Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768

Revista cu ISSN


Fizica si calculatorul
Vineri, 08 Martie 2013 12:01

FIZICA ŞI CALCULATORUL

 

 Profesor Szekely Daniela

Liceul Tehnologic Lupeni

 

 

Educaţia asistată de calculator, ca modalitate de instruire, este unul din domeniile în care tehnologia informaţiei are o contribuţie majoră la creşterea eficienţei procesului de învăţământ. Noile instrumente şi metodele de predare -  învăţare au câştigat aprecierea elevilor.

Cuvinte cheie: fizică, calculator, laborator virtual, experiment virtual.

 

               Studiul fizicii reprezintă un interes deosebit atât din punct de vedere teoretic, cât şi aplicativ. Sub aspect ştiinţific, cercetarea fenomenelor fizice a contribuit în mare măsură la cunoaşterea, descrierea şi înţelegerea mecanismelor şi legilor naturii .

            Pentru a demonstra elevilor că fizica este prezentă pretutindeni în jurul nostru, că este indispensabilă în viaţa de zi cu zi, trebuie ca aceştia să observe că învăţarea acestei discipline nu le permite numai dobândirea unor cunoştinţe teoretice ci şi dezvoltarea abilităţilor practice.

Laboratorul virtual de fizică se constituie ca o resursă alternativă sau complementară în studiul experimental al fenomenelor fizice.

Utilizarea laboratorului virtual de fizică se face în următoarele situaţii:

a) Realizarea unui experiment virtual după realizarea efectivă a acestuia în laboratorul clasic. Aceasta permite elevului controlul asupra unui număr mai mare de factori care influenţează fenomenul studiat.

b) Realizarea  de experimente virtuale atunci când baza materială a laboratorului real de fizică nu permite efectuarea practică a experimentului respectiv. În această situaţie este mult facilitată înţelegerea fenomenului studiat.

c) Realizarea  de experimente virtuale în situaţia în care realizarea efectivă a experimentului ar pune în pericol sănătatea elevilor.

Prin intermediul calculatorului putem utiliza soft-uri educaţionale cu conţinuturi diferite care pot îndeplini sarcini didactice variate şi pot să deservească funcţii didactice variate în cadrul predării-învăţării tuturor disciplinelor.

Există soft-uri educaţionale care fac mai bună înţelegerea unor fenomene chimice, fizice, biologice, tehnice, dar şi realizarea unor experimente uşor controlabile şi în deplină siguranţă.

            Soft-urile pot fi de:

• Exersare

• Consolidare

• Prezentare interativă de noi cunoştinţe

• Stimulare de idei şi sugestii

• Asociere sau deschidere la domenii corelate

• Simularea unor fenomene reale

• Furnizarea unor modele cognitive;

• Evaluarea cunoştinţelor

      • Dezvoltarea unor capacităţi sau aptitudini, prin jocurile pe calculator.

Aplicarea instruirii asistate de calculator duce la:

­       consolidarea capacităţii de învăţare inovatoare, adaptabilă la condiţiile de schimbare socială rapidă;

­       considerarea învăţării din punct de vedere al folosirii ulterioare a cunoştinţelor dobândite;

­       individualizarea învăţării prin utilizarea învăţării programate,creşterea randamentului însuşirii de cunoştinţe;

­       realizarea învăţării interdisciplinare, interactive, centrate pe elev, folosind metode euristice;

­       reducerea timpului de învăţare şi ridicarea calităţii învăţării;

­       folosirea unui sistem complet de verificare a cunoştinţelor;

           Meritul deosebit al instruirii asistate de calculator constă în faptul că presupune participarea activă a elevilor în procesul de predare-învăţare şi că permite dezvoltarea intelectuală a acestora , adecvată ritmului lor de lucru.

 

Bibliografie:          

        1. Cerghit Ioan, Sisteme de instruire alternative şi complementare. Structuri, stiluri şi strategii, Ed. Aramis, Bucureşti, 2002

        2. Huideş Felicia, ,,Fizica interactivă prin experimente asistate de calculator”, Editura Credis, Bucureşti, 2007

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

PROIECTAREA DIDACTICA

PROIECTAREA DIDACTICÃ – O ACŢIUNE CONTINUÃ ŞI UNITARÃ   Prof. Musat Liliana Liceul Teoretic Nicolae Cartojan Giurgiu     Motto: „Socrate spunea cã acei care stiu ce este fiecare lucru sunt în stare sã explice si...

Read more

Conceptul de prostie in viziunea filosof…

CONCEPTUL DE PROSTIE ÎN VIZIUNEA FILOSOFULUI ERASMUS   de Marian DRAGOMIR   Nu ştim dacă Erasmus din Rotterdam a fost primul european conştient aşa cum îl numeşte Stefan Zweig, dar cu siguranţă a fost...

Read more

Mai multi candidati la examenul de defin…

Mai mulţi candidaţi înscrişi în 2013 pentru examenul de definitivare în învăţământ   În perioada 4 - 25 ianuarie, s-au înscris pentru examenul naţional de definitivare în învăţământ 8.537 de candidaţi, dintre...

Read more

Tulburari de invatare dislexia disgrafia…

DISEMINARE – MOBILITĂȚI INDIVIDUALE COMENIUS „TULBURĂRI DE ÎNVĂȚARE” (Dislexia, Disgrafia, Discalculia) Prevenție și intervenție în context educațional   Profesor Petric Anamaria Centrul Școlar pentru Educație Incluzivă Alba Iulia   ACTIVITATE DE DISEMINARE   În luna ianuarie a acestui...

Read more

Fisa de evaluarea lectiei inspectia spec…

ANEXA Nr. 3   la metodologie   Numele si prenumele candidatului..................................... Data.............................. Examinator ................................   FISA DE EVALUAREA LECTIEI Inspectia speciala la clasa

Read more

Planificare model pentru educatie muzica…

Planificare model pentru educatie muzicala invatamant primar   Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata...

Read more

J S Bach un performer al muzicii divine…

UN PERFORMER AL MUZICII DIVINE – J. S. BACH   Prof. Gloria Ghidiceanu Şcoala Gimnazială “Mihai Viteazul” Craiova     Traducerea substantivului performance din limba engleză ne oferă o paletă mai largă de sensuri, printre care şi...

Read more

Calendarul Activitatilor Educative Natio…

Calendarul Activitatilor Educative Nationale si Internationale - CAEN 2014   Vezi atasat anexele 1 si 3, respectiv Formularul de aplicatie pentru proiectele ce vor fi cuprinse in Calendarul Activitatilor Educative Nationale/Internationale 2014 (CAEN) si...

Read more