Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Literatura maghiara in contextul literaturii europene
Luni, 08 Februarie 2010 03:00

LITERATURA MAGHIARÃ

ÎN CONTEXTUL LITERATURII EUROPENE

JOKAI MOR - “OMUL DE AUR

Prof. Rainea Adela Roxana

Şcoala cu cls. I-VIII, Cherechiu, Bihor

 

 

REZUMAT

Mor a fost avocat. Îl cunoaste în facultate pe Petofi si face parte din genertia pasoptistã maghiarã (deci si elevii unguri se chinuie cu pas'optul).
Are o viatã personalã foarte zbuciumatã: se îndrãgosteste de cea mai celebrã actrita a vremii, frumoasa Roza Benke Laborfalvi. Se cãsãtoresc la scurt timp, desi toti prietenii sãi (mai ales Petofi) se opun acestei cãsnicii, pe motiv cã Roza avea o fiica nelegitimã de 12 ani. Dar se pare cã nimic nu a stat în calea iubirii lor. Romantic, nu?

 

Am decis sã mã întorc un pic la literatura clasicã si am ales de aceastã datã un nume de rezonantã în literatura maghiarã: Jokai Mor. Pentru cã Mor mi-a lãsat o impresie plãcutã acum câtiva ani când am citit Diamantele negre, am fost încurajatã acum sã revin asupra lui si sã ii citesc lucrarea de cãpãtâi, Omul de aur.

Ca si tehnicã de scris, Mor nu se remarca prin inovatii, ci mai degrabã prin umorul sãu ironic. Dialogul, actiunea si descrierile sunt bine proportionate, astfel încât nu se creazã momente de plictisealã.

Din pãcate însã, nu întâlnim personaje foarte complexe. Cu toate cã le consider bine conturate, personajele sunt lipsite de evolutie. Ele se aflã la polii total opusi ai binelui sau rãului, si nici unul nu se aventureazã pentru a migra dintr-o parte în alta. Am descoperit însã cu încântare printre aceste personaje o catelusã Terra Nova, asupra cãreia Mor se concentreazã mult si îi rezervã un rol important pe parcursul întregului roman.

Timar, personajul principal si omul de aur, este singurul susceptibil de o usoarã evolutie pe parcursul romanului. De fapt el îsi descoperã centrul, punctul de sprijin, si învatã ce înseamnã curajul de a-si asuma responsabilitatea pentru actiunile, dar mai ales pentru sentimentele sale. Pânã la acest deznodãmânt, femeile din viata lui Timar îi sunt absurde victime. Fragile si vulnerabile, Timea (nume introdus în cultura maghiarã prin succesul obtinut de roman) si Noemi, iubite si iubind acelasi bãrbat, cresc luptând pentru Timar fiecare prin armele ei, dar niciodatã nu reusesc sã se elibereaze de dependenta fatã de bãrbat.

Mor creazã în Omul de aur o lume utopicã si sustine ideea omului cã fiinta fundamental bunã, care este pervertit doar de societate sau prin experientele negative generate de aceasta. Poate tocmai din acest motiv uneori am simtit o furie si o adâncã revoltã împotriva pãrerilor lui Mor si a lumii sale lipsitã de nuante de gri.

Înrudit prin atmosferã cu romanticii de facturã "goticã", Jokai Mor aduce în plus elemente ale scriiturii "naive si sentimentale". [...] Literatura sa readuce fiorul romana­tismului autentic (condimentat cu o dozã de rea­lism minor), ce face ca romanele de acest gen sã nu fie uitate niciodatã. tin oarecum de prima tinerete, de o inocenta a lecturii pe care nu o mai capeti niciodata dupã ce ai trecut "pragul". Însã îti rãmân în memorie pentru totdeauna, tocmai pentru cã vârsta inocentei sapã în tine regretele unei plecãri fãrã posibilitate de întoarcere.

“Sã-ti salvezi dusmanul care a vrut sã-ti ia viata! Sã-l redai vietii, lumii, cinstei! Dintr-un escroc fãrã pereche, sã faci un om cinstit, sã scoti si sã cureti bobul de mãrgãritar cãzut în noroi! E o virtute demnã de epoca vechilor crestini. Esti un suflet nobil!”

Jokai Mor în Omul de Aur

“Oare puhoiul de apã, prin greutatea lui, si-a tãiat aceastã poartã sau un foc izbucnit din adâncuri a despicat lantul muntilor?”

Jokai Mor în Omul de aur

Ultima actualizare în Vineri, 26 Martie 2010 19:21
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Scopul si importanta activitatilor extra…

SCOPUL ŞI IMPORTANŢA ACTIVITĂŢILOR EXTRAŞCOLARE Prof. Mihaela Marian Colegiul Tehnic ‘‘Constantin Brâncuși’’   Rezumat: Acţiunile educative desfășurate în cadrul acestui tip de educaţie sunt flexibile şi vin în întâmpinarea diferitelor interese ale elevilor, care...

Read more

Contributia mijloacelor de invatamant la…

CONTRIBUŢIA MIJLOACELOR DE ÎNVĂŢĂMÂNT LA FORMAREA REPREZENTĂRILOR ŞI A NOŢIUNILOR   Prof. Bobariu Liliana Școala Gimnazială Vidra   Modernizarea învăţământului, în conformitate cu cerinţele reformei, presupune găsirea unor noi tehnologii didactice care să contribuie...

Read more

Dezvoltarea creativitatii prescolarului …

DEZVOLTAREA CREATIVITĂŢII PREŞCOLARULUI PRIN METODA JOCULUI DIDACTIC   Profesor pentru învăţământul preşcolar Hreapcă Lenuţa - Mihaela Şcoala Gimnazială Larga-Jijia, Movileni, Jud. Iaşi   Rezumat: Niciodată nu este prea târziu pentru cunoaşterea, stimularea, educarea şi dezvoltarea...

Read more

Tabel personal didactic promovati la exa…

Tabel personal didactic promovaţi la examenele pentru obţinerea gradului didactic II   Vezi tabel nominal cuprinzând personalul didactic care a promovat examenele pentru obţinerea gradului didactic II, anexa 2   la ordin  nr. 3129...

Read more

Studiu privind rezolvarea conflictelor l…

STUDIU PRIVIND REZOLVAREA CONFLICTELOR LA NIVELUL CLASEI DE ELEVI   Prof. Curticăpean Diana Liceul Tehnologic ”Dr. Ioan Șenchea” Făgăraș     Studiul de față iși propune să prezinte principalele modalităţi de rezolvare a conflictelor apărute la nivelul...

Read more

Formular CAER 2016

Formular CAER 2016 Vezi formularul de aplicatie si fisa de evaluare pentru proiectele ce vor fi cuprinse in Calendarul Activitatilor Educative 2016.

Read more

Planificare model pentru religie invatam…

Planificare model pentru religie invatamant gimnazial   Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata materiale...

Read more

Fisa inscriere invatamant profesional 20…

Fisa inscriere invatamant profesional 2014   Descarca fisa de inscriere pentru invatamantul profesional de 3 ani – an scolar 2014-2015.

Read more