Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Inovarea si modalitati de valorificare a ei in activitatea didactica
Scris de mihaiela lazar   
Luni, 08 Februarie 2016 12:02

INOVAREA ŞI MODALITĂŢI DE VALORIFICARE A EI

ÎN ACTIVITATEA DIDACTICĂ

Prof. Saizescu Cristina-Alexandra

Colegiul Tehnic Energetic „Regele Ferdinand I” Timişoara

Secolul XXI impune ca formatorii să adopte o atitudine corespunzătoare noilor coordonate ale realităţii, aflate într-o continuă schimbare, preocupându-se de formarea lor continuă, pentru ca ulterior să poată utiliza ceea ce au învăţat şi să poată selecta acele competenţe care să inducă elevilor capacitatea de a aplica în viaţa cotidiană cât mai multe din noţiunile predate în cadrul disciplinelor din trunchiul comun al curriculei şcolare.

Educaţia pe tot parcursul vieţii a devenit o prioritate a sistemelor de învăţământ la nivel global. Chiar dacă rolul educaţiei de bază, formale, rămâne esenţial, învăţarea permanentă, împreună cu educaţia nonformală, vin să personalizeze şi să dezvolte aptitudini cât mai apropiate de cerinţele pieţei şi ale societăţii actuale. Comisia Europeană a reunit iniţiativele sale de formare sub o singură umbrelă - programul de învăţare pe tot parcursul vieţii, iar acesta conţine patru subprograme: Comenius, Erasmus, Leonardo da Vinci şi Grundtvig.

Prioritatea centrală a programului de învăţare pe tot parcursul vieţii este să întărească contribuţia adusă de educaţie şi formarea profesională în atingerea obiectivului Lisabona de transformare a Uniunii Europene „în cea mai competitivă economie bazată pe cunoaştere din lume, capabilă de o creştere economică durabilă însoţită de o creştere cantitativă şi calitativă a numărului locurilor de muncă şi de o mai mare coeziune socială”, potrivit Comisiei Europene.

Ideea formării pe tot parcursul vieţii îşi pune amprenta şi asupra resursei umane din sistemul educaţional, iar cadrele didactice, mai mult poate decât alte categorii de intelectuali, pot fructifica în mod eficient competenţele inovative în procesul de învăţământ prin eficientizarea activităţilor cu elevii. Astfel, profesorii pot realiza legături interdisciplinare în cadrul demersurilor didactice la diverse nivele, create din necesitatea de a explica în cadrul vreunei lecţii un fenomen, o noţiune, o proprietate, sau pot fi planificate şi pot fi legate prin definirea unor concepte de utilizare a unor metode şi instrumente noi.

Activitățile de inovare sunt acțiunile cu caracter novator, care au ca bază funcţională procesul creativ specific uman de genera idei sau concepte noi, noi asocieri între idei sau concept pre-existente şi presupun parcurgerea unor etape: analiza surselor de oportunități de inovare, implementarea lor şi crearea modalităţii de a optimiza ulterior produsul realizat.

Interdisciplinaritatea constituie un mod inovativ de abordare a activităţii didactice, realizată pe fondul unei atitudini favorabile cretivităţii şi cultivate la cadrele didactice prin intermediul programelor de formare continuă la care aceştia participă periodic. Astfel, activităţile susţinute de profesori în medii formale sau informale vor fi mai apropiat de experienţele reale ale elevilor şi de nevoile lor de cunoaştere, iar premisa o constituie capacitatea inovativă a cadrului didactic de a crea asocieri între diverse discipline. Astfel, demersul interdisciplinar se revarsă peste limitele materiilor strict delimitate de curriculă, conlucrând la formarea personalităţii elevului, dar într-un mod integrator şi mult mai eficient. Dar pentru un astfel de demers, capacitatea de inovare a cadrelor didactice reprezintă cheia şi nucleul de la care pot pleca aceste asocieri interdisciplinare.

Cultivarea şi promovarea capacităţii de inovare a cadrelor didactice prin programe de formare continuă cât mai adecvate are efecte benefice asupra abordării ulterioare a procesului instructiv-educativ, iar capacitatea profesorilor de a realiza şi aplica asocieri interdisciplinare aduce un plus de eficienţă, o manieră didactică mai apropiată de nevoile reale de formare ale elevilor şi de noile coordonate ale realităţii.

Bibliografie

1. Creţu Eugen şi colectiv, „Inovarea în învăţământul de masă”, Editura Aramis, Bucureşti, 2014;

2. Morton Samuel, „Ingeniozitate în şcoala mileniului III”, Editura Eurobit, Timişoara, 2015;

3. *** Declaraţia Statutară a Comisiei pentru Învăţământ a Uniunii Europene.

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Profesorul ca manager educational

PROFESORUL CA MANAGER EDUCAŢIONAL   Prof. Mihaela Marian, Colegiul Tehnic ‘‘Constantin Brâncuși’’   Rezumat: În perioada actuală, profesorul nu mai reprezintă doar un transmiţător de cunoştinţe, ci şi un organizator, îndrumător şi evaluator al...

Read more

Evaluarea cu ajutorul testelor create cu…

EVALUAREA CU AJUTORUL TESTELOR CREATE CU SOFTWARE-UL WONDERSHARE QUIZCREATOR Profesor Bușcă Alexandru Liceul Tehnologic “Lazăr Edeleanu”, Năvodari Rezumat: Articolul de față prezintă pașii pe care trebuie să îi parcurgă profesorul...

Read more

Romanul Maitreyi o initiere in labirintu…

ROMANUL MAITREYI – O INIŢIERE ÎN LABIRINTUL IUBIRII Profesor Marincaș Marinela Adriana, Colegiul Național „Horea, Cloșca și Crișan” Rezumat Mircea Eliade se abandonează unei instinctive şi patetice simplităţii în crearea mitului...

Read more

Formular de aplicatie proiecte cuprinse …

Ministerul Educaţiei, Cercetării, Tineretului și Sportului FORMULAR DE APLICAŢIE pentru proiectele ce vor fi cuprinse în Calendarul Activităţilor Educative 2011 Proiectele se transmit prin poștă/curier de ISJ/ISMB, într-un singur pachet, până la...

Read more

Programa scoala limba si literatura ital…

  ANEXA Nr. 1   PROGRAMA SCOLARA Limba si literatura italiana materna Clasa a IX-a      NOTA DE PREZENTARE Curriculumul de Limba si literatura italiana materna destinat studierii acestei discipline de catre elevii apartinand minoritatii...

Read more

Importanta predarii istoriei locale

IMPORTANŢA PREDĂRII ISTORIEI LOCALE Prof. Vasile Cătălina Liceul Teoretic”Paul Georgescu„ Țăndărei Plecând de la afirmaţia lui N.Iorga: ”un popor care nu îşi cunoaşte istoria e ca un copil care nu...

Read more

Principalele documente referitoare la dr…

PRINCIPALELE DOCUMENTE REFERITOARE LA DREPTURILE OMULUI ŞI ALE COPILULUI   Profesor Lazar Mihaiela Liceul de Artă „Ioan Sima” Zalãu   „La urma urmelor, unde încep drepturile universale? În locuri mici, aproape de casă … Doar dacă aceste...

Read more

Regulamentul de inspectie a unitatilor d…

Regulamentul de inspectie a unitatilor de invatamant preuniversitar   Prezentul Regulament de inspectie a unitatilor de invatamant preuniversitar a fost publicat in Monitorul Oficial 746 din 24 octombrie 2011 (M. Of. 746/2011) si...

Read more