Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Gandirea critica forma a gandirii solicitata de societatea actuala
Duminică, 08 Aprilie 2012 23:07

GÂNDIREA CRITICĂ – FORMĂ A GÂNDIRII

SOLICITATĂ DE SOCIETATEA ACTUALĂ

 

Învăţător Popica Cristina-Maria

Şcoala cu clasele I-VIII Mihail Sadoveanu Întorsura Buzăului

 

 

În eseul de mai jos, se urmăreşte sublinierea importanţei pe care o are formarea şi dezvoltarea gândirii critice, în zilele noastre, în societatea în care trăim, pentru că ne dorim elevi care să devină cetăţeni eficienţi, care să înveţe să colaboreze, să aibă curaj să îşi exprime propriile gânduri şi opinii.

Cuvinte-cheie: gândire critică

 

Într-o societate democrată, cum este cea în care trăim, ca educatori avem datoria să îi pregătim pe elevi pentru a deveni cetăţeni eficienţi şi aceasta presupune ca elevii să dobândească abilităţi cognitive ca: formarea şi exprimarea opiniilor proprii, personale , dezvoltarea unor capacităţi de argumentare logică a ideilor.

„Asemenea cetăţeni trebuie să fie cooperanţi, dar în acelaşi timp capabili de a conduce; trebuie să manifeste tolearnţă faţă de oameni provenind din cele mai diverse medii, dar, totodată să de adovadă de iniţiative individuale; trebuie să fie ghidaţi de principii, dar mereu capabili de a identifica soluţii care să se adapteze la realităţi aflate în plină schimbare” (Jeannie L., Steele, Kurtis S. Meredith, Charles Temple, „Cum învaţă copiii?”, în Flueraş, V., 2007, pag. 22).

            Pentru a deveni cetăţeni adevăraţi, elevii trebuie învăţaţi „să fie ei înşişi, cum să gândească, cum să acţioneze pe baza principiilor democratice de egalitate, libertate şi spirit comunitar, să-şi evalueze contribuţia proprie la soluţionarea problemelor comunitare, să aibă deprinderi de gândire critică pentru a supune şi a se supune unei interogaţii permanente” (Flueraş, V, 2007, pag. 22). Şcoala trebuie să elimine practicile nedemocratice care să formeze cetăţeni rupţi de realitate, incapabili să ia decizii proprii, „trăiţi” de cele mai multe ori.

Observăm, în societatea în care trăim, că informaţia apare într-un ritm fără precedent. Elevii trebuie să asimileze din ce în ce mai multe cunoştinţe şi au la dispoziţie o mulţime de surse din care pot prelua informaţia: internet, reviste, ziare. Exisă însă riscul ca aceste informaţii să fie eronate şi atunci copilul trebuie să selecţioneze sursele credibile. De asemenea, nu toate informaţiile care apar sunt valoroase pentru un individ. În aceste condiţii este foarte important ca individul să îşi aleagă sursele credibile pentru preluarea informaţiei reale, exacte, să discearnă ceea ce este sau nu important pentru el şi să asimileze doar acele cunoştinţe care au valoare şi îi sunt utile. Pentru ca individul să fie capabil să reflecteze asupra informaţiilor, să le examineze, el trebuie să dispună de o gândire critică, creativă, constructivă.

Trăind într-o societate, trebuie să-i învăţăm pe copiii rolul cooperării, al colaborării. Dacă până nu demult se punea foarte mult accentul pe competiţia dintre elevi,  acum această competiţie trebuie să se facă cu sine însuşi. Când sunt în competiţie unul faţă de celălalt, lucrează unul împotriva celuilalt, elevii mai slabi la învăţătură se blochează şi nu mai pot face faţă activităţii, convinşi fiind de faptul că nu vor reuşi să rezolva sarcina în timp util, îşi vor pierde încrederea în propria lor persoană.

Copiii trebuie educaţi să fie alături unul de celălalt, să lucreze împreună, să socializeze, să comunice, elemente esenţiale în zilele noastre. În timpul orelor se pot introduce o multitudine de activităţi care să urmărească dezvoltarea gândirii critice şi să se desfăşoare în grupuri mici iar în cadrul fiecărui grup elevii vor lucra împreună pentru a atinge un ţel comun.

Şcoala trebuie să îi pregătească pe copii de timpuriu să ia cele mai bune decizii în întâminarea situaţiilor tot mai neobişnuite în faţa cărora ne pune viaţa socială actuală şi viitoare. Obiectivul fundamental al învăţământului, precizează Alvin Toffler, citat de Crenguţa Lăcrămioara Oprea (2006, pag. 161), „trebuie să fie acela de a spori capacitatea de adaptare a individului, pentru ca acesta să se poată adapta repede şi uşor la noutatea permanentă. Şi cu cât ritmul schimbărilor e mai rapid, cu atât se cere mai multă atenţie pentru a discerne tipul de evenimente ce vor surveni”.

 

 

BIBLIOGRAFIE:

  1. Flueraş, Victor, Paideia şi gândire critică, Ed. Casa Cărţii de Ştiinţă, Cluj-Napoca, 2007
  2. Flueraş, Victor, Teoria şi practica învăţării prin cooperare, Ed. Casa Cărţii de Ştiinţă, Cluj- Napoca, 2007
  3. Chereja, Florica, Dezvoltarea gândirii critice în învăţământul primar, Editura Educatia 2000+ / Ed. Humanitas Educational, Bucureşti, 2004
  4. Oprea, Crenguţa Lăcrămioara , Strategii didactice interactive, Ed. Didactică şi Pedagogică, Bucureşti, 2006

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Echivalare studii universitare de scurta…

Echivalare studii universitare de scurta durata   Printr-o nota a MEN nr. 5211 din 08.10.2013 suntem informati privind organizarea unei noi sesiuni de echivalare (sesiunea 2013-2014) pe baza ECTS/SECT a invatamantului universitar...

Read more

Matematica obiect de cultura generala in…

MATEMATICA – OBIECT DE CULTURĂ GENERALĂ ÎN EDUCAŢIA ELEVILOR DE LICEU Prof. Badea Brigitte Colegiul Tehnic Ion Mincu, Timişoara Rezumat: În programa şcolară, prin trunchiul comun şi curriculumul diferenţiat, se...

Read more

Inspectia scolara generala a unitatilor …

CAPITOLUL II  Inspectia unitatilor de invatamant preuniversitar      SECTIUNEA 1 Inspectia scolara generala a unitatilor de invatamant preuniversitar. Aspecte generale   Art. 10. -     Prezentul regulament asigura caracterul unitar al inspectiei scolare generale la...

Read more

Activitatile extracurriculare si impactu…

ACTIVITĂȚILE EXTRACURRICULARE ȘI IMPACTUL ACESTORA ASUPRA DEZVOLTĂRII PERSONALITĂȚII PREȘCOLARULUI Prof. RĂȘCHITOR SIMONA Școala gimnazială C-TIN PANTIRU GRINȚIEȘ, NEAMȚ Oricât ar fi de importantă educaţia  realizată prin procesul de învăţământ, aceasta nu...

Read more

Essay types

ESSAY TYPES Profesor Bold Corina C.N. Zinca Golescu Pitești Essays are common in elementary, middle, high school and college, and you may even need to write essays in the business...

Read more

Strategii de adaptare curriculara pentru…

 STRATEGII DE ADAPTARE CURRICULARĂ PENTRU COPIII CU ADHD   Prof. consilier Petric Anamaria Şcoala cu clasele I-VIII Săsciori       ADHD nu este o problemă doar pentru cei care suferă de această tulburare ci şi pentru...

Read more

FRUMOSUL

FRUMOSUL – FENOMEN ESTETIC DE BAZÃ ŞI CATEGORIE CENTRALÃ A ESTETICII   prof. Lazar Mihaiela Liceul de Artã „Ioan Sima” Zalãu     Frumosul reprezintã un fenomen complex deosebit de fluid si prin urmare greu...

Read more

Pledoarie pentru basm

PLEDOARIE PENTRU BASM    Lorincz Cristina, profesor Liceul de Arte Plastice, Braşov     Rezumat: Articolul se doreşte un îndemn pentru reîntoarcerea spre lumea basmului într-o societate axată pe material, spre pragmatic. Se aduc argumente...

Read more