Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768

Revista cu ISSN


Fizica si calculatorul
Vineri, 08 Martie 2013 12:01

FIZICA ŞI CALCULATORUL

 

 Profesor Szekely Daniela

Liceul Tehnologic Lupeni

 

 

Educaţia asistată de calculator, ca modalitate de instruire, este unul din domeniile în care tehnologia informaţiei are o contribuţie majoră la creşterea eficienţei procesului de învăţământ. Noile instrumente şi metodele de predare -  învăţare au câştigat aprecierea elevilor.

Cuvinte cheie: fizică, calculator, laborator virtual, experiment virtual.

 

               Studiul fizicii reprezintă un interes deosebit atât din punct de vedere teoretic, cât şi aplicativ. Sub aspect ştiinţific, cercetarea fenomenelor fizice a contribuit în mare măsură la cunoaşterea, descrierea şi înţelegerea mecanismelor şi legilor naturii .

            Pentru a demonstra elevilor că fizica este prezentă pretutindeni în jurul nostru, că este indispensabilă în viaţa de zi cu zi, trebuie ca aceştia să observe că învăţarea acestei discipline nu le permite numai dobândirea unor cunoştinţe teoretice ci şi dezvoltarea abilităţilor practice.

Laboratorul virtual de fizică se constituie ca o resursă alternativă sau complementară în studiul experimental al fenomenelor fizice.

Utilizarea laboratorului virtual de fizică se face în următoarele situaţii:

a) Realizarea unui experiment virtual după realizarea efectivă a acestuia în laboratorul clasic. Aceasta permite elevului controlul asupra unui număr mai mare de factori care influenţează fenomenul studiat.

b) Realizarea  de experimente virtuale atunci când baza materială a laboratorului real de fizică nu permite efectuarea practică a experimentului respectiv. În această situaţie este mult facilitată înţelegerea fenomenului studiat.

c) Realizarea  de experimente virtuale în situaţia în care realizarea efectivă a experimentului ar pune în pericol sănătatea elevilor.

Prin intermediul calculatorului putem utiliza soft-uri educaţionale cu conţinuturi diferite care pot îndeplini sarcini didactice variate şi pot să deservească funcţii didactice variate în cadrul predării-învăţării tuturor disciplinelor.

Există soft-uri educaţionale care fac mai bună înţelegerea unor fenomene chimice, fizice, biologice, tehnice, dar şi realizarea unor experimente uşor controlabile şi în deplină siguranţă.

            Soft-urile pot fi de:

• Exersare

• Consolidare

• Prezentare interativă de noi cunoştinţe

• Stimulare de idei şi sugestii

• Asociere sau deschidere la domenii corelate

• Simularea unor fenomene reale

• Furnizarea unor modele cognitive;

• Evaluarea cunoştinţelor

      • Dezvoltarea unor capacităţi sau aptitudini, prin jocurile pe calculator.

Aplicarea instruirii asistate de calculator duce la:

­       consolidarea capacităţii de învăţare inovatoare, adaptabilă la condiţiile de schimbare socială rapidă;

­       considerarea învăţării din punct de vedere al folosirii ulterioare a cunoştinţelor dobândite;

­       individualizarea învăţării prin utilizarea învăţării programate,creşterea randamentului însuşirii de cunoştinţe;

­       realizarea învăţării interdisciplinare, interactive, centrate pe elev, folosind metode euristice;

­       reducerea timpului de învăţare şi ridicarea calităţii învăţării;

­       folosirea unui sistem complet de verificare a cunoştinţelor;

           Meritul deosebit al instruirii asistate de calculator constă în faptul că presupune participarea activă a elevilor în procesul de predare-învăţare şi că permite dezvoltarea intelectuală a acestora , adecvată ritmului lor de lucru.

 

Bibliografie:          

        1. Cerghit Ioan, Sisteme de instruire alternative şi complementare. Structuri, stiluri şi strategii, Ed. Aramis, Bucureşti, 2002

        2. Huideş Felicia, ,,Fizica interactivă prin experimente asistate de calculator”, Editura Credis, Bucureşti, 2007

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Rolul si importanta activitatilor extrac…

ROLUL ȘI IMPORTANȚA ACTIVITĂȚILOR EXTRACURRICULARE   Prof. Adăscăliței Elena-Daniela Liceul Tehnologic „Al. Vlahuță” Șendriceni               „A instrui pe tineri cum se cuvine, nu constă în a le vârî în cap mulțime de cuvinte, fraze,...

Read more

Considerations methodologiques sur l ens…

CONSIDÉRATIONS MÉTHODOLOGIQUES SUR L’ENSEIGNEMENT DU FRANÇAIS EN CLASSE PRÉPARATOIRE   Profesor Popescu Mihaela Colegiul ,,Gheorghe Tătărescu” Rovinari   Le présent article a pour objectif principal de présenter quelque considérations méthodologiques sur l’ enseignement du français en...

Read more

Inspectia scolara generala a unitatilor …

CAPITOLUL II  Inspectia unitatilor de invatamant preuniversitar    SECTIUNEA a 3-a Inspectia scolara generala a unitatilor de invatamant preuniversitar: desfasurarea inspectiei   Art. 26. -     Inspectia scolara generala va fi deschisa de catre coordonatorul...

Read more

Activitati de educatie rutiera

ACTIVITĂŢI DE EDUCAŢIE RUTIERĂ   Accidentul rutier reprezintă una dintre cele mai grave forme de vătămare înregistrate la nivel mondial conform rapoartelor internaţionale şi a datelor statistice înregistrate. După malformaţii congenitale şi...

Read more

Influenta emotiilor in comunicarea inter…

INFLUENȚA EMOȚIILOR ÎN COMUNICAREA INTERPERSONALĂ A PĂRINȚILOR COPIILOR CU CES profesor Cristian Chelaru, Școala Gimnazială Specială Pașcani Rezumat Studiul prezentat își propune să...

Read more

Studiu privind folosirea metodelor alter…

STUDIUL PRIVIND FOLOSIREA METODELOR ALTERNATIVE DE ÎNVĂŢARE                                                                            Prof. Pantin Delia Colegiul Tehnic Energetic „Regele Ferdinand I ” Timişoara              Studiul se referă la modul cum sunt folosite metodele alternative de învăţare, respectiv...

Read more

Structura anului scolar 2013 2014 in dez…

Structura anului şcolar 2013-2014 în dezbatere publică   Ministerul Educației Naționale a lansat în dezbatere publică, până la data de 31 mai, proiectul de Ordin de ministru privind structura anului școlar 2013-2014....

Read more

Studiu comparativ asupra evolutiei popul…

Studiu comparativ asupra evolutiei populatiei scolare dupa revolutie Romania judetul Brasov

STUDIU COMPARATIV ASUPRA EVOLUŢIEI POPULAŢIEI ŞCOLARE DUPĂ REVOLUŢIE ROMÂNIA – JUDEŢUL BRAŞOV     Prof. Geografie Constantin Mădălina Şcoala Generală Nr. 1 / Liceul Grigore Moisil Braşov   Educaţia, în genere şi mai ales cea formală...

Read more