentru copii. Mama sau tatăl vitreg sunt priviţi cu suspiciune de copii în aproape toate cazurile. Astfel, simptome ca : neliniştea generală, bulimia, anorexia, insomnia, devierile comportamentale, dificultăţi în respectarea disciplinei şcolare, furtul, nervozitatea accentuată sau izolarea socială sunt considerate manifestări datorate problemelor afective pe care copilul le are tocmai datorită situaţiei create de părinţi.

Pe de altă parte, schimbarea modelului vieţii de familie, interesele economice şi noile roluri pe care le au femeile în  societatea modernă sunt câteva dintre elementele semnificative care argumentează opţiunea multor familii sau cupluri de a aduce pe lume un copil. Unele cercetări indică prezenţa mai mare a problemelor emoţionale la copiii singuri decât la copiii de aceeaşi vârstă care mai au fraţi. Copiii singuri la părinţi au un număr mic de anturaje, mai puţini prieteni şi o viaţă socială mai puţin intensă. Totuşi, aceste investigaţii au mai relevat şi faptul că aceşti copii au un număr comparabil de prieteni apropiaţi, îşi asumă uşor poziţii de lider în grupuri, simţindu-se satisfăcuţi de viaţa pe care o trăiesc. Se consideră totuşi, că în aceste cazuri, iniţierea copilului unic în lumea adulţilor se produce prea timpuriu. El este luat peste tot de aceştia, find martorul vieţii lor, confidentul problemelor lor. Din aceste motive, el creşte şi se maturizează deseori prea repede, este mai puţin vesel şi mai mult purtător de nelinişti care nu sunt ale lui, depărtându-se cu paşi repezi de copilărie. Copilul unic nu va cunoaşte niciodată bucuria de frate, nici ceea ce fraţii experimentează ăntr-o viaţă de familie şi determină formarea celor mai frumoase amintiri, făcându-i mai pregătiţi pentru viaţa socială şi pentru comunicare.

O altă problemă care generează dificultăţi comportamentale şi care se petrec sub ochii neputincioşi ai adultului este preferinţa copilului pentru grotesc, urât şi înfricoşător. Fiinţe monstruoase venite din alte lumi ţin suspendaţi de emoţie şi plăcere pe copiii de 5-6 ani, care apoi se amuză imitându-le strâmbăturile şi sunetele cel puţin bizare. Sub ochii căscaţi ai copiilor din faţa televizorului, rachetele explodează, planetele se ciocnesc, personaje cu înfăţişări oribile se ucid necontenit. Întrebarea obsesivă este : În ce scop ?. Această  urâţenie şi toată violenţa nu pot să nu lase urme în pasta modelabilă a creierelor acestor copii. Este evident că dintre ei vor ieşi altfel de oameni decât cei ieşiţi din copiii pentru care Scufiţa Roşie se speria de lup, piticii luptau cu răutatea mamei vitrege a Albei- ca-Zăpada. De ce ne lăsăm copiii pradă acestui flagel, de ce îi lăsăm singuri în faţa răului ? Ironia este că televizorul educă în lipsa părinţilor. Nimic în viaţă nu este fără sens, mai târziu se văd influenţele nefaste ale copilăriei.

Pedagogul John Locke, convins de puterea exemplului în familie, de ambianţa şi climatul acesteia şi de înclinaţia către imitaţie a copilului, se adresa părinţilor : « Nu trebuie să faceţi în faţa copilului nimic din ceea ce nu vreţi să imite. Dacă vă scapă o vorbă sau săvârşiţi o faptă pe care i-aţi prezentat-o drept o greşeală  când a comis-o , el cu siguranţă se va apăra invocând exemplul dat de dumneavoastră şi se va pune în asemenea măsură la adăpostul acestui exemplu, încât cu greu vă veţi putea atinge de el pentru a-i îndepărta cum trebuie greşeala ».

Grădiniţa nu poate face minuni, iar educaţia dată în această instituţie nu va avea rezultate bune, dacă nu se va sprijini şi nu va colabora cu familiile copiilor.

 

                   

Bibliografie:

               1. Asociaţia pentru Apărarea Familiei şi Copilului, Efectele micului ecran asupra minţii copilului. Ed. Prodromos, 2007

               2.Revista Învăţământul Primar nr 4/2006

               3. Vraşmaş, E.,  Consilierea şi educaţia părinţilor, Ed. Aramis, Bucureşti, 2002


Articole asemanatoare mai vechi:

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Imaginea scolii in societate

IMAGINEA ȘCOLII ÎN COMUNITATE   Prof. STAN CRISTINA Școala Gimnazială „C.Giurescu” Chiojdu, jud. Buzău     Comunitatea locală a fost învestită cu dreptul și responsabilitatea de a se autoadministra sub aspectul resurselor locale și al priorităților,...

Read more

Romanii de peste hotare

ROMÂNII DE PESTE HOTARE - studiu de caz -   Prof. Dimitriu Alina Grup Şcolar Agricol Alexandria, jud. Teleorman     Câti români stiu cã alfabetul latin a fost folosit mai întâi într-o lucrare în aromânã?...

Read more

Obstacolele si erorile in didactica mate…

OBSTACOLELE ŞI ERORILE ÎN DIDACTICA MATEMATICII   Prof. Antohe Florin Mihai Şcoala Gimnazială nr 5 Galaţi   Din multitudinea perspectivelor din care pot fi abordate dificultăţile cu care se confruntă elevii (şi nu numai ei),...

Read more

Enseigner et apprendre le francais a tra…

ENSEIGNER ET APPRENDRE LE FRANÇAIS A TRAVERS LE JEU   Ilie MINESCU Universitatea de Vest Timişoara   En tant qu’outil pédagogique pour l’enseignement/apprentissage des langues, le jeu a une longue tradition. Les éducateurs de la...

Read more

Legenda Iepurasului de Paste

            Dacă de Crăciun cadourile ne sunt aduse de Moşul cel darnic, tradiţia spune că cel ce vine încărcat cu daruri de Paşte este iepuraşul. Cum s-a ajuns la acest...

Read more

Ordin privind organizarea si desfasurare…

ORDIN privind organizarea şi desfăşurarea admiterii în învăţământul liceal de stat, pentru anul şcolar 2012-2013     În conformitate cu prevederile Legii Educaţiei Naţionale nr.1/2011, În conformitate cu prevederile ordinului ministrului educaţiei, cercetării, tineretului...

Read more

Conflictele elev familie

CONFLICTELE ELEV-FAMILIE   Andone Crenguţa - profesor Colegiul Tehnic de Transporturi Braşov   „Când părinţii se mulţumesc să-i lase pe copii în voia lor, iar copiii nu mai ţin seamă de cuvintele părinţilor, când...

Read more

Sanse egale pentru copiii proveniti din …

ŞANSE EGALE PENTRU COPIII PROVENIŢI DIN MEDII DEFAVORIZATE Prof. CORD MARILENA Școala Gimnazialā Cālāƫele, Judeƫul Cluj Prima cerinţă a educaţiei incluzive este de a diminua până la a elimina toate formele...

Read more