|
|
Metodele predarii matematicii |
Scris de mihaiela lazar
|
Luni, 08 Februarie 2016 12:26 |
METODELE PREDĂRII MATEMATICII
Prof. Popa Crina Diana
Școala Gimnazială Hășmaș, jud. Arad
Metodica predării matematicii este o disciplină de tranziție între matematică, pedagogie și psihologie. Ea se ocupă cu studiul învățarea matematicii sub toate aspectele sale: scop, sarcini, conținut, metode, forme de organizare, principii, personalitatea cadrului didactic. Această disciplină descrie organizarea procesului de predare-învățare eficientă a noțiunilor de aritmetică, algebră, geometrie, analiză matematică, ținând cont de indicațiile pedagogiei generale. Așadar matematica reprezintă obiectivul spre care metodica predării își exercită metodele.
Cuvinte cheie: matematică, metode, predare, învățare.
Metoda didactică este aleasă de profesor și este pusă în aplicare în cadrul procesului de învățare cu ajutorul elevilor. Metodele matematice sunt diverse și îndeplinesc mai multe funcții, cum ar fi:
-
Funcția cognitivă =cale de acces pentru elevi la cunoștere
-
Funcția formativ-educativă=formează la elevi noi deprinderi intelectuale și structuri cognitive, noi atitudini, capacități;
-
Funcția instrumentală=tehnică de execuție, mijlocind atingerea obiectelor instructiv-educaționale;
-
Funcția normativă=arată cum să se predea și să se învețe pentru a obține rezultate optime.
În învățământul modern se pune accent pe funcția formativ-educativă a metodei, se extind metodele de căutare și identificare a cunoștintelor, de autoinstrucție și autoeducație permanentă. De asemenea, se recomandă o folosire pe scară largă a metodelor activ-participative și a celor care solicită componentele relaționale ale procesului instructiv-educativ.
Dintre metodele fundamentale folosite în cadrul activității de predare-învățare la matematică se pot enumera:
Expunerea - constă în prezentarea de către profesor a unor cunoștințe noi, pe cale orală, în structuri bine închegate, în scopul transmiterii unui volum mare de informații într-o unitate de timp bine determinată. Această metodă cunoaște mai multe forme: povestirea, explicația și prelegerea.
În ceea ce privește predarea matematicii în gimnaziu și liceu, mai des sunt întâlnite explicația și prelegerea, utilizate mai ales pentru prezentarea unor fragmente cu grad ridicat de dificultate și pentru a face sistematizări.
Explicația este utilizată în cadrul unor operații logice mai complicate si anume: inducția, deducția, comparația, sinteza, analiza, antologia însă accentul cade pe receptare.
Prelegerea presupunerea în prezentarea de către profesor a unui volum mare de cunoștințe, bine structurate și sistematizate. Este recomandată elevilor de liceu si studenților.
Conversația catihetică are ca scop analizarea elevului în vederea stabilirii dacă sunt însușite anumite noțiuni teoretice (definiții, teoreme, axiome, formule). Este necesar să precizăm ca formulele matematice nu trebuie învățate mecanic, ci ele trebuiesc însușite în urma aplicării lor în exerciții și probleme.
Conversația euristică este o metodă ce presupune o discuție, o descoperire organizată, în cadrul căreia cadrul didactic are un rol important iar elevul este stârnit să apeleze la propriul bagaj de cunoștințe pentru a face anumite legături în vederea decoperirii de noi cunoștințe.
Cadrul didactic trebuie să fie precis și coerent în interogația pe care o face elevului. De asemenea, trebuie să se respecte de gradul de dificultate, intervalul de timp dintre întrebare și răspuns în vederea motivării și încurajării elevului. Răspunsurile elevilor vor fi atent evaluate de către profesor, punându-se accent pe corectitudinea și coerența acestora. În cazul în care un elev găsește mai multe variante corecte de rezolvare, profesorul va trebui să încurajeze și să aprecieze acest lucru, punând în evidența metoda cea mai eficientă. În cadrul orelor de matematică, metoda este des întâlnită în descoperirea unor enunțuri, demonstrații, exemple și soluții.
Demonstrația didactică constă în prezentarea de procese, acțiuni și obiecte în vederea introducerii elevilor unor concepte ce stau la baza cunoașterii. În ceea ce privește matematica, se acceptă și expunerea unor obiecte matematice, însușite anterior de către elevi. Matematica este o știință ce studiază relații caracterizate de o mare generalitate astfel încât predarea intuitivă este foarte utilă deoarece mărește accesibilitatea sa.
Pornind de la un suport material prin demonstrație se construiesc reprezentări, constatări, interpretări. Ea are un caracter ilustratic, conducând la reproducerea unor acțiuni sau la asimilarea unor cunoștințe pe baza unor surse intuitive.
De exemplu, se pot folosi graficele funcțiilor elementare ca suport intuitiv pentru a descoperi și demonstra proprietățiile acestor funcții. De asemenea, în clasele a V-a și a VI-a este predată mai intuitiv.
Observația didactică presupune urmărirea atentă a unor obiecte, figuri geometrice de către elevi fie sub îndrumarea profesorului fie în mod individual. Această metodă are o valoare euristică și participativă, deoarece ea se bazează pe capacitatea de receptare a elevilor.
De exemplu dacă se realizează o comparație între prismă și cilindru, folosind analogia și deducția logică se poate determina aria laterală a cilindrului circular drept prin produsul dintre perimetrul bazei și înălțime. Această metodă contribuie la formarea unor calități ce țin de comportament și anume: răbdare, perseverență, perspicacitate și imaginație.
Exercițiul didactic este o modalitate de efectuare a unor operații și acțiuni mintale, în mod conștient și repetat, contribuind la profunzimea întelegerii noțiunilor, conceptelor, teoremelor învățate, la dezvoltarea operațiilor mintale și constituirea lor în structuri operaționale, la îmbunătățirea memoriei și evitarea confuziilor. Un exercițiu constă într-un ansamblu de operații ce se efectuează relativ asemănător.
Însușirea cunoștințelor de matematică este condiționată de rezolvarea de exerciții și probleme. Această metodă contribuie la dezvoltarea unei gândiri roditoare, la dezvoltarea raționamentului, oferind totodată o independență în ceea ce privește activitatea elevului.
În vederea aplicării acestei metode exercițiul trebuie să respecte următoarele condiții:
-
Enunțul trebuie înțeles cu ușurință de elevi;
-
Cunoștințele folosite în rezolvarea exercițiului trebuie să fie cunoscute;
-
Rezolvarea exercițiului trebuie înteleasă în detaliu;
-
Este nevoie de precizie și exactitate în ceea ce privește rezolvarea exercițiului.
Descoperirea didactică este o metodă euristică cu funcție formativă deoarece dezvoltă memoria, gândirea, percepția, reprezentarea, limbajul și interesele elevului. Descoperirea poate fi: independentă (profesorul monitorizează și dirijează procesul de învățare iar elevul are rolul principal) și dirijată (profesorul managerează descoperirea prin indicații, întrebări, răspunsuri parțiale).
Ținând cont de relația ce se stabilește între cunoștințele anterioare și cele la care se ajunge, deosebim, în funcție de operațiile cognitive:
-
Descoperire inductivă - care constă în trecerea de la particular la general. Astfel, pentru obținerea formulelor de calcul prescurtat în clasa a VII-a, se pleacă de la niște exemple concrete de înmulțire a două binoame cu aceeiași termeni urmând mai apoi să compare termenii din paranteză cu cei ai produsului.
-
Descoperirea deductivă - presupune trecerea de la general la particular. Un exemplu în acest caz ar fi obținerea regulilor de derivare ale funcțiilor elementare pornind de la definiția derivatei unei funcții.
-
Descoperirea transductivă –are în vedere stabilirea unor relații analogice între diferite succesiuni de date. Un exemplu ar fi descoperirea regulilor de calcul pentru operații cu fracții algebrice cunoscând regulile de calcul cu fracții aritmetice la clasa a VIII-a.
Problematizarea este una dintre cele mai utile metode datorită caracterului ei euristic, dinamic și puternic formator. Prin intermediul acestei metode se creează dificultăți practice sau teoretice a căror rezolvare trebuie să fie rezultatul propriei activități de cercetare a elevului.
Situațiile problemă pot fi de mai multe tipuri:
-
Contraziceri între posibilitățiile existente ale elevului și cerințele noii probleme;
-
Trebuința selecționării din bagajul de cunoștințe a celor folositoare;
-
Integrarea noțiunilor selectate într-un sistem.
În vederea utilizării acestei metode trebuie îndeplinite mai multe condiții:
-
Asigurarea existenței la elevi a unui fond aperceptiv;
-
Dozarea dificultățiilor în funcție de o anumită gradație;
-
Alegerea momentului potrivit de punerea problemei în cadrul unei lecții;
-
Manifestarea unui interes în ceea ce privește rezolvarea problemei.
Modelarea didactică constă în existența unor modele care sunt sisteme simple, ce permit o descriere esențializată a unui ansamblu existențial, dificil de sesizat și de cercetat în mod direct. Modele pot fi: obiectuale, iconice, simbolice, având funcții ilustrative și cognitive.
Modelarea are la bază două etape:
-
In prima etapă profesorul are un rol esențial în învățare, analizează trăsăturile modelului, după care compară cu originalul.
-
In a două etapă elevul este ghidat sa-și realizeze singur modelul.
Punctele forte ale acestei metode sunt : dezvoltarea spiritului de observație, dezvoltarea capacității de analiză, sinteză, creativitate și raționament.
Algoritmizarea are la bază folosirea algoritmilor în procesul de predare-învățare. Algoritmii sunt un ansamblu de proceduri, operații standard, care se succed în mod fix, prestabilit de profesor. Prin utilizarea lor se pot rezolva probleme asemănătoare. Această metodă este apropiată de metoda exercițiului fiind folosită cu succes la lecțiile de formare a deprinderilor și consolidarea acestora.
Brainstorming-ul presupune un asalt de idei și este mai degrabă o metodă de stimulare a creativității, spontaneității decât o metodă didactică. Principala sa caracteristică rezultă din separarea procesului de producere a ideilor de cel de evaluare a acestora. Metoda presupune: acumularea a cât mai multor soluții în vederea rezolvării unei probleme propuse prin antrenarea tuturor elevilor, analiza acestora și selectarea variantei optime de soluționare a problemei.
Instruirea programată cu manualul sau asistată de calculator se bazează pe parcurgerea unui algoritm prestabilit de învățare, alcătuit din alternări de secvențe informatice, cu momente rezolutive, cu seturi suplimentare de cunoștințe.
Bibliografie:
-
Constantin Cucoș, Pedagogie, Editura Polirom, București, 2006;
-
Brânzei Dan, Metodica predării matematicii, Editura Paralela 45, Pitești, 2010.
Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:
|
|
Îndărătul oricărei comedii se ascunde în fond, o tragedie...
PROIECT DIDACTIC
O SCRISOARE PIERDUTĂ DE I. L. CARAGIALE
Profesor Marincaș Marinela Adriana,
Colegiul Național „Horea, Cloșca și Crișan”
... Read more
Norme metodologice privind efectuarea concediului de odihna al personalului didactic din invatamant
Read more
ANEXA Nr. 11
la metodologie
Tabel nominal cuprinzand candidatii repartizati
Unitatea de invatamant/Centrul .................................................
Read more
ECOEDUCAȚIA
prof. Arjoca Mihaela Maria
Colegiul Tehnic ‘’ Ion Mincu”, Timișoara
Rezumat: Ecoeducația va ajuta la dezvoltarea umanității.
Cuvinte cheie: ecologie, mediu, educație, evoluție.
... Read more
REGRESIVITATEA TERMENULUI LITERAR SUPERREALIST
Ştefan Lucian MUREŞANU
Cuvinte cheie: regresivitate, superrealism, incandescent, senzaţii, rostire, lumină, divin, originalitate, urâţeşte.
M-am străduit întotdeauna ca prin cuvântul meu scris să nu lezez existenţa niciunui... Read more
MUNCA INDEPENDENTĂ ŞI JOCURILE DIDACTICE, ÎN CICLUL PRIMAR
înv. Marc Aurica
Școala Gimnazială Cîmpeni
Activitatea independentă a elevilor constituie deopotrivă mijloc şi scop al demersului didactic. Din acest punct de vedere,... Read more
STUDIU PRIVIND IMPACTUL UTILIZĂRII CALCULATORULUI ŞI TELEVIZORULUI ASUPRA CONDUITEI ADOLESCENŢILOR
Andrei Roxana, profesor
Grup Şcolar “Gheorghe Asachi” Galaţi
Studiul de faţă abordează problematica impactului utilizării calculatorului/TV asupra conduitei elevilor. Deşi le... Read more
METODE INTERACTIVE
PENTRU UN ÎNVĂŢĂMÂNT EFICIENT
Prof. Gabriela Gorgan,
Şcoala Gimnazială Petriş, jud. Bistriţa Năsăud
MOTTO:
« Dacă îmi spui o să uit, dacă îmi arăţi o să ţin minte, dar dacă mă implici o... Read more
Horoscopul carierei 2015
Descopera horoscopul carierei pe 2015 pentru toate zodiile. Citeste principalele previziuni astrologice pe plan profesional pentru anul 2015. Informatii detaliate pentru fiecare zodie pentru 2015 in ceea ce…
STUDIU DE SPECIALITATE
SCURT ISTORIC AL ALGEBREI LINIARE
Prof. Stancu Magdalena Ioana
Liceul Voievodul Mircea Târgovişte
Algebra liniară este ramura matematicii care studiază vectorii, spaţiile vectoriale (numite… STRATEGII DE ADAPTARE CURRICULARĂ
PENTRU COPIII CU ADHD
Prof. consilier Petric Anamaria
Şcoala cu clasele I-VIII Săsciori
ADHD nu este o problemă doar pentru cei care suferă de această tulburare ci şi pentru… CIVILIZAŢIE ŞI CULTURĂ ÎN ARHITECTURA ROMEI ANTICE
Prof. Dimitriu Astrid-Alina
Grup Şcolar Agricol Alexandria, jud. Teleorman
Civilizaţia şi cultura romană, cu asimilările vechilor civilizaţii mediteraneene, ale experienţelor ingineriei etrusce în construcţii, tehnici şi… THE ROLE OF SELF-KNOWLEDGE IN THE DEVELOPMENT OF PERSONAL AND PROFESSIONAL LITERACY
PROFESOR JIANU CAMELIA
COLEGIUL TEHNIC REŞIŢA, CARAŞ-SEVERIN
Self-knowledge helps you develop your own potential. It helps to identify obstacles, and… NOTES SUR LA POSSESSION/APPARTENANCE
Prof. Ilie Minescu
Universitatea de Vest, Timişoara
La relation d’interdépendance exprimée par le possessif a une structure variable selon le type de combinaison syntagmatique qui relie les deux éléments.… MANAGEMENTUL CLASEI DE ELEVI
CONCEPT
Managementul educatiei/pedagogic reprezinta acea stiinta pedagogica, elaborata interdisciplinar, pentru studierea evenimentelor care intervin activitate pedagogica: decizie, organizare, gestiune.
Este si o metodologie de abordare globala-strategica-optima a educatiei, a… Evaluarea activitatii personalului didactic si didactic auxiliar - ordin nr. 3597/18.06.2014 – modificari si completari
Vezi Ordin nr. 3597/18.06.2014 pentru modificarea si completarea Metodologiei de evaluare anuala a activitatii personalului… LES METHODES EXPOSITIVES DANS LA LANGUE ET
LA LITTERATURE FRANCAISE
Andone Crenguța - profesor
Colegiul Tehnic de Transporturi Brașov
Les méthodes expositives dans la langue et la littérature francaise sont: la description, le…
|
|