Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Integrarea calculatorului in lectiile de geografie
Vineri, 08 Martie 2013 12:03

INTEGRAREA CALCULATORULUI

ÎN LECŢIILE DE GEOGRAFIE

 

Profesor Miron Steluţa Otilia

Şcoala Gimnazială Movila Miresii, judeţul Brăila

 

Rezumat: Pentru profesor, calculatorul constituie o invitaţie permanentă spre autoperfecţionare şi autodepăşire. Din practica la catedră pot afirma cu certitudine că desfăşurarea activităţilor care implică resurse informatice determină beneficii în direcţia creşterii calităţii învăţării, creşterii motivaţiei elevilor pentru studierea geografiei şi a îmbunătăţirii relaţiei professor – elev.

Cuvinte cheie: mijloace de învăţământ, calculator, geografie.

 

Dezvoltarea actuală a tehnologiei informaţiei şi a comunicaţiilor a determinat pătrunderea calculatorului şi în şcoală, implementarea noilor tehnologii înscriindu-se ca o prioritate în direcţia modernizării învăţământului românesc. Deoarece în prezent domeniile de activitate s-au întrepătruns foarte mult, este necesară o abordare globală, pluridisciplinară a fenomenelor.

Geografia este o disciplină cu caracter aplicativ, fapt pentru care se impune ca în lecţii, să se aducă în faţa elevilor elemente ale mediului, să se reproducă în clasă diferite fenomene, toate acestea putându-se realiza cu ajutorul mijloacelor de învăţământ.

Calculatorul, videoproiectorul şi tabla interactivă fac parte din categoria celor mai moderne mijloace de învăţământ şi contribuie cu succes la creşterea eficienţei orelor de geografie. Cu ajutorul calculatorului se asigură procesului instructiv-educativ o bază perceptivă şi documentară de calitate, sprijinind cunoaşterea obiectivă şi complexă a realităţii, elevii venind în contact cu fenomene şi procese inaccesibile percepţiei directe.

La ciclul gimnazial, profesorul de geografie poate utiliza calculatorul prin lansarea platformei de învăţare AEL care oferă profesorului posibilitatea creării de teste şi lecţii originale.

Realizarea unei lecţii în AEL presupune crearea unui director cu resurse (hărţi, schiţe, imagini, texte geografice, articole, etc.) care să fie utilizate într-o succesiune bine stabilită în cadrul lecţiei. În ceea ce priveşte crearea testelor, profesorul are la dispoziţie o gamă variată de itemi.

Pe lângă lecţiile AEL, profesorul de geografie mai are la dispoziţie “Lecţiile interactive de geografie - Intuitext”, concepute în conformitate cu programa şcolară, care îşi propun promovarea învăţământului de calitate, orientat mai mult pe formarea de competenţe şi mai puţin spre reţinerea mecanică de informaţii. Aceste lecţii cuprind animaţii, experimente virtuale, jocuri interactive pentru fixarea cunoştinţelor, texte, desene schematice, hărţi, fotografii, probe de evaluare.

Alte produse multimedia care pot fi utilizate în cadrul lecţiilor de geografie sunt CD-urile care conţin diferite informaţii digitale: enciclopedii, dicţionare, imagini, filme, hărţi, desene schematice, jocuri geografice, etc. O astfel de enciclopedie geografică complexă este Encarta, care oferă posibilitatea realizării unor trasee virtuale în diferite locuri de pe glob, elevii având posibilitatea să cunoască aspecte legate de obiceiurile, tradiţiile şi obiectivele turistice deosebite. Encarta are o grafică deosebită şi cuprinde o serie de suporturi cartografice, dicţionare de termeni de specialitate a căror explicare este susţinută şi de imagini, filmuleţe cu prezentarea unor fenomene naturale şi sociale, jocuri care familiarizează elevul în lucrul cu harta.

Un sprijin important aflat la dispoziţia profesorului de geografie este şi Internetul, prin

intermediul căruia se pot căuta informaţii referitoare la un subiect anume, elevii pot comunica cu colegi din alte şcoli, din alte ţări, pe teme de interes comun.

O altă modalitate eficientă de utilizare a calculatorului în cadrul lecţiilor de geografie o reprezintă prezentările Power Point cu ajutorul videoproiectorului. Slide show-ul poate fi folosit în mod eficient în predarea geografiei deoarece pe fiecare diapozitiv se pot prezenta informaţiile atât sub formă de text, cât şi sub formă de imagini, tabele, grafice, animaţii sau filme. Este necesar ca prezentarea să nu fie foarte animată pentru a nu distrage atenţia elevilor de la conţinut şi pentru a nu-i obosi. Folosind în prezentare materiale grafice adecvate, elevii au posibilitatea de a gândi logic, de a face conexiuni, dobândind cunoştinţe temeinice.

Concluzionând, se pot desprinde o serie de avantaje ale utilizării calculatorului în cadrul lecţiilor de geografie, atât pentru profesori, cât mai ales pentru elevi.

 

 

Avantaje pentru profesori

Avantaje pentru elevi

·         Procesele geografice sunt prezentate prin mijloace ăi metode mult mai eficiente (animaîii), decât cele tradiţionale.

·         Calculatorul poate fi utilizat în orice moment al lecţiei (dobândire de cunoştinţe, verificarea cunoştinţelor, fixarea cunoştinţelor).

·         Secvenţele derulate pe calculator pot fi reluate de mai multe ori în cadrul lecţiei.

·         Situaţiile de învăţare pot fi organizate în diferite forme: individual, în perechi, în grupuri mici, frontal.

·         Procesul de învăţare este motivat intuitiv, atractiv, interactiv, dinamic.

·         Materialul este atractiv prin modul de prezentare, prin probele de evaluare, prin jocuri.

·         Calculatorul este uşor de utilizat.

·         Prezentările urmăresc ordinea cronologică a desfăşurării proceselor, fapt ce facilitează înţelegerea.

·         Elevii dobândesc cunoştinţe de bună calitate, ce sunt integrate în memoria de lungă durată.

 

Prin utilizarea calculatorului, învăţarea devine un proces intuitiv, dinamic şi interactiv, asigurându-se întelegerea proceselor din mediu şi formarea unor cunoştinţe ştiinţifice durabile. Însă trebuie să se ţină cont de faptul că mediul electronic este utilizat ca facilitator în activitatea didactică şi nu ca substitut al profesorului.

 

BIBLIOGRAFIE

Dulamă Maria Eliza, Modele, strategii şi tehnici didactice activizante cu aplicaţii în geografie, Editura Clusium, Cluj-Napoca, 2002

Dulamă Maria Eliza, (2006), Tendinţe actuale în predarea şi învăţarea geografiei, Editura Clusium, Cluj-Napoca, 2006

Ilinca N., Didactica geografiei, Editura Didactică şi Pedagogică R.A., Bucureşti, 2006

 

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Metodologie si criterii pentru acordarea…

Ordin pentru aprobarea Metodologiei si a criteriilor pentru acordarea gradatiei de merit in invatamantul preuniversitar, emis de Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului  

Read more

Comunicarea la prescolari

COMUNICAREA LA PREŞCOLARI – studiu – prof. înv. preşc. Cristina Antal Şcoala Gimnazială. „Sf. Ilie” Topliţa, jud. Harghita Familia este prima colectivitate de adulţi cu care copilul vine în contact....

Read more

Mihail Sadoveanu itinerarul vietii

MIHAIL SADOVEANU - ITINERARUL VIEȚII -Studiu de cercetare- Prof. Mureṣan Mihaela Liceul Teoretic Ana Ipǎtescu, Gherla Se pune ȋntrebarea ȋn ce mǎsurǎ parcursul vieții unui scriitor ȋṣi pune amprenta asupra actului sǎu...

Read more

Strategii didactice interactive utilizat…

Strategii didactice interactive utilizate in cadrul lectiilor de geografie

  STRATEGII DIDACTICE INTERACTIVE UTILIZATE ÎN CADRUL LECŢIILOR DE GEOGRAFIE Profesor: Miron Steluţa Otilia Şcoala cu clasele I-VIII Movila Miresii, judeţul Brăila Rezumat: Lucrarea conţine definirea conceptului de strategie didactică precum...

Read more

Invatarea prin folosirea metodelor inter…

ÎNVĂŢAREA PRIN FOLOSIREA METODELOR INTERACTIVE ÎN CICLUL PRIMAR Prof. înv. primar GLIGOR DANA Școala Gimnazială Vidra, Jud. Alba Învăţarea este una dintre...

Read more

Autoobservarea si autonotarea zilnica la…

AUTOBSERVAREA ŞI AUTONOTAREA ZILNICĂ LA PURTARE A ELEVILOR, O CALE PENTRU A ELIMINA INDISCIPLINA ÎN ŞCOALĂ                                                                                       Virgil Beceru, profesor pensionar, Iaşi,           Şcoala şi familia se află într-un...

Read more

Caracteristici intelectuale ale prescola…

CARACTERISTICILE INTELECTUALE ALE PREŞCOLARILOR   Educator Stan Luminiţa-Simona Grădiniţa cu program normal Bălăbăneşti, Galaţi   Intelectul, formaţiune psihică deosebit de complexă, cuprinde procese şi activităţi psihice variate şi dificile precum: gândire, memorie, limbaj, imaginaţie, atenţie...

Read more

Lecturi obligatorii pentru clasa a VIII-…

Lecturi obligatorii pentru clasa a VIII-a   Literatura română Mihai Eminescu Poezii Lucian Blaga Poemele luminii (selectiv) Nichita Stănescu O viziune a sentimentelor (selectiv) Tudor Arghezi Cuvinte potrivite(selectiv) Ioan Slavici Nuvele Gala Galaction Nuvele şi povestiri Fănuş Neagu Dincolo de nisipuri Mihail Sadoveanu Baltagul Francisc Munteanu Prinţesa din Şega Vasile Alecsandri Chiriţa în...

Read more