Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


INSTRUIREA ASISTATA DE CALCULATOR
Duminică, 08 Noiembrie 2009 03:00

INSTRUIREA ASISTATÃ DE CALCULATOR

 

prof. Adriana Verbinschi

Colegiul National Octav Onicescu Bucuresti

 

 

Sistemul IAC (Instruire Asistatã de Calculator) este un mediu integrat hardware-software destinat interactiunii dintre posesorii unui sistem de cunostinte si destinatarii acestuia, în vederea asimilãrii active de informatie însotitã de achizitionarea de noi operatii si deprinderi. Progresele considerabile în domeniul informaticii, atât hardware cât si software, au revolutionat tehnologiile educationale, acest lucru ducând la dezvoltarea si perfectionarea învãtãmântului. Computerul, prin posibilitãtile sale remarcabile a devenit un instrument de învãtare (instruire), cercetare si gestionare. Devenind un mediu interactiv, în mãsurã sã întretinã un dialog intens de întrebãri si rãspunsuri cu elevul care-l utilizeazã, posibilitãtile virtuale de folosire a computerului ca instrument de sprijinire a instruirii sunt numeroase. Didactica informationalã îsi propune sã realizeze studierea aspectelor legate de receptarea specificului programãrii proceselor,a restructurãrii conceptuale si procesuale aduse de programare actului de predare si învãtare privit ca pe o comunicare educationalã.

În ceea ce priveste rolul formativ al informaticii în cadrul procesului de învãtãmânt, trebuie sã fie mentionate urmãtoarele douã aspecte:

- Utilizarea calculatorului electronic ca instrument didactic în desfãsurarea procesului de predare-învãtare;

- Obiectivul propus nu poate fi realizat decît dacã utilizarea calculatorului, ca instrument didactic, se realizeazã în contextul folosirii unor strategii didactice adecvate.

 

Platforma de e-Learning AEL

Platforma integratã completã de instruire asistatã de calculator si gestiune a continutului, AeL este un sistem integrat de predare, învãtare si gestiune a continutului, bazat pe principii educationale moderne. Platforma de eLearning AeL oferã suport pentru predare si învãtare, pentru testare si evaluare, pentru administrarea continutului, monitorizarea procesului de învãtãmânt si conceptie curicularã.

Platforma AEL este destinatã sprijinirii procesului de instruire/învãtare punând la dispozitia profesorilor un instrument suplimentar de lucru caracterizat prin eficientã si capacitate de adaptare iar elevilor un spatiu în care instruirea este deschisã tuturor posibilitãtilor si ideilor. Softul este produs de Siveco România. Utilizarea platformei AEL este marcatã de o vastã extindere a ariei de acoperire specificã domeniului educatiei:

- suport multi-lingvistic si regional: AeL este usor de transpus într-o altã limba si usor de reconfigurat;

- rolurile, grupurile, utilizatorii si drepturile de acces asociate sunt usor de administrat;

oferã un sistem de operare care este periodic upgradat;

- module de lectii care trateazã interactiv diverse subiecte din programa scolarã;

- testeazã si evalueazã elevii, realizând o monitorizare inteligentã în functie de nivelul de pregãtire al fiecãruia;

- accesul nelimitat la informatie prin Internet sau baze de date proprii (cum ar fi dictionarele, care afiseazã definitii la o simplã selectare a unui cuvânt);

- realizeazã administrarea resurselor clasei/scolii, contribuind punctual si global la organizarea eficientã a programului scolar;

- este un cadru de desfãsurare a unei strategii, pe care o stabileste profesorul, el utilizeazã module-momente de lectie furnizate de pachetul AEL, fiecare moment fiind, de fapt, un soft educational de un anume tip;

- realizarea de proiecte comune ale elevilor si profesorilor lor.

Schimbãrile ating nu numai un mod de a transmite-oferi informatia ci si relatiile dintre profesor si elev.

Astfel, profesorul îsi schimbã competentele dar implicit si mentalitatea, în acest nou context el nu oferã informatia ci o mijloceste, o pozitie complexã în care trebuie sã se potriveascã perfect devenind un termen al trinomului elev-educator-computer. Rolul lui nu se diminueazã ci evolueazã spre o altã functie. Profesorul trebuie sã foloseascã eficient toate resursele existente, el are posibilitatea sã participe activ creând momente de lectie în mediul prietenos al clasei virtuale care îi pune la dispozitie un adevãrat arsenal de obiecte diverse care pot contribui la dezvoltarea unei teme si am numit aici bazele de date care sunt în continuã completare si complexificare.

Elevul devine unul dintre constructorii propriei cunoasteri, dobândind un rol care, chiar si în trecutul apropiat, îi era necunoscut. Sigur acesta vine nu numai cu avantajele evidente ci si cu responsabilitãti, pentru cã centrul noii educatii este responsabilizarea, descoperirea timpurie a importantei actului educational care se transformã din dogmã în proiect liber consimtit la care elevul participã activ îmbinând acumularea de informatii cu dobândirea unor abilitãti precise care sã îi dea posibilitatea sã caute, descopere, investigheze, acumuleze oferindu-i o bazã puternicã pentru societatea în care urmeazã sã trãiascã.

Dinamica noilor metode de învãtare este fundamental alta, elevul este învãtat cum sã învete adaptând mijloacele propuse la propriile capacitãti si abilitãti, este deprins mai degrabã sã caute informatia, folosind algoritmi precisi, decât sã o retinã fãrã discernãmânt.

Întrebarea pe care probabil multi dintre noi o pun în acest context fiind dacã într-adevãr este nevoie de aceste schimbãri majore, structurale, care pot genera probleme de adaptare unor categorii de profesori sau elevi.

Rãspunsul este dat de chiar societatea spre care ne îndreptãm. Societatea informationalã nu mai este o previziune de viitor ci o stare de fapt a prezentului, rãmâne la latitudinea fiecãruia cât de repede va sti sã facã parte cu adevãrat din ea si aceasta nu numai ca o cerintã exterioarã, impusã, ci ca o necesitate individualã de armonizare.

 

Bibliografie

  1. Cerchez E., Sisteme de calcul, Ed. L&S Infomat, Bucuresti, 1998
  2. Cerghit I., Metode de învãtãmânt, E.D.P., Iasi,1996
  3. Ionescu C., Metodica predarii informaticii, Univ. Babes-Bolyai Cluj, 1998
  4. http://www.immromania.ro/servicii

 

 

Ultima actualizare în Vineri, 26 Martie 2010 19:25
 

Revista cu ISSN

Obiectivele si sarcinile activitatilor m…

OBIECTIVELE ŞI SARCINILE ACTIVITĂŢILOR MATEMATICE DIN GRĂDINIŢA DE COPII   Profesor învăţământ primar Marşeu Rodica Lavinia Şcoala cu clasele I – VIII Dudeştii Noi, Judeţul Timiş             Activităţile cu conţinut matematic din grădiniţa de...

Read more

Directioneaza 2 % din impozit pentru Aso…

Direcţionează 2% din impozit pentru Asociaţia Profesorilor din România Direcţionează 2% din impozitul tău pe venit pentru susţinerea acţiunilor şi programelor coordonate de Asociaţia Profesorilor din România! Această donaţie nu costă...

Read more

Cresterea gradului de adaptabilitate sco…

CREȘTEREA GRADULUI DE ADAPTABILITATE ȘCOLARĂ A ELEVILOR CU DIZABILITĂȚI COGNITIVE PRIN TERAPIE MODULARĂ Prof. educator Mureșan- Chira Gabriel Școala Gimnazială Specială Centru de Resurse și Documentare privind Educația Incluzivă/ Integrată,...

Read more

Aproape de o atmosfera electromagnetica

  APROAPE DE O ATMOSFERĂ ELECTROMAGNETICĂ prof. Mihaela Butoi Liceul tehnologic “Petru Poni” Onești Atmosfera Pământului a devenit, treptat, aproape una electromagnetică, constituită dintr-un ansamblu dezordonat de unde, provenite dintr-o mulțime de...

Read more

Evolutia starilor sufletesti in poezia l…

EVOLUŢIA STĂRILOR SUFLETEŞTI ÎN POEZIA “LACUL” DE MIHAI EMINESCU   Prof. Andreea Burlacu, Liceul Teoretic “Aurel Vlaicu” Breaza   Titlul poeziei prezintă lacul ca pe un martor, dar şi participant activ la idila ce urmează...

Read more

Matematica si metoda problematizarii

Matematica si metoda problematizarii

MATEMATICA ŞI METODA PROBLEMATIZĂRII   Gogan Gabriela, profesor de matematică  Şcoala cu clasele I-VIII Nr. 1 ”Nicolae Labiş” Mălini, judeţul Suceava      În articolul “MATEMATICA ŞI METODA PROBLEMATIZĂRII” este reliefat rolul matematicii în dezvoltarea personalităţii...

Read more

Evaluarea cu ajutorul testelor create cu…

EVALUAREA CU AJUTORUL TESTELOR CREATE CU INSTRUMENTUL FLEXIQUIZ Profesor Bușcă Laura Liceul Tehnologic “Lazăr Edeleanu”, Năvodari Rezumat: În acest articol este prezentat modul de utilizare al instrumentului FlexiQuiz pentru elaborarea...

Read more

Pledoarie pentru basm

PLEDOARIE PENTRU BASM    Lorincz Cristina, profesor Liceul de Arte Plastice, Braşov     Rezumat: Articolul se doreşte un îndemn pentru reîntoarcerea spre lumea basmului într-o societate axată pe material, spre pragmatic. Se aduc argumente...

Read more