Învățătorul - managerul instituției de învățământ primar
Prof. înv. primar Petcu Cristina-Georgiana
Școala Gimnazială Ocnița
,,Sarcina conducătorului este aceea de a fi din ce în ce mai eficient" (P. F. Druker)
Summary:
This article examines the educational management perspective and also the actions of managers of the teacher. They are shown managerial functions and roles of teacher planning, organizing, controlling and guidance, assessment, counseling, educational decision.
Rezumat:
Prezentul articol analizează perspectiva educațională a managementului și totodată acțiunile managerului instituției de învățământ , învățătorul. Sunt prezentate funcțiile și rolurile manageriale ale învățătorului: planificarea, organizarea, controlul și îndrumarea, evaluarea, consilierea, decizia educațională.
Analiza școlii în perspectiva socio-organizațională ar putea fi considerată, la o primă vedere, un demers mai puțin obișnuit, având în vedere specificul instituției școlare. Dar nu există activitate umana, individuală și mai ales desfășurată în timp, care să nu presupună actul conducerii, al managementului.Învățământul este unul din instrumentele prin care societatea stimulează, dirijează și controlează procesele dezvoltării. Pentru învățător, cunoașterea și stăpânirea artei manageriale este esențială, deoarece cunoașterea managementului ca pe un proces complex nu înseamnă ,,dirijism", iar managerii nu asigură imediat succesul unei acțiuni.Activitatea de management (conducere) este definită în literatura de specialitate ca ,,un ansamblu de acțiuni de planificare, organizare, îndrumare, control, decizie cu privire la un sistem (organizație, instituție, grup de oameni, proces, tehnologie) acțiuni susceptibile de a asigura atingerea scopului fixat, în condițiile respectării legilor, ale satisfacerii nevoilor sociale concrete și ale promovării dezvoltării sociale.
Din punct de vedere al educației, managementul este un sistem de concepte, metode, instrumente de orientare și conducere, coordonare, utilizat în realizarea obiectivelor educației, la nivelul performanțelor așteptate.Managementul în școală are la bază "știința conducerii" în general și a școlii în special, știință care pune la dispoziție suportul teoretic necesar practicii de conducere; practica acestei conduceri științifice furnizează la rândul său elemente noi necesare chiar dezvoltării științei conducerii.
Managerul educațional
Managerul este reprezentat de persoana care exercită funcțiile managementului în virtutea obiectivelor, sarcinilor, competențelor și responsabilităților specifice funcției pe care o ocupă. Managerul are un statut social bine definit, ce prevede o serie de drepturi și obligații, prin care managerii se deosebesc de celelalte categorii de profesioniști.Managerul școlar este un cadru didactic care pune în funcțiune programul managerial, conduce personalul didactic, preșcolarii și școlarii cooptați în sistemul de învățământ, precum și personalul administrativ, în scopul creșterii eficienței procesului instructiv-educativ.Managementul școlar se poate structura și la un nivel inferior. Se distinge astfel un management al clasei de elevi, care poate fi considerat și un semiagent sau un management parțial, fiindcă în acest plan predomină activitățile de predare – învățare - evaluare. Activitatea învățătorului la clasă cuprinde nu numai operații de predare și de evaluare, ci presupune și culegerea de informații despre elevi, despre modul cum aceștia înțeleg lecțiile, cum se pregătesc, despre relațiile dintre elevi etc., de unde rezulta posibilitatea profesorului de a identifica mai multe posibilități de intervenție și de luare a deciziilor.
Învățătorul - managerul instituției de învățământ primar
Învățătorul este cel care reunește toate resursele materiale și umane , resurse logistice de ordin pedagogic și psihologic și le configurează într-o manieră proprie la nivelul clasei pe care o conduce.Dintre calitățile, cunoștințele și aptitudinile pe care trebuie să le deținăun manager, amintim : inteligența, memoria, spiritul de observație, capacitatea de concentrare, sănătatea, caracterul, etc. Un bun manager al clasei trebuie să fie capabil să realizeze schimbări profunde în cultura, climatul și instrucția tuturor copiilor, indiferent de naționalitate, în direcția fundamentării tuturor demersurilor didactice pe principii democratice, săintroducă noi strategii instrucționale care să încurajeze colaborarea, toleranța, sporirea încrederii în forțele proprii și îmbunătățirea performanțelor școlare ale elevilor, să realizeze și să utilizeze în procesul didactic proiecte ale clasei.În sistemul social de educație și învățământ, învățătorul trebuie să se raporteze la cei pe care îi educă, să stabilească relații de cooperare cu părinții acestora și cu alți factori interesati ai societății. El nu educă numai la catedră sau în clasă, ci prin fiecare contact relațional cu copiii și părinții, desfășoară o munca de creștere și dezvoltare, de conducere și directionare. Activitatea învățătorului se desfășoară în fața unor individualități psihice umane în formare. Deci învățătorul are responsabilități maxime în ce privește comportamentele și intervențiile lui.
În procesul instructiv-educativ, învățătorul constituie figura centrală pentru elevi, profesorul capătă și alte roluri de influențare educativă. Astfel el își adaugă noi comportamente în activitatea cu clasa:planifică activitățile, determină sarcinile pe variate niveluri, își structurează conținuturile, își programează acțiunile, organizează activitățile clasei, determină climatul specific de muncă,comunică informații variate, conduce activitatea desfășurată în clasă, după normativitatea specifică, coordonează activitățile, sincronizează realizarea obiectivelor, armonizează stilurile și ritmurile, încheagă colectivul, previne influențele negative, consiliază elevii pe problemele specifice vârstei și individuale. Prin aceste comportamente, învățătorul influențează managerial activitatea instructiv-educativă, dar nu confundă cele doua planuri de acțiune.
Funcții sau roluri manageriale ale învățătorului
Principalele funcții sau roluri manageriale ale învățătorului pot fi grupate în următoarele componente: planificarea,organizarea,controlul și îndrumarea,evaluarea,consilierea,decizia educațională.
Planificarea nu se referă cu rigurozitate la alcătuirea documentelor scrise, ci cuprinde un sistem de decizii privind obiectivele și viitoarele mijloace, acțiuni, resurse și etape pentru realizarea acestora.
Organizarea presupune cunoașterea mijloacelor operative, a locului și rolului fiecărui membru al clasei de elevi, a capacităților sale de îndeplinire a sarcinilor educative.Pentru elevi este foarte important să fie consemnate de managerul clasei:atribuțiile generale,activitățile cu caracter permanent sau periodic, activități individuale și colective;activități îndeplinite zilnic și săptămânal;colegii sau persoanele cu care colaborează.O soluție foarte bună în organizarea școlii este Regulamentul de Ordine Interioară. Pentru cadrul didactic, manager al clasei, este foarte important aspectul privind pregătirea materialelor ca suport al activității educative și didactice, organizarea spațiului ergonomic al clasei.Cadrul didactic trebuie să manifeste interes față de organizare, punând accent pe obiectivele prioritare în limitele unei unități de cerințe, cu specificarea clară a temelor și responsabilităților pe termene controlabile.
Controlul și îndrumarea. Prin intermediul controlului managerul clasei urmarește modul de aplicare a prevederilor regulamentului, fapt ce poate să ajute la depistarea oportună a perturbărilor, deficiențelor sau blocajelor care intervin în calea realizării obiectivelor.Controlul presupune conlucrarea, îndrumarea activă, ritmică și temeinică, stimularea inițiativelor, schimbul de idei și opiniilor în interesul optimizării procesului educational.Funcțiile controlului sunt:de supraveghere, de conexiune inversă, de prevenire a eventualelor situații de criză educațională, de creație și perfecționare.
Evaluarea la nivelul managerului clasei nu trebuie să o confundăm cu evaluarea de tip docimologic. În contextul studiat, evaluarea reprezintăverificarea măsurii în care scopurile și obiectivele dintr-o etapă manageriala au fost atinse.
Consilierea este o relație specială, dezvoltată între cadrul didactic (managerul clasei) și elevul în nevoie, cu scopul de a-l aproba și este normal deoarece cel mai bine poate face acest lucru învățătorul care-l cunoaște.
Decizia educațională - din punct de vedere managerial este un proces de selectare a unei linii de acțiune dintr-un număr de alternative pentru a ajunge la un anumit rezultat, obiectiv.La nivelul învățământului, decizia are un caracter mai complex decât în alte domenii, pentru că decizia educațională are semnificații deosebite, consecințele deciziilor având influență directă asupra personalității viitorului adult.Pentru ca o decizie educativă să fie corectă, ea trebuie să parcurgă mai multe etape: pregătirea deciziei;adoptarea deciziei și a măsurilor de aplicare;aplicarea deciziei și urmărirea îndeplinirii ei. Toate rolurile manageriale funcționează într-o permanentă interdependență.
Pornind de la convingerea că metodologia managerială poate asigura consistența unui curriculum, de la proiectare până la evaluare, prin chiar esența umană a educației, susțin necesitatea formării manageriale pentru toți agenții educaționali, indiferent de locul lor în ierarhia organizației școlare, la nivelul formării inițiale și continue, gândite unitar și coerent ca faze ale dezvoltării individuale și organizaționale deoarece responsabilitatea cadrelor didactice implică însumarea mai multor roluri: de profesor, de părinte, de consilier. Efortul este considerabil și de multe ori este nevoie de multă organizare, dăruire, răbdare și sacrificii.Numai satisfacția ce apare la sfârșitul celor patru ani de lucru cu elevii, când se realizează acel liant între diriginte și elevi este singura sursă de energie necesară managerului clasei pentru continuarea acestei nobile activități.
Bibliografie:
Iucu R., Managementul şi gestiunea clasei de elevi, Editura Polirom, Iaşi, 2000;
Niculescu R.M., A învăţa să fii un bun manager, Editura Inedit, Tulcea, 1994;
Stan E., Managementul clasei, Editura Aramis, Bucureşti, 2003;
Joița. E. ,Management școlar, Editura Gh. C. Alexandru, Craiova, 1995.
Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:
|