MODALITĂȚI DE DEZVOLTARE LA ELEVI A COMPETENȚELOR DE COMUNICARE EFICIENTĂ
Prof. Ionescu Ionela Milvia
Șc. Gimn. Nr.1 Bumbești-Jiu, Gorj
Noţiunea de competenţă de comunicare a evoluat foarte mult, înglobând astăzi domenii de cunoaştere din ce în ce mai vaste. Consiliul Europei consideră că există şase componente în aptitudinea de comunicare: competenţa lingvistică, competenţa socio-lingvistică, competenţa discursivă, competenţa socio-culturală, competenţa strategică şi competenţa socială. Competenţa de comunicare este considerată de mulţi autori ca o capacitate globală care cuprinde capacităţi comunicative ale indivizilor dobândite de-a lungul vieţii. Acestea pot fi îmbunătăţite prin aplicarea unei metodologii speciale care ar contribui la dezvoltarea competenţei de comunicare.
Şcoala are o singură finalitate - pregătirea elevului pentru activitatea ulterioară, dezvoltarea competenţelor acestuia. Astfel, elevul studiind de-a lungul anilor, trebuie să ajungă o persoană capabilă de a se orienta în viaţă prin comunicarea eficientă în diferite situaţii, aptă să-şi exprime atitudinea faţă de valorile etice şi estetice, pregătită să-şi achiziţioneze în mod independent cunoştinţele şi competenţele solicitate – o personalitate cu un ansamblu de cunoştinţe, atitudini şi competenţe de comunicare formate pe parcursul şcolarităţii.
Cauzele pentru care elevii se implică prea puţin sau deloc în dialogul şcolar sunt uneori obiective, întemeiate, iar alteori subiective, nejustificate.
Chiar şi atunci când este vorba despre cauze subiective, simpla constatare a acestui fapt nu este capabilă sa rezolve problemele. Într-o intervenţie educativă de succes, după indentificarea cauzelor se recurge la elaborarea unor strategii acţionale de contracarare a manifestărilor nefavorabile şi de promovare a celor favorabile.
În urma unui studiu de caz realizat pe un eşantion reprezentativ de un numar de 168 de elevi, din clasele gimnaziale şi liceale, li s-a cerut să specifice motivele personale pentru care nu participă efectiv la desfăşurarea lecţiilor. După interpretarea anchetelor au fost inventariate următoarele categorii de cauze:
· -natura temperamentală: introvertit, nesociabil, necomunicativ, timid, pasiv;
· -gradul de solicitare în realizarea sarcinilor școlare;
· -atractivitatea pe care o inspiră profesorul;
· -atractivitatea pe care o inspiră disciplina de învăţământ;
· -capacitatea stimulativă a profesorului;
· -capacitatea stimulativă a clasei de elevi;
· -gradul de satisfacţie personală pe care îl procură interacţiunea;
· -gradul de satisfacţie interpersonală pe care îl procură interacţiunea;
· -măsura în care interacţiunea poate satisface aşteptările, speranţele, aspiraţiile elevului.
Elevii invocă în mod deosebit nu atât cauze de ordin logic, raţional, cât mai ales, cauze de ordin sensibil, emoţional.
Cele mai bune oportunităţi de dezvoltare a abilităţilor de comunicare s-au dovedit a fi oferite de însuşi exerciţiul comunicativ. Teoretizările savante nu pot decât să explice unele chestiuni privind corectitudinea şi precizia exprimării, dar nu pot rezolva blocajele și obstacolele reale pe care le simţim cu toţii atunci când ne aflăm într-o confruntare directă cu un interlocutor. Pentru astfel de motive apreciem că în practica educaţională este necesar ca elevilor să li se ofere ocaziile de a comunica constructiv. Din acest punct de vedere şcoala a creat o adevarată mentalitate care se cere complet revizuită: a comunica nu înseamnă a multiplica actele de vorbire. Aceasta presupune că, pentru antrenarea elevilor în procesul comunicativ nu trebuie să li se pretindă să vorbească mult, ci să fie găsite modalităţi de intensificare a interacţiunilor elev-elev în planul schimbului informaţional şi interpersonal. Comunicarea se manifestă astfel, nu doar ca o acumulare de cunoştinţe, ci şi ca oportunitate de coparticipare activă şi veritabilă la orice demers didactic a cărui structură astfel va spori dobândirea competenţelor de comunicare.
Dezvoltarea competenţelor de comunicare eficientă la elevi presupune formarea următoarelor deprinderi de:
· ascultare activă;
· dialogare;
· însuşire şi folosire a formulelor de politeţe;
· dezvoltare a capacităţii empatice;
· dezvoltare a comunicării asertive.
· respectare a normelor de comunicare orală şi scrisă;
· cunoaştere a limbajului non-verbal şi paraverbal.
Este evident faptul că descurajarea şi frustrarea afectează puternic relaţiile interumane în ziua de azi. Mulţi renunţă să mai comunice, iar cauza principală a acestui sentiment este frica inconştientă de a împărtăşi trăirile sufleteşti cu ceilalţi. Problemele de comunicare în marea majoritate a relaţiilor interpersonale îşi au originea în obiceiurile învăţate în copilărie, în primii ani de şcoală. De exemplu, competenţele de comunicare ale adolescenţilor se formează în special prin activitatea didactică şi extradidactică, de predare-învăţare a cunoştinţelor, de formare a priceperilor şi deprinderilor, de comunicare interumană şi relaţionare în cadrul grupului şcolar. De aceea se pune accentul pe necesitatea învăţării interactive şi a conlucrării între elevi în procesul instructiv-educativ, rolul profesorului fiind cel de observator, îndrumător, cunoscător, capabil să dirijeze pentru a îmbunătăţi statutele deficitare, de a stimula şi a dezvolta competenţele de comunicare ale adolescenţilor. Este importantă influenţa stilului de comunicare al profesorului în relaţia sa cu elevii şi al competenţelor de comunicare ale acestuia în formarea competenţelor comunicative ale elevilor. Preponderentă este comunicarea verbală, comunicarea nonverbală şi paraverbală trebuie să însoţească şi să sprijine mesajul verbal, fiind totodată model de comunicare. Este necesară formarea/dezvolta rea competenţelor de comunicare ale adolescenţilor pentru obţinerea performanţelor în procesul de comunicare, de relaţionare, de încadrare în societate şi a dezvoltării inteligenţei emoţionale prin facilitarea găsirii mijloacelor de exprimare şi etichetare corectă a emoţiilor.
În vederea însuşirii noţiunilor privitoare la componentele comunicării vom reda câteva tipuri de exerciţii.Aceste tipuri de exerciţii contribuie la formarea deprinde- rilor de a formula corect o întrebare și de a da răspunsuri adecvate situaţiei de comu-nicare.
Înainte de a exemplifica, trebuie să semnalăm faptul că elevii îşi vor însuși deprin-derea ca informaţia cerută sau oferită să fie corectă, clară, precisă, politicoasă și binevoitoare. Împarţiţi-vă în grupe. Imaginaţi-vă că vă aflaţi într-un magazin. Formulaţi diverse solicitări, recurgând la formule ca:
· „Fiţi amabil, arataţi-mi. . .”
· „Puteţi să-mi arătaţi . . .”
· „Vă rog, unde aş putea găsi . . .”
· „Daţi-mi, vă rog, o informaţie . . .”
· „Vă rog să mă ajutaţi . . .”
· „Vă rog, am nevoie de . . .”
· „M-ar interesa . . .”
· Aş vrea să ştiu . . .”
Reformulaţi cererea în funcţie de persoana căreia i-o adresaţi:
· un prieten;
· un coleg
· un membru al familiei;
· un adult necunoscut.
Dialogul oral se desfășoară îndiverse situaţii cotidiene. În acest sens propunem ur-mătorul exerciţiu:
Pe scara unui bloc se întâlnesc un copil și o bătrânică.
"- Sărut mâna, doamna Popescu!
-Bună ziua, Petrișor."
Continuă dialogul celor două personaje. Roagă o fetită să interpreteze rolul bătrânei. Folosiţi în conversaţia voastră pronumele personal de politeţe și cel putin zece verbe.
Clasa va urmări corectitudinea exprimării și respectarea cerinţei.
De asemenea, amintim şi exercițiile și jocurile care contribuie la:
· dezvoltarea auzului fonematic;
· îmbogaţirea și activizarea vocabularului;
· formarea şi dezvoltarea flexibilitaţii și fluiditaţii vorbirii;
· formarea limbajului conceptual;
· stimularea capacitaţilor creatoare.
Exercițiile care contribuie la dezvoltarea auzului fonematic.
Ca să poată vorbi corect, un copil trebuie să perceapă sunetul, să-l articuleze şi apoi să-l pronunţe cu claritate, cu exactitate, cu expresivitate și siguranță.
a) Baba, baba, oarba,
Unde-ţi este roaba,
Roaba ici colea,
Ia-te după ea.
b) Luna, lacul luminează,
Lebada pe el pluteste,
Lunecând pe luciul apei,
Capu-n pene-şi odihneste.
Exerciții folosite pentru îmbogăţirea și activizarea vocabularului.
A-ţi cunoaste limba înseamnă a fi capabil să exprimi corect şi precis tot ce gândeşti, simţi ori ştii. Precizia și expresivitatea comunicării sunt date în cea mai mare măsură de calitatea vocabularului utilizat. Îmbogăţirea vocabularului copiilor este una din sarcinile prioritare pe linia cultivării exprimării, sarcină care se realizează în cadrul tuturor disciplinelor din şcoală.
Îmbogatirea vocabularului se realizeaza pe calea explicării cuvintelor necunoscute, prin prezentarea obiectului sau imaginii obiectului, prin sinonime, omonime, antonime. "Jocul sinonimelor".
Jocuri care contribuie la formarea și dezvoltarea flexibilitaţii și fluidităţii vorbirii.
Unele jocuri ofera prilejul ca elevii să opereze cu situaţii gramaticale cu mult înainte de a studia gramatica.
Prin jocurile didactice "Baba-oarba","Ce-mi dai ?" "Cei mici", " A cui este? " elevii îşi pot consolida deprinderea de a folosi corect substantivele în cazurile nominativ, genitiv, dativ, acuzativ.
Jocul "A cui este?" are drept sarcină didactică, recunoașterea și denumirea corectă a obiectului de îmbrăcăminte( câmpul lexico-semantic), indicarea categoriei de persoane care-l poartă, formularea corectă a răspunsului în propoziţii.
Aceste jocuri - exerciţii influentează fluenţa vorbirii, dar la rândul ei aceasta influenţează favorabil dezvoltarea capacitaţii analitico-sintetice a scoarţei cerebrale, fără de care nu este posibilă "Învățarea şcolară".
Jocuri care contribuie la formarea limbajului conceptual.
În orele de vocabular se urmăreşte și formarea unui limbaj conceptual. Prin jocul "Ce nu se potriveşte" se testează capacitatea elevilor de a separa dintre noțiuni pe cea care nu se integrează în grupa respectivă.
Jocul se desfășoară individual. Pe fișe de lucru sunt scrise serii de cuvinte, iar elevii trebuie să taie ce nu se potriveşte.
Exemple:
ocaise, cireşe, prune, morcov, mere;
opisică, fluture, cal, ploaie, peşte;
oroşii, ardei, salată, cuţit, vinete;
oploaie, zapadă, lampă, polei, rouă;
Jocuri care contribuie la stimularea capacităţilor creatoare.
Psihologul P.Oberon afirmă ca ori de câte ori un copil pus în faţa unei probleme, restructurează datele problemei sau imaginează procedeul ce conduce la o soluţie, el înfăptuieşte o inovaţie.
În jocul "Povestiţi ceva despre: o întâmplare haioasă etc." se urmareste spontaneitatea construcţiilor verbale, a fanteziei, a reprezentărilor despre lucrurile puse în discuţie. Se creează o atmosferă plăcută, o atmosferă care favorizează comunicarea, consultarea care încurajează pe cei cu o gândire mai lentă şi dă aripi celor dotaţi.
Inventivitatea profesorului asigură măsura pregătirii psihologice a copiilor pentru o învățare creativă, pentru o reală dezvoltare a spontaneitaţii și creativităţii actului învăţării şi formării aptitudinilor necesare creaţiei .
Una dintre cauzele care provoacă dificultăţi în comunicare este reprezentată de inabilitatea cadrului didactic de recunoaştere şi exprimare a emoţiilor. A comunica eficient presupune a şti să îţi exprimi emoţiile. Fiecare dintre noi am trăit momente în care cineva, ignorând modul în care ne simţeam, încerca să ne spună ce să facem pentru a depăşi situaţia respectivă. În acele momente, am simţit că respectiva persoană nu ne înţelege sau nu ne ascultă. Acelaşi lucru îl simte şi un copil. Pentru ca el să audă ceea ce îi spune cadrul didatic, copilul are nevoie să ştie că acesta l‐a ascultat.
Cum să construim şi să comunicăm mesaje de validare a emoţiilor de disconfort pe care le manifestă copiii în situaţiile cotidiene? Validarea emoţională se face sub forma traducerii în cuvinte a stării emoţionale citite pe faţa sau din acţiunile copilului. Mesajele trebuie să sublinieze faptul că înţelegeţi şi acceptaţi ceea ce simte copilul.
Este recunoscut faptul că relațiile dintre cadrele didactice și elevi sunt multiple, iar modul de manifestare comportamentală e resimțit de ceilalți în maniere diferite generând douã tipuri de sentimente: de respingere sau de acceptare. Acest lucru este influentat de individ, dar și de obstacole apărute în calea comunicării. De multe ori, atunci când dorim să modificăm comportamentul unui elev, încercăm să modificăm mediul sau să intervenim asupra propriului mod de manifestare. Nu reușim însă întotdeauna „să-i ascultăm pe elevi” cu tact, răbdare și atenție, lucru ce duce la instalarea unor obstacole în calea comunicării. Spre exemplu, în cazul unui elev care se plânge cã întâmpină dificultăți în efectuarea unei teme, cadrul didactic poate riposta pe un ton :
- -de avertizare: „Dacã vrei note mari, muncește!”;
- -de comandã: „Lucrează și nu te mai plânge atât!”;
- -de ridiculizare: „ Vai de mine … chiar așa?”
Astfel de mesaje sunt depreciative pentru elevi și neagă importanța sentimentelor trăite de aceștia, tocmai din acest motiv, pentru că știm cu toții că educația cere nu numai pricepere ci și afectivitate din partea educatorului, ar trebui sã-i răspundem elevului într-o manieră de acceptare și stimulare a copilului cu disponibilitate pentru cooperare și comunicare. Se impune să încurajăm copilul verbal și prin gesturi, ascultându-l activ ori să ascultăm mesajul acestuia în tăcere, incitându-l să-și destăinuie propriile trăiri. Este necesar, ca noi cei de la catedră, să reflectăm mai mult asupra forței modelatoare a limbajului. Cuvântul poate fi unealtă prețioasă sau mijloc periculos, deoarece poate influența pozitiv sau negativ interlocutorul. Se stie deja, că limbajul celui de la catedră, gesturile sau mimica acestuia sunt copiate de elevi, de aceea trebuie să acordăm o atenție deosebită comunicării. Atitudinea cadrului didactic în fața elevilor și a părinților poate declanșa sau atenua conflictele care apar între elevi, între elevi și părinți ori între părinți și profesor.
Bibliografie:
Suportul de curs al Modului de psihologie din cadrul cursului Competențe în comunicare – Performanță în educație, Sorina Petrică, Mugur Ciumăgeanu
Abric, Jean – Claude, Psihologia comunicării, Teorii şi metode., Editura Polirom, Iasi, 2004
Chelcea, Septimiu, Personalitate şi societate în tranziţie, studii de psihologie socială, Editura Ştiinţa & Tehnica, Bucureşti, 1994
Cosmovici, A., Psihologie şcolară, Editura Polirom, Iaşi 1998
Cosmovici, A., Psihologie generală., Editura Polirom, Iaşi 1996
Articole asemanatoare relatate:
Articole asemanatoare mai vechi:
|