Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Managementul proiectelor
Vineri, 08 Aprilie 2011 06:34

MANAGEMENTUL PROIECTELOR

 

prof. Ciucă Cristina 

Şcoala cu clasele I – VIII    Bâsca – Chiojdului,

Com. Chiojdu,  Jud. Buzău

 

Dinamica schimbărilor ştiinţifice, culturale, sociale etc, a impus la nivel de management educaţional adaptări rapide la noile trasformări, menite să asigure racordarea la o nouă grilă de valori.

O modalitate eficientă prin care echipa managerială poate face faţă acestor solicitări continue o reprezintă managementul bazat pe proiect.

Proiectul reprezintă un ansamblu coerent de activităţi sau de procese de muncă care în mare parte au carater inovaţional, a căror finalizare urmăreşte îndeplinirea cu succes a unei misiuni complexe (un instrument util prin care se răspunde precis la o nevoie educaţională). Misiunea corespunde unei nevoi specifice identificate de organizaţie la nivel local. (combaterea abandonului, integrarea rromilor, dezvoltarea şcolii incluzive, etc.)

Caracteristicile fundamentale ale proiectului

a) unicitatea, originalitatea. Proiectele sunt diferite, deşi pe aceeaşi temă, în funcţie de specificul instituţiei. Originalitatea nu poate fi una extremă.

b) obiective univoce – specifice instituţiei respective, nu din cărţi de specialitate

c) limitările resurselor temporale, materiale şi umane (6-12 luni)

d) organizarea specifică – organigrama şi activităţi foarte precise, independent de organizarea instituţiei ce a generat proiectul

e) rezultate finale şi concluzii – de dorit să concretizeze obiectivele propuse; vizează reuşite -> concluzii: rapoarte, ulterior mediatizate.

Fazele unui proiect

1.Proiectarea- sunt identificate subetape:

1.1 Analiza de nevoi – prezentarea contextului general / specific din instituţii (SWOT, PESTE)

1.2 Obţinerea de informaţii generale care să ajute la stabilirea clară a problemelor, nevoilor cărora proiectul doreşte să le răspundă.

1.3 Planificare iniţială a proiectului: scop, obiective, activităţi, succesiunea activităţilor, resurse, termene.

1.4 Delimitarea precisă a resurselor – temporale, materiale, umane.

1.5 Stabilirea echipei de proiect

1.6 Reevaluarea proiectului după trecerea de aprobările iniţiale.

2.Execuţia (faza de derulare) – presupune implicarea echipei de proiect în realizarea efectivă a acestuia. Aici, un rol important îl are asigurarea fluxului informaţional, (relaţie de comunicare eficientă permanentă) pe 2 direcţii principale:

a) către participanţii la proiect (sarcină, termene)

b) către managerii de proiect: rezultate obţinute

3.Evaluarea- se desfăşoară în mod continuu, marcând fiecare subetapă a proiectului şi fiind preponderentă în finalizarea procesului. Este predominantă la final. Evaluarea urmăreşte:

a) compararea rezultatelor (parţiale sau totale) cu obiectivele stabilite.

b) reliefarea utilităţii proiectului

c) analizarea planului de costuri ale unui proiect

d) analiza fluxului informaţional: informaţii, comunicare, modalităţii de comunicare

e) analiza resurselor umane implicate

f) realizarea rapoartelor parţiale şi finale

g) stabilirea concluziilor şi a recomandărilor

Pentru realizarea unui bun proiect, echipa de realizare a acestuia va trebui să identifice răspunsurile la întrebările (orientative):

1. Cui se adresează proiectul? – beneficiarii direcţi sau indirecţi

2. Care sunt finalităţile proiectului?

3.Ce nevoi acoperă proiectul prin derularea sa?

4. Care este echipa de proiect? Cine este coordonatorul?

5. Ce rol are fiecare membru al echipei de proiect?

6. Care este durata proiectului?

7. Ce factori / elemente condiţionează realizarea proiectului?

8. Care este conţinutul proiectului? – detalieri ale activităţilor, acţiunilor, operaţiilor.

9.Cât costă proiectul? Cine asigură finanţarea? (salarii, birotică, publicitate, etc)

10. Cum se va realiza gestionarea resurselor?

11. Cum se va realiza monitorizarea, de către cine şi pe baza căror criterii?

12. Cum se va face evaluarea?

13. Care sunt efectele utile ale proiectului?

 

Răspunsurile se concretizează în mod real în realizarea planurilor structurale pentru fiecare pachet operaţional al proiectului.

Orice plan structural, operaţional  trebuie să specifice:

1. acţiuni desfăşurate: fiecare acţiune este subordonată unui obiectiv operaţional.

2. resurse materiale, financiare, temporale, umane

Pentru ca un proiect să fie eficient, în cadrul acestuia trebuie menţinut un flux informaţional eficient prin 2 mari etape:

a) procurarea informaţiilor

b) transmiterea informaţiilor în formă completă, clară şi precisă tuturor membrilor echipei de proiect.

Un element aparte al fluxului informaţional îl reprezintă rapoartele. Proiectul trebuie să specifice ciu se adresează rapoartele, ce rapoarte ajung la managerul de proiect şi care este forma de prezentare (mai numeroase sub formă scrisă, dar şi combinat oral, PowerPoint)

Rapoartele se întocmesc:

1. după finalizarea fiecărei etape – faze ale proiectului

2. în situaţii speciale

3. în etapa finală a proiectului.

 

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Noptile lui Alexandru Macedonski in spir…

 NOPȚILE LUI ALEXANDRU MACEDONSKI ÎN SPIRIT EUROPEAN   Drd. Miron Costina Violeta Prof. la Școala cu cls. I-VIII Tălpaș, Dolj   Nopțile lui Macedonski sunt deschise mereu interpretării, poetica sa beneficiază de o interpretare vastă...

Read more

Proiecte educative interne

PROIECTE EDUCATIVE INTERNE INFORMARE SINTETICĂ    1. DIFERENŢIERI TERMINOLOGICE Proiect educativ intern = orice proiect/activitate în domeniul nonformal (extracurricular, extraşcolar), iniţiat şi desfăşurat de către unitatea de învăţământ şi care să vizeze una sau...

Read more

The Learner Centered Model Of Teaching A…

THE LEARNER-CENTERED MODEL OF TEACHING AND LEARNING                                                         Prof. Popescu Mihaela Colegiul Tehnic Mătăsari, Gorj     The learner-centered model of teaching and learning is the method emphasizing the goal of the current teaching...

Read more

Nevoia de raportare la model a personali…

NEVOIA DE RAPORTARE LA MODEL A PERSONALITĂȚII ÎN FORMARE     Grădinița ,,Ion Creangă”, Ploiești, Județul Prahova                                 Relaționarea cu ceilalți, propria imagine de sine, atitudinile, aspirațiile, statusul social al omului de la...

Read more

Studiu de caz elev

STUDIU DE CAZ R. D. Înv. Gligor Dana Școala Gimnazială Câmpeni Am ales acest caz fiind convinsă că pot ameliora situaţia creată, pot preveni...

Read more

Ministerul Educatiei a prelungit termenu…

Ministerul Educaţiei a prelungit termenul de depunere a contestaţiilor pentru Evaluarea Naţională la clasa a VIII-a   Ministerul Educaţiei Naţionale a decis prelungirea intervalului orar alocat pentru depunerea de contestaţii la Evaluarea Naţională...

Read more

Roluri ale profesorului

ROLURI ALE PROFESORULUI   Prof. Maghiar Adina Şcoala cu clasele I-VIII „Arany Janos”, Salonta   Pentru a rezolva problemele actuale ale conducerii cu succes a procesului educaţional, profesorul trebuie format adecvat şi în sens managerial....

Read more

Carmen Sylva aspecte din activitatea lit…

CARMEN SYLVA - ASPECTE DIN ACTIVITATEA LITERARĂ Prof. Mihaela Melinte, Colegiul Tehnic „Traian Vuia” Galaţi Regina Elisabeta a României este considerată drept una dintre...

Read more