HORA - EXPRESIE A VITALITATII POPORULUI ROMAN |
Miercuri, 08 Aprilie 2009 02:00 |
HORA – EXPRESIE A VITALITÃŢII POPORULUI ROMÂN
Prof. Laura Mihaela Herman
Şcoala cu clasele I-VIII „Nicolae Iorga” Baia Mare
Hora, joc popular românesc, a devenit de-a lungul timpului o temã constantã pentru literatura noastrã, exprimând un mod specific de a fi.
Artistii au intuit resursele acestui veritabil topos, valorizând sincretismul funciar al folclorului în reprezentãri plastice (Theodor Aman), muzicale (Eduard Caudella, Dimitrie Kiriac, G. Stephãnescu, Tiberiu Brediceanu), literare: de la primele mentiuni cuprinse în „Descriptio Moldaviae” a lui Dimitrie Cantemir, pânã la „Horele” argheziene sau prozele datorate unor mari romancieri precum Liviu Rebreanu, Zaharia Stancu, Marin Preda (în zona realismului fantastic situându-se si rigoarea arhaicã a descrierii jocului cãlusarilor din „Morometii”).
Autori/Opere
|
Texte(citate)
|
Rapsozi/lãutari
instrumente
Locul
desfãsurãrii
horei
|
Aspecte caracteristice
|
Particularitãti
artistice
|
Dimitrie
Cantemir-
„Descrierea
Moldovei”
|
„Jocurile sunt la
moldoveni cu totul
altfel decât la
celelalte neamuri.
Ei nu joacã
doi sau patru insi
laolaltã, ca la
frantuji si lesi,
ci mai multi roatã
sau într-un sir lung. Altminteri, ei nu
joacã prea lesne
decât la nunti.
Când se prind
unul pe altul
de mânã
si joacã roata,
mergând
de la dreapta spre
stânga cu aceeasi
pasi potriviti, atunci
zic cã
joacã hora.”
|
|
Cantemir fixeazã
invariantele temei:
- hora reprezintã
momentul principal
al nuntii;
- roata (miscarea
neîntreruptã a
vietii);
- sensul miscãrii,
- de la dreapta spre
stânga.
|
|
Ion Creangã-
„Amintiri din
copilãrie”
|
„De la o vreme,
prinzând mos
Bodrângã la curaj,
sã nu înceapã
cânta din fluier
o Corãbiascã
de cele frãmântate
înloc? Noi, atunci,
sã nu ne întãrâtãm
la joc? Şi asa
o fierbeam tare,
de nu ne ajungea
casa, si dam
chiorâs
prin fasole, prin
mazãre si bob, si
sãmânta de
cânepã se fãcea
oloiu,
pârâind sub talpele
noastre.”
|
mos Bodrângã
(cântã din
fluier)
crâsma
Mihai
scripcarul
satul
|
La Creangã hora
este o tentatie („o
luam hãbãuca prin
cele sate, pe unde
stiam cã se fac
hori”).
- Paroxismul trãirii
- Spectacol arhaic
(ritual al
fecunditãtii -
zdrobirea
semintelor pentru a
lua o nouã
înfãtisare).
|
-Stilul oral
(adresarea
directã, intero-
gatiile)
-Registrul
comic
|
George Cosbuc-
„Nunta Zamfirei”
|
„Si-n vremea când
s-au cununat
S-a-ntins poporul
adunat
Sã joace-n drum
dupã tilinci:
Feciori, la zece fete,
cinci,
Cu zdrãngãneii la
opinci
Ca-n port de sat.
Trei pasi la stânga
binisor
ªi alti trei pasi la
dreapta lor;
Se prind de mâini
si se desprind
S-adunã cerc si iar
se-ntind
ªi bat pãmântul
tropotind
În tact usor.”
|
tilincile
drumul
|
- În acest „poem
coregrafic”, hora
marcheazã apogeul
nuntii, moment
esential în viata
satului.
- Poetul noteazã
miscarea, asezând
în centrul
desenului „cercul”-
roata.
- Se retine fermitatea contactului cu
pãmântul.
- Hora, element de
ceremonial.
|
-sunetele
„zdrângancilor”
sugerate prin
aliteratia „ci”;
-gradarea
ritmului
(lin-sacadat-
ropot)
-armonia
imitativã prin
gerunziul
„tropotind”;
-verbe cu valoare
repetitivã
(se prind, se
desprind,
s-adunã,
se-ntind).
|
Liviu Rebreanu-
„Ion”
|
„Duminicã. Satul e la
horã. ªi hora e
pe ulita
din dos, la Todosia,
vãduva lui Maxim
Oprea.
Cu cât Briceag
întetes-te
te cântecul, cu atât
flãcãii se îndârjesc,
îsi înfloresc jocul,
trec fetele pe sub
mânã,le dau drumul
sã se învârteascã
singure, topãie pe loc
ridicând tãlpile, îsi
ciocnesc zgomotos
cãlcâiele,
îsi plesnesc
tureacii cizmelor cu
palmele nãdusite …”
|
Briceag - „cu obra-
zul culcat pe vioa-
rã, cu ochii închisi
îsi sfârâie degetele
pe strune si
cântecul saltã
aprig, înfocat”;
Holba-„chior”
Gãvan- „tigan
urât si negru”
(cântã la
gordunã)
bãtãtura Todosiei
|
- Atmosferã încinsã,
apãsãtoare(soarele
îngãlbenit de necaz”
„zãduf”, ”nourul de
praf”)
- Hora atrage între-
gul sat
- Patima protagonis-
tilor
- Ierarhizarea socia-
lã (gruparea sãteni-
lor):
*primarul, chiabu-
rul,sãtenii înstãriti;
*dascãlul pensionar
si cei ce ascultã
„palavrele rãscoapte”
*preotul, învãtãtorul
- Conflictele sunt
anticipate (Ion-
Vasile Baciu; Ion-
George)
|
- Scena vietii
- Colectivita-
tea — martor si
comentator
- Exactitatea
detaliilor
- Comporta-
mentismul
- Caracterul
epopeic
|
Zaharia Stancu –
„Descult”
|
„Din sufletul poporu-
lui chinuit, dar plin
de sperantã într-o
vreme mai bunã,
s-au iscat
melodiile acestea
largi
generoase în ritmul
cãrora si acum,
peste veacuri si
veacuri, ro-
mânii leagã hore
întinse pe care le
joacã fãlosi,
cu pasi mari, cu
fruntea sus, de parcã întreaga lume ar fi a
lor, hore de stãpâni
ai pãmânturilor si
ai pãdurilor, ai apelor
si ai zãvoaielor,
ai plaiurilor si ai
muntilor si ai
vãzduhurilor, hore de
oameni slobozi si
fericiti”.
|
„Lãutarii -
trei prãpãditi”
- vioara
clarinetul
cobza
- în fata cârciu-
mii
|
-Contrastul dintre
înfãtisarea umilã
a lãutarilor si
marea lor artã
interpretativã.
-Fiecare instrument
sugereazã un alt
registru al trãirii
omenesti
(suferinta, revolta,
umorul).
-Contopirea
rapsodului
cu instrumentul
-Frumusetea
melodicã
si ritmicã
a horelor
-Vechimea creatiei
populare – formã
de rezistentã la
vicisitudinile
existentei.
-Horele exprimã
lupta poporului
împotriva
apãsãrii, mãretia si
încrederea în
libertate si
fericire.
|
-Proza poematicã
-Inversiuni
-Repetitii
-Metafore
(vioarã neagrã
gãlbuie în care
„geme si suspinã,
sunã si rãsunã
o inimã de om”)
-Grandoare, so-
lemnitate.
|
Titus Popovici-
„Setea”
|
„Se însereazã.Cerul
euscat, încremenit,
depãrtãrile pustii,
vinete;
Labos a scos câteva
lãmpase si le-a
atârnat
de crengile frãgarului;
roiuri de tântari
fluturã în jur, ca
o pânzã verzuie,
subtire. Cu cele
din urmã puteri,
Putu
suflã din trâmbitã,
împrãstiind o ploaie
de scuipat;
Bobocut a fã-
cut scurtã la mânã,
îi curg lacrimile si
în timp ce
trage arcusul
pe strune,
vorbeste cu tatã-sãu:
„Mai bine m-ai fi
omorât când m-am
nãscut,
Sã mã fi tâpat în
fântânã,
Sã mã fi pus pe foc…”
|
Putu
(trompeta)
Bobocut
(vioara)
La cârciuma
lui Labos
|
-Ardoarea, îndârji-
rea cu care se con-
sumã jocul
-Praful din nãrile
fetelor
-Pentru lãutari a
cânta este un
chin
|
-Depoetizare
voitã
-Detasare rece
-Stil dur
|
Bibliografie:
Cantemir, Dimitrie, Descrierea Moldovei, Editura Minerva, Bucuresti, 1973
Creangã, Ion, Amintiri din copilãrie, Editura Hyperion, Bucuresti, 2003
Cosbuc, George, Poezii, Editura Dacia, Bucuresti, 1996
Rebreanu, Liviu, Ion, Editura Regis, Bucuresti, 2005
Popovici, Titus, Setea, Editura Albatros, Bucuresti, 1987
Stancu, Zaharia, Descult, Editura Minerva, Bucuresti, 1968
|
Ultima actualizare în Vineri, 26 Martie 2010 19:32 |
|
Ultimele zile de inscrieri la Mirunette Language Competition!
Castiga o tabara internationala de 2 saptamani in UK!
Esti pasionat de cultura britanica? Visul tau este sa... Read more
COMBATEREA ABSENTEISMULUI ŞCOLAR
Profesor Păduraru Constantin Eugen
Şcoala gimnazială nr. 1 Slănic Moldova, judeţul Bacău
Rezumat
Fenomenul de absenteism conduce la insuccesul şcolar şi constituie un pas important spre abandonul şcolar. Pentru a putea... Read more
ANALIZA PROIECTELOR EDUCAȚIONALE
Prof. ing. Comănescu Marghioala
Colegiul Agricol ,,Dr. C. Angelescu” Buzău
Proiectul educațional este un ansamblu de activităţi corelate, organizate, ancorate în scopuri şi obiective bine delimitate, cu... Read more
METODE DE EFICIENTIZARE A LECŢIILOR DE LIMBA ŞI LITERATURA ROMÂNĂ
Institutor Romanescu Camelia
Şcoala cu clasele I-VIII Bereşti-Tazlău, jud. Bacău
Limba este însuşită de către copii încă din primii ani de viaţă. Învăţătorului... Read more
EDUCAREA COPILULUI ÎN FAMILIE ŞI IMPLICAŢII LA NIVELUL ŞCOLII
Prof. înv. primar Postelnicu Alina
Şcoala Gimnazială „Gheorghe Diboş”, Comuna Măneşti
Rezumat: Acest articol îşi propune să evidenţieze importanţa... Read more
Calendarul si structura anului scolar 2016-2017
A fost publicat în Monitorul Oficial, partea I, nr. 552 din 21 iulie, Ordinul MENCS nr. 4577/2016 privind structura anului şcolar 2016-2017.
Noul an... Read more
LUCRAREA PRACTICĂ LA EDUCAȚIE TEHNOLOGICĂ,
ÎNTRE CLASIC ȘI MODERN
Profesor Ioana – Camelia Suciu
Școala Gimnazială “Octavian Goga” Cluj–Napoca
Lucrarea se dorește a fi o pledoarie pentru utilizarea lucrărilor practice... Read more
Solutii de umbrire exterioara pentru scoli, licee si universitati
Protectia solara nu ar trebui sa lipseasca in mediile academice, cu atat mai mult cu cat spatiul pentru studiu trebuie sa ofere... Read more
MUNCA INDEPENDENTĂ ŞI JOCURILE DIDACTICE, ÎN CICLUL PRIMAR
înv. Marc Aurica
Școala Gimnazială Cîmpeni
Activitatea independentă a elevilor constituie deopotrivă mijloc şi scop al demersului didactic. Din acest punct de vedere,…
CERCETARE ŞTIINŢIFICĂ CU PRIVIRE LA ROLUL COMUNICĂRII ÎN ACTIVITATEA DIDACTICĂ
prof. Chiru Adelina
Şcoala Gimnazială ,,Înv. Clemenţa Beşchea” Căpăţîneşti, judeţul Buzău
De-a lungul vieţii, chiar din momentul… BACALAUREAT 2011
DISCIPLINELE DE BACALAUREAT PENTRU PROBELE SCRISE:
FILIERA TEORETICA:
Profil umanist:
Ø limba si literatura romana
Ø limba materna (daca este cazul)
Ø istorie
Ø la alegere, geografie, logica si argumentare, psihologie, economie, sociologie…
Metodologie de evaluare externa a calitatii educatiei in invatamantul preuniversitar
Vezi Metodologia de evaluare externa a calitatii educatiei in invatamantul preuniversitar, publicata in Monitorul Oficial 11 din 8 ianuarie 2013 (M.… Platformă de prezentare
a ofertelor de educaţie non-formală
pentru săptămâna „Şcoala altfel”
Ministerul Educaţiei, Cercetrării, Tineretului şi Sportului a deschis o platfomă online de înregistrare a ofertelor organizaţiilor non-guvernamentale din domeniul educaţiei şi… CIVILIZAŢIE ŞI CULTURĂ ÎN ARHITECTURA ROMEI ANTICE
Prof. Dimitriu Astrid-Alina
Grup Şcolar Agricol Alexandria, jud. Teleorman
Civilizaţia şi cultura romană, cu asimilările vechilor civilizaţii mediteraneene, ale experienţelor ingineriei etrusce în construcţii, tehnici şi… ALBERT CAMUS – STUDIU
Prof. Alexie Cristina
Colegiul Tehnic «Ion Mincu», Slatina
Albert Camus s-a născut la data de 7 noiembrie 1913 în Algeria, având un tată de origine alsaciană și…
GHEORGHE ASACHI ŞI REVOLUŢIA DE LA 1848
Mamalaucă Mariana, profesor
Şcoala Gimnazială ,,George Tutoveanu” Bârlad
Dezvoltarea unei țări se face prin efortul oamenilor, iar dintre aceștia se evidențiază cei care… STRATEGII MODERNE DE ABORDARE ÎN EDUCAŢIE
Profesor învăţământ preşcolar Negrea Cristina
Grădiniţa cu Program Prelungit “Constantin Brâncuşi” Tg-Jiu
Funcţia principală a ciclului primar este aceea instrumentală de a forma elevilor capacităţi…
|