Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Managementul schimbarii in organizatie
Duminică, 08 Mai 2011 16:31

MANAGEMENTUL SCHIMBĂRII ÎN ORGANIZAŢIE

 

prof. Ciucă Cristina,

Şcoala cu clasele I – VIII Bâsca – Chiojdului, Com. Chiojdu,  Jud. Buzău

 

Schimbarea la nivel organizaţional presupune realizarea unor modificări profunde esenţiale ale organizaţiei.

Exemplu: - la nivelul misiunii, viziunii, modalitatea de organizare a activităţii didactice, a tehnicilor educaţionale.

Schimbarea organizaţională corespunde în general unei orientări noi, unei orientări radicale şi fundamentale privind modalităţile prin care o instituţie urmează să-şi desfăşoare activitatea şi cu implicaţii directe, esenţiale asupra membrilor săi.

Managementul unei schimbări în organizaţie se referă la ansamblul de activităţi specifice desfăşurate de un manager astfel încât acesta să-şi orienteze angajaţii în procesul de implementare al schimbării pentru îndeplinirea misiunii şi atingerea finalităţilor propuse.

Schimbările pot fi planificate sau replanificate deci sunt dificil de gestionat pentru că ele intervin aleator şi efectele lor sunt greu de anticipat.

Schimbările planificate pot fi implementate cu succes în cazul respectării următoarelor etape:

1.      identificarea problemei şi stabilirea obiectivelor schimbării;

2.      culegerea informaţiilor despre problema respectivă;

3.      sintetizarea şi analiza informaţiilor;

4.      reformularea problemei ţinând cont de informaţiile obţinute;

5.      realizarea planului de acţiune pentru implementarea schimbării;

6.      aplicarea planului sau desfăşurarea propiu-zisă a acţiunii de schimbare

7.      evaluarea acţiunii implementate.

În ultima perioadă se vehiculează şi este frecvent aplicată ideea organizaţiei şcolare aflate într-o continuă schimbare care să faciliteze dezvoltarea permanentă a şcolii.

 

Caracteristici ale schimbării la nivelul organizaţiei şcolare

1.                     schimbarea este un proces de învăţare care implică noi modalităţi de gândire şi de comportament

2.                     schimbarea este un proces şi nu un eveniment

3.                     schimbarea necesită timp

4.                     schimbarea poate fi derutantă şi chiar dureroasă

 

Schimbarea presupune:

-         asumarea de riscuri

-         efort prelungit

-         stres

-         conflicte

-         fenomene de rezistenţă

Pentru implementarea unei schimbări eficiente se recomandă respectarea unor condiţii:

-         explicarea şi precizarea clară a scopului schimbării

-         stabilirea unor obiective realiste care să fie în concordanţă cu resursele şi necesităţile membrilor organizaţiei;

-         stimularea motivaţiei angajaţilor pentru schimbare;

-         stimularea dorinţei de perfecţionarea;

-         valorificarea eficientă a resurselor în procesul de schimbare, accentul căzând pe resursa umană;

-         evaluarea permanentă a proceselor de schimbare şi chiar introducerea unor noi sisteme de monitorizare.

În organizaţiile şcolare condiţiilor generale amintite anterior li se adaugă:

1.                    stimularea comunicării la nivelul grupului chiar cu deschiderea a noi mijloace de comunicare,

2.                    stimularea participării în procesul de management,

3.                    accentuarea elementelor formative la nivelul resursei umane (schimbarea mentalităţii, atitudinilor, concepţiilor) pentru că altfel se ajunge la o schimbare superficială,

4.                    motivarea angajaţilor prin stimularea creativităţii, inovaţiei, recunoaşterea dreptului de a greşi.

Accentuarea unei schimbări în cadrul unei organizaţii presupune ca managerul să faciliteze înţelegerea următoarelor principii:

-         schimbarea este acceptată atunci când ea este înţeleasă de membrii grupului;

-         schimbarea este acceptată când ea nu ameninţă siguranţa angajaţilor,

-         schimbarea este acceptaă dacă ea rezultă în urma unor principii impersonale şi nu în urma unor decizii personale subiective,

-         schimbarea este acceptată dacă ea urmează unei serii de schimbări care au avut succes,

-         schimbarea este acceptată dacă urmează după o schimbarea acceptată de organizaţie şi nu după refuzul alteia,

-         dacă cel care are iniţiativa este proaspăt numit în funcţie sau acceptă cel mai uşor cel care este proaspăt în funcţie,

-         schimbarea este bine acceptată dacă membrii organizaţiei sunt pregătiţi pentru implementarea acesteia,

-         Sshimbarea este bine acceptată dacă există în plan de management în remedierea barierelor din calea schimbării.

Bariere:

-         interesul personal redus;

-         înţelegerea proastă a procesului de schimbare ca urmare a unor deficienţe de comunicare;

-         perceperea diferită a schimbării datorită diferenţelor interindividuale;

-         rezistenţa faţă de schimbare (teamă de pierdere a controlului);

-         neîncrederea în cei care iniţiază schimbarea.

 

Bibliografie
1. Cojocariu, V. M., Introducere în managementul educaţiei, Bucureşti: E.D.P., 2004
2. Cojocariu, V., M., Educaţie pentru schimbare şi creativitate, Bucureşti:E.D.P., 2003
3. Cristea, S., Dicţionar de pedagogie, Grupul Editorial Litera, Litera Internaţional; Chişinău-Bucureşti, 2000

 

Ultima actualizare în Duminică, 08 Mai 2011 16:47
 

Revista cu ISSN

Audio and visual aids in teaching englis…

AUDIO AND VISUAL AIDS IN TEACHING ENGLISH AS A FOREIGN LANGUAGE   Coman Valentina Liceul Tehnologic Constantin Brâncuşi, Piteşti   Rezumat: Articolul îşi propune evidenţierea avantajelor folosirii mijloacelor audio şi video în învăţarea limbii...

Read more

Jocul didactic metoda ideala de activiza…

JOCUL DIDACTIC – METODĂ IDEALĂ DE ACTIVIZARE A ÎNVĂŢĂRII Prof. înv. primar: DOBREA MONICA Şcoala Gimnazială „Emil Racoviţă” Oneşti, jud. Bacău ...

Read more

Efectul Prometeu si deficientele unei cu…

EFECTUL PROMETEU ŞI DEFICIENŢELE UNEI CULTURI POPULARE   Prof. Maghiar Adina S08 „Arany Janos”, Salonta               În lumea istorică există o ortogeneză a culturilor care se constituie într-o teorie a culturilor şi care...

Read more

Agresivitatea umana si influenta acestei…

AGRESIVITATEA UMANĂ ŞI INFLUENŢA ACESTEIA ASUPRA PREŞCOLARILOR                                                           Prof. Dulgheru Alina Simona, Grădiniţa. Cu PP  “Clopotel”, Bârlad   Motto: "Omul va deveni mai bun, atunci când îi veţi arăta cum este el în...

Read more

Importanta strategiilor didactice de inv…

IMPORTANŢA STRATEGIILOR DIDACTICE DE ÎNVǍŢARE INTERACTIV-CREATIVǍ ÎN GRǍDINIŢĂ   Prof. înv. preşcolar Bălăşoiu Flaminia Grădiniţa P.N. Vălişoara   Rezumat Didactica modernă, spre deosebire de cea „tradiţională” pune în centrul acţiunii didactice copilul. Acesta nu mai este...

Read more

Tehnici si practici pozitive pentru dezv…

TEHNICI ŞI PRACTICI POZITIVE PENTRU DEZVOLTAREA UNUI CLIMAT EDUCAŢIONAL AGREABIL Prof. înv. primar DOBREA MONICA ŞCOALA GIMNAZIALĂ „EMIL RACOVIŢĂ” ONEŞTI, JUD. BACĂU ,, Natura şi educaţia sunt asemănătoare....

Read more

Managementul clasei de elevi

MANAGEMENTUL CLASEI DE ELEVI     CONCEPT Managementul educatiei/pedagogic reprezinta acea stiinta pedagogica, elaborata interdisciplinar, pentru studierea evenimentelor care intervin activitate pedagogica: decizie, organizare, gestiune. Este si o metodologie de abordare globala-strategica-optima a educatiei, a...

Read more

Amprenta alternativelor educationale asu…

AMPRENTA ALTERNATIVELOR EDUCAŢIONALE ASUPRA ELEVULUI Institutor Anton Simona Marinela Şcoala cu clasele I-VIII nr. 2, Vorniceni, jud. Botoşani     Moto:’’Daţi-mi un peşte şi voi mânca azi, învăţaţi-mă să pescuiesc şi voi avea ce mânca...

Read more