Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Instruirea programata
Luni, 08 Martie 2010 16:42

INSTRUIREA PROGRAMATÃ

 

Profesor Lazar Mihaiela

Liceul de Artã „Ioan Sima” Zalãu

 

 

Predarea-învãtarea constituie un flux continuu de informatii dirijat si controlat în permanentã prin intermediul unei conexiuni inverse. Datoritã acestui mecanism devine posibilã autoreglarea permanentã a învãtãrii si îmbunãtãtirea ei calitativã.

Materialul ia forma unui program elaborat dupã:

a) Principiul pasilor mici si al progresului gradat, ceea ce presupune fragmentarea materiei în unitãti elementare sau secvente simple, accesibile, logic si organic înlãntuite.

b) Principiul participãrii active, în sensul cã fiecare secventã reclamã si o aplicatie (un exercitiu de efectuare, un rãspuns la întrebare etc.), ceea ce obligã elevul sã lucreze cu informatia datã.

c) Principiul verificãrii imediate, ceea ce înseamnã cã elevul are posibilitatea sã-si verifice imediat si de fiecare datã corectitudinea rãspunsului, a solutiei gãsite etc., prin comparatie cu rãspunsul bun (de control) indicat în altã parte. Aceastã reactie inversã si imediatã confirmã ceea ce este corect (întãrire pozitivã) sau infirmã ccea ce este gresit (întãrire negativã). Aceastã întãrire continuã permite o corectare operativã a erorilor comise, o autoreglare a învãtãrii. Numai dupã efectuarea corectã a sarcinii date elevul poate trece la secventa urmãtoare si asa mai departe, pânã la parcurgerea întregii lectii programate.

d) Principiul ritmului propriu de învãtare. Lucrând independent, fiecare elev progreseazã în ritmul sãu specific, dupã posibilitãtile lui reale. Elevii cu o gândire mai rapidã strãbat secventele mai repede, cei mai lenti le parcurg mai încet.

Aceastã metodã foloseste tipuri diferite de proramare a materiei si activitãtii de învãtare. Mai des utilizate sunt însã: programarea liniarã (cu rãspunsuri construite de elev – figura 1) si programarea ramificatã (cu rãspunsuri la alegere) si trimiteri la explicatii suplimentare în cazul comiterii unor greseli (figura 2). De exemplu: „Am vãzut cã apa se gãseste în naturã în stare lichidã, gazoasã si solidã.” Cãror fenomene se datoreazã trecerea apei din stare gazoasã în stare solidã?

1. condensãrii

2. evaporãrii

3. înghetãrii

4. fierberii.

Dacã elevul alege rãspunsurile corecte (1 si 3), trece la „pasul” urmãtor; dacã la alege rãspunsuri incorecte va gãsi, la paginile indicate, informatii suplimentare si va relua învãtarea.

 

Figura 1 – Pasii învãtãrii în programarea liniarã

Figura 2 – Pasii învãtãrii în programarea ramificatã

 

Bibliografie:

Cucos, Constantin si colaboratorii, Psihopedagogie pentru examenele de definitivare si gradele didactice, Editura Polirom, Iasi, 1998

Vlãsceanu, L. si colaboratorii, Didacticã, Editura Didacticã si Pedagogicã, Bucuresti, 1995

 


Articole asemanatoare mai vechi:

Ultima actualizare în Joi, 17 Martie 2011 18:52
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Programa optionala pentru invatamantul p…

PROGRAMĂ OPŢIONALĂ PENTRU ÎNVĂŢĂMÂNTUL PRIMAR EDUCAŢIE INTERCULTURALĂ Prof. înv. primar Miron Simona Petronela Şcoala Gimnazială Chicerea, Iaşi Această propunere de programa şcolară pentru Educaţie interculturală reprezintă o ofertă curriculară centrală de...

Read more

Horoscopul carierei si banilor pentru lu…

Horoscopul carierei si banilor pentru luna octombrie 2014    Afla horoscopul carierei si banilor pentru luna octombrie 2014 pentru toate zodiile. Un articol detaliat cu previziunile pentru toate zodiile in ceea ce...

Read more

Sisteme mecatronice

SISTEME MECATRONICE -articol de specialitate- Prof. JIANU CAMELIA COLEGIUL TEHNIC REȘIȚA, CARAȘ-SEVERIN Conceptul de mecatronică s-a născut în Japonia, la începutul deceniului al optulea al secolului trecut. ...

Read more

Proiectul educational Prietenie fara fro…

PROIECTUL EDUCAŢIONAL “PRIETENIE FĂRĂ FRONTIERE” Prof. Piticariu Simona Nicoleta Liceul Tehnologic Dorna Candrenilor, Suceava Summary Education in the spirit of European values ​​can be considered a component of the "new education",...

Read more

Titularizare 2012 subiecte si bareme

Titularizare 2012 subiecte si bareme   Afla subiectele de la concursul pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor declarate vacante/rezervate in unitatile de invatamant preuniversitar 2012, pentru toate disciplinele de examen.  

Read more

De ce_step by step

DE CE “STEP BY STEP”?                                                Înv. Roatiș Alina Camelia                     Step by Step este o metodă alternativă de educație a copiilor bazată pe datele psihologiei științifice a dezvoltării copilului și vizează cultivarea...

Read more

Elemente de management institutional din…

ELEMENTE DE MANAGEMENT INSTITUȚIONAL DIN PERSPECTIVA DEZVOLTĂRII DURABILE Prof. Isabela Curaleț, Școala Gimnazială „Simion Florea Marian” Ilișești, jud. Suceava Rezumat: Societatea Cunoașterii generează transformări și implică alinieri la nivelul...

Read more

European Education Fain editia a treia

European Education Fair la cea de-a treia editie     IEC - International Education Center Romania invită elevii si studentii romani interesati de studiile in strainatate la cea de-a treia editie a...

Read more