Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Matematica este mai frumoasa folosind calculatorul
Miercuri, 08 Mai 2013 18:44

MATEMATICA ESTE MAI FRUMOASĂ

FOLOSIND CALCULATORUL

 

Prof. Carmen Crafcenco

Liceul Teoretic “ Mircea Eliade”, GALAŢI

 

Folosirea învăţării asistate de calculator sau a diferitelor softuri educaţionale ajută elevul să înveţe într-un mod creativ, creşte motivaţia şi eficientizarea învăţării. Elevul participă activ în toate etapele procesului de predare, învăţare, evaluare, este încurajat să exploreze conţinuturi noi, să îşi dezvolte imaginaţia. Cred că acest calculator a devenit un instrument pentru toţi aceia care doresc să dezlege misterele matematicii, un instrument util elevului şi profesorului. O parte din activităţile pe care le-am propus elevilor şi care folosesc calculatorul, au condus cu siguranţă la atingerea obievtivului propus şi anume creşterea motivaţiei elevilor pentru învăţarea matematicii.

 

Potențialul tehnologiilor informației și comunicării pentru ameliorarea instruirii și pentru eficientizarea învățării este mare, însă valorificarea deplină în educație depinde de gradul în care cadrul didactic este pregătit să le integreze, de capacitatea și deschiderea întregului colectiv de cadre didactice precum și de resursele tehnologice disponibile.

Este cunoscută de ceva vreme nevoia instruirii asistată de calculator, fiind înțeleasă în primul rând ca un răspuns social la cererea crescândă de educație, la nevoia de diversificare și sofisticare a ofertelor și instiţuțiilor de formare. Folosirea învățării asistate de calculator sau a diferitelor softuri educaționale atrage după sine adaptabilitatea informațiilor științifice la nevoile/ particularităţile psiho-fizice ale copiilor, abordarea materialului de studiat într-o manieră interactivă, stimularea motivaţiei pentru învăţare prin prezenţa componentei ludice sau oferirea sentimentului de confort pentru copii în general.

Dezvoltarea tehnologiei a dus și la diversificarea softurilor educaționale ce facilitează înlocuirea unui tip de demers didactic clasic cu unul modern în care profesorul nu este decât un coordonator al activității și nu principala sursă de informare.

Folosirea învăţării asistate de calculator sau a diferitelor softuri educaţionale ajută elevul să înveţe într-un mod creativ , creşte motivaţia şi eficientizarea învăţării. Elevul participă activ în toate etapele procesului de predare, învăţare, evaluare, este încurajat să exploreze conţinuturi noi, să îşi dezvolte imaginaţia.

După unii specialişti aceste metode moderne oferă posibilitatea modelării, justificării şi ilustrării unor concepte abstracte, ilustrări ale graficelor greu realizabile, ale calculelor ce necesită volum mare de timp, vizualizarea proprietăţilor unor funcţii reprezentate grafic. De asemenea au loc realizarea recapitulărilor, sintezelor şi a schemelor atractive, animate care să conducă la reţinerea mai rapidă a informaţiei esenţiale şi ce este foarte important, activitatea elevului poate fi monitorizată pe tot parcursul lecției.

Tot specialiştii afirmă că utilizarea acestor metode moderne prezintă şi o serie de limite printre care amintim:

·         utilizarea improvizată/neproiectată a calculatorului în timpul lecţiei duce la ineficienţa învăţării;

·         neparticiparea unor elevi la lecţie poate conduce la nerealizarea obiectivelor lecţiei;

·         utilizarea în exces a calculatorului poate duce la pierderea abilitaţilor practice de calcul şi de investigare a realităţii, de argumentare și contra-argumentare;

·         segmentarea în exces a materiei

În continuarea voi descrie câteva scenarii didactice cu componentă TIC, la obiectul pe care îl predau: matematică.

La clasa a VIII a am propus o temă: „Să învăţăm să construim corpuri geometrice în Paint”. Descrierea secvenţei de lecţie:

1.      Realizaţi un desen al unei piramide patrulatere regulate utilizând aplicaţia Paint

2.      Deschiderea aplicaţiei Paint.

3.      Folosim instrumentul pentru trasarea dreptunghiurilor

4.      Modificăm înclinaţia figurii cu 50 de grade pe orizontal

5.      Folosind instrumentul de trasare a liniilor desenăm diagonalele şi apotema bazei.

6.      Folosind acelaşi instrument şi guma, marcăm celelalte laturi ale piramidei, înălţimea şi apotema

7.      Selectând instrumentul de scris, notăm vârfurile priramidei. După ce desenul este terminat se poate salva în format JPG şi îl putem insera ca imagine în orice document word pe care îl edităm.

Profesorul poate realiza prezentări, teste sau diferite alte materiale în care să folosească programul Paint pentru crearea unor figuri geometrice, sau capturi de ecrane, care pot fi inserate mai apoi în aceste documente, iar elevii pot realiza referate în care să insereze imagini editate, realizate de ei cu ajutorul aplicaţiei Paint.

Tot pentru clasa a VIII a la algebră , elevii au făcut cunoştinţă cu softul Geogebra.

În cadrul capitolului : Funcţii, un subiect îndrăgit de elevi, iată descrierea secvenţei de lecţie:

1.      Folosiţi link-ul următor http://www.geogebra.org/webstart/geogebra.html pentru a accesa online softul Geogebra.

2.      Descrieţi paşii necesari construirii unui triunghiului ABC şi scrieţi valorile afişate în fereastra Algebra.

Creare puncte A(0,2); B(2,0); C(0,0)

Trasare drepte AB, BC, AC

3.      Reprezentaţi grafic funcţia f:( -∞,o)→R, f(x)= 2+x

4.      În fereastra introduceţi comanda Function[2+x, -∞, 0] şi apăsaţi apoi tasta ENTER

Câteva din avantajele utilizării softului Geogebra în cadrul lecţiilor de matematică sunt: exactitate, existenta unor functii predefinite, reprezentare grafica foarte buna, rapiditate in executie, soft intuitiv;

La clasa a Va elevii au făcut cunoştinţă cu numerele prime, ei află că problema numerelor prime a dat bătăi de cap multor matematicieni şi s-au scris foarte multe cărţi pe această temă.

Matematicienii au încercat să găsească o formulă cu ajutorul căreia să putem genera numere prime şi din păcate nu au reuşit.

Descierea secvenţei de lecţie:

1.      Matematicienii au propus o formulă care răspunde cerinţelor obişnuite în şcoală:

n2-n+41

2.      Dând valori lui n se obţin numere prime până la 1681, pentru n=41 se obţine un număr compus

3.      Folosin Excel elevii au ca sarcina de lucru, sub îndrumarea profesorului, generarea unei liste de numere prime, folosind formula de mai sus.

4.      Pe coloana A , elevii scriu numerele de la 1 la 40, iar în B1 scriu formula „=A1*A1-A1+41”, pe care apoi o vor copia în celelate celule ale coloanei B.

5.      Concluzia este că formula generează o parte din numerele prime mai mici ca 1681.

 

Bibliografie:

Predarea interactivă centrată pe elev (modul pentru dezvoltarea profesională a personalului didactic), Editura Educaţia 2000+, Bucureşti, 2005

http://www.elearning.ro.

Prof. Constantin Chirilă, “Formarea continuă a profesorilor de matematică în societatea cunoaşterii”, Bucureşti 2012

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Integrarea experimentului in orele de fi…

INTEGRAREA EXPERIMENTULUI ÎN ORELE DE FIZICĂ ŞI CHIMIE                                                     Profesor Tudorache Maria, Şcoala Gimnazială ,,P. H. Zangopol” Buzău   Prin predarea fizicii şi chimiei se urmăreşte raportarea copilului la mediul în care trăieşte. Experimentul este...

Read more

John maxwell-o autoritate in domeniul ma…

JOHN MAXWELL-O AUTORITATE ÎN DOMENIUL MANAGEMENTULUI ȘCOLAR PERFORMANT Numele: FILDAN MIHAELA Calitatea: PROFESOR LIMBA ROMÂNĂ Instituția: LICEUL TEOLOGIC BAPTIST EMANUEL ORADEA “Pentru a câştiga încrederea oamenilor, un lider trebuie sa aibă următoarele...

Read more

Rules to fallow at the office

RULES TO FOLLOW AT THE OFFICE   Burghiu Iuliana-Florina Grup Şcolar “Sfânta Maria”, Galaţi     The article is a translation from Romanian into English of some rules which almost every employee should respect at...

Read more

Transmisii prin frictiune

TRANSMISII PRIN FRICŢIUNE Profesor Jianu Camelia Colegiul Tehnic Reșița, Caraș-Severin Mecanismul reprezintă o verigă fundamentală indispensabilă construcţiilor maşinilor. Mecanismul este o parte constructivă a unei maşini sau a unui aparat...

Read more

Evaluarea caracteristicilor geosistemice…

EVALUAREA CARACTERISTICILOR GEOSISTEMICE DIN AREALUL BLAHNIŢA-MEHEDINŢI Prof. Jiglaru Carmen Violeta Şcoala Gimnazială Carpen Arealul Blahniţa situat în judeţul Mehedinţi reprezintă o zonă naturală protejată din punct de vedere fizico-geografic dar...

Read more

Jocul didactic la clasa pregatitoare

JOCUL DIDACTIC LA CLASA PREGĂTITOARE Prof. Înv. Primar, Vladu Ana Nicoleta Școala Gimnazială Nr. 3 Rovinari Jocul didactic constituie un mijloc valoros de...

Read more

STUDY ON SUBJECTIVITY AND FEMINISM IN VI…

STUDY ON SUBJECTIVITY AND FEMINISM IN VIRGINIA WOOLF’S THE NEW DRESS Part I                                                                                      Prof. Delia Ilona Cristea                                                               Colegiul Naţional Elena Cuza, Craiova     Whether or not the short-story “The New Dress” was previously meant...

Read more

Spune NU drogurilor - tipuri de droguri …

Spune NU drogurilor - tipuri de droguri - hasis, marihuana

1.     Haşişul şi marihuana   Droguri din această categorie de substanţe:  Cannabis-ul este denumirea generică pentru produsele vegetale obţinute din cânepa de cultură (cannabis sativa) plantă ce conţine substanţe halucinogene (compusul psihoactiv...

Read more