|
|
Infograficele in activitatea didactica |
Scris de administrator
|
Miercuri, 08 Iunie 2016 14:19 |
INFOGRAFICELE ÎN ACTIVITATEA DIDACTICĂ
Profesor Bușcă Alexandru
Liceul Tehnologic “Lazăr Edeleanu”, Năvodari
Rezumat: Articolul de față prezintă noțiunea de infografic, necesitatea utilizării acestuia în cadrul lecțiilor, precum și pașii de realizare a unui infografic cu ajutorul instrumentului Piktochart.
Cuvinte cheie: învățare, vizual, infografic, Piktochart, informație
Trăim într-o epocă în care informaţiile abundă. Oamenii de știință au descoperit că aproximativ jumătate din creier se ocupă de procesarea vizuală și de asemenea că elementele vizuale colorate cresc dorinţa de a citi și de a înțelege informațiile prezentate.
Un mijloc de comunicare vizual convingător şi eficient este infograficul. El conţine texte, imagini, diagrame şi/sau videoclip-uri, combinate astfel încât mesajul să ajungă la receptor. Infograficele sunt utile în diferite domenii de activitate cum ar fi: învăţământ, comerț, sănătate, turism, etc.
În cadrul lecțiilor, cu ajutorul infograficelor cadrele didactice pot prezenta idei valoroase, într-o formă atrăgătoare, clară, schematică, mai uşor de înţeles şi de asimilat de către elevi, trezindu-le acestora interesul.
Pentru realizarea infograficelor, utilizatorul are la dispoziție o mulțime de aplicații on-line gratuite, cum ar fi:
-
creately.com – aflat la adresa http://creately.com/,
-
dipity.com – aflat la adresa http://www.dipity.com/,
-
easel.ly – aflat la adresa http://www.easel.ly/,
-
infogr.am – aflat la adresa http://infogr.am/,
-
piktochart.com - aflat la adresa http://piktochart.com/,
-
visme.co – aflat la adresa http://www.visme.co/,
-
visualize.me – aflat la adresa http://vizualize.me/, ş.a.
În momentul în care dorim să realizăm un infografic reuşit, trebuie să ştim precis ce informaţii vom utiliza, cum le vom organiza şi cum le vom prezenta, astfel încât acestea să fie însuşite fără efort. Este important ca infograficul să fie cât mai simplu.
O aplicaţie uşor de utilizat, cu o interfaţă intuitivă este Piktochart. Ea dispune de un număr limitat de șabloane gratuite. Pentru crearea unui infografic cu ajutorul acesteia, accesăm site-ul aflat la adresa https://piktochart.com/. Următorul pas este să ne creem un cont, alegând varianta gratuită (Start For Free). Pentru aceasta vom completa câmpurile username, email, password. Specificăm la username numele de utilizator pe care îl vom folosi, la email adresa de email pe care o vom întrebuința, iar la password parola pe care o vom utiliza în cazul contului respectiv. La sfârşit apăsăm pe butonul „Create my account”.
După ce intrăm în contul nostru, selectăm formatul pe care dorim să îl utilizăm. Avem la dispoziție următoarele formate: Infographic (Ilustraţie), Presentation (Prezentare), Poster (Baner) şi Report (Raport). În cazul nostru vom selecta formatul Infographic. La începutul paginii apar șabloanele gratuite (Free Templates: Business Basic, Startup Basic, Education Basic, Business Etiquette, Minimalist 2, Dark 2, About Me, Infographic: Course Syllabus, Capture The Moment, World Startup Report, Coffee vs Tea, The Startup Way), urmate de cele contra cost. Din șabloanele gratuite de la infografice vom selecta un model. Pentru acesta vom vizualiza înainte modelele existente şi îl vom selecta pe acela care corespunde temei pe care o avem de prezentat elevilor la clasă. Dacă dorim putem însă să ne creăm propriul nostru infografic cu Create your own infographic (Creează-ți propria ilustrație). În momentul în care ne poziționăm pe Create your own infographic, apar două butoane: Preview (Previzualizare) și Create (Creare). După ce apăsăm butonul Create (Creare), începem să edităm conţinutul infograficului. Un infografic este alcătuit din mai multe blocuri.
În meniul din stânga aplicației există următoarele opţiuni:
-
Graphics – conţine elemente de grafică, cum ar fi: linii şi forme automate (Shapes & Lines), iconuri (Icons), imagini (Photos) şi ramă foto (Photo Frame).
-
Uploads – permite încărcarea imaginilor de pe calculatorul personal.
-
Background – permite alegerea fundalului pentru blocul curent. Fundalul poate fi o culoare sau o imagine.
-
Text – conţine diferite moduri de scriere a textelor, titlurilor şi subtitlurilor. De asemenea, permite și utilizarea de chenare pentru texte.
-
Tools – conţine următoarele instrumente care pot fi inserate în infografic: videoclipuri (Videos), grafice (Charts) şi hărţi (Maps).
În partea din stânga a blocului curent se găsesc următoarele șase butoane:
-
Add Block (Adaugă bloc) – adaugă un bloc gol după cel curent.
-
Clone Block (Copiază blocul) – permite crearea unei copii a blocului curent.
-
Delete Block (Șterge blocul) – șterge blocul curent.
-
Move Down (Deplasează în jos) – modifică ordinea blocurilor, prin deplasarea în jos a blocului curent.
-
Move Up (Deplasează în sus) – deplasează în sus blocul curent.
-
Settings (Setări) – permite modificarea dimensiunilor (înălțimea și lățimea) blocului curent.
După ce am realizat infograficul, îl vom salva pe calculatorul nostru utilizând butonul „Download”, în format png, pdf sau jpeg. Apoi putem să îl salvăm şi pe Internet, în cadrul aplicaţiei Piktochart, apăsând butonul „Saved”. Putem să facem public infograficul realizat apăsând butonul “Share”. În momentul în care am finalizat lucrul cu această aplicaţie, apăsăm butonul „Logout”. În urma acestei operaţii revenim la fereastra în care se realizează logarea pe site.
Un exemplu de infografic realizat cu ajutorul aplicației Piktochart este prezentat la adresa https://magic.piktochart.com/output/13974766-untitled-infographic. Infograficul conține: texte, imagini, diagrame și hărți. El este alcătuit din şapte blocuri.
Pentru prezentarea infograficelor la clasă, profesorul poate utiliza un videoproiector sau o tablă interactivă.
Acasă elevii pot accesa link-urile infograficelor realizate de către cadrul didactic, studiind ceea ce li s-a prezentat în clasă.
Putem spune că infograficul este un instrument puternic de învăţare, atunci când este bine conceput.
Bibliografie
-
http://naldzgraphics.net/tips/reasons-why-infographics-are-important/ Accesat 23 mai, 2016
-
http://whatis.techtarget.com/definition/infographics Accesat 17 mai, 2016
-
http://www.creativebloq.com/infographic/tools-2131971 Accesat 25 mai, 2016
-
http://www.scribblelive.com/blog/2013/02/18/11-infographics-about-infographics/ Accesat 17 mai, 2016
-
http://www.technorms.com/11214/best-tools-for-creating-infographics Accesat 20 mai, 2016
Articole asemanatoare mai vechi:
|
|
SOFTURI PENTRU HĂRȚI MENTALE
Profesor Bușcă Laura
Liceul Tehnologic “Lazăr Edeleanu”, Năvodari
Rezumat: Acest articol prezintă noțiunea de hartă mentală, importanța utilizării acesteia în activitatea... Read more
BISERICA ,,SFÂNTUL NICOLAE’’
DORHOI, JUDEŢUL BOTOŞANI
Profesor Adrian Şulic
Grup Şcolar ,,Regina Maria’’, Dorohoi, Botoşani
Prima mențiune documentară a oraşului Dorohoi datează din 6 octombrie 1407. Când boierii moldoveni reînnoiesc în oraşul Liov... Read more
PROBLEME GEOGRAFICE
Profesor Miron Steluţa Otilia
Şcoala cu clasele I-VIII Movila miresii, judeţul Brăila
Rezumat: Promovarea interdisciplinarităţii constituie un element definitoriu al progresului cunoaşterii. Copiii nu tebuie educaţi pentru lumea de azi, deoarece... Read more
SENSUL ONOMATOPEELOR ÎN CREAŢIA LIRICĂ BACOVIANĂ
dr. Ştefan Lucian MUREŞANU
Motto: Veacul m-a făcut / Atât de cult, / Încât mă uit / Peste oameni. / Am învăţat atâtea / În timpul... Read more
PROFESIUNEA DIDACTICĂ
DIN PERSPECTIVĂ EMOŢIONALĂ
Profesor DULCEAC DORINA,
Școala Gimnazială Bălăceana - Suceava
REZUMAT: În contextul societăţii de azi, personalităţile complexe şi dinamice integratoare trebuie să dovedească o permanentă adaptare la schimbările inevitabile,... Read more
STERILITATEA
Prof. Cosma Camelia Veronica
Liceul de Artă “Ioan Sima”, Zalău
Sterilitatea la femei
Cauzele care duc la sterilitate feminină sunt numeroase. Pentru ca femeia să rămână însărcinată şi să ducă sarcina la termen... Read more
BOLILE APARATULUI RESPIRATOR
Cosma Camelia
Liceul de Artă ”Ioan Sima” și Școala Gimnazială ”Corneliu Coposu”, Zalău
Aceste boli pot fi grupate în... Read more
Planificare model pentru geografie clasa a IV-a
Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata... Read more
PERCEPŢIA AUTOEFICACITĂŢII ÎN MUNCĂ A TINERILOR DIN ORGANIZAŢIILE VIRTUALE
Psih. Pop Petronica
Profesor consilier şcolar/CJRAE Cluj
Rezumat
Studiul de faţă încearca să patrundă în lumea organizaţiilor virtuale (virtual organizaţion), un domeniu deosebit…
OPORTUNITĂŢI DE FORMARE PROFESIONALĂ
PRIN PROIECTE EUROPENE
profesor Moise Iuliana
profesor Ghiţă Angelica
profesor Ilie Lăcrămioara
Liceul cu Program Sportiv ”I. B. Şoter”, Buzău
…
DESPRE RAȚIUNE ȘI SENTIMENTE
prof. Arjoca Mihaela Maria
Colegiul Tehnic ‘’Ion Mincu’’, Timișoara
Rezumat: Omul este un complex de sentimente și rațiune.
Cuvinte… EDUCATIA FIZICA SI SPORTUL
Sensul pedagogic al notiunii de educatie fizica
Educatia fizica este o componenta indispensabila a educatiei, care urmareste dezvoltarea armonioasa si normala a organismului, intarirea sanatatii si cultivarea unor…
Grupuri de lucru evaluari clasele II-IV-VI in anul scolar 2015-2016
Vezi APEL PENTRU SELECTIA CADRELOR DIDACTICE in grupurile de lucru pentru evaluarile nationale de la finalul claselor… PARTEA VI
Mostre de unităţi SF intercurriculare
Fiecare partener a proiectat o unitate SF inter-curriculară (cross-curriculară), descriind o serie de lecţii interconectate care utilizează unul sau mai multe texte SF cu scopul…
Programul Şcoala Altfel 2014
Vezi Programul "Şcoala altfel: Să ştii mai multe, să fii mai bun!" 2014, anexă la Ordinul nr. 3.818 din 3 iunie 2013 privind structura anului şcolar 2013-2014,… DIMENSIUNEA PSIHOPEDAGOGICĂ A TERAPIEI OCUPAŢIONALE
Mureşan Chira Gabriel
Prof. Educator CRDEII, Cluj-Napoca
Terapia ocupaţională se constituie intr-o disciplină complexă, o activitate vitală ce valorifică informaţii interdisciplinare cu scopul de a- i restabili,…
CUM REZOLVĂM O PROBLEMĂ MATEMATICĂ?
Prof. Popa Crina Diana
Școala Gimnazială Hășmaș, jud. Arad
Una din sarcinile cele mai importante ale profesorului constă…
|
|