Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Mihai Eminescu poet national si valoare europeana disemnitare proiect multilateral Active For Eu
Sâmbătă, 08 Iunie 2013 14:12

Mihai Eminescu- poet naŢional Şi valoare europeană -diseminare parteneriat mulTilateral ACTIVE FOR EU

 

Prof. Casangiu Adriana-Daniela

Grădiniţa cu PP “Nicolae Romanescu” Craiova

 

Opera marelui Eminescu, cel mai important poet naţional român, este fără doar şi poate una dintre acele valori naţionale purtătoare de identitate pentru spaţiul cultural românesc, o valoare demnă de a lua parte la construcţia spaţiului cultural european. De aceea am considerat că opera eminesciană trebuie să fie cunoscută atât de copiii nostri cât si de europeni si am abordat-o în cadrul parteneriatulului multilateral “ACTIVE FOR EU” (realizat cu sprijinul financiar al programului Comenius, nr. ref. COM–11–PM–227 DJ–FR),  pe care Gradinita “Nicolae Romanescu” din Craiova îl implementează împreună cu unităţi de învăţămant din alte patru ţări europene - Bulgaria, Franta, Turcia si Portugalia. La activităţile pe domenii experientiale pentru inceput am pus la dispozitie copiilor imagini ale poetului şi ilustraţii inspirate din diverse opere ale sale şi i-am familiarizat cu acestea prin recitare expresivă sau după caz povestire, sustinute de imagini şi explicaţii. Copiii au vizionat prezentari multimedia găsite pe youtube cu recitări deosebite realizate de actori romani: Adrian Pintea - “Intre nouri si-tre mare”, Gheorghe Cozorici, George Calboreanu si Dan Damian- “Scrisoarea a III- a”,  Dana Andreea Igrim- “Floare albastra”, o recitare a poeziei “Luceafarul” pe un fond muzical de Chopin si “Revedere” pe fondul muzical al Simfoniei Inimii de Gheorghe Iovu). Copiii au audiat si cantece pe versurile eminesciene în interpretări deosebite: Tudor Gheorghe si Adela Popescu”Sara pe deal”, Nicu Alifantis “De abia plecasesi”). Abordând teoria inteligenţelor multiple în cadrul activitătilor la alegere pe unii copii i-am învăţat să intoneze şi ei un cântec pe versurile eminesciene ale poeziei “Somnoroase păsărele”, timp în care alti copii au realizat desene inspirate din poezie, altii sortare de pene, materiale din natura si sintetice, alţii lucrări practice de lipire a penelor si altor materiale în  contururi date reprezentând păsărele in diverse ipostaze. Cu alta ocazie copiii de nivelul al II-lea au realizat o dramatizare muzicala a cantecului “Eminescu” interpretat de Doina şi Ion Aldea Teodorovici, pe versurile poetului Adrian Paunescu. Copiii apăreau pe rând într-un dans usor, costumaţi corespunzător versurilor: în soare si cer, Domnul Eminescu, pasărea măiastră- muza, cartea cu poezii; în acest timp alti copii îmbrăcati de sărbătoare cântau. Am încercat si dramatizarea poeziei “Reverede”- copiii fiind costumati reprezentativ in poet, codrul cu copaci, viscol, femei în costum popular care cântă şi umplu “cofeile”, dar şi a poeziei “Ce te legeni”- un copil având un copac pictat pe carton cu frunze îngălbenite  iar alt copil cu o pană si o carte. Am utilizat in realizarea decorurilor si obiecte de arta populară.

Cuvinte cheiere: Mihai Eminescu, opere literare, proiecte europene, învătământ prescolar.     

 

 

Mihai Eminescu’s wonderful creation, the most important Romanian national poet, is undoubtedly one of those national values ​​bearing identity for the romanian cultural area, a value worthy of taking part in building the European cultural area. Therefor we considered that Eminescu's creations must be known by our children and by the Europeans and we approached it into the Comenius multilateral parteneriatulului "ACTIVE FOR EU" (ref. no. COM-11-PM-227 DJ-FR ) that Kindergarten "Nicolae Romanescu" from Craiova is implementing along with four other schools from European countries- Bulgaria, France, Turkey and Portugal.  On the experiential fiels  i beginned by providing images of the poet and illustrations inspired by various works of his and made the kids familiar with them by reciting appropriate expressive or narrative, supported by pictures and explanations. Children watched multimedia presentations found on youtube with special recitations made by Romanian actors: Adrian Pintea-"Between clouds and by the sea," George Cozorici, George Calboreanu and Dan Damian, "Third Letter", Dana Andreea Igrim-" Blue flower ", a recitation of the poem" Evening Star "on a background music of Chopin and " Review" on the music of George Iovu “ the Heart Symphony”. Children heard songs on the lyrics written by Eminescu in interpretations like: Tudor Gheorghe and Adela Popescu "Evening on the hill", Nicu Alifantis "Only you were gone". Addressing multiple intelligences theory in the activities on the choice of children I taught some of them to sing themselfs a song on Eminescu's lyrics "Sleepy birds",  other children made drawings inspired by that poetry, some sort of feathers, materials of natural and synthetic, others made practical works of stiking feathers and other materials to make birds. On another occasion the children on level age II performed a musical dramatization of the song "Eminescu" played by Doina and Ion Aldea Teodorovici on the  lyrics of poet Adrian Paunescu. Children appeared in an dance, dressed appropriately to lyrics: the sun and sky, Lord Eminescu, the fairy -muse, the poetry book, and other children dressed festive where singing. I tried also a dramatization of the poetry "Review" - children are dressed to represent the forest with trees and another kids is the poet, few girls are the women in traditional costume singing.  Also for the poem "Why do yout swing" - a child with a painted tree on board with yellowed leaves and another child with a feather and a book- the poet. For decorations I also used objects of traditional art.

Keywords: Mihai Eminescu, literary, European projects, preschool education.

 

Desi aparent dezvoltarea limbajului nu se regăseste printre temele obiectivelor specifice programului Comenius, aceasta ocupă un loc important fiind inclusă în dezvoltarea abilitătilor de bază ce permit învătarea. In cadrul partenriatelor Comenius sunt mai dificil de abordat operele lirice, mai ales la vârstele mici deoarece necesitatea alegerii unui poet  foarte reprezentativ pentru tara respectiva ridica uneori probleme de adaptare a creatiei acestuia la vârstele mici. O altă problematică este imposibilitatea transpunerii exacte a unei poezii în limba straină pentru a realiza schimbul de bune practici cu institutiile de învătământ din scolile partenere. Tocmai de aceea am ales să vă prezint o modalitatile în care am abordat poezia poetului national roman Mihai Eminescu în cadrul parteneriatului multilateral desfăsurat în prezent la Gradinita “Nicolae Romanescu” din Craiova.

Opera marelui Eminescu, cel mai important poet national român, este fără doar şi poate una dintre acele valori naţionale purtătoare de identitate pentru spatiul cultural românesc, o valoare demnă de a lua parte la construcţia spaţiului cultural european. De aceea am considerat că opera eminesciană trebuie să fie cunoscută atât de copiii nostri cât si de europeni si am abordat-o în cadrul parteneriatulului multilateral Comenius “ACTIVE FOR EU” (nr. ref. COM–11–PM–227 DJ–FR,), pe care Gradinita “Nicolae Romanescu” din Craiova îl implementeză împreună cu unităţi de învăţământ din alte patru tări europene, pentru al doilea an. Parteneriatul are ca obiective pentru copii printre altele cunoasterea unor valori culturale reprezentative pentru ţarile partenere si educarea respectului acestora pentru identitatea culturală, iar pentru cadrele didactice dezvoltarea abilitaţilor si metodologiilor de promovare a valorilor culturale. Până in prezent au avut loc patru reuniuni de proiect, in Romania, Bulgaria, Turcia si Franta, ultima reuniune urmând a avea loc in luna mai in Portugalia. La ultima reuniune desfasurată pană în prezent s-a deschis drumul analizei pedagogice a predării poeziilor si de aceea, pentru luna ianuarie când toti partenerii au trebuit să prezinte aspecte legate de familiarizarea copiilor cu opera unui mare autor national, noi l-am ales pe Mihai Eminescu. Având in vedere că in grădinita noastră activitătile educative ocazionate de ziua marelui poet au devenit aproape traditie, experienţele pedagogice ale colegelor pe această temă au fost şi în cadrul proiectului bogate si diverse, abordând atât recitari individuale, dialogate sau în grup, cât si cântece pe versurile eminesciene, mici scenete din poeziile istorice, desene si picturi inspirate din universul poetic eminescian, si altele. Cele mai reusite activităţi au fost diseminate online si partenerilor, urmând ca si ei să trimită aspecte din activitaţilor lor legate de sărbătorirea a unor autori nationali reprezentativi pentru tarile lor.  

Vă voi prezenta in continuare unele dintre activitaţile desfasurate de mine cu prescolarii, atât la nivelul I cât si la nivelul al II-lea. Am ales ca tema a săptămanii “Ce ne învaţa cărtile” si am desfăsurat proiecte tematice legate de opera eminesciană, pe durata uneia sau mai multor zile, în functie de vârsta copiilor. La activităţile pe domenii experientiale pentru inceput am pus la dispozitie copiilor imagini ale poetului si ilustraţii inspirate din diverse opere ale sale de genuri literare diferite: poezii cu tematici diferite- “Somnoroase pasarele”; “Colinde,colinde”; “Ce te legeni”, “Scrisoarea a III-a” dar si o poveste- “Fat Frumos din Lacrima”, i-am familiarizat cu  poeziile prin recitare expresivă sau după caz povestire, sustinute de imagini si explicatii.  Copiii au vizionat de asemenea cu plăcere prezentari multimedia găsite pe youtube cu recitări deosebite realizate de actori romani: Adrian Pintea- “Intre nouri si-tre mare”, Gheorghe Cozorici, George Calboreanu si Dan Damian- “Scrisoarea a III- a”,  Dana Andreea Igrim- “Floare albastra”, o recitare a poeziei “Luceafarul” pe un fond muzical de Chopin si “Revedere” pe fondul muzical al Simfoniei Inimii de Gheorghe Iovu). Copiii au audiat si cântece pe versurile eminesciene în interpretări deosebite: Tudor Gheorghe si Adela Popescu ”Sara pe deal”, Nicu Alifantis “De abia plecasesi”). Abordând teoria inteligenţelor multiple în cadrul activitătilor la alegere pe unii copii i-am învăţat să intoneze si ei un cântec pe versurile eminesciene ale poeziei “Somnoroase pasarele”, timp în care alti copii au realizat desene inspirate din poezie, altii sortare de pene, materiale din natura si sintetice, alţii lucrări practice de lipire a penelor si altor materiale în  contururi date reprezentând păsărele în diverse ipostaze. Copiii de nivelul al II-lea au realizat o dramatizare muzicala a cantecului “Eminescu” interpretat de Doina şi Ion Aldea Teodorovici, pe versurile poetului Adrian Paunescu. Copiii apăreau pe rand într-un dans usor, costumaţi corespunzător versurilor: în soare şi cer, Domnul Eminescu, pasărea măiastră- muza, cartea cu poezii; în acest timp alti copii îmbracati de sărbătoare cântau. Am încercat si dramatizarea poeziei “Reverede”- copiii fiind costumati reprezentativ în poet, codrul cu copaci, viscol, femei în costum popular care cântă şi umplu “cofeile”, dar şi a poeziei “Ce te legeni”- un copil având un copac pictat pe carton cu frunze îngălbenite  iar alt copil cu o pană si o carte.  La realizarea decorurilor am folosit si obiecte de arta populară.

Consider că operele poetice care nu sunt scrise pentru copii pot fi totusi valorificate chiar şi la vârste mici prin diverse mijloace care să îi facă pe copii să se familiarizeze cu universul poetic respectiv prin modalităti adecvate vârstei. In acest context creativitatea si măiestria didactică au o importanţă deosebită pentru a crea experiente de învăţare adecvate copiilor, care să valorifice creaţiile lirice în mod activ, punând astfel bazele înţelegerii mai profunde a acestor opere literare mai târziu.

In ceea ce priveste educarea limbajului pe lângă achizitiile legate de limba maternă un rol important îl prezintă şi însusirea limbii engleze precum si familiarizarea cu sonorităţile specifice limbilor străine din ţările partnere şi trezirea interesului pentru învăţarea acestora.

 

Bibliografie:

Gardner, H.,(2006). Inteligențe multiple. Noi orizonturi. Editura Sigma, Bucureşti

***, Curriculum pentru învătămantul prescolar, aprobat prin O.M.nr 5233/1.09.2008.

*** Programul de învățare pe tot parcursul vieţii - Ghidul candidatului 2013, Partea IIA, Subprograme şi acţiuni, pe http://ec.europa.eu/education/llp/doc/call13/part2_ro.pdf

Ultima actualizare în Duminică, 09 Iunie 2013 14:27
 

Revista cu ISSN

Strategii de integrare a elevilor cu CES…

STRATEGII DE INTEGRARE A ELEVILOR CU C.E.S. ÎN ORA DE LIMBA ROMÂNĂ   Prof. Magdalena Cotlerenco-Medeleanu Şcoala cu clasele I-VIII „Mihail Sadoveanu”, Brăila     Integrarea şcolară este un proces de includere în şcolile de masă...

Read more

educatia ecologica la ciclul primar

EDUCAŢIA ECOLOGICĂ LA CICLUL PRIMAR   Prof. Marşeu Rodica Lavinia Şcoala cu clasele I – VIII Dudeştii Noi, jud. Timiş „Nu putem schimba pe alţii, dar dacă ne putem...

Read more

Proba practica la concursul pentru ocupa…

   ANEXA Nr. 7   la metodologie   PROBA PRACTICA din cadrul concursului pentru ocuparea posturilor didactice/catedrelor vacante/rezervate in unitatile de invatamant particular din invatamantul preuniversitar Disciplinele Instruire practica, Activitati de preprofesionalizare -...

Read more

Parteneriat scoala comunitate

Parteneriat scoala comunitate

PARTENERIAT ȘCOALĂ – COMUNITATE Prof. Pîrlog Nicoleta Școala Gimnazială ”Sfântul Nicolae”, com. Vânători, jud. Galați Motto: ”Fiecare copil pe care îl instruim este un OM dăruit societății” (Nicolae Iorga) Rezumat:...

Read more

Organizarea si desfasurarea examenului d…

Ordin privind organizarea si desfasurarea examenului de bacalaureat 2013   Vezi ordinul privind organizarea si desfasurarea examenului de bacalaureat national 2013.  

Read more

Structura anului scolar 2012 2013

Structura anului şcolar 2012-2013   Anul şcolar 2012-2013 începe pe 17 septembrie 2012, luni. Ministrul Educaţiei, Ecaterina Andronescu, a anunţat sâmbătă, 1 septembrie 2012, că anul şcolar 2012-2013 va începe în data de 17...

Read more

Rolul familiei in relatia scoala comunit…

ROLUL FAMILIEI ÎN RELAŢIA ŞCOALĂ-COMUNITATE   Înv. Marc Aurica, Şcoala Gimnazială Câmpeni, jud. Alba    Educaţia este o acţiune la care îşi dau concursul şcoala, familia, întreaga societate. Colaborarea între toţi factorii educaţionali,...

Read more

Metode specifice predarii literaturii ro…

METODE SPECIFICE PREDĂRII LITERATURII ROMÂNE   prof. Cornelia Lilă Liceul Teoretic Novaci, jud. Gorj     Limba şi cultura, elemente fundamentale pentru viaţa unei societăţi, contribuie în egală măsură la modelarea vieţii sociale, la afirmarea individului...

Read more