|
|
Importanta strategiilor didactice de invatare interactiv creativa in gradinita |
Joi, 08 Decembrie 2011 17:53 |
IMPORTANŢA STRATEGIILOR DIDACTICE DE ÎNVǍŢARE
INTERACTIV-CREATIVǍ ÎN GRǍDINIŢĂ
Prof. înv. preşcolar Bălăşoiu Flaminia
Grădiniţa P.N. Vălişoara
Rezumat
Didactica modernă, spre deosebire de cea „tradiţională” pune în centrul acţiunii didactice copilul. Acesta nu mai este doar un receptor pasiv al informaţiilor, ci devine subiect activ al acţiunii educaţionale. În aceste condiţii ar trebui folosite, cu precădere, strategiile didactice interactiv-creative, în componenţa cărora intră metodele didactice interactive. Prin aplicarea la clasă a strategiilor interactive, copiii îşi exercită capacitatea de a selecta informaţii, de a comunica idei şi deprind comportamente de învăţare necesare în viaţa de şcolar şi adult. Ele determină preşcolarul să urmărească atent, cu interes sporit şi curiozitate lecţia, să-şi utilizeze imaginaţia, memoria, puterea de anticipare.
Cuvinte cheie: strategie didactivă interactivă, creativitate, interactivitate, activism, Brainstorming,
Argument
Învǎţarea interactiv-creativǎ este un proces evolutiv, care are la bazǎ receptivitatea faţǎ de experienţele noi cǎutate şi rezolvate prin explorare, deducţie, analiza, sintezǎ, generalizare, abstractizare, concretizare punând accentul pe realizarea conexiunilor între sensuri şi solicitand o profundǎ implicare intelectualǎ, psihomotorie, afectivǎ şi voliţionalǎ.
În cadrul învǎţǎrii interactiv-creative copilul descoperǎ, imagineazǎ, construieşte şi redefineşte sensurile, filtrându-le prin prisma propriei personalitǎţi şi solicitând procesele psihice superioare de gândire şi creaţie. Ea apare ca urmare a eforturilor individuale şi colective, al interacţiunii copilului cu ceilalţi, bazându-se pe schimburile sociale în dobândirea noului.
Strategiile care îi angajeazǎ în procesul de învǎţare stimuleaza gândirea criticǎ, sporesc gradul de conştientizare şi de responsabilitate din partea lor.
Ce sunt strategiile didactice interactive?
Strategia a fost definita ca un mod de combinare si organizare cronologica a ansamblului de metode si mijloace alese pentru a atinge anumite obiective Strategia de predare-învăţare (strategia didactică) reprezintă chintesenţa metodelor, procedeelor, mijloacelor de învăţământ şi a modurilor de organizare a învăţării (frontal, pe grupe şi individual), în derularea lor secvenţială pentru atingerea obiectivelor instructiv-educative. Strategia didactica este un termen unificator, integrator, care reuneste sarcinile de învatare cu situatiile de învatare, reprezentând un sistem complex si coerent de mijloace, metode, materiale si alte resurse educationale care vizeaza atingerea unor obiective. Ea este necesara în orice act pedagogic, ocupând un loc central în cadrul activitatii didactice, deoarece proiectarea si organizarea lectiei se realizeaza în functie de decizia strategica a cadrului didactic. Ea este conceputa ca un scenariu didactic complex, în care sunt implicati actorii predarii - învatarii, conditiile realizarii, obiectivele si metodele vizate. Astfel, strategia prefigureaza traseul metodic cel mai potrivit, cel mai logic si mai eficient pentru abordarea unei situatii concrete de predare si învatare.
Strategiile didactice interactive sunt recunoscute drept modalităţi eficiente de stimulare a potenţialului creativ, atât individual, cât şi grupal, promovând o metodologie care exerzează capacităţile superioare cognitive ale copiilor.
Strategia didactică, devine astfel, rodul unei munci colective desfăşurată de cadrul didactic împreună cu copii, aceştia completând planul de lucru cu propriile interese, dorinţe de cunoaştere şi de activitate intelectuală. În aceste condiţii, copiii pot alege modul in care doresc să lucreze: în echipă, colectiv sau individual, pot alege ce materiale didactice să utilizeze, pot opta pentru anumite metode de lucru. Astfel, având şansa de a avea asemenea opţiuni, educatorul contribuie la dezvoltarea creativităţii copiilor, iar strategia didactică care a luat naştere din combinarea armonioasă a tuturor factorilor implicaţi, poate duce cu succes către îndeplinirea obiectivelor propuse.
Strategiile didactice interactice ca strategii de grup presupun munca în echipă a copiilor organizaţi pe microgrupuri în vedferea realizării obiectivelor propuse. Se bazează îe sprijinul reciproc în cercetare şi învăţare, stimulează participarea efectivă a fiecărui copil, antrenând toată personalitatea copiilor (abilităţi cognitive, afective, volitive, sociale). Solicită efort de adaptare la normele de grup, toleranţă faţă de părerile colegiilor. Strategiile didactice interactive trebuie percepute ca strategii de interacţiune activă între participanţi la activitate.
Exemple de metode ce ar putea constitui elemente ale unei strategii didactice interactive
Brainstorming, metodă denumită şi “asalt de idei” poate fi utlizată cu succes în a-i determina pe copii să emită cât mai multe idei, fâră ca iniţial să se stabilească valoarea acestora.
Etapele brainstormingului:
• formularea sub formă de întrebare a temei;
• comunicarea sarcinii de lucru;
• comunicarea regulilor;
• desfăşurarea activităţii frontale de prezentare a ideilor;
• înregistrarea ideilor enunţate de copii;
• evaluarea ideilor.
Exemple de teme ce pot fi abordate prin metoda brainstorming:
• Ce s-ar întâmpla dacă nu ar fi niciodată soare?
• Care sunt drepturile copiilor?
• De ce este primăvara un anotimp frumos?
• Ce putem face pentru a avea o ţară curată?
O altă metodă ce poate fi folosită în cadrul unei strategii interactive este tehnica viselor. Este o metodă bazată pe meditaţie, în acre copilul îţi foloseşte imaginaţia, învăîând să se gândească la viitor, să se priecteze pe sine într-o altă locuinţă, într-o altă ţară, la o altă vârstă.
Grupa de copii va fi organizată în patru echipe.
Sarcina didactică: În cadrul temei “Grădiniţa mea” fiecare copil îşi va imagina cum va arăta grădiniţa când el va fi mare.
Grupa 1. “Lingviştii”: Realizaţi un text de 3-4 propoziţii în care să descrieţi grădiniţa voastră în viitor.
Grupa 2. “Constructorii”: Construiţi grădiniţa voşstră aşa cum credeţi ca va fi cînd voi veţi fi mari.
Grupa 3. “Desenatorii”: Desenaţi cum vreţi să arate grădiniţa voastră când veţi fi mari.
Grupa 4. “Actorii”: Imaginaţi-vă că aţi crescut mari şi sunteţi actori păpuşari. Prezentaţi un program artistic in grădiniţa voastră.
Concluzie
Interactivitatea se referǎ la procesul de învǎţare activǎ. Copilul acţioneazǎ asupra informaţiei pentru a o transforma într-una nouǎ, personalǎ şi interiorizatǎ. Cel ce învaţǎ reconstruieşte sensuri prin explorarea mediului înconjurǎtor, rezolvând probleme sau aplicând informaţia dobânditǎ în situaţii noi.
În cadrul învǎţǎrii, copilul îşi asumǎ rolul de subiect, de agent al propriei formǎri, iar noi, cadrele didactice vom fi ghidul în demersurile intreprinse. Învǎţarea interactiv-creativǎ este necesarǎ pentru a crea omul creativ, un constructor de idei. Acest tip de învǎţare pune accent pe învǎţarea prin cercetare-descoperire, pe învǎţarea prin efort propriu, independent sau dirijat; pune accent pe echipamentul intelectual operatoriu, pe gândire şi imginaţie creatoare.
Atitudinea activǎ şi creatoare a copiilor este o consecinţa atât a stilului de predare al nostru cât şi al obişnuinţei copilului de a se raporta la sarcinǎ. Stimularea activismului şi a creativitǎţii în grǎdiniţǎ presupune favorizarea unui mediu de învǎţare interactiv, dinamic.
Pentru stimularea activismului şi creativitatea copilului cadrul didactic trebuie sǎ fie un tip creativ şi activ, sǎ manifeste un comportament şi o atitudine pozitivǎ în acest sens. Aspiraţiile copiilor, valorile morale şi intelectuale preţuite de educatoare acţioneazǎ asupra personalitǎţii aflate în formare. Ceea ce preţuieşte şi promoveazǎ cadrul didactic va preţui şi va dezvolta şi copilul în mod mai mult sau mai puţin conştient. Cadrele creative determinǎ avântul creativitǎţii copiilor fǎrǎ eforturi deosebite. Cadrul didactic bun permite copilului sǎ-şi asume riscuri intelectuale, sǎ speculeze, sǎ facǎ asocieri nebǎnuite, oferindu-i însǎ sprijin în situaţii de frustrare,eşec,nesiguranţǎ.
Bibliografie:
Cerghit, Ioan (2002), Sisteme de instruire alternative şi complementare. Sructuri, stiluri strategii, Bucuresti, Editura Aramis;
Revista Învăţământului Preşcolar, nr. 4/2007;
Revista Învăţământului Preşcolar, nr. 1-2/2008;
Revista Învăţământului Preşcolar, nr. 1-2-2010.
Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:
|
|
APTITUDINILE
Potrivit manualelor de psihologie, prin aptitudine intelegem o serie de „realitati” psihice si chiar psihofiziologice, cum ar fi predispozitiile sau capacitatile.
In sensul larg, aptitudinea reprezinta o expresie a potentialului adaptativ... Read more
EDUCATIA FORMALA
O definitie a educatiei formale a fost data de catre Philip Coombs, conform careia educatia formala este “sistemul educational structurat ierarhic si gradat cronologic, pornind de la scoala primara... Read more
ECHILIBRUL PSIHOSOMATIC ÎN VIAŢA COTIDIANĂ
Mureşan-Chira Gabriel
Prof. Educator CRDEII, Cluj-Napoca
Tentaţiile lumii contemporane pot destabiliza echilibrul psihosomatic al unui individ în aşa fel încât defazarea triadei corp-... Read more
STIMULAREA gustului pentru lecturǎ lA ŞCOLARUL MIC
prof. înv. primar Marşeu Rodica Lavinia
Colegiul Tehnic Ion Mincu, Timişoara
Cu toatǎ amploarea pe care au luat-o mijloacele audio-vizuale în... Read more
EFECTUL PROMETEU ŞI DEFICIENŢELE
UNEI CULTURI POPULARE
Prof. Maghiar Adina
S08 „Arany Janos”, Salonta
În lumea istorică există o ortogeneză a culturilor care se constituie într-o teorie a culturilor şi care... Read more
INTIMITATEA CA MANIFESTARE PERFECTĂ A EULUI SUPERREALIST
de Ştefan Lucian MUREŞANU
Moto: Intimitate, o relaţie în care proştii sunt atraşi providenţial pentru distrugerea lor reciprocă.
Ambrose Bierce
Cuvinte cheie: intimitate, stare, identitate, eu,... Read more
ŞANSE EGALE PENTRU COPIII PROVENIŢI DIN MEDII DEFAVORIZATE
Prof. CORD MARILENA
Școala Gimnazialā Cālāƫele, Judeƫul Cluj
Prima cerinţă a educaţiei incluzive este de a diminua până la a elimina toate formele... Read more
STUDIU GEOGRAFIC ASUPRA CALITĂŢII MEDIULUI
ÎN MUNICIPIUL BRĂILA
Profesor Miron Steluţa Otilia
Şcoala cu clasele I-VIII Movila Miresii, judeţul Brăila
Rezumat: Studiul şi-a propus să identifice actualele probleme de mediu de pe raza municipiului... Read more
METODOLOGIA PRIVIND ORGANIZAREA ŞI DESFĂŞURAREA
EXAMENULUI NAŢIONAL DE DEFINITIVARE ÎN ÎNVĂŢĂMÂNT
Vezi metodologia privind organizarea şi desfăşurarea examenului naţional de definitivare (definitivat) în învăţământ.
Capitolul I
Dispoziţii generale
Art. 1 Prevederile Metodologiei privind…
SUFLET GÂRBOV ÎN PREAJMA LUMINII
Prof. educator Mureșan-Chira Gabriel
Școala Gimnazială Specială Centru de Resurse
și Documentare privind Educația Incluzivă/ Integrată, Cluj-Napoca
Rezumat: Despre Dumnezeu nu trebuie să taci.…
ANEXA Nr. 9
la regulament
CHESTIONAR
pentru personalul didactic*)
___________
*)Raspunsurile la acest chestionar au caracter confidential.
- model -
In scopul diagnosticarii procesului institutional din scoala dvs., a stabilirii unor… NOTES SUR LA POSSESSION/APPARTENANCE
Prof. Ilie Minescu
Universitatea de Vest, Timişoara
La relation d’interdépendance exprimée par le possessif a une structure variable selon le type de combinaison syntagmatique qui relie les deux éléments.… EDUCAŢIA GLOBALĂ
- REPERE METODOLOGICE -
REPREZENTAREA ROMÂNIEI ÎN CADRUL PROIECTULUI
· 2001 – participarea la Seminarul internaţional de Educaţie globală – Strasburg, Franţa;
· 2001 – iniţierea vizitelor de studiu şi experienţă… STUDIUL PRIVIND FOLOSIREA
METODELOR ALTERNATIVE DE ÎNVĂŢARE
Prof. Pantin Delia
Colegiul Tehnic Energetic „Regele Ferdinand I ” Timişoara
Studiul se referă la modul cum sunt folosite metodele alternative de învăţare, respectiv… GRILA DE OBSERVAȚIE COMPORTAMENTALĂ
A ELEVULUI CU ADHD
Profesor Adriana Liliana Bezman
Şcoala Gimnazială Sf. Mihail şi Gavril, loc. Smârdan, jud. Galaţi
Hiperactivitatea cu deficit de atenţie, ADHD, este una dintre tulburările… Conţinutul dosarului comisiei metodice sau ariei curriculare
I. Componenta organizatorică
- structura noului an şcolar;
- încadrări;
- componenţa catedrei (nume, grade didactice, vechime);
- orarul membrilor catedrei.
II. Componenta managerială
- raport de activitate pe anul…
Fotografia, sumar de viata!
Istoria omenirii, fie recenta sau antica, nu a fost foarte bine ilustrata deoarece aparatele foto au aparut de foarte putin timp, ceva peste 100 de ani. Unii ar…
|
|