STUDIU- O EDUCAŢIE DE CALITATE PRIN INOVAȚIE ȘI DIVERSIFICARE
înv. Marc Aurica
Școala Gimnazială Cîmpeni
"Viitorul unei naţiuni este hotărât de modul în care aceasta îşi pregăteşte tineretul", afirma încă din secolul al XVII-lea marele umanist olandez Erasmus. Pentru dezvoltarea socială şi umană la nivelul întregii lumi, factorul educaţional este recunoscut ca fiind o componentă indispensabilă pentru adaptarea indivizilor la provocările noului mileniu.
Calitatea în educație se referă la totalitatea însușirilor esențiale ale sistemului educațional și reprezintă ,,valoarea pe care societatea o acordă serviciilor educaționale și educației în ansamblul ei”. Calitatea educaţiei poate fi privitǎ ca un ansamblu de caracteristici ale unui program de studiu şi ale furnizorului acestuia prin care sunt îndeplinite aşteptǎrile beneficiarilor, precum şi standardele de calitate. Calitatea şi eficienţa sunt doi piloni importanţi ai reformelor educaţionale din toată lumea, care trebuie avute în vedere la construirea sistemelor naţionale de management şi de asigurare a calităţii şi în învăţământul românesc.
Calitatea se produce, se generează permanent, se măsoară şi se îmbunătăţeşte continuu, iar organizatia furnizoare de educatie trebuie să asigure calitatea, să implementeze propriul sistem de management şi de asigurare a calitatii, să se autoevalueze continuu şi să propună măsuri ameliorative.
Școala este responsabilă de asigurarea internă a calitătii, dar calitatea se asigura prin dialog şi pe bază de parteneriat cu toţi actorii implicaţi. Educația este un proces care se desfăşoară în clasă, dar şi în afara ei, un proces de lungă durată, cu efecte vizibile în timp şi la care participă mai mulţi actori: elevi, părinţi, cadre didactice. Funcţionarea relaţiei corecte în triada educaţională elev- părinte – şcoală contribuie la realizarea unui învăţământ de calitate.
O educatie de calitate se poate face numai într-o şcoală modernă, cu o dotare bună, cu profesori de elită, o şcoală în care domneşte disciplina şi seriozitatea, în care părinţii sunt interesaţi şi implicaţi activ în serviciul de educaţie de calitate oferit de şcoală, un consiliu de administraţie profesional, o comunitate conştientă de calitatea viitorilor cetăţeni ce ies pe portile lăcaşului de educaţie şi care investesc resurse financiare şi umane pentru dezvoltarea ei.
"Viitorul unei naţiuni este hotărât de modul în care aceasta îşi pregăteşte tineretul", afirma încă din secolul al XVII-lea marele umanist olandez Erasmus. Pentru dezvoltarea socială şi umană la nivelul întregii lumi, factorul educaţional este recunoscut ca fiind o componentă indispensabilă pentru adaptarea indivizilor la provocările noului mileniu. Acţiunea educativă trebuie să armonizeze datele oferite de ereditate şi mediu, în mod creator şi adaptat fiecarui individ (sau grup de indivizi). Aceasta deoarece ceea ce s-a dovedit, intr-un moment dat sau pentru un individ, benefic, poate fi daunator intr-un alt moment pentru un alt individ.
Educația,din punct de vedere etimologic,reprezintă influențarea sistematică și conștientă a dezvoltării facultăților intelectuale, morale și fizice ale copiilor și tineretului precum și totalitatea metodelor folosite în acest scop. Calitatea în educație se referă la totalitatea însușirilor esențiale ale sistemului educațional și reprezintă ,,valoarea pe care societatea o acordă serviciilor educaționale și educației în ansamblul ei”. Calitatea educaţiei poate fi privitǎ ca un ansamblu de caracteristici ale unui program de studiu şi ale furnizorului acestuia prin care sunt îndeplinite aşteptǎrile beneficiarilor, precum şi standardele de calitate. Calitatea şi eficienţa sunt doi piloni importanţi ai reformelor educaţionale din toată lumea, care trebuie avute în vedere la construirea sistemelor naţionale de management şi de asigurare a calităţii şi în învăţământul românesc. Sunt necesare eforturi suplimentare ale tuturor actorilor implicaţi în proces pentru a spori calitatea, accesibilitatea, relevanţa, eficienţa, echitatea educaţiei.
Educaţia de calitate:
· Este centrată pe clienţii şi beneficiarii serviciilor educaţionale;
· Este oferită de instituţii responsabile;
· Este orientată pe rezultate;
· Respectă autonomia individuală şi are la bază autonomia instituţională;
· Este promovată de lideri educaţionali;
· Asigură participarea actorilor educaţionali şi valorizarea resursei umane;
· Se realizează în dialog şi prin parteneriat;
· Se bazează pe inovaţie şi pe diversificare;
· Abordează procesul educaţional unitar, în mod sistemic;
· Are ca obiectiv îmbunătăţirea continuă a performanţelor;
· Înţelege interdependenţa între furnizorii şi beneficiarii implicaţi în oferta de educaţie.
Calitatea în educație este asigurată prin următoarele procese: a) planificarea și realizarea efectivă a rezultatelor așteptate ale învățării; b) monitorizarea rezultatelor; c) evaluarea internă a rezultatelor; d) evaluarea externă a rezultatelor; e) îmbunătățirea continuă a rezultatelor în educație.
Calitatea se produce, se generează permanent, se măsoară şi se îmbunătăţeşte continuu, iar organizatia furnizoare de educatie trebuie să asigure calitatea, să implementeze propriul sistem de management şi de asigurare a calitatii, să se autoevalueze continuu şi să propună măsuri ameliorative.
Școala trebuie să contribuie la egalizarea șanselor tuturor copiilor la educație și la dezvoltarea potențialului lor, precum și la orientarea pregătirii școlare și profesionale. În învățământul contemporan se pune accentul pe funcția formativă. Educaţia de calitate este un drept al fiecărui copil. Ne străduim mult la nivel global să reducem abandonul şcolar, însă nu e suficient să readucem/menţinem copiii în şcoală, contează şi ceea ce primesc aici. Investim 10–12–15–18 ani în educaţia formală, mai mult decât în majoritatea activităţilor unei vieţi umane, e firesc să dorim şi să aşteptăm ca această investiţie să merite.
Școala este responsabilă de asigurarea internă a calitătii, dar calitatea se asigura prin dialog şi pe bază de parteneriat cu toţi actorii implicaţi. Educația este un proces care se desfăşoară în clasă, dar şi în afara ei, un proces de lungă durată, cu efecte vizibile în timp şi la care participă mai mulţi actori: elevi, părinţi, cadre didactice. Funcţionarea relaţiei corecte în triada educaţională elev- părinte – şcoală contribuie la realizarea unui învăţământ de calitate. O familie bine informată despre actul educaţional şi de ceea ce se întâmplă cu copilul lor în şcoală, ajută şcoala în a oferi educaţie de calitate. Gradul de implicare a tuturor determină succesul/insuccesul actului educaţional, succes apreciat în funcţie de standardele de referinţă naţionale, precum şi aşteptările beneficiarilor. O educatie de calitate se poate face numai într-o şcoală modernă, cu o dotare bună, cu profesori de elită, o şcoală în care domneşte disciplina şi seriozitatea, în care părinţii sunt interesaţi şi implicaţi activ în serviciul de educaţie de calitate oferit de şcoală, un consiliu de administraţie profesional, o comunitate conştientă de calitatea viitorilor cetăţeni ce ies pe portile lăcaşului de educaţie şi care investesc resurse financiare şi umane pentru dezvoltarea ei.
Asigurarea calității educației în context formal se realizează mai ales prin modul în care cadrul didactic organizează demersul didactic, pentru atingerea competențelor vizate de programă. În viziune modernă, rolul profesorului este de a facilita și intermedia învatarea, de a fi partener în învățare, de a-i ajuta pe elevii săi să înțeleagă, să argumenteze puncte de vedere proprii, de a alege strategii adecvate prin care să-i pregătească pe elevi să facă față și să se integreze optim unei societăți aflate într-o dinamică fără precedent. Elevii doresc de la dascălii lor: competenţă, zâmbet şi încredere. În afară de cunoştinţe şi informaţii elevii aşteaptă de la noi suflet încălzit la lumina zâmbetului, care se transmite pe chipurile şi în ochii lor puri şi încrezători.
În lucrarea ”Managementul calității totale în educație, teorie și cum se pune în practică, dr. Myron Tribus menționează: “Calitatea în educație este ceea ce face ca învățarea să fie o plăcere și o bucurie. Bucuria învățării este mereu schimbatoare. Ceea ce este atrăgător la o varsta este infantil la alta. Trebuie angajare permanentă să-l faci pe elev să fie atașat de învățătură. Este nevoie de experiență în ceea ce privește calitatea pentru a crea un elev independent”. Fiecare copil are un potenţial educativ înnăscut care trebuie doar descoperit si activizat. Aceasta este misiunea sfânta a şcolii, a educatorilor, deoarece, după cum spunea Comenius : “E îndoielnic să existe o oglindă atât de murdărită, încât să nu reflecte totuşi imagini într-un fel oarecare; e îndoielnic să existe o tablă atât de zgrunturoasă încât să nu putem scrie totuşi ceva pe ea. Dacă se întâmpla însă ca oglinda să fie plină de praf sau pete, înainte de a ne folosi de ea trebuie să o ştergem, iar o tablă prea zgrunţuroasă trebuie s-o dăm la rindea. “
Bibliografie:
Josan, Simona, ,”Lecţii de management şi calitatea educaţiei” , ,,Tribuna învǎtǎmântului” nr.649, 2005.
Iucu, R., B.,”Teoria si metodologia instruirii”, Bucuresti: P.I.R., 2005.
Cucoş, C., ”Pedagogie”, Ed. Polirom, Iași, 2000.
Voiculescu, E., ”Metodologia predării-învăţării-evaluării”, Ed. Ulise, Alba-Iulia, 2002.
Ioan Neacșu,“Asigurarea calitatii in educație”, Ministerul Educatiei si Cercetarii, Ed. Scoala Galateana, 2006;
Myron Tribus, “Managementul calității totale în educație;Teorie și cum se pune in practică”.
Articole asemanatoare relatate:
|