Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Managementul schimbarii in organizatie
Duminică, 08 Mai 2011 16:31

MANAGEMENTUL SCHIMBĂRII ÎN ORGANIZAŢIE

 

prof. Ciucă Cristina,

Şcoala cu clasele I – VIII Bâsca – Chiojdului, Com. Chiojdu,  Jud. Buzău

 

Schimbarea la nivel organizaţional presupune realizarea unor modificări profunde esenţiale ale organizaţiei.

Exemplu: - la nivelul misiunii, viziunii, modalitatea de organizare a activităţii didactice, a tehnicilor educaţionale.

Schimbarea organizaţională corespunde în general unei orientări noi, unei orientări radicale şi fundamentale privind modalităţile prin care o instituţie urmează să-şi desfăşoare activitatea şi cu implicaţii directe, esenţiale asupra membrilor săi.

Managementul unei schimbări în organizaţie se referă la ansamblul de activităţi specifice desfăşurate de un manager astfel încât acesta să-şi orienteze angajaţii în procesul de implementare al schimbării pentru îndeplinirea misiunii şi atingerea finalităţilor propuse.

Schimbările pot fi planificate sau replanificate deci sunt dificil de gestionat pentru că ele intervin aleator şi efectele lor sunt greu de anticipat.

Schimbările planificate pot fi implementate cu succes în cazul respectării următoarelor etape:

1.      identificarea problemei şi stabilirea obiectivelor schimbării;

2.      culegerea informaţiilor despre problema respectivă;

3.      sintetizarea şi analiza informaţiilor;

4.      reformularea problemei ţinând cont de informaţiile obţinute;

5.      realizarea planului de acţiune pentru implementarea schimbării;

6.      aplicarea planului sau desfăşurarea propiu-zisă a acţiunii de schimbare

7.      evaluarea acţiunii implementate.

În ultima perioadă se vehiculează şi este frecvent aplicată ideea organizaţiei şcolare aflate într-o continuă schimbare care să faciliteze dezvoltarea permanentă a şcolii.

 

Caracteristici ale schimbării la nivelul organizaţiei şcolare

1.                     schimbarea este un proces de învăţare care implică noi modalităţi de gândire şi de comportament

2.                     schimbarea este un proces şi nu un eveniment

3.                     schimbarea necesită timp

4.                     schimbarea poate fi derutantă şi chiar dureroasă

 

Schimbarea presupune:

-         asumarea de riscuri

-         efort prelungit

-         stres

-         conflicte

-         fenomene de rezistenţă

Pentru implementarea unei schimbări eficiente se recomandă respectarea unor condiţii:

-         explicarea şi precizarea clară a scopului schimbării

-         stabilirea unor obiective realiste care să fie în concordanţă cu resursele şi necesităţile membrilor organizaţiei;

-         stimularea motivaţiei angajaţilor pentru schimbare;

-         stimularea dorinţei de perfecţionarea;

-         valorificarea eficientă a resurselor în procesul de schimbare, accentul căzând pe resursa umană;

-         evaluarea permanentă a proceselor de schimbare şi chiar introducerea unor noi sisteme de monitorizare.

În organizaţiile şcolare condiţiilor generale amintite anterior li se adaugă:

1.                    stimularea comunicării la nivelul grupului chiar cu deschiderea a noi mijloace de comunicare,

2.                    stimularea participării în procesul de management,

3.                    accentuarea elementelor formative la nivelul resursei umane (schimbarea mentalităţii, atitudinilor, concepţiilor) pentru că altfel se ajunge la o schimbare superficială,

4.                    motivarea angajaţilor prin stimularea creativităţii, inovaţiei, recunoaşterea dreptului de a greşi.

Accentuarea unei schimbări în cadrul unei organizaţii presupune ca managerul să faciliteze înţelegerea următoarelor principii:

-         schimbarea este acceptată atunci când ea este înţeleasă de membrii grupului;

-         schimbarea este acceptată când ea nu ameninţă siguranţa angajaţilor,

-         schimbarea este acceptaă dacă ea rezultă în urma unor principii impersonale şi nu în urma unor decizii personale subiective,

-         schimbarea este acceptată dacă ea urmează unei serii de schimbări care au avut succes,

-         schimbarea este acceptată dacă urmează după o schimbarea acceptată de organizaţie şi nu după refuzul alteia,

-         dacă cel care are iniţiativa este proaspăt numit în funcţie sau acceptă cel mai uşor cel care este proaspăt în funcţie,

-         schimbarea este bine acceptată dacă membrii organizaţiei sunt pregătiţi pentru implementarea acesteia,

-         Sshimbarea este bine acceptată dacă există în plan de management în remedierea barierelor din calea schimbării.

Bariere:

-         interesul personal redus;

-         înţelegerea proastă a procesului de schimbare ca urmare a unor deficienţe de comunicare;

-         perceperea diferită a schimbării datorită diferenţelor interindividuale;

-         rezistenţa faţă de schimbare (teamă de pierdere a controlului);

-         neîncrederea în cei care iniţiază schimbarea.

 

Bibliografie
1. Cojocariu, V. M., Introducere în managementul educaţiei, Bucureşti: E.D.P., 2004
2. Cojocariu, V., M., Educaţie pentru schimbare şi creativitate, Bucureşti:E.D.P., 2003
3. Cristea, S., Dicţionar de pedagogie, Grupul Editorial Litera, Litera Internaţional; Chişinău-Bucureşti, 2000

 

Ultima actualizare în Duminică, 08 Mai 2011 16:47
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Dezvoltarea psihopedagogica a scolarului…

DEZVOLTAREA PSIHOPEDAGOGICĂ A ŞCOLARULUI MIC prof. înv. primar Marşeu Rodica Lavinia Colegiul Tehnic Ion Mincu, Timişoara Copilăria este perioada în care dezvoltarea psihică a copiilor...

Read more

Comunicare interculturala europeana

COMUNICARE INTERCULTURALĂ EUROPEANĂ   Prof. JIANU CAMELIA Colegiul Tehnic Reşiţa, jud. Caraş-Severin                           Obiectivele noii agende europene pentru cultură se definesc în jurul a trei priorităţi: diversitate culturală şi dialog intercultural, stimularea creativităţii...

Read more

Domenii ale competentelor cheie

DOMENII ALE COMPETENŢELOR CHEIE   Profesor Maria Ionaş Şcoala Gimnazială Poplaca, Sibiu   „A instrui pe tineri cum se cuvine nu constă în a le vârî în cap o mulţime de cuvinte, fraze, expresii şi...

Read more

Ordinul 6866 din 2012 privind aprobarea …

Ordinul 5866 din 26 septembrie 2012 (Ordinul 5866/2012) Ordinul privind aprobarea programelor scolare de Limba si literatura italiana materna pentru clasele a IX-a si a X-a   Afla ordinul privind aprobarea programelor scolare...

Read more

Biserica Sfantul Nicolae Dorohoi judetul…

BISERICA ,,SFÂNTUL NICOLAE’’ DORHOI, JUDEŢUL BOTOŞANI   Profesor Adrian Şulic Grup Şcolar ,,Regina Maria’’, Dorohoi, Botoşani     Prima mențiune documentară a oraşului Dorohoi datează din 6 octombrie 1407. Când boierii moldoveni reînnoiesc în oraşul Liov...

Read more

Platoul carstic Vascau

PLATOUL CARSTIC VAȘCĂU   Prof. Mihaela Marian, Colegiul Tehnic ‘‘Constantin Brâncuși’’   Rezumat: Platoul carstic Vașcău reprezintă un areal ofertant din punct de vedere al resurselor oferite de relief, atât prin numărul mare al...

Read more

Junimea si criticismul junimist

JUNIMEA ŞI CRITICISMUL JUNIMIST   Prof. Gabriela Ionescu Colegiul Tehnic Nr.2, Târgu-Jiu   Rezumat: Societatea Junimea a fost cea mai importantă grupare ide­ologică şi culturală din a doua jumătate a secolului al XIX-lea, având rolul...

Read more

Google forms un instrument util pentru c…

GOOGLE FORMS, UN INSTRUMENT UTIL PENTRU CADRELE DIDACTICE Profesor Bușcă Alexandru Liceul Tehnologic “Lazăr Edeleanu”, Năvodari Rezumat: Articolul de față prezintă importanța utilizării instrumentului Google...

Read more