Choose your screen resolution: Auto adjust 800x600 1024x768


Mihai Eminescu poet national si valoare europeana disemnitare proiect multilateral Active For Eu
Sâmbătă, 08 Iunie 2013 14:12

Mihai Eminescu- poet naŢional Şi valoare europeană -diseminare parteneriat mulTilateral ACTIVE FOR EU

 

Prof. Casangiu Adriana-Daniela

Grădiniţa cu PP “Nicolae Romanescu” Craiova

 

Opera marelui Eminescu, cel mai important poet naţional român, este fără doar şi poate una dintre acele valori naţionale purtătoare de identitate pentru spaţiul cultural românesc, o valoare demnă de a lua parte la construcţia spaţiului cultural european. De aceea am considerat că opera eminesciană trebuie să fie cunoscută atât de copiii nostri cât si de europeni si am abordat-o în cadrul parteneriatulului multilateral “ACTIVE FOR EU” (realizat cu sprijinul financiar al programului Comenius, nr. ref. COM–11–PM–227 DJ–FR),  pe care Gradinita “Nicolae Romanescu” din Craiova îl implementează împreună cu unităţi de învăţămant din alte patru ţări europene - Bulgaria, Franta, Turcia si Portugalia. La activităţile pe domenii experientiale pentru inceput am pus la dispozitie copiilor imagini ale poetului şi ilustraţii inspirate din diverse opere ale sale şi i-am familiarizat cu acestea prin recitare expresivă sau după caz povestire, sustinute de imagini şi explicaţii. Copiii au vizionat prezentari multimedia găsite pe youtube cu recitări deosebite realizate de actori romani: Adrian Pintea - “Intre nouri si-tre mare”, Gheorghe Cozorici, George Calboreanu si Dan Damian- “Scrisoarea a III- a”,  Dana Andreea Igrim- “Floare albastra”, o recitare a poeziei “Luceafarul” pe un fond muzical de Chopin si “Revedere” pe fondul muzical al Simfoniei Inimii de Gheorghe Iovu). Copiii au audiat si cantece pe versurile eminesciene în interpretări deosebite: Tudor Gheorghe si Adela Popescu”Sara pe deal”, Nicu Alifantis “De abia plecasesi”). Abordând teoria inteligenţelor multiple în cadrul activitătilor la alegere pe unii copii i-am învăţat să intoneze şi ei un cântec pe versurile eminesciene ale poeziei “Somnoroase păsărele”, timp în care alti copii au realizat desene inspirate din poezie, altii sortare de pene, materiale din natura si sintetice, alţii lucrări practice de lipire a penelor si altor materiale în  contururi date reprezentând păsărele in diverse ipostaze. Cu alta ocazie copiii de nivelul al II-lea au realizat o dramatizare muzicala a cantecului “Eminescu” interpretat de Doina şi Ion Aldea Teodorovici, pe versurile poetului Adrian Paunescu. Copiii apăreau pe rând într-un dans usor, costumaţi corespunzător versurilor: în soare si cer, Domnul Eminescu, pasărea măiastră- muza, cartea cu poezii; în acest timp alti copii îmbrăcati de sărbătoare cântau. Am încercat si dramatizarea poeziei “Reverede”- copiii fiind costumati reprezentativ in poet, codrul cu copaci, viscol, femei în costum popular care cântă şi umplu “cofeile”, dar şi a poeziei “Ce te legeni”- un copil având un copac pictat pe carton cu frunze îngălbenite  iar alt copil cu o pană si o carte. Am utilizat in realizarea decorurilor si obiecte de arta populară.

Cuvinte cheiere: Mihai Eminescu, opere literare, proiecte europene, învătământ prescolar.     

 

 

Mihai Eminescu’s wonderful creation, the most important Romanian national poet, is undoubtedly one of those national values ​​bearing identity for the romanian cultural area, a value worthy of taking part in building the European cultural area. Therefor we considered that Eminescu's creations must be known by our children and by the Europeans and we approached it into the Comenius multilateral parteneriatulului "ACTIVE FOR EU" (ref. no. COM-11-PM-227 DJ-FR ) that Kindergarten "Nicolae Romanescu" from Craiova is implementing along with four other schools from European countries- Bulgaria, France, Turkey and Portugal.  On the experiential fiels  i beginned by providing images of the poet and illustrations inspired by various works of his and made the kids familiar with them by reciting appropriate expressive or narrative, supported by pictures and explanations. Children watched multimedia presentations found on youtube with special recitations made by Romanian actors: Adrian Pintea-"Between clouds and by the sea," George Cozorici, George Calboreanu and Dan Damian, "Third Letter", Dana Andreea Igrim-" Blue flower ", a recitation of the poem" Evening Star "on a background music of Chopin and " Review" on the music of George Iovu “ the Heart Symphony”. Children heard songs on the lyrics written by Eminescu in interpretations like: Tudor Gheorghe and Adela Popescu "Evening on the hill", Nicu Alifantis "Only you were gone". Addressing multiple intelligences theory in the activities on the choice of children I taught some of them to sing themselfs a song on Eminescu's lyrics "Sleepy birds",  other children made drawings inspired by that poetry, some sort of feathers, materials of natural and synthetic, others made practical works of stiking feathers and other materials to make birds. On another occasion the children on level age II performed a musical dramatization of the song "Eminescu" played by Doina and Ion Aldea Teodorovici on the  lyrics of poet Adrian Paunescu. Children appeared in an dance, dressed appropriately to lyrics: the sun and sky, Lord Eminescu, the fairy -muse, the poetry book, and other children dressed festive where singing. I tried also a dramatization of the poetry "Review" - children are dressed to represent the forest with trees and another kids is the poet, few girls are the women in traditional costume singing.  Also for the poem "Why do yout swing" - a child with a painted tree on board with yellowed leaves and another child with a feather and a book- the poet. For decorations I also used objects of traditional art.

Keywords: Mihai Eminescu, literary, European projects, preschool education.

 

Desi aparent dezvoltarea limbajului nu se regăseste printre temele obiectivelor specifice programului Comenius, aceasta ocupă un loc important fiind inclusă în dezvoltarea abilitătilor de bază ce permit învătarea. In cadrul partenriatelor Comenius sunt mai dificil de abordat operele lirice, mai ales la vârstele mici deoarece necesitatea alegerii unui poet  foarte reprezentativ pentru tara respectiva ridica uneori probleme de adaptare a creatiei acestuia la vârstele mici. O altă problematică este imposibilitatea transpunerii exacte a unei poezii în limba straină pentru a realiza schimbul de bune practici cu institutiile de învătământ din scolile partenere. Tocmai de aceea am ales să vă prezint o modalitatile în care am abordat poezia poetului national roman Mihai Eminescu în cadrul parteneriatului multilateral desfăsurat în prezent la Gradinita “Nicolae Romanescu” din Craiova.

Opera marelui Eminescu, cel mai important poet national român, este fără doar şi poate una dintre acele valori naţionale purtătoare de identitate pentru spatiul cultural românesc, o valoare demnă de a lua parte la construcţia spaţiului cultural european. De aceea am considerat că opera eminesciană trebuie să fie cunoscută atât de copiii nostri cât si de europeni si am abordat-o în cadrul parteneriatulului multilateral Comenius “ACTIVE FOR EU” (nr. ref. COM–11–PM–227 DJ–FR,), pe care Gradinita “Nicolae Romanescu” din Craiova îl implementeză împreună cu unităţi de învăţământ din alte patru tări europene, pentru al doilea an. Parteneriatul are ca obiective pentru copii printre altele cunoasterea unor valori culturale reprezentative pentru ţarile partenere si educarea respectului acestora pentru identitatea culturală, iar pentru cadrele didactice dezvoltarea abilitaţilor si metodologiilor de promovare a valorilor culturale. Până in prezent au avut loc patru reuniuni de proiect, in Romania, Bulgaria, Turcia si Franta, ultima reuniune urmând a avea loc in luna mai in Portugalia. La ultima reuniune desfasurată pană în prezent s-a deschis drumul analizei pedagogice a predării poeziilor si de aceea, pentru luna ianuarie când toti partenerii au trebuit să prezinte aspecte legate de familiarizarea copiilor cu opera unui mare autor national, noi l-am ales pe Mihai Eminescu. Având in vedere că in grădinita noastră activitătile educative ocazionate de ziua marelui poet au devenit aproape traditie, experienţele pedagogice ale colegelor pe această temă au fost şi în cadrul proiectului bogate si diverse, abordând atât recitari individuale, dialogate sau în grup, cât si cântece pe versurile eminesciene, mici scenete din poeziile istorice, desene si picturi inspirate din universul poetic eminescian, si altele. Cele mai reusite activităţi au fost diseminate online si partenerilor, urmând ca si ei să trimită aspecte din activitaţilor lor legate de sărbătorirea a unor autori nationali reprezentativi pentru tarile lor.  

Vă voi prezenta in continuare unele dintre activitaţile desfasurate de mine cu prescolarii, atât la nivelul I cât si la nivelul al II-lea. Am ales ca tema a săptămanii “Ce ne învaţa cărtile” si am desfăsurat proiecte tematice legate de opera eminesciană, pe durata uneia sau mai multor zile, în functie de vârsta copiilor. La activităţile pe domenii experientiale pentru inceput am pus la dispozitie copiilor imagini ale poetului si ilustraţii inspirate din diverse opere ale sale de genuri literare diferite: poezii cu tematici diferite- “Somnoroase pasarele”; “Colinde,colinde”; “Ce te legeni”, “Scrisoarea a III-a” dar si o poveste- “Fat Frumos din Lacrima”, i-am familiarizat cu  poeziile prin recitare expresivă sau după caz povestire, sustinute de imagini si explicatii.  Copiii au vizionat de asemenea cu plăcere prezentari multimedia găsite pe youtube cu recitări deosebite realizate de actori romani: Adrian Pintea- “Intre nouri si-tre mare”, Gheorghe Cozorici, George Calboreanu si Dan Damian- “Scrisoarea a III- a”,  Dana Andreea Igrim- “Floare albastra”, o recitare a poeziei “Luceafarul” pe un fond muzical de Chopin si “Revedere” pe fondul muzical al Simfoniei Inimii de Gheorghe Iovu). Copiii au audiat si cântece pe versurile eminesciene în interpretări deosebite: Tudor Gheorghe si Adela Popescu ”Sara pe deal”, Nicu Alifantis “De abia plecasesi”). Abordând teoria inteligenţelor multiple în cadrul activitătilor la alegere pe unii copii i-am învăţat să intoneze si ei un cântec pe versurile eminesciene ale poeziei “Somnoroase pasarele”, timp în care alti copii au realizat desene inspirate din poezie, altii sortare de pene, materiale din natura si sintetice, alţii lucrări practice de lipire a penelor si altor materiale în  contururi date reprezentând păsărele în diverse ipostaze. Copiii de nivelul al II-lea au realizat o dramatizare muzicala a cantecului “Eminescu” interpretat de Doina şi Ion Aldea Teodorovici, pe versurile poetului Adrian Paunescu. Copiii apăreau pe rand într-un dans usor, costumaţi corespunzător versurilor: în soare şi cer, Domnul Eminescu, pasărea măiastră- muza, cartea cu poezii; în acest timp alti copii îmbracati de sărbătoare cântau. Am încercat si dramatizarea poeziei “Reverede”- copiii fiind costumati reprezentativ în poet, codrul cu copaci, viscol, femei în costum popular care cântă şi umplu “cofeile”, dar şi a poeziei “Ce te legeni”- un copil având un copac pictat pe carton cu frunze îngălbenite  iar alt copil cu o pană si o carte.  La realizarea decorurilor am folosit si obiecte de arta populară.

Consider că operele poetice care nu sunt scrise pentru copii pot fi totusi valorificate chiar şi la vârste mici prin diverse mijloace care să îi facă pe copii să se familiarizeze cu universul poetic respectiv prin modalităti adecvate vârstei. In acest context creativitatea si măiestria didactică au o importanţă deosebită pentru a crea experiente de învăţare adecvate copiilor, care să valorifice creaţiile lirice în mod activ, punând astfel bazele înţelegerii mai profunde a acestor opere literare mai târziu.

In ceea ce priveste educarea limbajului pe lângă achizitiile legate de limba maternă un rol important îl prezintă şi însusirea limbii engleze precum si familiarizarea cu sonorităţile specifice limbilor străine din ţările partnere şi trezirea interesului pentru învăţarea acestora.

 

Bibliografie:

Gardner, H.,(2006). Inteligențe multiple. Noi orizonturi. Editura Sigma, Bucureşti

***, Curriculum pentru învătămantul prescolar, aprobat prin O.M.nr 5233/1.09.2008.

*** Programul de învățare pe tot parcursul vieţii - Ghidul candidatului 2013, Partea IIA, Subprograme şi acţiuni, pe http://ec.europa.eu/education/llp/doc/call13/part2_ro.pdf

Ultima actualizare în Duminică, 09 Iunie 2013 14:27
 

Adaugă comentariu


Codul de securitate
Actualizează

Revista cu ISSN

Raportul dintre evaluare predare si inva…

RAPORTUL DINTRE EVALUARE, PREDARE ȘI ÎNVĂȚARE Profesor: Vasilache Paraschiva Școala Gimnazială „ Șt. O. Iosif ” Tecuci Rezumat: Evalurea școlară reprezintă o componentă foarte importantă a activității didactice. Profesorul, elevul sau...

Read more

Proiect educational Vreau sa fiu student

PROIECT EDUCAŢIONAL ,,VREAU SĂ FIU STUDENT”   Prof. drd. Simion Rozaura Liceul Pedagogic Regele Ferdinand   Rezumatul lucrării Odată ajuns la vârsta majoratului, fiecare elev se gândeşte la viitorul său, încercând să facă alegerea optimă....

Read more

Educatia intelectuala

EDUCATIA INTELECTUALA     Conceptul si importanta educatiei intelectuale Termenul vine din latinescul intellectus - minte, gandire, ratiune, capacitate de a gandi, rationa, cunoaste, de a opera cu notiuni, concepte. Transmiterea experientei sociale de...

Read more

Ziua Sigurantei pe Internet competitie n…

Ziua Sigurantei pe Internet - competitie nationala   Pe data de 5 februarie 2013 se va desfasura Ziua Sigurantei pe Internet 2013, eveniment de anvergura europeana desfasurat anual sub egida retelei europene “INSAFE” – European Safer...

Read more

Utilizarea softului educational in instr…

UTILIZAREA SOFTULUI EDUCAŢIONAL ÎN INSTRUIREA COPIILOR CU CES                                                                           Profesor Psihopedagog Ştefănescu Adreana                                     Centrul de Resurse şi Asistenţă Educaţională „Speranţa”Timişoara     Rezumat: Integrarea softurilor educaţionale în cadrul sistemului preuniversitar de învăţământ din România vizează...

Read more

Studiu avantajele si dezavantajele utili…

STUDIU - AVANTAJELE ŞI DEZAVANTAJELE UTILIZĂRII TEHNOLOGIILOR DE ACCES ŞI A CELOR ASISTIVE ÎN ŞCOALĂ, PENTRU ELEVII CU DIZABILITĂŢI înv. Marc Aurica Şcoala Gimnazială Cîmpeni Utilizarea tehnologiilor informaţionale şi de comunicare...

Read more

Rolul profesorului de sprijin în asigura…

ROLUL PROFESORULUI DE SPRIJIN ÎN ASIGURAREA SERVICIILOR EDUCAŢIONALE PENTRU ELEVII CU CES Lector dr. Marcu Maria Cadru didactic asociat al Universităţii „Lucian Blaga” Sibiu Facultatea de...

Read more

Planificare model pentru geografie invat…

Planificare model pentru geografie invatamant special   Incepand cu anul scolar 2011-2012, Ministerul Educatiei, Cercetarii, Tineretului si Sportului a oferit pentru prima data tuturor cadrelor didactice modele de planificari calendaristice. Iata model...

Read more