FIZICA ŞI CALCULATORUL
Profesor Szekely Daniela
Liceul Tehnologic Lupeni
Educaţia asistată de calculator, ca modalitate de instruire, este unul din domeniile în care tehnologia informaţiei are o contribuţie majoră la creşterea eficienţei procesului de învăţământ. Noile instrumente şi metodele de predare - învăţare au câştigat aprecierea elevilor.
Cuvinte cheie: fizică, calculator, laborator virtual, experiment virtual.
Studiul fizicii reprezintă un interes deosebit atât din punct de vedere teoretic, cât şi aplicativ. Sub aspect ştiinţific, cercetarea fenomenelor fizice a contribuit în mare măsură la cunoaşterea, descrierea şi înţelegerea mecanismelor şi legilor naturii .
Pentru a demonstra elevilor că fizica este prezentă pretutindeni în jurul nostru, că este indispensabilă în viaţa de zi cu zi, trebuie ca aceştia să observe că învăţarea acestei discipline nu le permite numai dobândirea unor cunoştinţe teoretice ci şi dezvoltarea abilităţilor practice.
Laboratorul virtual de fizică se constituie ca o resursă alternativă sau complementară în studiul experimental al fenomenelor fizice.
Utilizarea laboratorului virtual de fizică se face în următoarele situaţii:
a) Realizarea unui experiment virtual după realizarea efectivă a acestuia în laboratorul clasic. Aceasta permite elevului controlul asupra unui număr mai mare de factori care influenţează fenomenul studiat.
b) Realizarea de experimente virtuale atunci când baza materială a laboratorului real de fizică nu permite efectuarea practică a experimentului respectiv. În această situaţie este mult facilitată înţelegerea fenomenului studiat.
c) Realizarea de experimente virtuale în situaţia în care realizarea efectivă a experimentului ar pune în pericol sănătatea elevilor.
Prin intermediul calculatorului putem utiliza soft-uri educaţionale cu conţinuturi diferite care pot îndeplini sarcini didactice variate şi pot să deservească funcţii didactice variate în cadrul predării-învăţării tuturor disciplinelor.
Există soft-uri educaţionale care fac mai bună înţelegerea unor fenomene chimice, fizice, biologice, tehnice, dar şi realizarea unor experimente uşor controlabile şi în deplină siguranţă.
Soft-urile pot fi de:
• Exersare
• Consolidare
• Prezentare interativă de noi cunoştinţe
• Stimulare de idei şi sugestii
• Asociere sau deschidere la domenii corelate
• Simularea unor fenomene reale
• Furnizarea unor modele cognitive;
• Evaluarea cunoştinţelor
• Dezvoltarea unor capacităţi sau aptitudini, prin jocurile pe calculator.
Aplicarea instruirii asistate de calculator duce la:
consolidarea capacităţii de învăţare inovatoare, adaptabilă la condiţiile de schimbare socială rapidă;
considerarea învăţării din punct de vedere al folosirii ulterioare a cunoştinţelor dobândite;
individualizarea învăţării prin utilizarea învăţării programate,creşterea randamentului însuşirii de cunoştinţe;
realizarea învăţării interdisciplinare, interactive, centrate pe elev, folosind metode euristice;
reducerea timpului de învăţare şi ridicarea calităţii învăţării;
folosirea unui sistem complet de verificare a cunoştinţelor;
Meritul deosebit al instruirii asistate de calculator constă în faptul că presupune participarea activă a elevilor în procesul de predare-învăţare şi că permite dezvoltarea intelectuală a acestora , adecvată ritmului lor de lucru.
Bibliografie:
1. Cerghit Ioan, Sisteme de instruire alternative şi complementare. Structuri, stiluri şi strategii, Ed. Aramis, Bucureşti, 2002
2. Huideş Felicia, ,,Fizica interactivă prin experimente asistate de calculator”, Editura Credis, Bucureşti, 2007
Articole asemanatoare mai vechi:
|