Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Instruirea programata
Luni, 08 Martie 2010 16:42

INSTRUIREA PROGRAMATÃ

 

Profesor Lazar Mihaiela

Liceul de Artã „Ioan Sima” Zalãu

 

 

Predarea-învãtarea constituie un flux continuu de informatii dirijat si controlat în permanentã prin intermediul unei conexiuni inverse. Datoritã acestui mecanism devine posibilã autoreglarea permanentã a învãtãrii si îmbunãtãtirea ei calitativã.

Materialul ia forma unui program elaborat dupã:

a) Principiul pasilor mici si al progresului gradat, ceea ce presupune fragmentarea materiei în unitãti elementare sau secvente simple, accesibile, logic si organic înlãntuite.

b) Principiul participãrii active, în sensul cã fiecare secventã reclamã si o aplicatie (un exercitiu de efectuare, un rãspuns la întrebare etc.), ceea ce obligã elevul sã lucreze cu informatia datã.

c) Principiul verificãrii imediate, ceea ce înseamnã cã elevul are posibilitatea sã-si verifice imediat si de fiecare datã corectitudinea rãspunsului, a solutiei gãsite etc., prin comparatie cu rãspunsul bun (de control) indicat în altã parte. Aceastã reactie inversã si imediatã confirmã ceea ce este corect (întãrire pozitivã) sau infirmã ccea ce este gresit (întãrire negativã). Aceastã întãrire continuã permite o corectare operativã a erorilor comise, o autoreglare a învãtãrii. Numai dupã efectuarea corectã a sarcinii date elevul poate trece la secventa urmãtoare si asa mai departe, pânã la parcurgerea întregii lectii programate.

d) Principiul ritmului propriu de învãtare. Lucrând independent, fiecare elev progreseazã în ritmul sãu specific, dupã posibilitãtile lui reale. Elevii cu o gândire mai rapidã strãbat secventele mai repede, cei mai lenti le parcurg mai încet.

Aceastã metodã foloseste tipuri diferite de proramare a materiei si activitãtii de învãtare. Mai des utilizate sunt însã: programarea liniarã (cu rãspunsuri construite de elev – figura 1) si programarea ramificatã (cu rãspunsuri la alegere) si trimiteri la explicatii suplimentare în cazul comiterii unor greseli (figura 2). De exemplu: „Am vãzut cã apa se gãseste în naturã în stare lichidã, gazoasã si solidã.” Cãror fenomene se datoreazã trecerea apei din stare gazoasã în stare solidã?

1. condensãrii

2. evaporãrii

3. înghetãrii

4. fierberii.

Dacã elevul alege rãspunsurile corecte (1 si 3), trece la „pasul” urmãtor; dacã la alege rãspunsuri incorecte va gãsi, la paginile indicate, informatii suplimentare si va relua învãtarea.

 

Figura 1 – Pasii învãtãrii în programarea liniarã

Figura 2 – Pasii învãtãrii în programarea ramificatã

 

Bibliografie:

Cucos, Constantin si colaboratorii, Psihopedagogie pentru examenele de definitivare si gradele didactice, Editura Polirom, Iasi, 1998

Vlãsceanu, L. si colaboratorii, Didacticã, Editura Didacticã si Pedagogicã, Bucuresti, 1995

 


Articole asemanatoare mai vechi:

Ultima actualizare în Joi, 17 Martie 2011 18:52
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Metoda inductiei complete

METODA INDUCŢIEI COMPLETE   Profesor Ene Steluţa  Şcoala Miron Costin, Galaţi   În geometrie, ca şi în domeniul multor altor ştiinţe, primele adevă­ruri matematice au fost obţinute pe calea observaţiei şi experienţei, deci pe calea...

Read more

Managementul schimbarii in organizatie

MANAGEMENTUL SCHIMBĂRII ÎN ORGANIZAŢIE   prof. Ciucă Cristina, Şcoala cu clasele I – VIII Bâsca – Chiojdului, Com. Chiojdu,  Jud. Buzău   Schimbarea la nivel organizaţional presupune realizarea unor modificări profunde esenţiale ale organizaţiei. Exemplu:...

Read more

Competentele si codul de conduita al in…

   CAPITOLUL III  Competentele si codul de conduita al inspectorilor   Art. 62. -     Competentele profesionale necesare unui bun inspector sunt:    a) sa fie capabil sa evalueze eficienta strategiilor didactice alese de cadrul...

Read more

Tema iubirii si motivul cuplului in roma…

Tema iubirii si motivul cuplului in romanul Maitreyi

TEMA IUBIRII ȘI MOTIVUL CUPLULUI ÎN ROMANUL MAITREYI (Exemplu de proiectare a activității didactice) Marincaș Marinela Adriana, profesor Liceul de Arte ,,Regina Maria”...

Read more

La modalisation quelques typologies

LA MODALISATION-QUELQUES TYPOLOGIES   Ilie MINESCU Universitatea de Vest din Timişoara   La modalisation est une notion conflictuelle de la linguistique contemporaine. Cela résulte de sa polymorphie et de son caractère vaste et mouvant. De...

Read more

Importanta creativitatii in dezvoltarea …

IMPORTANŢA STIMULĂRII CREATIVITĂŢII ÎN DEZVOLTAREA COPILULUI   Marinescu Larisa Eromanga, Profesor Psihopedagog, Centrul de Pedagogie Curativă HD - locaţia Lupeni, Judeţul Hunedoara     Creativitatea poate fi definită ca trăsătură complexă a personalităţii umane, constând...

Read more

STUDIU DE SPECIALITATE: CUNOASTEREA COP…

STUDIU DE SPECIALITATE: CUNOAŞTEREA COPILULUI PRIN DESEN   Institutor Onel Maria-Antoaneta Liceul Teoretic „Vasile Alecsandri”, Sãbãoani, Neamt   Limbajul plastic are misiunea de a echilibra si armoniza relatiile copilului cu natura, cu ceilalti, cu sine....

Read more

Categorii

CATEGORII Prof. Badea Brigitte, Colegiul Tehnic Ion Mincu, Timişoara Rezumat Structurile algebrice constituie o ramură fascinantă a algebrei, cu aplicaţii extrem de interesante. Elevilor din clasele a XII-a le sunt...

Read more