Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Metode de comunicare
Scris de mihaiela lazar   
Miercuri, 08 Februarie 2017 19:05

METODE DE COMUNICARE

Prof. Macarie Cristina

Liceul Vocațional Pedagogic ,,Mihai Eminescu” Tîrgu Mureș

Cadrul didactic are un rol activ în comunicarea didactică deoarece el acţionează ca un filtru care selecţionează, organizează şi personalizează informaţia.

Ascultarea este o abilitate importantă pe care trebuie să o ai pentru a înțelege ceea ce spune celălalt.

A asculta activ înseamnă ca receptorul să comunice emiţătorului ce a înțeles din mesajul primit.

În cadrul comunicării didactice se poate verifica înţelegerea mesajului transmis şi acurateţea ascultării, observând diferite aspecte referitoare la comportamentul elevilor.

Comunicarea didactică vizează în principal înţelegerea, cadrul didactic având un rol activ. El acţionează ca un filtru care selecţionează, organizează şi personalizează informaţia. Faţă de alte domenii, subiectivitatea nu poate fi evitată, chiar este necesară, profesorii transmiţând elevilor informaţii prelucrate.

Metodele de comunicare sunt următoarele: observarea; ascultarea; conversația; analiza; sinteza; schematizarea; chestionarea, proiecția; empatia; interpretarea; monologul; dialogul etc.

Observarea dirijată are menirea să îndrume, să direcţioneze activitatea de observare a elevului spre obiectivul stabilit.

Observarea nedirijată oferă elevilor diverse posibilităţi de dezvoltare, atât în privinţa achiziţiei de cunoştinţe, dar și în cea a formării unor atitudini, capacităţi și deprinderi.

Ascultarea este una dintre cele mai importante abilități pe care este obligatoriu să o avem, pentru a putea înțelege ceea ce spune celălalt. Cât de bine ascultăm are un impact major asupra activităților și asupra calității relaționării nostre cu ceilalți.

Abilitatea de a pune întrebări adecvate la momentul potrivit şi de a răspunde vorbitorului reprezintă o parte esenţială a ascultării active.

A asculta activ înseamnă a comunica emiţătorului ce înseamnă pentru el (receptor), mesajul primit.

Ascultarea empatică presupune interrelaţionarea cu o persoană aflată în dificultate, în imposibilitatea de a rezolva o problemă.

Ascultarea empatică are următoarele etape:

Ø încercarea de clarificare a situaţiei („Dacă nu greşesc ...”);

Ø repetarea ideii de bază cu propriile cuvinte;

Ø controlarea şi parafrazarea sentimentelor interlocutorului („Este corect ...”).

Tehnicile de ascultare activă includ: limbajul corpului; parafrazarea a ceea ce a spus interlocutorul; exprimarea empatiei, înţelegerii faţă de interlocutor; adresarea unor întrebări pentru a-l convinge pe interlocutor să repete, să clarifice sau să detalieze informaţiile pe care le oferă; acceptarea pauzelor.

Pe parcursul comunicării didactice se poate verifica înţelegerea mesajului transmis şi acurateţea ascultării, observând următoarele aspecte referitoare la comportamentul elevilor:

· urmăresc întregul sens al mesajului - a auzi ceea ce spune cineva nu este acelaşi lucru cu a înţelege ce vrea să spună acea persoană;

· colaborează cu vorbitorul - înţelesul cuvintelor/frazelor poate fi depistat în urma unei conversaţii dintre vorbitor - ascultător;

· anticipează următoarele idei ale vorbitorului – acest lucru asigură ascultarea eficientă şi învăţarea prin comparaţie şi contrast;

· identifică elementele cheie ale unei conversaţii - identificarea elementelor de sprijin ale punctelor principale ale discuţiei măreşte capacitatea ascultătorului de a reţine ideile esenţiale;

· elaborează rezumate mentale - atunci când vorbitorul tace, ascultătorul recapitulează ceea ce s-a spus, organizându-şi mental ideile exprimate.

În comunicarea didactică, demonstrarea şi argumentarea se completează reciproc. Prestigiul cadrului didactic și limbajul acestuia sunt elemente care contribuie la o comunicare eficientă.

Bibliografie:

Cucoş, C., Pedagogie, Editura Polirom, Iași, 2002;

Pânişoară, O., Comunicarea eficientă, Editura Polirom, Iaşi, 2006.

 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Tie cat iti pasa de scoala?

Tie cat iti pasa de scoala?

ŢIE CÂT ÎŢI PASĀ DE ŞCOALĀ? Institutoare Teodora Pereni Nacov Liceul Teoretic ”J. L. Calderon” Timişoara Nouā, da, ne pasā de şcoalā. Cât? Sā vedem: am fost copii, elevi...

Read more

Calendarul olimpiadelor nationale scolar…

Calendarul olimpiadelor nationale scolare 2013   Vezi calendarul olimpiadelor nationale scolare pe anul scolar 2012-2013:

Read more

Revista cercului literar

CERCHIŞTII ŞI ,,REVISTA CERCULUI LITERAR” DE LA SIBIU   Nevodenszki Sorina, profesor I Şcoala cu clasele I-VIII Sânandrei, Jud. Timis     Sibiul a oferit climatul în care s-a constituit una din cele mai cunoscute grupãri din...

Read more

Copiii de azi parintii de maine

COPIII DE AZI, PĂRINŢII DE MÂINE - studiu - prof.înv.preşcolar Cristina Antal Şcoala Gimnazială "Sf. Ilie" Topliţa, Harghita Mass-media propagă uneori violenţa prin publicaţii, emisiuni şi filme care prezintă amănunţit situaţii violente,...

Read more

Aptitudinile si succesul profesional

APTITUDINILE ŞI SUCCESUL PROFESIONAL   Profesor Jianu Camelia Colegiul Tehnic Reşiţa, Caraş-Severin     Aptitudinile se constituie într-un ansamblu de însuşiri de ordin instrumental- operaţional care diferenţiază oamenii între ei în ceea ce priveşte maniera de...

Read more

Datele examenelor pentru gradul II la UB…

Datele examenelor pentru gradul II la UBB Cluj   Vezi datele probelor pentru obţinerea gradului didactic II la Universitatea Babeş-Bolyai Cluj-Napoca.

Read more

lecturi limba si literatura romana pentr…

LECTURI LIMBA ȘI LITERATURA ROMÂNĂ PENTRU CLASA A IX-A Lecturi obligatorii - Literatura română pentru clasa a IX-a:Lucian Blaga - VersuriM. Cărtărescu - Poeme de amor, Poveste adevăratăI. L. Caragiale -...

Read more

Planificare model pentru matematica inva…

Planificare model pentru matematica invatamant special   Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata model...

Read more